Jump to content

Volvo Penta 2030-D kjølevann fra eksos inn i motoren ved vinterkonservering


Sodasmile

Recommended Posts

Jeg skulle skylle ut saltvann fra kjølesystemet på seilbåten. Hadde skrudd av slangen fra saltvannsinntaket og opp i ei bøtte med ferskvann, med ferskvannslange oppi for ekstra tilførsel av vann og kjørte motoren til den ble varm. Samme prosedyre jeg har fulgt tidligere år. Forskjellen var at i år hadde jeg bøtta plassert høyere enn motoren. 

 

Ja jeg stoppet motoren og skulle starte utskifting av olje la jeg merke til at det rant rent ferskvann ut av luftinntaket. Jeg smakte til og med på det og det var ingen smak på det, rent ferskvann. Grunnet høyden på bøtta kan vel hevertprinsippet ha ført til at vannet fortsatte å renne selv om motoren var stoppet. 

 

Jeg åpnet opp varmeveksleren men kunne ikke se noe feil der, og det var heller ikke noe nivåforskjell på det interne kjølevannsystemet. Jeg skrudde av den grove slangen som luftinntaket er koblet til mot motoren og der stod det ferskvann helt opp til toppen. Der kan man vel se ned på luftinntak til sylinderne? Jeg er ikke veldig motorkyndig, men jeg antar dette ikke er som det skal.

 

Jeg demonterte vann/eksosslangen og blåste med munnen inn der. Det var en del motstand, men ikke mer enn at jeg fint klarte å kjenne at jeg blåste ut vann, jeg vet riktignok ikke hvor mye motstand hvis noen det er vanlig å forvente der. 

 

Er det noen her som skjønner hva som har skjedd og hva som kan være galt, og ikke minst hva som må til for å både fikse opp i problemet og få tørket ut vann av motoren før vinteren setter inn? 

 

Hvis ikke, er det noen som kjenner til noen profesjonelle Volvo Penta-kyndige det hadde gått an å kontakte i Nøtterøy/Tønsbergområdet som kunne kommet og ordnet opp i uhellet mitt?

 

På forhånd takk

 

20251012_193723.jpg.9628b16f679e1565fe685a9ffdb2c0ec.jpg

Link to post

Du har rett og slett fylt opp sylindrene med vann vil jeg tro. Jeg ville så fort som mulig skrudd ut alle injektorene (dysene) fra motoren, og deretter kjørt motoren på starteren til alt vannet er ute. Deretter sjekket peilepinnen for høyt nivå/evt vanndråper. Skiftet olje, montert alt sammen igjen og startet opp. Men denne gang med bøtta lavere enn motoren. Motoren bør få gått seg god og varm for å tørke ut evt vannrester. Hvis ikke så står nok motoren fast når våren kommer..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ai ai! Tusen takk for raske og gode svar! Da får jeg prøve meg på løsningen dere foreslår!

 

Men sånn for ordens skyld - dere tror ikke det er noe feil i eksosslangen eller sånn som gjør at vannet gikk "baklengs"? Motoren er rett og slett ikke designet for at vann kan gå gjennom kjølesystemet uten at det er motoren (vannpumpa) som drar vannet gjennom - og eksostrykk(?) som hindrer vannet å komme i retning motoren?

Link to post

I en seilbåt så har du ofte enten en bøy på eksosslangen eller en riser som sørger for at ikke vann kan komme inn i eksosen. Hvis toppen på motoren ligger i eller under normal vannlinje. Da skjer sånt som dette når motoren ikke er i gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg ville koblet fra eksosslangen også, og tørnet motoren for hånd (med dysene ute) til det meste av vannet var ute. Deretter tørne på starter. Og så tømme mest mulig vann fra eksosystemet før du kobler på og starter. Hvis det er mye vann i eksossystemet kan motoren slite med å starte. Det kan da være en utvei å prøve en kort start på fri eksos.

Link to post

Takk for flere gode innspill. Jeg kan jo supplere med informasjon om at båten er på land, og at jeg har brukt en sånn håndpumpet oljesuger for å både suge ut olje via peilepinnerøret, som vel går mer eller mindre til bunn av motoren, men har også sugd ut så mye vann jeg klarte fra toppen av motoren ved å gå inn der den luftinntak/eksos ut-slangen var koblet på. Fortsatt ukyndig, men det kunne se ut som jeg da klarte å suge vekk vann fra en forsenkning ved siden av/på utsiden av sylinderne

Link to post
Sodasmile skrev for 15 timer siden:

Hadde skrudd av slangen fra saltvannsinntaket og opp i ei bøtte med ferskvann med ferskvannslange oppi for ekstra tilførsel av vann og kjørte motoren til den ble varm.

 

Sodasmile skrev for 10 timer siden:

dere tror ikke det er noe feil i eksosslangen eller sånn som gjør at vannet gikk "baklengs"? Motoren er rett og slett ikke designet for at vann kan gå gjennom kjølesystemet uten at det er motoren (vannpumpa) som drar vannet gjennom - og eksostrykk(?) som hindrer vannet å komme i retning motoren?

Sikkert noe jeg har misforstått, men jeg syns det høres ut som at du i første sitat sier at du lot impelleren dra inn vannet, mens i neste sitat dyttet inn vannet (med trykket fra vannslangen)?

Link to post
Maika skrev On 16.10.2025 at 17.25:

 

Sikkert noe jeg har misforstått, men jeg syns det høres ut som at du i første sitat sier at du lot impelleren dra inn vannet, mens i neste sitat dyttet inn vannet (med trykket fra vannslangen)?

Ja, jeg uttrykte meg sikkert uklart. Det var på en måte både og. Impelleren dro vel gjennom vannet da motoren gikk, men bøtta den dro vann fra var plassert ute, dvs oppe i cockpit, som er en noe høyere enn motoren. Så da motoren, og impelleren, stoppet fortsatte hevert-prinsippet å tømme bøtta og dytte vann gjennom. Jeg hadde ikke sett for meg at det var så enkelt, eller lite motstand, å komme forbi en stoppet impeller, men jeg tok feil der også. 

Link to post

Da var jeg i båten i går, skrudde ut dyser, tørnet motoren både manuelt og med starteren. Vann føk ut. Jeg klarte også å få skrudd det meste tilbake på plass og fikk utrolig nok start på motoren igjen. Kjørte den en lang stund, til alle vanndråper på utsiden av motoren var fordampet, og godset rundt dysene var passert 70° i følge et sånn infrarødt pizzatermometer.

 

Skiftet olje, og filter, startet opp igjen og kjørte litt, skiftet olje igjen og startet opp på ny. Fikk dratt gjennom frostvæskeblanding i daltvannsystemet og nå tror jeg den må være klar for vinteren.

 

Tusen takk for gode råd og tålmodighet med mange rare spørsmål.

Link to post
Code0 skrev On 16.10.2025 at 21.12:

Md2030 har eget sugerør installert. Samme side som peilepinnen, men lavere nede på siden. Sitter en sort gummikappe over røråpningen.

Takk for påminnelsen! Det hadde jeg rett og slett glemt! Brukte først peilepinnerøret, men kom på at jeg har jo brukt det sugerøret du nevnte før. Mye mer effektivt, og får vel ut alt helt fra bunnen av 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...