Jump to content

Propell, groe vs. max turtall.


Konas båt

Recommended Posts

Ved ferie start hadde båten lagt i ro i mai og juni.

Da manglet 100 omdreininger på max turtall.

Eit raskt bad med gryteskrubb fikset det lett.

Nå har båten lagt i ro siden starten på august.

Da manglet 200 omdreininger på max.

 

IMG_20251015_170200_139_LL.jpg.8f40dd940f3ce17b1c138e4b75cd51f3.jpg

Før vask. Det er eit godt men jevnt lag på heile propellen.

Men resten av skroget er bra, blir samme bunnstoff til neste år.

 

Track_c813e17b-6840-4179-8d56-2cfda2763f2a2.jpg.086824e0b6aa1ecd17fad2043f1a500b.jpg

Etter syrevask med saltsyre og puss med 400 og 1200, samt ny sink.

 

Da skulle ferden til vinter havnen bli så drivstoff økonomisk som den kan bli.

Link to post

Har identisk lik propell, tror jeg, i hvert fall samme innfesting, men peier å nøye meg med vann og vannslipepapir. Vet ikke hvor sant dette er, men har hørt at det ikke er gunstig, på lang sikt å bruke syre på en messinglegering. (Hvis der det materialet propellen er laget av.)

 

Har så langt aldri hatt av propellen, den var på da jeg fikk båten. Hvordan er denne "festet inn", det er noe jeg har lurt litt på. Er det for eksempel en kile og et sylindrisk hull, eller er det en konisk utforming av enden på propellakslingen?   

 

Fikk heller ikke tak i "den lille rare anoden" sist jeg hadde båten på land, så neste gang bør jeg vel ha skaffet den. 

Link to post

Propellen er av bronse så trur den skal tåle syrevask noen ganger.

Propellen sitter på kon med kile.

Anoden er grei. Med eg må kappe den ned på grunn av liten avstand til roret.

Skruen er limt med Loctite, den første eg satt på forsvant i første "sving".

Samtidig har eg kappet det til slik at skruen er så kort at skulle den skru seg ut så er den heilt ute før den kommer så langt bak at den kan treffe roret.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har idag funnet ut at propellen fra Radice er støpt i Radice som egen mangan bronse legering kalt Otman.

 

Otman®️: A bronze and manganese alloy that is a more cost-effective option for slower boats like sailboats and workboats, according to Yachting News. It has good strength and corrosion resistance, with a composition of approximately \(53-56\%\) copper, \(1.8-2.4\%\) manganese, and \(1.5-2.0\%\) nickel, says Sillette Marine.

 

MECHANICAL CHARACTERISTICS OF OTMAN:

Mechanical Resistance: Rm >= 510 N/mm²

Yelding: Rp 0.2% >= 200 N/mm²

Elongation: Asd >= 22%

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...