dennrick Startet Fredag 18:27 Link til dette innlegget Startet Fredag 18:27 Å nei og nei.... Et blylodd av dimensjoner sank ned i magen og klumpet den til nå ikveld. Jeg skulle til å pusse opp propellen til et smykke slik jeg gjorde ifjor. Klønet det til og klarte å miste den ned på et flislagt gulv Det var navet som tok støyten, akkurat der hvor det er gjenger som skal skrus på den ringen jeg har avbildet ved siden av propellen. Skadene en der hvor jeg har satt en momentnøkkel Jeg er ganske sikker på at Gori ikke kommer til å ville selge meg et nytt nav. Forrige gang jeg var i kontakt med de for å få noen nye bolter der skruehullene var mer eller mindre avrundet, så fikk jeg beskjed om at de måtte ha hele propellen til Danmark. De var lei av kapteiner som ikke monterte bladene korrekt og mistet de. Dette gikk via Sleipner og kostet over 20k. Da byttet de også nav. Det er en foldepropell med overdrive. Jeg jobber i en mekanisk bedrift som driver med CNC maskinering og mekanisk montasje, og våre operatører er ikke ukjente med å utrette mirakler med støpegods. Jeg har fått tilbakemelding om å ta med propellen på jobben slik at de før studert skaden og vurdert om de kan fikse den. Men jeg tenkte jeg samtidig skulle høre innom visdomsbanken her for å eventuelt få noen signaler på om dette er fiksbart, og isåfall hvordan. Det er jo gjenger på innsiden av skaden, og den skal passe på den ringen jeg har satt ved siden av. Denne ringen sitter fastmontert på seildrevet når propellen skal monteres igjen. Takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Grønnskollingen Svart Fredag 18:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:58 Har ingen gode råd. Bare føler med deg! Jeg behandler propellen som et råttent egg av akkurat samme grunn og bare venter på at det samme skal skje med meg. Post gjerne hva konklusjonen blir! Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Fredag 19:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:01 Takk @Grønnskollingen. Litt sympati er også hyggelig. Dette var så veldig unødvendig... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Hulda Svart Fredag 19:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:17 Det bør vel være mulig å få jekket bulken ut igjen ved bruk av hydraulikk. Jeg har rettet og jekket på mye rart i mitt liv, men den ligger utenfor kompetanseområdet. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Fredag 19:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:39 Fikk melding fra en av gutta på jobben nå som snakker om å kanskje sette navet i en dreibenk kombinert med litt varme og valse ut skaden. Evt gjenge opp på nytt etterpå i en CNC maskin. Har du noen tanker @Komodo? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Steihy Svart Fredag 19:43 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:43 Jeg har ikke noe å bidra med, teknisk. Selv ville jeg tenkt at det ikke koster noe å la de på jobben vurdere. Videre ville jeg prøvd å beregne hva det ville koste å la de prøve, og det ikke går. Du måtte jo sendt hele greia til Danmark likevel. Det blir vel dyrere om de ødelegger ringen i tillegg, men det tipper jeg at de unngår. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
dennrick Svart Fredag 20:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:01 16 minutes ago, Steihy said: Jeg har ikke noe å bidra med, teknisk. Selv ville jeg tenkt at det ikke koster noe å la de på jobben vurdere. Videre ville jeg prøvd å beregne hva det ville koste å la de prøve, og det ikke går. Du måtte jo sendt hele greia til Danmark likevel. Det blir vel dyrere om de ødelegger ringen i tillegg, men det tipper jeg at de unngår. Jeg har ikke demontert alt fra seildrevet, så jeg har en ring ekstra. Den sitter på seildrevet nå. Jeg ser egentlig ingen grunn til å demontere den. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Komodo Svart Fredag 21:26 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:26 dennrick skrev for 1 time siden: Fikk melding fra en av gutta på jobben nå som snakker om å kanskje sette navet i en dreibenk kombinert med litt varme og valse ut skaden. Evt gjenge opp på nytt etterpå i en CNC maskin. Har du noen tanker @Komodo? Ja, jeg ser en løsning, men jeg ville nok ikke gjort det helt slik. Men siden dette er en kostbar greie, så er det jo verd å legge litt jobb i det. Jeg ville dreid meg et boss med tilsvarende gjenger som det innvendige bosset du har liggende til høyre, men av en massiv messingbolt, altså ikke hul i senter. Så ville jeg splittet den i to halvdeler. Den ene halvdelen ville jeg kappet av litt mer, slik at den ikke danner fullt en halv sirkel. Jeg ville også kappet vekk en del av godset i senter. Så ville jeg kjøpt meg et hydraulisk retteverktøy av denne sorten, og brukt denne til å presse ut bulken fra innsiden, med et gjenget segment på hver kjeft. Hvis man da har dreid gjengene i riktig profil, vil man presse på hele gjengens flanke, og ikke skade toppene av gjengene. Så er det å rotere