Jump to content

Hvor er beste gjestehavn, strekning Oslo til Gøteborg?

El barco de Sol

Recommended Posts

Vinteren kommer og det blir tid for å planlegge båtturer i 2026.

1: Hva er beste gjestehavn med tanke på havnefasiliteter.

2: Hva er beste gjestehavn om man vil oppleve en god middag på et spisested i land.

Håper mange vil kommentere så flere kan finne fram til perlene på kysten. Vi velger helst mai/juni og i fellesferien et sted hvor man kan forhåndsbestille.

Strömstad:

Primi Piatti: En av de beste pizza'ene i Europa.

Kaffedoppet: Budapest tårta, en vinner.

Og en del andre fine plasser i den byen.

Hunnebostrand:

Bella Gästis: Fra topp til absolutt bånn i bøtta.

Kungshamn:

Thaien på nedsiden av kirkegården, helt toppers.

Dagligvare tvers over havnen. Systembolag, en edruelig mars opp bakken forbi kirkegården. Fin- og overpriset havn.

Gullholmen/Hermanö

Gullholmenbaden: Fra topp til nokså middelmådig. Sjekk prisen, hender at måltidet er vesentlig dyrere enn avertert. Sveriges dårligste soft ice. Dagligvare på havnen. Fin havn.

Og deretter pleier vi å krysse over til Danmark. Men vi har vært på Hönö-Klova en del ganger. Og der er det ikke noe vi kan anbefale. Men det er en veldig grei og relativt rimelig havn. Dagligvare og diverse butikker i krabbavstand fra havnen.

Donsö

Nokså middelmådige spiseplasser. Kan ikke anbefales. I hvert fall ikke av oss. Fin havn. Dagligvare rett rundt bukten.

Varberg

Fin havn med alle fasiliteter. Om noen finner en bra spiseplass der, si fra. Man da er vi en bit forbi Göteborg. Det er vi strengt tatt også med Donsö.

Og da glemte jeg Son!

Fin og svært overpriset havn. Ypperlig service. Vi pleier å ta kaffe og kake på Kalorihagen (heter vel egentlig gallerihagen eller noe i den duren, er ikke sikker, jeg bor bare der). Går aldri ut og spiser middag i Son. Men Kalorihagen serverer også mer avanserte greier enn kaffe og kake. Så man kan få litt av hvert. 

El barco de Sol skrev for 2 timer siden:

Hva slags fasiliteter er det du ønsker? Toaletter, dusjer, vaskemaskiner, drivstoff, WiFi, søppeltømming, kirke, golfbane . . . osv?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

El barco de Sol skrev for 4 timer siden:

Håper mange vil kommentere så flere kan finne fram til perlene på kysten.

De finner du her. Her har noen brukt tid og energi på å samle det du trenger å vite. Og tilgjengelig når du trenger info’en. Vær klar over at mange steder er sesongen kort. Mai / juni er to mnd før høysommer, og mange typiske feriebutikker og restauranter er stengt.  https://www.maritim.no/havneguiden-5-goteborg-svinesund

Jeg antar at de fleste gjestehavner har toaletter, vann, drivstoff etc.

Selv uten dette kan det være fine steder om man på forhånd vet om dette. For oss er det viktig at man kommer greit inn og ut av gjesteplassen. Gjerne landstrøm.

Havneguiden er grei, beskrivelsene også. Min erfaring er at hvordan det er det ser man når man har besøkt stedet.

Hva gjelder et godt måltid så sliter jeg med å finne det, mulig jeg er kresen. På ruta er det i alle fall et spisested som jeg har vært storfornøyd med,men gjesteplass er et ork uten like. Da faller stedet ut.

Bor i Son og er forsiktig med å kommentere spisesteder. Men varierende på alle måter.

Hulda skrev On 16.10.2025 at 18.25:

Men vi har vært på Hönö-Klova en del ganger. Og der er det ikke noe vi kan anbefale. Men det er en veldig grei og relativt rimelig havn. Dagligvare og diverse butikker i krabbavstand fra havnen.

