Jump to content

12 volts kaffetrakter


trulte

Recommended Posts

Jeg er veldig glad i kaffe, men samtidig også veldig kresen. Pulverkaffe er for meg værre enn lightbrus (og det er VIRKELIG ille), og stort sett alle jeg kjenner har fått gjennomgå for å ha for dårlige kaffetraktere hjemme... Det er som kjent nesten bare Moccamaster som duger.

 

På sjøen koker jeg kaffe. Som tidligere nevnt er det viktig å bruke bra kaffe, både Ali, Evergood og Friele har god kokekaffe.

 

Jeg har også gått til innkjøp av en billig Te-sil og en termos. Etter at vannet er kokt opp (1 stk full kjele) heller jeg på frihånd oppi kaffen. Kokekaffen føler jeg en kan bruke mye mer av uten at den blir vond. Etter ca 5 minutters hvile (og selvfølgelig en omrøring eller to) heller jeg kaffen over på termos gjennom sila. Dette gjør at jeg får noen desiliter mer kaffe ut av hvert oppkok, vanligvis går det ganske mye bort i grut nemlig...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil gjerne komme med en liten advarsel til dem som drar på båtferie i Sverige og liker god kokekaffe. Kjøp med kaffe hjemmefra! Svenskenes kaffe er sikkert ikke dårlig, men jeg har ennå ikke funnet noe som ligner på Ali, Friele, Evergood osv. De liker tydeligvis helt andre "smaker". Og det er langt mellom hvor du får kjøpt kokekaffe. Om deres filterkaffe ligner vår, vet jeg ikke. Heller ikke vet jeg noe om pulver"kaffe" som jeg ikke regner som kaffe.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sertifisert "kaffoman" (Og barista) Er vi nå inne på et tema, (som foruten seiling og båtliv) :flag: gir meg svært mye glede. :yesnod:

 

For det første: Pulverkaffe: = Kaffe Desperado :puke:

70 - 80 % av innholdet i pulver kaffe består av dårligste/rimeligste Robusta kaffe. Denne er svært grov og bitter i smaken. For å få den drikkbar, damprenses kaffen før videre behandling !! Pulverkaffe er for "barbarer". Dessuten er den svindyr i fohold til kvaliteten. En riktig god espressokaffe tilberedt korrekt f.eks. på espressokanne er billigere pr. kopp, og gir en helt annen kaffe opplevelse!

 

Filterkaffe: Det er riktig som det blir sagt. Svært få kaffetraktere gir riktig (høy nok) temperatur på kaffen. For å få trukket ut aromaen, må temperaturen over ca. 92 grader. En annen sak er hvordan er det med rensingen av kaffetraktern?? Kaffetrakteren bør renses minst en gang i mnd. Helst hver 14 dag. (Gjerne oftere også dersom du er litt kresen/kjører trakteren din hardt). Bruk ca 60 - 70 g./pr liter vann. Og riktig malt. (den du kjøper i butikken er ofte litt for fint malt. Dette gjør at kaffen blir bitter) Husk også å bruke de hvite filtrene, IKKE de brune, de setter smak!

 

Presskanne: :yesnod:

Presskanne ja. Ingen dum idè. Da kan man jo bruke filtermalt også

:nono: :nono:

Njet min kjære venn. Filtermalt i presskanne er fy fy ! Kaffen blir bitter (muligens det Perlen har opplevd?) og grumsete, da filteret i stempelet ikke er fint nok, du får dermed etterlatenskaper av kaffegrut i "overdelen" av presskannen. Kaffe til presskanne skal være? Ja, PRESSKANNE MALT ! (malingsgrad mellom filtermalt og kokemalt)

 

Ellers er presskanne noe av det beste du kan benytte for å frem aromaen i kaffe.

 

For de virkelig interesserte er det med kaffe som med vin. Ulike blandinger / Estate / brenningsgrader egner seg for ulik tilberedelses metode, og til ulikt bruk. Mange vil f.eks ha en litt mildere morgenkaffe, enn etter en solid middag. Sånn er det også med hva slags mat. F.eks. trenger kraftig/fet mat en kraftig kaffe med syrlighet. F.eks. Kenya AA.

 

Til Irish Coffe er en Sumatra Lintung etter min mening en fantastisk kaffe. En GOD kaffebar / spesial forretning vil gi deg flere gode tips.

 

Ellers kan f.eks. Kaffe.no, SH.no, eller Coffegeek.com, være steder å oppsøke for mere info.

Link to post
Share on other sites

Gå innom en velassortert type Jernia forretning, kjøp en filterholder fra Melitta eller lignende, kok opp vann i en kjele, sett filterhoderen i åpningen på termosen eller TV-kanna, sette i et vanlig kaffefilter, hell kaffe i filteret og fyll på det kokende vannet. Vips så har du god kaffe. Gratis kaffemål av den store typen får du butikken (slike som Ali og Evergood bruker som reklame) Bruker 6 strøkne slike mål til 1 liter vann.

