Jump to content

Dieselforbruksmåler


roaldbj

Recommended Posts

Jeg planlegger instrumenteringen i ny båt og vil sannsynligvis installere dieselforbruksmåler.

 

Jeg har i en-motors båt benyttet Navmans 3100 dieselforbruksmåler og er svært imponert over resultatet.

 

Jeg skal nå ha to motorer og ønsker inspill fra noen som har erfaring med andre dieselforbruksmålere før jeg eventuelt anskaffer ny Navman. Navman har vært svært nøyaktig for en motor, men jeg har ikke fått informasjon av båtentusiaster som har benyttet denne med to motorer.

 

Kan forøvrig nevne at jeg i løpet av 2-3 timer med Navmans dieselforbruksmåler fikk bekrefetet de verdier jeg hadde beregnet på "gammeldags vis" gjennom 5 år uten slikt instrument.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha VP D motorer i nye båten kan du ha et såkalt EVC display. Det kobles mot databoksene til motorene og funker på samme måte som en kjørecomputer i bil (samt at det kan kobles til masse andre ting). Koster ca 12000 kroner

Jeg burde selvfølgelig ha oppgitt motortype, det er Yanmar uten integrerte forbruksmålere.

Link to post
Share on other sites

Nye Yanmar 6LY3 serien på 380, 440 eller 480 Hk har dette.

 

MÅ BARE KOMME MED MOTVEKT TIL ALL DENNE VP REKLAMEN TIL BITTELITEN. :lol:

 

De har CAN Bus basert Multi Function Meter med ECU interface som gir deg:

The electronic control offers constant power regulation – regardless of fuel temperatures up to 50ºC – and synchronises the engine speeds of twin installations. Its torque-inducing, high pressure, electronic governing fuel delivery system contributes to the improved economy, reduces noise at idle, smoke, including white smoke at start-up, and fuel odour.

Information from the electronic control system is shown on a multi-function display at the helm. The Yanmar LCD display unit, factory pre-set, provides full run-time engine data, including engine speed percentage load, hours, battery voltage, coolant temperature, fuel usage rate, fuel level (by using an optional fuel sensor), plus boost and oil pressures. Boat data is made available, there are 16 alarm indicators and an active command window is included. The system allows event sequencing as well.

 

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dieselforbruksmåleren til Navman kan jeg komme tilbake med mer informasjon etter hvert.

 

Den har bl.a. to sensorer for hhv dieseltilførsel og retur som måler tilført og returnert diesel samt temperatur på den tilførte og returnerte. Instrumentet måler forskjellen i tilført og returnert diesel bl.a. på grunnlag av temperaturforskjellene, som gir ulik egenvekt.

 

Videre måler tachometer turtallet på svinghjulet.

 

En fjerde sensor er signaler fra GPS.

 

Dermed måles utkjørt distanse, turtall, hastighet i forhold til turtall og forbruk av diesel, og det gis verdier for hvor langt man kan kjøre for hver liter diesel under ulike turtall og jastigheter.

 

Instgrumentet er så følsomt at ulik trimming av båten gir utslag på nm/l.

 

Jeg har mange målinger i løpet av sommeren og kan komme tilbake med detaljer etter hvert.

 

I første omgang ønsker jeg erfaringer med andre instrumenter og med dobbeltinstalasjoner for Yanmar.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dette noen reel nytteverdi eller er det "bare" et slikt kjekt å ha instrument...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Simrad nå har sluppet nyheten om at de støtter presentasjon av motordata på CX34/44/54. Jeg kommer til å gjøre et forsøk på å koble VP D6-370 motoren til CX44-E plotteren når jeg får den nye båten min.

 

Dette hjelper vel ikke roaldbj, men er jo en elegant løsning for å prensentere motordata inklusiv forbruksmåling (for de som har motor og plotter som spiller sammen). Særlig greit er det når man har flybridge hvor man egentlig kan skjære drastisk ned på antall instrumenter totalt. Jeg vil tro at slike løsninger kommer til å redusere markedspotensialet for alle andre instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder spørsmål om nytteverdi av dieselforbruksmåler er det trolig avhengig av hvor mye penger man har tilgang på.

