ko-stens Startet 23.Oktober Link til dette innlegget Startet 23.Oktober Tenker å ta ut dreneringspluggen på båten nå før vinteren setter inn og få tømt den mest mulig for vann og være mer sikker på at evt smeltevann renner ut. Om det kommer inn vann i bunnen der i løpet av vinteren da. Det er jo dobbelt bunn, men i vår stod det faktisk en del liter vann baki der. Vet ikke hvordan det har kommet dit, men det kan jo hende det siger inn bittelitt også. Båten er 15 år gammel, så det kan uansett være greit å bytte denne pluggen for å være sikker. Imidlertid sitter pluggen så fast at den er i ferd blir ødelagt om jeg prøver mer. Har brukt grov og bred flattrekker, men nei. Det er en "dyvike" i messing, så den tåler ikke all verden av påkjenning. Vurderer bare å borre ut og bruke boltutrekker, eller grisepikk, som det jo også kalles, og bare fjerne skiten, men det kan fort hende at gjenger og alt ryker. Eller tåler dette "gjengerøret" masse juling? Vil skroget/området rundt hullet kunne ta skade? Ser at det er noen mindre skruer i ringen rundt denne pluggen. Er det noen idè å få ut dem og få dyttet ut hele sulamitten fra innsiden, eller er det ellers smartere måter å fikse dette på? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Oktober Link til dette innlegget Svart 23.Oktober Bilete og båttype skader neppe. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 23.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober Har ikke bilde her, men det er en HR 440SC skjærgårdsjeep. Pluggen ser slik ut, men er i messing Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Oktober Link til dette innlegget Svart 23.Oktober rustløser og slagskrujern, tror jeg får opp denne Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ko-stens Svart 23.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober Ja, får kanskje prøve med det, men er redd for å skade skroget rundt. Det tåler vel kanskje noen slag Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Oktober Link til dette innlegget Svart 23.Oktober På ein av mine båtar har eg satte i ein kuleventil i staden for pluggen som stod i. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober Link til dette innlegget Svart 23.Oktober ko-stens skrev for 2 timer siden: men er redd for å skade skroget rundt. Skru ut de 3 treskruene og ta med alt hjem og fiks det der, det er sikkert på tide å pakke om hele dreneringspluggen. og få en lenseplugg med O-ring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ko-stens Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Etter et par forsøk med kraftigere ting, gikk jeg mer voldsomt til verks og fant drillen. Stort hull, ekstraktor, og vips, skiten gikk lett ut. Og det rant vann i ett minutt! Ganske greit å få ut det før vinteren! Hadde en ny plugg liggende, men den passer selvsagt ikke i hullet, så må nok bytte "innmaten" også. Det får jeg ta til våren. Det skal få stå åpent i vinter. Ellers blir jeg vel ikke sjokkskadet om de tre skruene til røret sitter i overkant bra og ryker når jeg skal få ut dem... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Kjøp en der du bruker skiftnøkkel, de er lettere å få opp https://www.watski.no/dyvika-messing-utvendig-oe55mm-innvendig-oe-19mm-11wDD Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ko-stens Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Det er en slik jeg har kjøpt. Diameteren på bolten er litt større enn den som var der, så får se hvordan jeg gjør det til våren. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Jeg slet også med å få løs en bunnplugg; lagde til og med et eget verktøy som jeg holdt oppe med jekk. Da røk halve hodet på pluggen. Jeg lå på rygg under båten og var litt oppgitt. Så litt mer på de 3 skruene som holdt bunnpluggholderen på plass. Tok en flat skrutrekker og skrudde enkelt ut festeskruene og vips, så var hele saken ute. Kjøpte ny komplett plugg og smurte selve pluggen (med VP's blå..) da jeg satte den inn før utsett. Den har siden vært enkel å løsne. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober -morten- skrev On 23.10.2025 at 10.12: rustløser og slagskrujern, tror jeg får opp denne Det ville jeg vært forsiktig med her Morten. Bosset i messing er skrudd i glassfiberen med karosseriskruer, det er de som vil ta opp kraften fra disse slagene. Jeg ville forsøkt med litt varme, det er aldri feil. Kan godt varme denne til 100 grader uten at det går ut over polyesteren. Deretter en enda større skrutrekker, og skiftenøkkel på trekkeren. Burde funke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober ko-stens skrev 44 minutter siden: Det er en slik jeg har kjøpt. Hvis du har kjøpt en slik som @Gunga Din linker til, så kan du jo bare skru ut hele det gamle bosset med tre karroseriskruer. Sitter gjerne med litt fugemasse også, så litt pirk å få ut, men det går. Og glem det du skrev lenger opp med grisepikk, der er det som regel lav suksessrate Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ko-stens Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Komodo skrev 31 minutter siden: Og glem det du skrev lenger opp med grisepikk, der er det som regel lav suksessrate Jeg brukte nettopp det Fikk ut pluggen. Bosset sitter jo igjen da, men jeg fikk tappet ut vannet. Det var førsteprioritet nå før vinteren. Så får jeg se hvor lett det er å få ut resten til våren. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober ko-stens skrev for 4 timer siden: Hadde en ny plugg liggende, men den passer selvsagt ikke i hullet, så må nok bytte "innmaten" også. Hvorfor ikke bare skaffe en rørplugg som passer . . .? Vanligvis vil det være standard rørgjenge. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober ko-stens skrev 22 minutter siden: Jeg brukte nettopp det Fikk ut pluggen. Bosset sitter jo igjen da, men jeg fikk tappet ut vannet. Det var førsteprioritet nå før vinteren. Så får jeg se hvor lett det er å få ut resten til våren. Ha ha, ja, da er det bare å gratulere Beklager min skepsis til akkurat det verktøyet, men det er altså basert på manges skuffelser. Men på så stor diameter som du har her så er faktisk suksessraten høyere, det skal sies Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Da jeg var guttunge var jeg en gang hos skimaker Ruud på Strømmen for å få ut skruer som holdt bindingene på hoppskiene mine. Han gjore kort prosess med en grov skrutrekker på bordvinne. Siden har jeg også anskaffet meg en flatskrutrekker bå bordvinna. Med den har jeg tatt mange gjenstridige skruer gjennom årene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Borvinne? Det er nok bare du, jeg og noen andre i vår aldersgruppe som vet hva er og fremdeles har i boden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Lars H. skrev 21 minutter siden: Borvinne? Det er nok bare du, jeg og noen andre i vår aldersgruppe som vet hva er og fremdeles har i boden. Hadde også ei slik borevinne, identisk med den du viser til her. Var vel "arv" etter min far. Den gikk dessverre ut av mitt eie pga flytting til mindre leilighet med begrenset lagringsplass for div. verktøy. . Forresten et ypperlig verktøy til sitt bruk.. Savner nok denne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Borvinner lages faktisk ennå, blant annet kan den kjøpes hos Sløyd-Detaljer. Men det er slutt med trevirke i håndtakene, nå er det plast som gjelder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober NilsPils skrev 1 time siden: skimaker Ruud på Strømmen for å få ut skruer som holdt bindingene på hoppskiene mine. Han gjore kort prosess med en grov skrutrekker på bordvinne. På skibindinger er stjernnøkkel bits og tvinge bankers, hvis en ikke har Borvinne. Litt fantasi så kan en lage mothold på mange måter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Lars H. skrev 26 minutter siden: Borvinner lages faktisk ennå, blant annet kan den kjøpes hos Sløyd-Detaljer..... .. Brukte min senest i våres, da jeg skrudde ribber og spant i en Princess....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober Link til dette innlegget Svart 29.Oktober Her min egen borvinne og noen typiske trebor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.