Da har du hatt uflaks, Hulda. Vi - kona og jeg - spiste lunsj på noe så sært som en blomster/interiørbutikk/restaurant, og for en typisk svensk lunsjpris fikk vi et av de beste fiskemåltidene vi har spist. Stekt lange med bakte rotgrønnsaker og en magisk saus. Lilling Cottage.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Utover de som allerede er nevnt her liker jeg meg godt på Källö-Knippla, restaurenten på Hyppeln serverte også god mat den ene gangen jeg var der. Jeg synes også Marstrand er koselig, men har kun vært der utenom hovedsesongen når det er litt rolig. Mange spisesteder der, men jeg har bare spist boller og softis der...:fniser:

Åstol er også en opplevelse, og Bohus.Malmön også. 

Jeg har en liten gjestehavnsoversikt på båtbloggen min, over havner jeg har besøkt selv.

På veien mellom Oslo og Gøteborg ligger jo Fredrikstad. Masse plasser midt i byen med alt man trenger av restauranter og kulturarrangementer. Gamlebyen og maritim historie på Isegran. Gratis ferge som frakter dere fra den ene severdigheten til den andre. Man kan rusle på bryggepromenaden eller jangle på Vollane…. 😎

Steihy skrev for 10 timer siden:

Da har du hatt uflaks, Hulda. Vi - kona og jeg - spiste lunsj på noe så sært som en blomster/interiørbutikk/restaurant, og for en typisk svensk lunsjpris fikk vi et av de beste fiskemåltidene vi har spist. Stekt lange med bakte rotgrønnsaker og en magisk saus. Lilling Cottage.

Neida, ikke uflaks. Vi har bare ikke spist oss fra A til Å gjennom alle havner. Når det gjelder Hönö-Klova har vi bare vært på kafféen, som har gått fra veldig bra og til veldig middelmådig. Kakene nå var slike man får kjøpt pakket i plast på supern, til 10 % av prisen. Og på restauranten helt ute på moloen, enormt lang ventetid, elendig service, dyrt og dårlig. Mye av dette er vel forhold som endrer seg fra sesong til sesong. Og kanskje innen samme sesong.

El barco de Sol skrev On 16.10.2025 at 16.10:

2: Hva er beste gjestehavn om man vil oppleve en god middag på et spisested i land

Som er sakt,   kokker skiftes ofte  så  hva som serveres  i morgen ??  har hvert heldig  i  Fiskebäckskil  de gangene vi har hvert der. 

Er en glad i sjømat  er  Käringön og Petersons Krog, fordel å bestille

Grand Hotel Marstrand-Tenan skal være bra enda. Johan's Krog også Marstrand  blitt annbefalt ikke hvert der.

Salt & Sill Klädesholmen skal vær bra. 

El barco de Sol skrev On 16.10.2025 at 16.10:

Javnt over Ok

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er du glad i Whiskey, er Brygghuset i Fiskebäckskil stedet med et utrolig utvalg av slik drikke! https://www.brygghusetkrog.se/whisky/

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Allerede nå har jeg fått gode tips for 2026.

Båten....sliter med å sette opp siste rest av presenningstativ. Tror presenningen er oppe i morgen. Takket være kona som klarer å klatrejobben med stativet.

Whiskey er ikke min favoritt, men forslaget frs Lars H. frister veldig. Hadde vært moro å snakket med legenden fra Trudelutt. Og kanskje også smakt på de spesielle whiskeys. 

Hulda skrev On 16.10.2025 at 18.25:

Fin og svært overpriset havn. Ypperlig service.

Vi trives godt i Son, trivelig og god service som @Hulda sier, dog uenig i at den er overpriset.  kr 355 inklusive dusj og strøm for vår 32 fot synes jeg er innafor.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Hulda skrev 32 minutter siden:

I Varberg betaler Hulda SEK 200 for plass, strøm, dusj, vaskemaskin, tørketrommel, alt inkludert. Det er spiselig. Son har ledige faste plasser. Så det er ting som tyder på at prisnivået generelt har passert max. Men folkene som gjestebåter møter i Son vil jeg gi topp karakter. 

Imponert over hvor objektiv du er noen ganger :-)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

El barco de Sol skrev 1 time siden:

Hadde vært moro å snakket med legenden fra Trudelutt

Etter signaturen din, har du kanskje båten i Sonskilen, og skal pakke den inn ferdig imorgen? Jeg skal også det, i Sonskilen altså. Kanskje vi kan treffes? Men OK, jeg er pensjonist så det må bli på formiddagen og litt utover. Trudelutt står i ytterste rad ikke langt innenfor porten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...