Jump to content

Behandling av VX 11. glassfiber, sparkel, gelcoat?

Et0

Recommended Posts

Heisann!

nytt medlem her som trenger  tips/råd/mening(er)

Jeg driver å holder på med ett båtprosjekt hvor jeg har pusset ned en god del av båten, fjernet all bunnstoff osv. Nå har jeg pusset meg ned til glassfiberen flere steder. Men jeg er veldig usikker videre nå, for jeg har møtt på en blå sparkel(?) som er sprø og full av luftbobler flere steder….

Hovedplanen min var å pusse ned til gelcoate også fikse småskader med gelcoate eller epoxy sparkel (409) også male båten. 

men det virker som det er glassfiber - gelcoat - sparkel(?) også ett lag med gelcoate eller noe glassfiber-masse?  Hvordan bør jeg gå videre her?

IMG_7297.jpeg.996139a176c2b316c8a943c9b9b832a6.jpeg

IMG_7316.jpeg.b20f6f23aeac43b4c9226c19aa8d20d7.jpegIMG_7318.jpeg.5b086b355100136c295c6ea47aa2cc9a.jpegIMG_7301.jpeg.563ce287df12170bf21296ff31ad6cf3.jpeg

IMG_7322.jpeg

IMG_7321.jpeg

IMG_7320.jpeg

Hei, og velkommen til forumet😀

Det er ikke godt å si hva denne sparkelen egentlig er for noe, om den er polyesterbasert eller ikke, men det er i alle fall overhengende stor sannsynlighet for er at noen har fikset en god del på båten din før ditt eie😅 Kjekt du vil sette den i stand igjen da, tøffe de der.

Ideelt sett ville jeg ha slipt ned til du kommer til rent laminat, altså glassfiberarmert polyester. Ut fra fargen på sparkelen mistenker jeg at det er brukt en ikke-armert epoksysparkel, gjerne av lett type, ut fra luftboblene. Epoksysparkel er i utgangspunktet vanntett og et greit produkt til mye, men hvis det legges på større flater, gjerne flater der det potensielt er svikt i underlaget i tillegg, er det ikke ideelt.

Spørsmålet her blir om det viser seg at båten tidligere har hatt en skade som er så omfattende at for store felt er befengt med denne blå sparkelen. Uarmert sparkel er fin til å jevne ut overflater i tynnere lag eller for mindre areal, men tenker man ideelt sett gjerne bør bygge med glassfiberarmert polyester fram for å bruke sparkel, for styrkens skyld. Hvis det er tilfelle at større felt er sparklet er det nok ikke så greit å slipe ned alt heller, med tanke på at det kreves litt erfaring å bygge opp større felt slik at du ivaretar den opprinnelige formen (slipper at bunnen blir bulkete).

Hvis for store felt er skadet, og dette kun gjelder bunnen av båten, altså den delen som blir værende under vann, hadde jeg vurdert å slipe rent det som er løst, for så sparkle på nytt med epoksysparkel, slipe plant etter herding og avslutte med noen strøk epoksygrunning før bunnstoff. Grunnen til epoksybasert framfor polyesterbasert er at du ikke vet med sikkerhet hva du sparkler oppå, tenker da spesielt den blå sparkelen hvis denne viser seg å dekke større flater. Polyesterbaserte produkter kan hefte oppå epoksybaserte (du kan eventuelt ta heftprøver og teste polyesterbasert sparkel oppå den blå sparkelen), men hefter vanligvis bedre andre veien, altså epoksy oppå polyester, eventuelt epoksy på epoksy.

Det er sikkert flere som har meninger om dette, mine svar er ofte farget av at jeg har mer erfaring med epoksybaserte produkter og arbeider enn polyesterbaserte produkter. Likevel, hadde du vært sikker på at den blå sparkelen er polyesterbasert hadde jeg også vurdert polyesterbasert videre, noe som vanligvis et langt rimeligere. Blir det polyesterbasert kan du også bruke epoksygrunning som toppstrøk før bunnstoff, så lenge dette er under vann. Over vann er det greiere å bruke gelcoat/topcoat.

Ved arbeid med både tokomponente og enkomponente produkter, tenk sikkerhet. Bruk (gjerne lange) nitrilhansker, støvmaske og vernebriller ved sliping og ha det luftig der du jobber for å unngå puste inn for mye farlige gasser. Tenk også hva som er gunstig arbeidstemperatur for systemet du velger bruke. Ved for lave temperaturer risikerer du at ting ikke herder som det skal.

Kan ellers anbefale søkefunksjonen her på forumet, det er skrevet noen meter om reparasjoner gjennom årenes løp😊 Blant annet vil jeg anbefale å lese denne og denne tråden, lange tråder, men mye interessant og lærerrikt å få med seg.

Jeg mistenker at den blå sparkelen har blitt brukt for å rette opp støpefeil på aktre del av skroget? hvis det er tilfellet så er det vel ingen grunn til å slipe det bort for så å bygge opp nytt tilsvarende. Jeg ville bare ga slipt det jevnt og så sparklet opp porer og hakker. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...