Jump to content

12 volts kaffetrakter

trulte

Recommended Posts

Når vi først filer på aroma og smak; Skåne-rost! Hører du Gunga-Din? Skåne Rost!

Den er så fyldig og smakfull at det nærmer seg espresso. Verdt en "Harry-tur" alene, mener jeg. Ikke spesielt dyr, -bare umulig å få kjøpt i Norge. Helt ny kaffeopplevelse.

Er det den "grønne", firkantede 500 g innpakning fra Zoegas, orginalen fra 1918 ?

I så fall er vi minst to - og jeg kjenner til enda flere - som er svært så glad i denne kaffen.

Jeg har drukket den så mye i båten, at en kaffekopp med Zoegas Skåneroste hjemme får meg til å tenke båtliv.

Den gode Carlos Zoega har sikkert vært til glede for mange.

Antar at han kom sjøveien fra Brasil til Sverige - det var vel ikke så mange andre muligheter på den tiden.

.........Pulverkaffe er for "barbarer". Dessuten er den svindyr i fohold til kvaliteten.

He-he!

Jeg er en slik BARBAR - :yesnod: - og alle baatplassen-medlemmer er hermed advart! Ombord i >>MORILD<< serveres KUN pulverkaffe. Nescafé LYX - Mörkrost (den med grønn ettikett) innkjøpt i Sverige. Red Cup går også an. Beklager, thor, men Luxus-kaffe fra Europris er IKKE min favoritt! :o)

Når det gjelder pris så er pulverkaffe IKKE dyrere enn filter- / kokmalt kaffe. Med disse kaffetypene koker man alltid MER enn nødvendig (mye går overbord!). Dessuten er slike kaffe-måte udrikkelig når de holdes (lunk)varm over lengre tid i en thermos. Helt pyton, spør du meg! Med pulverkaffe har du alltid "fersk" (så godt som....) kaffe, når du trenger det, og helt uten thermos-smak.

Når du har et styrhus som er omtrent 1 kvadratmeter (med litt velvilje) stor, så er det ikke plass til finesser som presskanne, perkolator, og andre "utensilier"! Det overlater jeg til "de store guttene med de stor leketøyene" :wink: Alt jeg trenger er en thermos med kokvarmt vann og et glass med GOD pulverkaffe. Hemmeligheten min er en skikkelig inngrodd kopp - må for all del ikke vaskes for ofte! :lol:

Det går med en liter med kaffevann på en ettermiddags-tur.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg sverger til noe så enkelt som at jeg koker opp vann på primusen, og har meg en kopp med rykende varm Brasero fra Nescafè. Gjerne nesten dobbel dose av hva som anbefales. Til neste kopp så gir jeg vannet et lite oppkok, da slipper jeg termoskjøret, og samtidig har jeg rykende varm kaffe.

Vi bruker det ofte hjemme også vi (ikke primus da), men dette går jo mer og mer på vane.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kanskje DETTE er noe å ha i koppen i sommer? :lol: Etter denne jula (ja det er riktig...den synes fortsatt... :eek: ) burde jeg kanskje vurdert det.. Men nei. Så sant ingen har smakt den og sier at den er himmelsk god da. Det er jo derfor vi drikker kaffe. Er det en spesiell grunn til at de har valgt Mona GRU(D)T som frontkvinne tro?? :lol::lol: Bortsett fra at hun er grei å hvile øynene på da.... :cool::wink:

Når vi først filer på aroma og smak; Skåne-rost! Hører du Gunga-Din? Skåne Rost!

Den er så fyldig og smakfull at det nærmer seg espresso. Verdt en "Harry-tur" alene, mener jeg. Ikke spesielt dyr, -bare umulig å få kjøpt i Norge. Helt ny kaffeopplevelse.

Snus, rødvin og billig kyllingfilet blir kun en bonus.

