Jump to content

Valg av fortøyningsfjær/rykkdemper. Er U-Cleat ein god løsning.


Konas båt

Recommended Posts

Skal i vinter legge båten i bås for første gang.

Båten er ca. 2300 kg, og skal fordøyes med 8 stk. 14 mm flettet tau med bruddstyrke på 3200 kg.

Båsen er 10 m, båt 7,7 m.

Det blir 2 spring til midten på begge sider i tillegg til foran og bak.

Etter å ha lest denne testen, https://www.pbo.co.uk/gear/pbo-tested-12-mooring-snubbers-45131, står  valget mellom:

Forsheda, 360,-:https://www.marineshop.no/fortøyningsfjær/109515/9531-forsheda-fortøyningsfjær-no-2-14-16mm

Unimer, 299,- :https://www.maritim.no/rykkdemper-rund

U-Cleat, 419,-: https://www.maritim.no/fortoyningsfjar-u-cleat?variant=73510

 

Siden det bare er vinterpalass og ikkje fast plass virker U-Cleat å være ein god og fleksibel løsning også for seinere bruk.

Er det noen som har erfaring med holdbarheten på lås løsningen?

 

Link to post

Vi har brukt U-cleat på fortøyningen vi har med i båten, altså ikke de faste på hjemmeplassen.  Har fulgt med på hvordan de har oppført seg da vi jo start sett er i bålen når de er i bruk. Vi er veldig fornøyd med disse, veldig praktisk at det er raskt å endre hvor på tauet den sitter. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Forsheda og tilsvarende har den ulempen at når man først har fått satt de på tauet og brukt de, så er det veldig vanskelig å ombestemme seg og flytte de til en annen posisjon på tauet - U-Cleat er derimot enkle å løsne og flytte på.

 

Trenger man å flytte på slike gummidempere?  Kanskje ikke.  Dersom man har en passelig lang taulengde uten noen faste løkker, så er det jo bare å justere slik man ønsker, og akseptere at det ligger en taukveil på dekk og/eller på brygga.  Har man en fast løkke på tauet, så plasser demperen ganske så nært løkka.  Tau kan jo også enkelt skjøtes ved behov - jeg har erfaringer med å ha med meg ganske korte, tykke taustumper med demper og løkker i hver ende, så kan man senere ta en passelig lengde med tau fra demper til brygge.  Det er ikke idéelt, men det fungerer.  Jeg har etterhvert endt opp med å ha et sett med relativt korte tau (4-8 meter) med demper passelig nært løkka.  Når man ligger ved en gjestebrygge, så er det som hovedregel behov for demping på korte tau, lengre tau greier seg som oftest uten demping.  Unntaket er når det kommer store dønninger inn i havna slik at båten flytter seg flere meter frem og tilbake ved hver bølge.

 

Forsheda har også den fordelen at den relativt enkelt kan legges til på midten av et tau.  Typisk bruksområde: man har allerede fortøyd (uten dempere) og er ganske fornøyd med fortøyningen, helt til været blir dårlig og det begynner å snike seg bølger inn i havnen (eventuelt hekkbølger fra passerende skip eller båter) - og så ønsker man å legge til dempere på fortøyningene uten å bytte tau.  Vel, skal man legge på en U-Cleat midt på tauet så forutsetter det at man har mulighet til å gi tauet en halvmeter med slakk.  Tidvis er det like enkelt å bare bytte ut tauet med et annet tau.

 

U-Cleat har noen plastinnlegg for å låse tauet.  Disse må man være forsiktige med - de synker dersom man mister dem på sjøen!

 

Jeg har ødelagt mine U-Cleats, og vurderer å kjøpe nye (jeg er nomade nå, har ingen fast havn, tilbringer mesteparten av tiden for anker - så dempere som enkelt kan tilpasses fortøyningssituasjonen er nyttig).  Det påstås ofte at Forsheda varer evig - men alle dempere ryker dersom de får seg for mye juling, enten det er snakk om langtidsbruk i en havn som er utsatt for mye bølger eller engangsbruk under en kraftig storm - og alle dempere varer i dekader dersom de anvendes på en båt som står i en svært godt beskyttet havn.  Jeg hadde et eksperiment på gang for en del år siden med å ha en blanding av Biltema-dempere og Forsheda-dempere i fortøyningsoppsettet i en dårlig beskyttet vinterhavn i et par (tre?  husker ikke) sesonger, men rakk aldri å komme med en konklusjon.  Vel, én konklusjon gjorde jeg allerede før jeg satte i gang med nevnte eksperiment: i en dårlig beskyttet havn så er det en fordel med flere dempere på samme tau.  Er havna bølgeutsatt, så kan man putte to dempere i serie for å tåle mer bevegelse, er havna vindutsatt så kan man putte to dempere i parallell (eller bedre: bruke flere tau med dempere for å holde båten på plass) for å tåle større belastning på tauet.  Fordi jeg brukte tau med doble dempinger (serie) så var det ingen dempere som ble ødelagt på de årene jeg kjørte eksperimentet.

 

(Husk på at tau med demper ikke skal føres i retur (fra båt til brygge til båt) såfremt man ikke har et balansert opplegg med to dempere.  Dette er en feil jeg ser relativt ofte i gjestehavner.  Det er kulturforskjeller her, i enkelte land kommer folk springende til for å hjelpe ved fortøyning og insisterer på at fortøyningstauet skal tilbake i retur.  Jeg har kommet frem til at dette er "gullstandarden" dersom man har tau uten demping, men med demping er dette en dårlig idé) 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Konas båt skrev for 20 timer siden:

Skal i vinter legge båten i bås for første gang

Det er bare Forsheda Fortøyningsfjær som holder.

 

tobixen skrev for 3 timer siden:

Trenger man å flytte på slike gummidempere? 

Har ikke flyttet på en  uten om at Forsheda får nytt tau.

I baugen har jeg løkke og Forsheda  etter 1 m,  tampen er sålang at de kan brukes i 3,5 til 5m bås.

eller som Brest ved longside.

Stort sett enig med tobixen . De  Forsheda  som ryker er når en kjøper  tau og demper som er et nummer for liten iforhold til bårens tyngde.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takker for mange gode innlegg.

Vinneren ble Unimer.

Den vant på pris og tilgjengelighet. (Maritim hadde nok i butikk.)

Den virker myk og elastisk, skal nok holde ein stund.

Forsheda måtte blitt bestillt for å få ok pris.

U-Cleat var dyrest og hadde ein praktisk løsning, men virket litt stivere i gummien, mulig det er på grunn av at den er profilert og ikkje rund.

Men kommer nok til å kjøpe inn noen U-Cleat til 12 mm tau ved ein seinere anledning da de vil være praktiske å bruke ved fortøyning på tur.

 

De andre fortøyningsfjærene/rykkdemperne med liknende utseende som selges, bør man nok styre unna.

De er mer som Biltema sine, er mer som plast enn gummi.

 

Da gjenstår det å få båten til vinter havn og fortøye for stormene som kommer. 🌬️

Link to post
2 hours ago, Lazyjack said:

Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal få en Forshedademper inn på et tau uten å ha tilgang til en ende.

Klart. Det er også sjeldent så veldig nyttig med løkke i begge ender av et fortøyningstau. Og skal man ha løkke i begge ender, så kan man først installere demper og deretter spleise den andre løkka 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...