Jump to content

Flytte forbruksbatteri fra SB til BB side av motor. Må alt trekkes om på nytt?


Torsen67

Recommended Posts

Hei

 

Har en Windy 8000 der forbruksbatteri sitter på SB side og startbatteri på BB side. Ønsker også å få forbruk over på BB side, for å få båten i balanse. Det er alt for mye utstyr på SB side og det er ikke noe annet som nå kan flyttes utenom batteriet.

 

Tanken er, om det lar seg gjøre, å sette opp en pluss og minus skinne der batteriet står i dag og koble alt utstyret mot disse skinnene, så dra batterikabler fra skinnene, over til batteriet på som da blir plassert på BB side?

Hvis ikke dette lar seg gjøre så blir ikke batteriet flyttet. Det er altfor stor og kostbar jobb å legge om det elektriske over til BB side. Alt av ledninger etc må da forlenges og strekkes opp på nytt, samt at interiør og dørk må skrus opp i sin helhet. Tenker da at elektriker også må på plass.

 

I dag er det meste av ledninger koblet rett på batteriet. Det i seg selv ser ikke bra ut og gir et uoversiktelig el-anlegg. Dedikerte koblingspunkter er vel å fortrekke?

Ser for meg denne type koblings-skinner: Screenshot_20251010_101645_AliExpress.jpg.152bf5db1e402b2f929f9a65ddd935df.jpg

 

Link to post

Det kan da ikke være noe problem å gjøre det slik du skisserer her! Eventuelt, hvis du har et skikkelig sikringsskap, å sette skinner der i stedet og kun det mest nødvendige ved batteriet. Men det bestemmer du selv.

 

Flytting av et titalls kg bly er jo en fin måte å rette opp balansen i båten på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Selvfølgelig kan du gjøre det. Det eneste du må tenke på er å bruke kabler med nok tverrsnitt mellom batteri og skinner. Det er jo i praksis ingen forskjell fra hvordan du har det i sikringsskapet hjemme - inntakskabelen kommer fra fordelerskapet ute, til skinner med sikringer og derfra videre ut i huset.

 

Bare kjøp skikkelige kabler, bruk korrekte koblinger og legg det hele opp på forsvarlig vis. Jeg ville nok hatt en stor hovedsikring rett ved batteriet også.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Takker for svar! Er kanskje dette en bedre løsning med mindre koblingspunkter mtp lading fra motor?:

 

- Pluss og minus fra batterivelger/dynamo til forbruksbatteriet legges om, slik at det går rett til batteriet som i dag, siden kablene ser ut til å være lange nok.

- Alt el-utstyr kobles mot skinnene. Så strømkabel ut fra batteriet til skinnene for strømforsyning. Skal jeg bruke samme dim på batteriledninger fra batteriet til skinnene, som fra batteriet til batterivelger?

 

Måler vel i så fall tverrsnittet på kablene uten isolasjon? Eller skal tverrsnittet være merket på isolasjonen?

Link to post

Det burde nok holde med to 16mm2 ledninger mellom skinner og batteri. Hvis du ikke har noe som trekker veldig mye strøm et sted.  Merk at det er kvadratet på kobberlederen som regnes, ikke tverrsnittet. Så du må frem med PI og formel for å måle det selv. Men når du kjøper ny kabel så står det jo på pakken da...:glimter:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
bmwmaxi skrev On 10.10.2025 at 14.50:

Men har du prøvd og koble fra batteriet og sette det over. Før du bruker for mye tid/penger på det.

 

Tenker du da på vekt og plass? Plass må jeg måle meg frem til. Det skal gå om jeg finner batterikasser som passer akkurat. Startbatteriet står i en litt for stor kasse, så den må byttes ut til en mindre type, samt flyttes forover 5 cm. På vekt har jeg kontroll. Batteriet er et Sønnak Marine & Leisure på 115 ah. Båten luter litt over til styrbord. I tillegg kommer det et syrefast bruce-anker på styrbord side av hekken. Da blir det veldig skjevt. Tenker det med vekt blir riktig, men må måle nøye vedr plass til batteriene. Motor er på vei ut innen kort tid, så da blir alt enklere..

Link to post
Torsen67 skrev 32 minutter siden:

Det skal gå om jeg finner batterikasser som passer akkurat. Startbatteriet står i en litt for stor kasse, så den må byttes ut til en mindre type,

Så vidt meg bekjent finnes passende batterikasser i to störrelser 110/115 ampt og 75/80 ampt men mulig det går å finne noe på nett i disse imternett tider.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...