 

Jeg har opp gjennom årene forsøkt å finne ut hva som er mest hensiktsmessig fart på båten i forhold til dieselutgifter. Jeg kjører gjerne i områder 1200 - 2000 nm mil per sesong og da har drivstofforbruket interesse.

 

Dessuten er det ikke alltid enkelt i stor sjø og vind å vurdere effektiv bruk av trimflaps i forhold til turtall og fart. Båten jeg har kjørt (Scand Atlantic) tar godt sjø fra låringen både SB og BB men det krever mye erfaring å finne hensiktsmessig turtall på motor. Navman instrumentet har hjulpet meg til å bli mer bevisst på bruk av motorkraft under ulike værforhold - dette har spesielt vært under vindstyrker i området 8 - 16 m/s (frisk bris til stiv kuling).

 

Når jeg treffer "entusiastiske" båtfolk i de nordiske land og i Tyskland tar det ikke lang tid før vi snakker om drivstofforbruk. Min erfaring er at mange baserer sine synspunkter på mangelfulle observasjoner av de opplysninger moderne dieselforbruksmålere ivaretar.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at Simrad nå har sluppet nyheten om at de støtter presentasjon av motordata på CX34/44/54. Jeg kommer til å gjøre et forsøk på å koble VP D6-370 motoren til CX44-E plotteren når jeg får den nye båten min.

Krver egen programvare i Simraden. Her er litt mer info jeg har fått fra forhandler

Når det gjelder tilkobling av motor overvåking, er dette i utgangspuktet

beregnet for motorer med CAN BUS/NMEA200 system.

Det vil også bli laget en interface boks for andre system - vet ikke så mye

om dette ennå - annet en den betasoftware som var på en plotter på London

Boatshow.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner roaldbj godt.

Jeg har også i alle år fulgt med dieselforbruket, men har ikke hatt forbruksmåler. Jeg har kun "følt" meg frem til hva som til enhver tid har vært det gunsitgste turtallet under ulike forhold. Men en må jo alltid ta hensyn til hvordan overfarten fortoner seg, eller hvordan båten tar de rådende forhold. Det jeg imidlertid alltid har passet på, er å ikke overbealste motoren, men la den gå med minst mulig belastning.

 

Jeg har alltid målt forbruk pr. time, og enda viktigere målt forbruk pr. nm. Det var en god opplysning å få, at Navman sitt instrument 3100 fungerer bra. Det gir meg nå et påskudd for å innstallere dette på min nye Sabb Iveco 400hk CR.

 

Kjekt å ha som så mye annet, javel.....det er nok det.

Link to post
Share on other sites

Det gir meg nå et påskudd for å innstallere dette på min nye Sabb Iveco 400hk CR.

 

Kjekt å ha som så mye annet, javel.....det er nok det.

Dersom du ønsker å installere Navmans forbruksmåler er det greit å være klar over endel ting:

 

1) Du må montere en enhet både på tilførsel og retur på dieselkablene. Begge enhetene har en LED-indikator som viser at de faktisk virker. Instrumentet kompenserer for temperaturforskjeller på tilført og returnert diesel.

 

2) Du må montere tachometeret slik at det registrerer omdreiningstallet på svinghjulet, dette gjøres ved at en reflektor (sølvtape) festes på svinghjulet og tachometeret monteres slik at det registrerer svinghjulet - inntil ca 50 cm fra svinghulet. En LED indikator viser at turtallet registreres.

 

3) NMEA signaler fra GPS (GPS ut-singaler) føres til instrumentet.

 

Disse fire signalene gir grunnlag for å få frem på Navman instrumemtet følgende:

 

- spenningsvivå på ladning

- hastighet

- brukt diesel siden siste påfyllig

- brukt diesel i sesongen

- gjenværende diesel på tanken(e)

- hastighet

- tilbakelagt avstand i sesongen

- rekkevidde med aktuell hastighet i forhold til tankenes kapasitet

- forbruk per time med aktuell hastighet

- mulig avstand per liter i aktuelt fartsområde (økonomi-beregning)

 

Det er mulig at det er flere opplysninger, men jeg husker ikke disse akkurat nå.