 

Lykke til med kaffekosen.

 

Mvh

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

Gå innom en velassortert type Jernia forretning, kjøp en filterholder fra Melitta eller lignende, kok opp vann i en kjele, sett filterhoderen i åpningen på termosen eller TV-kanna, sette i et vanlig kaffefilter, hell kaffe i filteret og fyll på det kokende vannet. Vips så har du god kaffe. Gratis kaffemål av den store typen får du butikken (slike som Ali og Evergood bruker som reklame) Bruker 6 strøkne slike mål til 1 liter vann.

Denne metoden har morra mi brukt i alle år. Denne er helt grei, og jeg takker for tipset. Problemet er at jeg liker VELDIG varm kaffe, ikke så mye i koppen av gangen (da halve koppen blir for kald før jeg får drukket den...). Kan jo sette filterholderen oppå termosen da... Dette er nok den enkleste løsningen :smiley:

 

Filtermalt i presskanne er fy fy !

:blush: Dette burde jeg visst, men er ingen bevandret presskanne-bruker.

 

PRESSKANNE MALT !

Må dette males på en kaffebar, Ultra butikk eller noe? Kanskje jeg skulle tatt meg en tur innom en kaffebar her i byen og fått noen tips. Verden innenfor de emnene man kan noe om er ofte mye større og mer nyansert enn hva vi "vanlige" folk forstår (jf. du er barista, jeg er "bare" kaffe-bælmer)... Takk for tips alle sammen.

 

Redigert: Du kom meg i forkjøpet med termosen Gunga Din...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Njet min kjære venn. Filtermalt i presskanne er fy fy ! Kaffen blir bitter (muligens det Perlen har opplevd?) og grumsete, da filteret i stempelet ikke er fint nok, du får dermed etterlatenskaper av kaffegrut i "overdelen" av presskannen.

Filtermalt i presskanne går utmerket for oss ufaglærte. Handler bare om å tilpasse trekktid. Filtermalt går greit med 4-5 minutt mens kokemalt gjerne må ha 8 minutt. Med filtermalt får du bunnfall i koppen men det ligger nå på bunn likevel.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som gammel skapbergenser lærte min gamle tante i Bergen (nå i saligheten) meg å trekke kaffe. Det var før melittafilternes tid, da brukte man tøyfilter. Og samme prinsippet bruker jeg ombord i madammen. Kjøp en filterholder med lang tut. Sett den på termokanna, filter oppi, kaffe oppi, kokende vann oppi - det er det hele.. :drink:

Link to post
Share on other sites

Kokekaffe på en innkokt kjele er veldig bra, men jeg har en perkulatorkanne (Espressokanne)kjøpt i Spania (kan kjøpes på IKEA) som har høstet lovord i mange havner over tid. Her må kaffen finmales, men blir bare UTROLIG god. :drink: Er blitt avhengig av den ,og bruker kun den hjemme og i båten. Filterkaffe er ikke det samme etter denne oppdagelsen.

Link to post
Share on other sites

Må dette males på en kaffebar, Ultra butikk eller noe? Kanskje jeg skulle tatt meg en tur innom en kaffebar her i byen og fått noen tips. Verden innenfor de emnene man kan noe om er ofte mye større og mer nyansert enn hva vi "vanlige" folk forstår

Neida, du får kjøpt helt greie manuelle kaffekværner fra 150,- - 200,-kr. og oppover. De holder i massevis for maling av allt fra kokekaffe, til espressokanne. (til espressomaskin er de ikke bra nok...) Kjøp fersk kafe i kaffebar/forretning, og en slik liten kvern. Forsøk og du vil aldri drikke pulverkaffe igjen :cheers:

 

Har du mye penger til overs kan du kjøpe en slik Presskanne termo Da slipper du å helle over kaffen på termosen med en gang, som er den vanlige presskannas største ulempe, nemlig at den blir veldig fort kald.

 

Filtermalt til presskanne ble anbefalt av vinneren av barista-VM 2004. Så da duger det nok...

Er du sikker på dette?? Tim (Wendelboe) er en ennå større perfeksjonist enn meg. Men ja jøss, selvfølgelig KAN det brukes, på samme måte som 60% kan brukes til ankerdram :cheers:

Link to post
Share on other sites

Gå innom en velassortert type Jernia forretning, kjøp en filterholder fra Melitta eller lignende, kok opp vann i en kjele, sett filterhoderen i åpningen på termosen eller TV-kanna, sette i et vanlig kaffefilter, hell kaffe i filteret og fyll på det kokende vannet. Vips så har du god kaffe. Gratis kaffemål av den store typen får du butikken (slike som Ali og Evergood bruker som reklame) Bruker 6 strøkne slike mål til 1 liter vann.

