Jump to content

12 volts kaffetrakter


trulte

Recommended Posts

Drar opp denne tråden litt.....

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en god gammeldags kaffekjele?

 

Eneste jeg har funnet er nymotens saker på sports butikken. Denne er ikke så velegnet til båten. Trenger en med godt håndtak og god helletut.

Hva med Jernia? Glassmagasinet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Når vi først filer på aroma og smak; Skåne-rost! Hører du Gunga-Din? Skåne Rost!

Den er så fyldig og smakfull at det nærmer seg espresso. Verdt en "Harry-tur" alene, mener jeg. Ikke spesielt dyr, -bare umulig å få kjøpt i Norge. Helt ny kaffeopplevelse.

Snus, rødvin og billig kyllingfilet blir kun en bonus.

 

Så enig så enig. Løfsbergs er toppen, og den får du.....på IKEA på Slependen :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg har lyst på kaffetrakter, og søkte meg i den anledning frem til denne gamle tråden. Ser at de fleste innleggene dreier seg om kokekaffe, altå "off topic" i forhold til tittelen. Flere skriver også om dårlige erfaringer med 12 volts traktere. Selv har jeg smakt god kaffe fra Scania 24 V kaffetrakter i lastebil, og har da også tro på at man kan brygge god kaffe med 12 V.

 

På nettet har jeg funnet flere aktuelle kaffetraktere:

+ en drøss på ebay.

 

Ser at 12 V kaffetraktere leveres med plugg for sigarettenneruttak, og at de trekker 15-20 ampere. Dette tilsier at ledningene bør være minimum 2,5 kvadrat. Hvor tykke ledningstverrsnitt er det vanligvis til sigarettenneruttakene i båter? Hvor mange ampere sikringer?

Link to post
Ser at 12 V kaffetraktere leveres med plugg for sigarettenneruttak, og at de trekker 15-20 ampere. Dette tilsier at ledningene bør være minimum 2,5 kvadrat.

Dette er for lite.

 

Du gikk kanskje ut fra spenningstap i 230V-anlegg (10A pr mm2, gammel regel)? Forskjellen er at du ved 230V uten problemer i mange tilfeller kan leve med 10V spenningstap, men det kan du ikke ved 12V!

Link to post

Vet ikke hvorfor du blander inn 230volt trikola. Om en trekker 20A gjennom en 2,5mm2 tykk/tynn kabel, skal en opp i 3m lengde (6m frem og tilbake) før en får et spenningstap på ca. 1volt (uavhengig av om det er et 230VAC eller 12VDC annlegg). Og 11-11,5volt er nok OK for kaffetrakteren. Men selvfølgelig, en dobler spenningstapet om kabellengden dobles, på samme måte som spenningstapet halveres dersom en dobler kvadratet. Selv ville jeg hatt 4 - 6 kvadrat kabel frem til et slikt universaluttak som et sigarettenneruttak er. Ved ekstremt lang avstand til batteriet, ville jeg øket kvadratet ytterligere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Om en trekker 20A gjennom en 2,5mm2 tykk/tynn kabel, skal en opp i 3m lengde (6m frem og tilbake) før en får et spenningstap på ca. 1volt (uavhengig av om det er et 230VAC eller 12VDC annlegg). Og 11-11,5volt er nok OK for kaffetrakteren.

Joda, 2.5mm2 er bedre enn 1.5mm2. Var kanskje litt bastant.

 

Men et spenningstap på ca 1.2V er også 10% effekttap - da varmes ledningen, ikke vannet. Men det går sikkert med 2.5mm2

Link to post

Takker for respons på mitt innlegg vedrørende strømforsyning til kaffetrakter. Har regnet litt nå, kommet fram til følgende:

 

Forutsetninger:

Lengde kabel fra batteri til kaffetrakter: 5 m, dvs totalt 10 m ledning

Ledningstverrsnitt: 2,5 mm
2

Ledningsmateriale: kopper

Temperatur: 20 ºC

Strømforbruk: 20 A

Dette resulterer i et spenningstap på 1,38 V.

 

Ville nok gått for noe tykkere kabel dersom jeg skulle installert selv. Men er det noen som vet hvilket tversnitt som er normalt brukt til fabrikkinstallerte uttak?

Link to post

Da ville jeg absolutt gått opp i kvadrat, gjerne til 6 kvadrat. Og husk at sigarettennerkontakten er en dårlig kontakt som fort gir ytterligere spenningstap, spesielt dersom den også brukes til sigarettenner. Det eneste jeg bruker denne kontakten til (i tillegg til sigarettenner) er til er et håndholdt søkelys. Og svært ofte må jeg rugge på pluggen for å få kontakt. det er bare "giddalaushet" som har gjort at jeg ikke har montert en bedre kontakt for søkelyset.

 

Håper jeg ikke maser og provoserer, men her er et innlegg jeg har gjenntatt flere ganger angående overgangsmotstand i kontakter osv.

 

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

Ledning - kabelsko

kabelsko - hovedbryter

to kontaktpunkter inni bryteren

bryter - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sjørøveren: Flere skriver også om dårlige erfaringer med 12 volts traktere. Selv har jeg smakt god kaffe fra Scania 24 V kaffetrakter i lastebil,
Forskjellen på god og dårlig kaffetrakter ligger i wattstyrken på trakteren. Den du smakte på i Scania er neppe i sigarettenneren og på langt mer enn 200 w som den ene av de du fant på nettet. Vil tro den er på ca 700-800 w, kanskje mer. Til sammenligning er den jeg har på kjøkkenet 1250 w og den er rask, en liter på ca 5 min.(moccamaster) Det du gjør er å se på wattstyrken,glem sigarettenneren og legg opp skikkelig kabel og bruk trakteren fortrinnsvis med motoren i gang. Du bruker like mye strøm med en svak trakter da denne bruker lenger tid. Med motoren av kan det være bedre å koke kaffe på gamlemåten for å spare batteriene.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...