Skånerost er en kaffesort som egentligen er tenkt til hårt kalkrikt-vatten som man har nere i

Skåne o även Danmark, kommer vi lite längre nord så har vi mykere vatten,

Själv kör jag Gevalia eller Löfbergs lila, (eller Kaffe Karlsson! :smiley: )

Er å betrakte som en fulllstendig amatør på dette området, men mener å huske at Calle Scheven hadde en oppskrift: "Själv blandar jeg gjerne mitt kaffe med kron, til angenem styrke og smak" eller noe slikt. Han snakket kanskje ikke om Krone kaffe?? Kanskje Gunga Din eller andre fra broderfolket kan gi et skikkelig svar på dette?

nej det er ikke Krone kaffe som Evert blander i, utan sådan her Kron.............

Bilde

S/Y Gunga Din

nej det er ikke Krone kaffe som Evert blander i, utan sådan her Kron.............

DET kaller jeg Kron(e)kaffe! :cheers:

JEG har ikke DRukket konschatbel - jeg har bare tatt en kåpp kaffe! :lol:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

For å svare trådstarter konkret, så jeg at Waeco har ikke mindre enn 4(!) ulike kaffitraktere for 12v..

Der var det litt ja. Jeg noterer meg at ingen av dem har mer enn 200W effekt. Dette er vel ikke stort? Regelen er jo: varmere vann=bedre kaffe. Jeg trodde man burde opp i over 1000W for å få skikkelige greier (strømforbruket blir jo da selvfølgelig deretter....). Sant?

Vannet blir jo varmt - det tar bare tid. Om du setter på vannet før du legger deg om kvelden, så koker kaffevannet til frokosten når du våkner. Blir fine greier det. :lol:

Neida. Men jeg tror da bare at det tar litt lengre tid. :wink:

Men jeg trodde at vannet brude ha en viss temperatur når det passerte gjennom filteret for at kaffen skal bli god. Om vannet er p....lunka gjennom filteret, for så å stå et par timer å beske seg i kolben før det blir ordentlig varmt, tror jeg suksessen blir liten... :drink: Er det ikke noe i dette?

Hvis du har demontert en kaffitrakter, så ser du at det er ingen pumpe, men den virker slik at vannet varmes opp, blir til damp, stiger, kondenseres, og faller ned i filterposen som varmt vann. Derfor er det teknisk umulig at vannet skal være for kaldt når det skal stige opp...

Sjekk: Norsk Kaffeinformasjon:

Jeg kar klippet følgende hos dem:

6 enkle regler

Følger du disse 6 reglene har du et godt utgangspunkt for en god kopp kaffe!

Start med rent tilberedningsutstyr

Gammel kaffe og kaffebelegg setter dårlig smak på ny kaffe. Alle flater som vannet kommer i kontakt med, må være helt rene; både trakter og kolbe, kaffekjele og serveringskanne.

Benytt ”Clean Drop” som er å få kjøpt i enhver dagligvareforretning. ”Clean Drop” er et effektivt basisk rensemiddel for kaffetraktere og kanner, og det setter ikke smak etter skylling. Rensemidlet fjerner fettrester fra kaffen og humus fra vannet, som over tid vil gi avleiringer i trakteren.

Bruk friskt, kaldt vann

La vannet renne en stund fra kranen før du fyller kannen. Vann som har stått lenge i rørene smaker ikke godt. Vann som har vært oppvarmet får en flat og tam smak. Siden 98,5 % av den ferdige kaffen består av vann, er det klart at vannets kvalitet betyr mye for kaffesmaken! Friskt vann er rikt på surstoff, og det er med å frigjøre smak og aroma til den malte kaffen.

Riktig vanntemperatur 92-96°C

Når vannet har en temperatur mellom 92-96 °C , frigjøres de smaks- og aromastoffer som vi ønsker i koppen. Blir temperaturen høyere, vil vannet trekke ut uønskede bitre smaksstoffer. Blir temperaturen lavere, får ikke drikken den fylde og aroma som kaffen har å by på.

Malingsgrad

Kokemalt eller filtermalt? Kaffebransjen i Norge har som det eneste land i verden forpliktet seg til å kverne kaffen etter faste standard malingsgrader. Dette gjør det enklere for forbrukere - og storkjøkken å tilberede kaffe. Det skal blant annet være riktig størrelse på kornene og ikke for mye “pudder”. Bruker du filter, velg filtermalt kaffe. Bruker du kaffekjele - velg kokemalt kaffe. Filtermalt er kvernet slik at kaffen blir best om den har kontakt med vannet 4-6 minutter, kokemalt 6-8 minutter. Hvis du benytter presskanne tilpasser du trekketiden til malingsgraden (filtermalt er mest egnet ettersom temperaturen synker fort). Husk alltid å forvarme glasskannen.

