Konas båt Startet 16.Oktober Link til dette innlegget Startet 16.Oktober Ved ferie start hadde båten lagt i ro i mai og juni. Da manglet 100 omdreininger på max turtall. Eit raskt bad med gryteskrubb fikset det lett. Nå har båten lagt i ro siden starten på august. Da manglet 200 omdreininger på max. Før vask. Det er eit godt men jevnt lag på heile propellen. Men resten av skroget er bra, blir samme bunnstoff til neste år. Etter syrevask med saltsyre og puss med 400 og 1200, samt ny sink. Da skulle ferden til vinter havnen bli så drivstoff økonomisk som den kan bli. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17.Oktober Link til dette innlegget Svart 17.Oktober Har identisk lik propell, tror jeg, i hvert fall samme innfesting, men peier å nøye meg med vann og vannslipepapir. Vet ikke hvor sant dette er, men har hørt at det ikke er gunstig, på lang sikt å bruke syre på en messinglegering. (Hvis der det materialet propellen er laget av.) Har så langt aldri hatt av propellen, den var på da jeg fikk båten. Hvordan er denne "festet inn", det er noe jeg har lurt litt på. Er det for eksempel en kile og et sylindrisk hull, eller er det en konisk utforming av enden på propellakslingen? Fikk heller ikke tak i "den lille rare anoden" sist jeg hadde båten på land, så neste gang bør jeg vel ha skaffet den. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 17.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober Propellen er av bronse så trur den skal tåle syrevask noen ganger. Propellen sitter på kon med kile. Anoden er grei. Med eg må kappe den ned på grunn av liten avstand til roret. Skruen er limt med Loctite, den første eg satt på forsvant i første "sving". Samtidig har eg kappet det til slik at skruen er så kort at skulle den skru seg ut så er den heilt ute før den kommer så langt bak at den kan treffe roret. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17.Oktober Link til dette innlegget Svart 17.Oktober 1 hour ago, Konas båt said: Propellen er av bronse så trur den skal tåle syrevask noen ganger. Takker for info. Min er merket Radice 02 03 og det kan vel se ut som at den er av bronse den og. Mer enn jeg visste. Tallene 02 03 klarer jeg vel ikke helt å se noen mening i. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Mandag 18:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 18:01 Har idag funnet ut at propellen fra Radice er støpt i Radice som egen mangan bronse legering kalt Otman. Otman®️: A bronze and manganese alloy that is a more cost-effective option for slower boats like sailboats and workboats, according to Yachting News. It has good strength and corrosion resistance, with a composition of approximately \(53-56\%\) copper, \(1.8-2.4\%\) manganese, and \(1.5-2.0\%\) nickel, says Sillette Marine. MECHANICAL CHARACTERISTICS OF OTMAN: Mechanical Resistance: Rm >= 510 N/mm² Yelding: Rp 0.2% >= 200 N/mm² Elongation: Asd >= 22% Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 18:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:22 21 minutes ago, Konas båt said: Har idag funnet ut at propellen fra Radice er støpt i Radice som egen mangan bronse legering kalt Otman. Interessant. Det visste jeg ikke. Fant litt mer info når jeg søkte på denne legeringen: https://www.elicheradice.com/product-line/bronze-propellers/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 21:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:56 Denne ser veldig messingaktig ut: Uansett, 25 år uten egen anode, i sjøen året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.