Jump to content

12 volts kaffetrakter

trulte

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om det finnes gode 12 volts kaffetraktere på markedet? Har søkt litt rundt, men finner ikke noe. Jeg er ikke så veldig glad i pulver-kaffe, og selv om det går an å bruke filterholder med kaffe i rett på koppen hadde det vært kjekt med en trakter. Hva koster eventuelt noe slikt?

Jeg har prøvd ett par slike 12v traktere og de er elendige, dyre og trege.

Mye kjappere og koke kaffe på kjele, bruk kokmalt kaffe. Pulver er pyton

Jeg får prøve Luxuskaffe da. Når jeg tenker meg om, har jeg faktisk hørt om denne før. Kaffe er min siste last, etter at jeg la både snus og sigaretter på hylla for snart tre år siden. Og kaffe akter jeg ikke å slutte å nyte, så da får det bli kokevann. Takk for gode svar. Da slapp jeg i alle fall å bruke en masse penger på noe tull.

Jeg deler synspunktet om at pulverkaffe ikke er særlig god-

Jeg har forsøkt flere alternativer opp gjennom årene. I hovedsak gjelder dette koking av vann med gassystemet og påfyll av kokt vann på filtersystem med kaffe,

og alternativt bruk av inverter fra 12 v til 220 volt og bruk av vanlig kaffetrakter. Stort sett krever koking av 1 liter kaffe med kaffetrakter og inverter ca 14 Ah - noe avhengig av trakteren.

Dette tar en god del av forbrukskapasiteten.

Under ligge i uthavner bruker jeg derfor gassystemet og filterkaffe.

Under landligge gjelder de vanlige forholdene med 220 volt.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Pulverkaffe laget på termos, slik at den får stå å godgjøre seg litt, er ikke så ille.

Skal du ha skikkelig kaffe er det presskanne som gjelder. Gevalia Bistro eller Gevalia Ebony er glimrende kaffetyper til presskanne og ikke er de spesielt dyre heller. Når jeg dumpa over denne kombinasjonen ble både kaffekjele og trakter pensjonert umiddelbart. Og det funker utmerket i båten også. 5-6 minutt trekketid er passe.

Hei, heiiii.

Nå må dere høre litt på pensjonisten "kaffe" Lars. Skal en lage god kaffe, er oppskriften:

1. Åpne kaltvannskranen og la den renne 2 - 3 minutter.

2. Finn frem en REN kaffekjel og fyll den med det antall kopper (2,5dl.) av det friske vannet du vil brygge.

3. Hell på samme antall måleskjeer (de vanlige gule) med et godt merke kokekaffe. Selv anbefaler jeg Ali eller Evergood til hverdags

4. Rør godt rundt

5. Sett platen på max 500w, dette skal ta litt tid

6. Under oppvarmingen, rør rundt noen ganger.

7. Når det koker opp, trekk kjelen til side, rør rundt og la brygget hvile i 5 minutt.

8. Hell forsiktig kaffen i tynne kopper, ikke for vide av porselen.

9. Serveres med sukkerbiter (den harde typen) til å dyppe forsiktig i kaffen, pluss en god Cognac

10. Ta dere en god cigar

Hilsen "kaffe" Lars

PS. 12volt kaffekoker bruker alt for mye støm til å bruke i en båt med vanlig størrelse på batteriene

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei, heiiii.

Nå må dere høre litt på pensjonisten "kaffe" Lars. Skal en lage god kaffe, er oppskriften:

5. Sett platen på max 500w, dette skal ta litt tid

Hilsen "kaffe" Lars

PS. 12volt kaffekoker bruker alt for mye støm til å bruke i en båt med vanlig størrelse på batteriene

Det hersker ingen tvil i dette forum at Lars H. har kunnskap og kompetanse som overstiger de fleste av oss andre.

Jeg underer like fullt over hvordan du "setter platen på 500 w - over litt tid" ?

fra norsk kaffeinformasjon http://www.kaffe.no/

Kokemetode

Kaffekjelen er kokemetodens tilberedningsutstyr. Vannet varmes opp til kokepunktet. (Selv om man sier at man koker kaffe, skal aldri kaffen koke.) Riktig temperatur er 92-96° C. Etter at kjelen er tatt bort fra varmen, helles kokemalt kaffe i og røres forsiktig med en skje. Når kaffen har trukket i 6-8 minutter er den serveringsklar. Det er viktig at kaffen blir skilt fra gruten hvis ikke du drikker opp alt med en gang. Da bør du helle kaffen over på en termokanne.

sto det skjæret i kartet????

med andre ord helt enig med Lars ser jeg, med unntak at jeg helst nyter en bit sjokolade til.....