disse segmentene litt på innsiden av navet mens man presser forsiktig, og til slutt bør det bli rundt nok til at du kan skru inn ringen. Et alternativ kan være å bruke en kile til å presse de to halvdelene fra hverandre i ei hydraulisk presse. Bosset som danner de to halvdelene må da bunne i navet, slik at de ikke blir presset nedover. Jeg ville ikke brukt varme, og jeg ville forsøkt å unngå å gjenge opp godset til slutt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart Lørdag 07:30 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:30 Jeg tror absolutt @Komodo sin metode er den sikreste. Men kanskje det kan gå å slå det ut med en tilpasset slagkloss av tre eller noe annet egnet, og et godt anlegg på utsiden? Eventuelt støpe litt epoxy på gjengene midlertidig for å beskytte dem mot slagene. Selv om gjengene skades litt, så vil det trolig være nok styrke om de slipes bort akkurat der. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart Lørdag 11:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:38 Komodo skrev for 14 timer siden: Hvis man da har dreid gjengene i riktig profil, vil man presse på hele gjengens flanke, og ikke skade toppene av gjengene Vil ikke et mellomlegg av gummi i praksis gi eksakt samme effekt for å beskytte gjengene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 13:21 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:21 Man bør være litt tilbakeholden med slag. Langsom deformering gir mindre korn. Uansett bør man vurdere tempereing til >200 grader en times tid. Kommer an på belastningen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Lørdag 13:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:38 X10an skrev for 1 time siden: Vil ikke et mellomlegg av gummi i praksis gi eksakt samme effekt for å beskytte gjengene? Nei, det blir litt annerledes. Det kan funke, men det kommer an på hvor stor kraft man må bruke for å rette. Det som vil skje med gummi er at gummien presses sammen og flyter ut, og når den er helt sammenpresset vil man begynne å belaste gjengetoppene med en punktbelastning. Ved å klyve et boss opp i segmenter får man både riktig profil til gjengeflankene, og riktig radius i forhold til den krumningen navet skal ha når det er ferdig rettet. Men det er mange veier til Rom, sikkert andre forslag som er bedre enn mitt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart Lørdag 14:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:59 Mye gode råd fra flinke folk her men jeg ville tatt en tur til skjerdens.no i Oslo Skjerden er et mekanisk verksted som har spesialisert seg på reparasjon av propeller og utstyr. Om noen kan fikse bosset ditt så er det dem. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Lørdag 15:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:07 Hmm..... vi bør jo ha utstyr på jobben til å tilrettelegge for en slik eller liknende metode @Komodo Jeg får høre hva gutta sier når de har sett skaden. Jeg innbiller meg at gjengene kan bli en utfordring, for det må nok ganske store krefter til for å få presset ut skaden. Men som det nevnes over, kanskje jeg kan klare meg uten gjenger i dette området... Takk for øvrige innspill. Tipset om skjerdens.no var bra @Lazyjack. Det kan bli aktuelt Det tredje alternativet er jo å sende den til Gori i Danmark via Sleipner. Så får de enten reparere eller bytte boss. Jeg har sendt en forespørsel til de idag. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Komodo Svart Lørdag 16:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:51 dennrick skrev for 1 time siden: Hmm..... vi bør jo ha utstyr på jobben til å tilrettelegge for en slik eller liknende metode @Komodo Jeg får høre hva gutta sier når de har sett skaden. Du får presentere forslaget for dem, så får du høre hva de sier. Regner med at du skjønte hva jeg mente? Hvis ikke, så bare slå på tråden 👍 dennrick skrev for 1 time siden: Jeg innbiller meg at gjengene kan bli en utfordring, for det må nok ganske store krefter til for å få presset ut skaden. Ja, gjengene er jo utfordringen. Men jeg har reparert endel slike utfordringer, så forslaget mitt er ikke tatt helt ut av lufta. dennrick skrev for 1 time siden: Men som det nevnes over, kanskje jeg kan klare meg uten gjenger i dette området... Mulig, men det ville jeg sett på som siste utvei... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TwisT Svart Lørdag 16:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:54 Har du sjekket om forsikringen dekker slike uhell? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Lørdag 17:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:17 Forsto den @Komodo Kan hende den gjør det @TwisT, men jeg har en egenandel på 10k. Det kan være verdt å undersøke når jeg vet litt mer om mulighetsrommet når det gjelder reparasjon. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Hulda Svart Lørdag 18:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:23 Det tar ikke så mye større krefter for å trykket ut skaden enn det tok for å trykke den inn. Men personlig ville jeg overlatt jobben til folk som kan det, som har gjort tilsvarende operasjoner tidligere. Ellers blir fort en slik skade større enn den behøver å være. Energien er i grunnen dropp fra halvannen meter, vekt 5 kg og deformasjonen tok 1/10 sek. Omtrent. Det ef et lysår unna en bil om treffer er tre i 50 km/t. E=1/2 m*v^2 Om jeg husker riktig. Virker 'begge veier' :-) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Lørdag 19:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:14 Nja, jeg tror kanskje det er lurt @Hulda. Jeg har lest meg opp litt, og denne propellen er jo et "presisjonsinstrument". Dyr er den også. Det er dumt om den ikke blir perfekt igjen med tanke på montasje og evt "kast" under drift og andre potensielle "katastrofer" Ellers er det jo selvsagt riktig formel du kommer med her. Jeg likte godt fysikk under ingeniørutdannelsen for 29 år siden, og slik jeg tolker deg referer du jo nå til Newton's 3. lov. Det artige med formelen er at dersom du dobler hastigheten med bilen din, så krever det fire ganger så mye energi. Merker det godt i el-bilen når jeg kjører rolig til jobben på kjerreveier og når jeg kjører fort på E-18 på vei til båten i sesongen Men siden dette har skjedd, situasjonen er som den er, så er mitt forslag at vi kan ha det litt muntert med denne skrellen. Admiralen lurte selvsagt på hvorfor badevekta skulle ned i boden, men da har jeg veide den. Den kom inn på 12,7 kg. Målte også fallhøyden til 1,03m. Fallet tok 0,46 sekunder. Jeg tror det stemmer. Fra der den sto, og jeg skumpet borti den da jeg snudde ryggen litt, så hadde jeg tid til å tenke litt. Strakk instinktivt ut armene idet jeg snudde meg - forgjeves selvsagt. Energien den traff det flislagte betonggulvet med var på 128 NM. Jeg ba ChatGPT om å folkeliggjøre denne energien litt: Dette fallet tilsvarer "et hardt slag med en slegge". Det tilsvarer visstnok også energien til en 10 Kgs gjenstand som ruller i 16 km/t - "ikke helt ulikt det å få en sykkel i leggen" Det kjedelige forslaget var at Chat mente at energien tilsvarte det å løfte 13 kg en meter. Så vi får runde av med at dersom man mister et brett med halvlitere fra ca samme høyde, så tilsvarer det ca 12 kg og samme energi - «Og det er ikke bare energien som svir, det er tårene over tapt øl.» Eller propell. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
index Svart Lørdag 20:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:17 Hva er poenget med å gjøre propellen til et smykke, egentlig? Det er jo bare en bruksgjenstand? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dennrick Svart Lørdag 20:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:23 @index Det er bare noe jeg har sagt. Jeg tror teorien er at den skal være så glatt som mulig for å kanskje begrense rur og groe. Som du ser av bildene av propellen min over, så ser den nå ikke ut. På bildet under var den fin. Da hadde jeg gjort en jobb med den. Jeg likte resultatet og hadde lyst til å gjøre det samme igjen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
index Svart Lørdag 20:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:39 dennrick skrev 12 minutter siden: @index Jeg likte resultatet og hadde lyst til å gjøre det samme OK, greit nok det. Jeg har bare aldri sett poenget med å høyglanspolere propellen. Alt under vann gror ned til slutt uansett. Jeg har mer enn nok andre hobbyer å fordele timene mine på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart Lørdag 21:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:29 Med den vekta på den propellen er det ikke tvil om at den har fått seg en god smell. Og i motsetning til taleren over her mener jeg at du trenger vesentlig mer kraft for å rette den ut. Årsaken er at når du begynner å nærme deg en perfekt sirkel, vil materialet holde igjen, du begynner rett og slett å strekke i materialet. En sammenligning er at det skal veldig liten kraft til for å knuse et egg, men når du presser jevnt over hele flaten tåler det veldig mye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten_L Svart Lørdag 21:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:31 dennrick skrev for 4 timer siden: Forsto den @Komodo Kan hende den gjør det @TwisT, men jeg har en egenandel på 10k. Det kan være verdt å undersøke når jeg vet litt mer om mulighetsrommet når det gjelder reparasjon. @dennrick Føler virkelig med deg! Har samme propell og har litt hjertet i halsen når jeg monterer den av/på Men ang forsikring, om ikke gutta på jobben klarer å fikse den ville jeg sjekket innboforsikring, en del av dem har tabbedekning. Egenandelen der er jo gjerne betraktelig lavere, kan være verdt en telefon? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Lørdag 21:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:43 Takk @Morten_L Når det du har sagt er sagt, så er det ingen tvil om at det som har skjedd her er dumhet og en kaptein i dustemodus. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.