Vidar F.H. Startet Mandag 20:04 Link til dette innlegget Startet Mandag 20:04 Jeg har søkt rundt, inklusive her på forumet, men finner ikke noen god info på forskjellen mellom NB 750 og NB800. En ting er rene data, en annen ting er hvordan forskjellen oppleves. Jeg ser at 800 er noe lengre, 30cm bredere og ca. 1 tonn tyngre. Det jeg har funnet ut er: NB750: Større dekk (200x250) Motor "utenfor" styrhus Man går "ned" i båten fra dekk. NB800: Kortere dekk (har ikke funnet mål) Ca. samme dørkhøyde inne som på dekk - liten eller ingen høydeforskjell Litt bedre køyeløsning Stikk-køye Motor under dørk i kabin (støy/lukt?) I min tråd der jeg spør om tips til bakveggbåt til 150k, kom det mange gode innspill. Kanskje det er en god ide å utvide budsjettet og anskaffe "riktig" båt med én gang. Jeg har landet på at en NB 750 eller 800 trolig er båten jeg er på jakt etter, men uten å ha vært oppi noen av dem blir det jo litt vanskelig å si eksakt. Derfor håper jeg folk som har erfaring - og kanskje har en av modellene - kan si noe om dette. Jeg har fått forståelsen av at 800 oppleves som en ganske mye større båt, og at 750 er en meget trygg og god båt - arvtageren til 740 og NW, velprøvde båter i mye vær. Så kan jeg samtidig si at jeg ikke har lagt bort ideen om en Hansvik 21 Combi som et økonomisk alternativ. Halve prisen og enklere utsett/opptak. Eneste ulempen er dårligere plass inne, man sitter nedi båten og jeg får en større ombyggingsjobb - bygge om innredningen slik at den blir som på 700 Combi. Gøy - men mye jobb. Vet ikke om jeg er der... Og så ligger jo de franske styrhusbåtene i bakhodet og lurker. Lett skal det ikke være.. All info mottas med takk! Og jeg håper forumet tolererer at jeg flyr og flakker mellom forskjellige luftslott - det er sånn prosessen min fungerer. Sluttresultatet pleier å bli bra, så jeg følger vante mønstre. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.