Dosering

Hvor sterk man ønsker kaffen er en smakssak. I Norge foretrekker de fleste ca 60 g kaffe per liter vann. Da får du en god og fyldig kaffe. ”Kaffemål” får du i de fleste dagligvareforretninger. Ett strøkent kaffemål tilsvarer ca. 10g kaffe.

Oppbevaringstemperatur 80-85 °C

Én ting er sikkert: Kaffen er best like etter at den er ferdig tilberedt! Etter en kort time blir tapet av smak og aroma merkbar. Blir oppbevaringstemperaturen for lav blir kaffen matt i fargen og mister smaken. Blir den for høy får kaffen lett bitter smak - og vann fordamper fra overflaten.

Redigert av Havbris (see edit history)

Mine foreldre har en kaffetrakter i sin båt fra Waeco den som heter

MOBITHERM Coffee-Maker de Luxe, 12 Volt (MC-8-12LX)

eller bare MC-8 på linken ved kaffemaskiner.

Den er helt suveren, enkel å bruke, lett rengjøring og veldig bra resultat.

De har festen den på skottet slik at de sparer benkplass.

Pappa sa at denne måtte anbefalles på det sterkeste...

Redigert av Zig Zag (see edit history)

Fikk waeco-katalog i posten idag, og microen var dyr. 5.950,- gjør det billigere å kjøpe aggregat (på hytta)... Kaffitrakteren kostet 745,-

Herregud! Har du ikke micro i båten? :eek::eek::crazy:

Hvor mye fikk du i deg?

Løp å kjøp!

Det er nå greit med litt ekstra støm også til mikroen.... den var jo ikke akkurat snill i forbruket.... må jo har startkabler for at den skal funke.... mangen og tyve kvadrat.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fikk waeco-katalog i posten idag, og microen var dyr. 5.950,- gjør det billigere å kjøpe aggregat (på hytta)... Kaffitrakteren kostet 745,-

5950.- for den mikroen var jo en kunstig høy pris da. Men 745.- for trakteren var jo greit nok, gitt at den lager grei kaffe. Men hvem er det som er distributør for disse trakterne..? Waeco Norge er vel engros- forhandler og selger sikkert ikke til privatkunder...

Tenkte på den som het MC-06, så jo ut til å være bra. Trekker 380W (31,7A.. :confused: ).

Tja, har jo 600Ah batt. bank så det skulle vel gå?

MC-06

Bilde

Men best kaffe får jeg når jeg drar den, skal vi si "patinerte" kaffekjelen min med på fjellet og slenger den på glørne... :fishing:

Tenkte på den som het MC-06, så jo ut til å være bra. Trekker 380W (31,7A.. :confused: ). Tja, har jo 600Ah batt. bank så det skulle vel gå?

Hei.

Men har du 24volt anlegg? Det er det denne trakteren trenger. Og med 24 volt trekker den ikke 31,7A, men ca. 15A. I papir utgaven til Waeco er den imidlertid oppgitt til 500W. Da blir det ca. 20A ved 24volt. Og så lager den 6 kopper (0,7l) på 10 min. Det blir vel 3Ah fra batteriet. Men trakter en kaffen mens motoren går, er det jo ikke noe problem. :smiley:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...

Drar opp denne tråden litt.....

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en god gammeldags kaffekjele?

Eneste jeg har funnet er nymotens saker på sports butikken. Denne er ikke så velegnet til båten. Trenger en med godt håndtak og god helletut.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Drar opp denne tråden litt.....

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en god gammeldags kaffekjele?

Eneste jeg har funnet er nymotens saker på sports butikken. Denne er ikke så velegnet til båten. Trenger en med godt håndtak og god helletut.

Ta en tur innom Miljømarkedet til Kurt, der finner du slikt for en billig penge (tror de holder til under Puddefjordsbroen ?)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...