Brumm Startet 16.Oktober Link til dette innlegget Startet 16.Oktober Originalolje til Yanmar 4LH STE 230 hk fra år 2000 koster skjorta, men Biltema har kanskje olje som kan brukes? Hva med f eks denne: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Hvis den matcher oppgitt spec til motoren så burde det være grei skuring det. Olja blir ikke dårligere av at man skriver Biltema på kanna... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Jeg har brukt slik olje i mer enn 40 år. Aldri noe problemer. Det skal innrømmes at det er 30 år siden jeg hadde Yanmar 2GM. Kom ikke lenger opp på rangsstigen til Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 16.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Skulle likt å vite hvilke spec denne motoren krever av olje. Noen som vet hva jeg googler for å få svar? Yanmar 4 LH- STE fra år 2000 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Brumm skrev 2 minutter siden: Skulle likt å vite hvilke spec denne motoren krever av olje. Noen som vet hva jeg googler for å få svar? Yanmar 4 LH- STE fra år 2000 Anbefaler å laste ned manual på motoren din dersom du ikke allerede har det. Der finner du ikke bare krav til olje, men også hvilke sjekkpunkter som inngår i service, og hvilke intervaller det er mellom ulike servicepunkter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brumm Svart 16.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober I denne svenske lenken: https://www.yanmarcenter.se/oljespecifikation-for-yanmar-motorer/ sies det at min Yanmar skal ha olje API-klasse CC eller CD Dette er koder jeg ikke ser på oljeflasken til Biltemas mineralolje som jeg har bilde av øverst. Kan jeg likevel bruke oljen? Sitér dette innlegget Link to post
740 c Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Det er lenge siden desse kravene kom for dieselmotorer, API -CC kom i 1951 og CD i 1955 så Biltema sin 15w/40 er selvsagt langt over desse spesifikasjonene, så LH til Yanmar er nok ikke kravstor på dette området. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 16.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober 740 c skrev 44 minutter siden: Det er lenge siden desse kravene kom for dieselmotorer, API -CC kom i 1951 og CD i 1955 så Biltema sin 15w/40 er selvsagt langt over desse spesifikasjonene, så LH til Yanmar er nok ikke kravstor på dette området. Aha, så bra! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober API-klassifiseringen går alfbetisk ettersom utviklingen skrider frem. Det man bør være litt obs på, er at enkelte motorfabrikanter legger ned kategorisk forbud mot et eller annet. Som at min steinalder GM har kategorisk forbud mot viskositet 10. Og at alternativ til SAE 30 eller -40 er 15W-40. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Oktober Link til dette innlegget Svart 17.Oktober Da jeg hadde samme motor brukte jeg den du lenker til, men også den på Felleskjøpet (20liter dunker). https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/bil-garasje-og-bod/olje-og-smoeremidler/olje-fk-motorolje-m-15w-40-20l-50337402/?rToken=lgHwlQoMCIn3xscGEPO-wOMCEAEaJDY5MTQyNmNmLTAwMDAtMjJmMS04NGVmLTU4MjQyOWFhMGJjNCocR0EuMS4xLjUzMDg3MTU1MDIuMTc1NjUzNzQ0MzIkkPeyMLe3jC2Ovp0V1LKdFcLwnhWo5aotmNa3LZvWty326MMwOg5kZWZhdWx0X3NlYXJjaEgBWAFgAWgBegJ3YQ Sitér dette innlegget Link to post
740 c Svart 17.Oktober Link til dette innlegget Svart 17.Oktober Yanmar produserer ikke en dråpe olje så den er jo innkjøpt i fra en produsent og ryktet sier at det er en Fransk leverandør som Total /Gulf eller noe sånt.... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 17.Oktober Link til dette innlegget Svart 17.Oktober Anbefaler alle som lurer på motorolje å slå opp "The Motor Oil Geek" på youtube. Han knuser en god del myter og forklarer hva som egentlig foregår. Tilfeldig valgt episode linket: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.