Gjerne det, men det må være en mørk moca sjokolade, ikke noe melkesjokoladetull

Jeg underer like fullt over hvordan du "setter platen på 500 w - over litt tid" ?

Vel det var på den gamle komfyren, nå setter jeg den på 3 - 4 på en skala fra 1 til 12! Vitsen er at kaffen skal få god tid slik at aromaen trekkes forsiktig ut.

Det er viktig at kaffen blir skilt fra gruten hvis ikke du drikker opp alt med en gang. Da bør du helle kaffen over på en termokanne.

Riktig nok, men hell den tilbake på kjelen etter at gruten er fjernet og hold heller kjelen varm med å pakke den inn. Ekte og god kaffe serveres ikke fra termos, - bortsett fra på skitur på påskefjellet.

Kaffe Lars

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er viktig at kaffen blir skilt fra gruten hvis ikke du drikker opp alt med en gang.

Riktig nok, men hell den tilbake på kjelen etter at gruten er fjernet og hold heller kjelen varm med å pakke den inn.

Høres ut som en riktig oppskrift for presskanne :yesnod: Når kaffen har trukket de ønskede minutt presses silplaten ned og kaffen er skilt fra gruten OG er fremdeles i samme kjele, kan det bli bedre?

Er glad for at kokekaffen har fått heder og verdighet her. Selv er det kun kokekaffe det går på enten jeg skal på telttur, båttur eller hyttetur.

Denne krever minimalt med utstyr for tilbereding: 1 varmekilde (bål, primus, kokeapparat, stormkjøkken e.l.) + 1 stk kjele. Det tar akkurat like lang tid å lage som det tar å koke opp vannet, + ca 5 minutter å trekke.

Om noen likevel synes dette høres tungvint ut vil jeg bare oppfordre til å prøve ett par ganger, når du blir vant med dette er det ikke tungvindt lenger. Ett tips er å helle den første tåren forsiktig ut i sjøen, da blir du kvitt en god del grut som ligger i tuten, det er forøvrig viktig å behandle kjelen med rolige bevegelser for ikke å virvle opp for mye kaffegrut, skulle du likevel få litt i koppen, et det bare å tygge. Selv pleier jeg helle kaffen over på termos etter frokost. Min mor lærte meg å ha ca 1 ts grut i termosen for at kaffen skal holde seg fersk.

Men vær forsiktig når du varmer opp kanna - anbefaler at du har nøye oppsyn under hele oppvarmingen. Det blir store trykk som kan gi uheldige konsekvenser.

Hei. Preskkanne er så vidt jeg vet betegnelsen på glasskanne man fyller med kaffe og vann og deretter presser ned en stang med metallfilter slik at gruten holder seg i bunnen mens man heller av kaffen. Dette kan så vidt jeg vet ikke avstedkomme større trykk enn litt overskvalping om man er litt brå. Kannen som gir stort trykk er vel denne blanke espressokjelen man kan sette rett på gass eller plate og som har sikkerhetsventil innebygget. Uansett, jeg har som kaffeelsker med høyt kolesterol gått noe vekk fra metoder som gir kolesterolet (og dermed den beste smaken) fritt utløp. Ekspertene sier det er sunnere med filterkaffe enn kokekaffe, og med filterkaffe regnes ant. bare filtrering via papirfilter. Jeg kjøper numera bare espressokaffe på boks, dyr javel men MYE rimeligere i sverige. Så tar jeg skjeer etter ant. kopper jeg skal bruke og heller i en manuell filtersats, koker opp vann og heller litt langsomt over. VOILA, i mine øyne (preget av kolesterolspøkelset) veldig bra. Dette går også fint i presskanne men krever veldig forsiktig pressing da espressokaffe er veldig finmalt. Dette gir enda bedre kaffe synes jeg men gir ant. mer kolesterol for pengene. Konjakk forsemrer ikke resultatet. :crazy:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Hei. Preskkanne er så vidt jeg vet betegnelsen på glasskanne man fyller med kaffe og vann og deretter presser ned en stang med metallfilter slik at gruten holder seg i bunnen mens man heller av kaffen. Dette kan så vidt jeg vet ikke avstedkomme større trykk enn litt overskvalping om man er litt brå.

Det er denne sorten jeg sikter til som presskanne. Espressokannene som settes rett på platen er en annen verden....

Det er denne sorten jeg sikter til som presskanne. Espressokannene som settes rett på platen er en annen verden....

Jepp. Men Roaldbj formanet til forsiktighet under oppvarmingen som kunne medføre store trykk, det var det jeg kommenterte. Nok om det, jeg bruker en del presskanne i helgene og tar tipset med å fjerne gruten etter en stund. Har ikke vært nøye med det før.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...