 

Mitt poeng er at man skal ha et relativt "oppegående" hode for å beregne alt dette under ordinær kjøring, og ikke minst under vanskelige værforhold.

 

Jeg ser at amerikanske entusiaster blir mer opptatt av dieselforbruksmåling - dette er derfor ikke bare et spørsmål om "kjekt å ha" men et bidrag til mer bevisst kjøring.

Link to post
Share on other sites

Har dette noen reel nytteverdi eller er det "bare" et slikt kjekt å ha instrument...

Nytteverdi? Jeg blir litt skjelven når noen stiller det spørsmålet :crazy: Nytteverdien ved alle dagens herlige duppeditter er det kanskje like greit å ikke tenke for mye på... :cool:

 

Med litt god vilje kan man kanskje gjøre følgende regnestykke:

Man bruker båten 200 timer i året og bruker i snitt 20 l/time. Med installasjon av instrumentet klarer man kanskje å spare 10% drivstoff (uten å endre kjørestilen alt for mye). Med en investering på 3.000,- har man en nedbetalingstid på ett år!

 

Jeg er redd jeg både må oppgradere programvare, kjøpe interface boks og i det hele tatt bruke mer enn 3.000,- kr for å iverksette planen. I tillegg har jeg ikke all verdens tro på min egen forutsetning om 10% innsparing over 200 timer. Men pytt-sann vi gærne har det godt :drink:

 

Integrasjonen motor/plotter har imidlertid mye for seg. Tenk på den mengen med runde instrumenter man kan spare i en båt med to motorer og flybridge! Og i tillegg får man mer informasjon (flere trykk, temperatur og forbrukstall). Desverre får ikke jeg nytte av denne innsparingen siden instrumentene allerede sitter der....

Link to post
Share on other sites

Nytteverdi? Jeg blir litt skjelven når noen stiller det spørsmålet :

 

Desverre får ikke jeg nytte av denne innsparingen siden instrumentene allerede sitter der....

Jeg deler fullt ut dine vurderingen.

 

Vi må vel likevel være forberedt på at de neste 20-30 årene utvikler seg på en annen måte når det gjelder kostnader til diesel.

 

Dette er mitt hovedargument for å bli bevisst vårt forbruksmønster av diesel.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytteverdi? Jeg blir litt skjelven når noen stiller det spørsmålet :crazy:

Det var ikke slik ment.... at du skulle bli skjelven.... Jeg liker jo alle slags duppedingser selv... spesielt de som ikke er så veldig nyttige.... Det var derfor jeg muligens så et potesniale her :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig informasjon roaldbj!

 

Hvilken pris snakker vi om totalt sett her? Vil vel tro det ligger noe mer her enn det ene instrumentet? Hva med en "slave" til FB? Jeg hadde Navman sitt multimeter 3100 nede og en slave oppe på min forrige båt. Fikk den infoen jeg ville ha med det instrumenetet. Vet jo at bl.a. Seatronic AS forhanlder Navman, så jeg kan kontakte dem også.....

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig informasjon roaldbj!

 

Hvilken pris snakker vi om totalt sett her? Vil vel tro det ligger noe mer her enn det ene instrumentet? Hva med en "slave" til FB? Jeg hadde Navman sitt multimeter 3100 nede og en slave oppe på min forrige båt. Fikk den infoen jeg ville ha med det instrumenetet. Vet jo at bl.a. Seatronic AS forhanlder Navman, så jeg kan kontakte dem også.....

Seatronic tar spørsmålet om dieselforbruksmålere svært alvorlig. Det er sikkert andre forhandlere som også gjør det.

 

Seatronic var behjelpelig med å oppgradere softvare i mitt instrument til versjon 1.8. Jeg har ikke hatt kontakt med andre leverandører i Norge som har vist tilsvarende oppfølging som Seatronic

(snakk med Ketil).

 

I USA er det konkurrerende leverandører av dieselforbruksmålere - jeg ønsker synspunkter fra nord-europa/ skandinavia på erfaringer når jeg vitaliserer denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...