 

Lykke til med kaffekosen.

 

Mvh

Fru Charente

Kaffetrakter-produsentene har faktisk jobbet litt med å oppnå samme samme effekt som du får ved å trakte kaffen på nettopp denne måten. Fyll opp filterholderen, og vent litt før du pøser på mer. Krups har en (kaffetrakter) modell som i alle fall fyller filterholderen før den lar kaffen passere ned i kannen.

Tror det er mer enn en gimmick. Fikk forøvrig lyst på en sånn Bodum press-thermoskanne, for jeg er

inderlig lei av egen pulverkaffe. Mors (sjeldne) presskanne-kaffe blir fort kald, og espresso blir for tungvint til hverdags. Alt dette gjelder vel og merke i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg var akkurat i Italia og til min store forskrekkelse fantes det ikke kaffikjele, presskanne eller trakter i leiligheten vi leide. Eierne av leiligheten var engelske, mulig at forklaringen ligger der. Der sto vi da, langt til fjells med masse Cognac og ingen kaffi... I nøden spiser som kjent fanden fluer, og vi ble nødt til å koke vann og lage pulverkaffi. Det var da vi ble positivt overrasket, Neskafé Red Cup var den beste pulverkaffi jeg har smakt, den var rett og slett..... helt OK! Så om Pulverkaffi er den eneste muligeheten - sats på Red Cup.

 

Erfaringsmessig er tv-kanner noe skvip, gå på en sportsforretning og forlang den beste termosen de har, En god termos skal holde kafen god og varm i maaaange timer.

 

Til sist noe jeg har lært nå ganske i det siste, dersom man trakter kaffe: Når kaffen er ferdig lar man kaldtvannet renne frisk fra springen og lar kolben med nytraktet få en bitteliten slump med kaldtvann før den helles over på termosen. Dette gir en ekstra spiss på kaffen, ikke spør meg hvorfor, men det er soleklart at det fungerer... :-)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kjøp fersk kafe i kaffebar/forretning

Fersk kaffe er kanskje å overdrive litt for oss vanlige bælmere, men umalt kan man med fordel kjøpe. Svigerfar nekter å drikke kaffe hvis den ikke er helt nybrent, og nettopp (minutter) filtrert. Kaffen hos dem smaker helt ... vanlig! Så har jeg en søster som nektet å drikke noe annet enn spansk kaffe. Fint og flott det, men det hjelper ikke noe når vannet i Spania er så surt at kaffen blir udrikkelig likevel :headbang: Det er nok mye snobberi med dette. Svigers er forøvrig den eneste engelskmann jeg har vært borti som liker kaffe bedre enn te!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

...Det er nok mye snobberi med dette....

Det er helt sikkert :yesnod::yesnod::yesnod:

 

Nymalt kaffe har en smule bedre aroma og ikke minst lukten når den males er jo himmelsk. Jeg blander ofte kaffen selv, en tredjedel eller to med blå java er et glimrende utgangspunkt og resten kan jo være nesten hva som helst, malabar er jo snacks.....

 

Styrer som regel unna de aller billigste sortene men kaffen trenger ikke være spesielt dyr for å bli en god smaksopplevelse. De billigste sortene må gjerne doseres betydelig kraftigere enn annen kaffe så da går vinningen litt opp i spinningen. En dash kanel i presskannen setter også en spiss på det hele..... Noe av det fine med kaffe er de endeløse blandingsmulighetene, Evergood er god og Friele er OK men jeg setter pris på litt variasjon. For tiden er Gevalia Bistro og Gevalia Ebony favorittene blandt de ferdigmalte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Støtter de som dyrker kaffen fra presskannen... hos meg ble kaffekjelen pensjonert for år siden... og kaffetrakter gikk på dynga i forrige årtusen..

 

Skal jeg ha god kaffe så er det mørk brent kokmalt kaffe i presskanne... gjerne malg selv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når vi først filer på aroma og smak; Skåne-rost! Hører du Gunga-Din? Skåne Rost!

Den er så fyldig og smakfull at det nærmer seg espresso. Verdt en "Harry-tur" alene, mener jeg. Ikke spesielt dyr, -bare umulig å få kjøpt i Norge. Helt ny kaffeopplevelse.

Snus, rødvin og billig kyllingfilet blir kun en bonus.

Link to post
Share on other sites

Er å betrakte som en fulllstendig amatør på dette området, men mener å huske at Calle Scheven hadde en oppskrift: "Själv blandar jeg gjerne mitt kaffe med kron, til angenem styrke og smak" eller noe slikt. Han snakket kanskje ikke om Krone kaffe?? Kanskje Gunga Din eller andre fra broderfolket kan gi et skikkelig svar på dette?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...