NilsPils Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Drar opp denne tråden litt..... Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en god gammeldags kaffekjele? Eneste jeg har funnet er nymotens saker på sports butikken. Denne er ikke så velegnet til båten. Trenger en med godt håndtak og god helletut. Hva med Jernia? Glassmagasinet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avsluttet Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en god gammeldags kaffekjele? Til båten har jeg kjøpt kaffekjele og kasseroller på europris og nille. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Når vi først filer på aroma og smak; Skåne-rost! Hører du Gunga-Din? Skåne Rost! Den er så fyldig og smakfull at det nærmer seg espresso. Verdt en "Harry-tur" alene, mener jeg. Ikke spesielt dyr, -bare umulig å få kjøpt i Norge. Helt ny kaffeopplevelse. Snus, rødvin og billig kyllingfilet blir kun en bonus. Så enig så enig. Løfsbergs er toppen, og den får du.....på IKEA på Slependen :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Sjørøveren Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Jeg har lyst på kaffetrakter, og søkte meg i den anledning frem til denne gamle tråden. Ser at de fleste innleggene dreier seg om kokekaffe, altå "off topic" i forhold til tittelen. Flere skriver også om dårlige erfaringer med 12 volts traktere. Selv har jeg smakt god kaffe fra Scania 24 V kaffetrakter i lastebil, og har da også tro på at man kan brygge god kaffe med 12 V. På nettet har jeg funnet flere aktuelle kaffetraktere: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18628346 http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:101345 + en drøss på ebay. Ser at 12 V kaffetraktere leveres med plugg for sigarettenneruttak, og at de trekker 15-20 ampere. Dette tilsier at ledningene bør være minimum 2,5 kvadrat. Hvor tykke ledningstverrsnitt er det vanligvis til sigarettenneruttakene i båter? Hvor mange ampere sikringer? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Ser at 12 V kaffetraktere leveres med plugg for sigarettenneruttak, og at de trekker 15-20 ampere. Dette tilsier at ledningene bør være minimum 2,5 kvadrat. Dette er for lite. Du gikk kanskje ut fra spenningstap i 230V-anlegg (10A pr mm2, gammel regel)? Forskjellen er at du ved 230V uten problemer i mange tilfeller kan leve med 10V spenningstap, men det kan du ikke ved 12V! Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Hei! Har i alle år holdt meg til ståltermos og en filterholder av god kvalitet fra en Kaffe spesialist. God traktekaffe og vann fra primus, 100 MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Vet ikke hvorfor du blander inn 230volt trikola. Om en trekker 20A gjennom en 2,5mm2 tykk/tynn kabel, skal en opp i 3m lengde (6m frem og tilbake) før en får et spenningstap på ca. 1volt (uavhengig av om det er et 230VAC eller 12VDC annlegg). Og 11-11,5volt er nok OK for kaffetrakteren. Men selvfølgelig, en dobler spenningstapet om kabellengden dobles, på samme måte som spenningstapet halveres dersom en dobler kvadratet. Selv ville jeg hatt 4 - 6 kvadrat kabel frem til et slikt universaluttak som et sigarettenneruttak er. Ved ekstremt lang avstand til batteriet, ville jeg øket kvadratet ytterligere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BårdK Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Hei! Har i alle år holdt meg til ståltermos og en filterholder av god kvalitet fra en Kaffe spesialist. God traktekaffe og vann fra primus, 100 MVH Rolf-Eigil Det gjør jeg også. Kjøpte en 12v trakter på båtbutikken i Son - den var kjempetreig og brukte vannvitting mye strøm, så jeg lot den følge med gamlebåten. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Om en trekker 20A gjennom en 2,5mm2 tykk/tynn kabel, skal en opp i 3m lengde (6m frem og tilbake) før en får et spenningstap på ca. 1volt (uavhengig av om det er et 230VAC eller 12VDC annlegg). Og 11-11,5volt er nok OK for kaffetrakteren. Joda, 2.5mm2 er bedre enn 1.5mm2. Var kanskje litt bastant. Men et spenningstap på ca 1.2V er også 10% effekttap - da varmes ledningen, ikke vannet. Men det går sikkert med 2.5mm2 Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Takker for respons på mitt innlegg vedrørende strømforsyning til kaffetrakter. Har regnet litt nå, kommet fram til følgende: Forutsetninger: Lengde kabel fra batteri til kaffetrakter: 5 m, dvs totalt 10 m ledning Ledningstverrsnitt: 2,5 mm 2 Ledningsmateriale: kopper Temperatur: 20 ºC Strømforbruk: 20 A Dette resulterer i et spenningstap på 1,38 V. Ville nok gått for noe tykkere kabel dersom jeg skulle installert selv. Men er det noen som vet hvilket tversnitt som er normalt brukt til fabrikkinstallerte uttak? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Da ville jeg absolutt gått opp i kvadrat, gjerne til 6 kvadrat. Og husk at sigarettennerkontakten er en dårlig kontakt som fort gir ytterligere spenningstap, spesielt dersom den også brukes til sigarettenner. Det eneste jeg bruker denne kontakten til (i tillegg til sigarettenner) er til er et håndholdt søkelys. Og svært ofte må jeg rugge på pluggen for å få kontakt. det er bare "giddalaushet" som har gjort at jeg ikke har montert en bedre kontakt for søkelyset. Håper jeg ikke maser og provoserer, men her er et innlegg jeg har gjenntatt flere ganger angående overgangsmotstand i kontakter osv. Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen. Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet) Overgangene kan da være slik: batteriterminal(+) - kabelsko kabelsko - ledning Ledning - kabelsko kabelsko - hovedbryter to kontaktpunkter inni bryteren bryter - kabelsko kabelsko - ledning ledning - kabelsko (flatstift) kabelsko(flatstift) - sikringsholder sikringsholder sikring sikring -sikringsholder sikringsholder - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - ledning ledning - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat intern forbindelse til glødetråd intern forbindelse fra glødetråd terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - ledning ledning - kabelsko kabelsko batteriterminal(-) Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der. Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario? Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig. 6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner. 6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes. Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet. Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser. Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Sjørøveren: Flere skriver også om dårlige erfaringer med 12 volts traktere. Selv har jeg smakt god kaffe fra Scania 24 V kaffetrakter i lastebil,Forskjellen på god og dårlig kaffetrakter ligger i wattstyrken på trakteren. Den du smakte på i Scania er neppe i sigarettenneren og på langt mer enn 200 w som den ene av de du fant på nettet. Vil tro den er på ca 700-800 w, kanskje mer. Til sammenligning er den jeg har på kjøkkenet 1250 w og den er rask, en liter på ca 5 min.(moccamaster) Det du gjør er å se på wattstyrken,glem sigarettenneren og legg opp skikkelig kabel og bruk trakteren fortrinnsvis med motoren i gang. Du bruker like mye strøm med en svak trakter da denne bruker lenger tid. Med motoren av kan det være bedre å koke kaffe på gamlemåten for å spare batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.