Patrick. Startet 23.Oktober Link til dette innlegget Startet 23.Oktober Hei, Jeg har en polar 20 hvor jeg har byttet maskin fra Volvo Penta 2002 serie til Volvo Penta D1-30 med gir MS15A-B, 2,63 utveksling. Problemet er at propellen er nå for stor og får maks 1900rpm, ifølge VP skal jeg ha ca 3200. Jeg klarer ikke helt å lese størrelse og stigning på propellen jeg har i dag, annet enn at det er en Volvo propell med 12 i stigning? se bilder. Noen som klarer å tyde dette? Er det noen som har samme motor og båt som kan komme med tips på hvordan propell jeg bør ha? Dette er vel en ganske vanlig kombinasjon vil jeg tro. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.Oktober Link til dette innlegget Svart 24.Oktober Diameteren ser ut til å være 16" . Forventet fart på båten er også nyttig å vite. 9-10 knop? Jeg har en vp 2030 som skal ha 3600 RPM og giring 3.0. Så det er i nærheten av det samme. Min propell er 15x9, som passer for 7.5 knop. Redigert. Dette kom Chatgpt opp med. Så hvis tidligere motor hadde 1000 rpm på akslingen, bør du redusere pitch fra 12" til 10" for en fart på 8.8 knop. Hvis du da er sikker på at den gamle propellen har 12" pitch. https://www.youtube.com/watch?v=X88yfqFTbPY Sitat ✅ Step 4: Summary Table (16″ diameter, 30 HP) Fart vs Pitch Pitch (″) Fart @1200 RPM (kn) Fart @1000 RPM (kn) 8.0 7.0 5.8 9.0 7.9 6.6 10.0 8.8 7.3 11.0 9.7 8.1 12.0 10.6 8.8 13.0 11.5 9.6 Formel for å regne ut pitch: r-distanse fra senter til målepunkt på hver side av bladet. b-bladbredde ved målepunkter h-høydeforskjell mellom bladsidene når propellen ligger flatt(eller lengden forover for bladbredden hvis propellen står). Excel: ='h'*2/(2.54*ACOS((2*'r'^2-'b'^2)/(2*'r'^2))/PI()) Sitér dette innlegget Link to post
Patrick. Svart 25.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober Forventet fart er 12-14 knop kanskje. God illustrasjonsvideo, jeg får ta å måle litt når jeg kommer hjem. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Oktober Link til dette innlegget Svart 25.Oktober Bare hyggelig. Jeg lærte mye selv av å snakke litt med chatgpt. Som du ser av tabellen trenger du mer enn 12" pitch hvis du skal opp i den farten. Jeg mistenker at propellen din har mer enn 12". Det blir interessant å se hva du måler. Det kan også være at motoren ikke gir full effekt. Regnestykket for 0-slip, altså hvor mye propellen skrur seg fram gjennom vannet er: 12["]*0.0254*3200[rpm]/2.63/60*3.6/1.852=12.0 [knop] Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Oktober Link til dette innlegget Svart 25.Oktober Du har byttet fra 18 hk til 28 hk og propellen er for stor? Skyldes det at utvekslingen i gearet på D1 motoren er mye lavere? Sitér dette innlegget Link to post
Patrick. Svart 25.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober Ja, det stemmer. Uten å koble inn akslingen får jeg lett over 3200 rpm, så jeg renger med det er propellen som er for stor eller for høy pitch. Litt usikker på utvekslingen som var på 18hk, da merket på giret var i dårlig fatning. På 28hk er utvekslingen 2,63. Jeg er vekk på jobb så får desverre ikke måt noe mer før jeg kommer hjem om et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.Oktober Link til dette innlegget Svart 26.Oktober I tabellen over tok jeg ut i lavest mulig toppturtall på propell med gammel motor. Jeg har ikke sett høyere giringer enn 3.0, så jeg brukte da 1000 rpm. Jeg heller stadig mer til at motoren ikke leverer full effekt. Dette diagrammet viser at den skal klare 18Hk allerede ved 1900 rpm, altså propellturtall 720 RPM. Hvilken båtfart får du ved 1900 RPM? Får du svart eksos når du gir maks gass og går på 1900 RPM? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 26.Oktober Link til dette innlegget Svart 26.Oktober Ta kontakt med en leverandør av propeller så får du propell med korrekt stigning og diameter som er tilpasset din båt og motor. Jeg har god erfaring med Seven Seas Propellshop Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Patrick. Svart 27.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober 15 hours ago, J-Å said: I tabellen over tok jeg ut i lavest mulig toppturtall på propell med gammel motor. Jeg har ikke sett høyere giringer enn 3.0, så jeg brukte da 1000 rpm. Jeg heller stadig mer til at motoren ikke leverer full effekt. Dette diagrammet viser at den skal klare 18Hk allerede ved 1900 rpm, altså propellturtall 720 RPM. Hvilken båtfart får du ved 1900 RPM? Får du svart eksos når du gir maks gass og går på 1900 RPM? Det kan gi faktisk gi litt mening. Med 18hk full gass gikk den ca 8 knop (husker ikke helt RPM). Med nye maskina 28hk gjør den kun 8 knop ved ca 1900 rpm med helt vanlig eksos. Har sendt forespørsel til Seven Seas propellshop, så får vi se om de har et forslag. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Oktober Link til dette innlegget Svart 27.Oktober Er du sikker på girutvekslingen? Den girkassen leveres også med 2.14. Det passer bedre med teorien. Altså at propellen går med 900 rpm ved 8 knop, og at den gamle motoren da gikk med 2700 rpm. Har du mulighet for å tørne den gamle motoren for sjekke utvekslingen? Er det en MS2 girkasse på den? Dette sier chatgpt når den beregner med 2.14 giring, Hvis dette er tilfelle, og den gamle propellen er 12", ville jeg prøvd med 10": Sitat If your engine can only make 18 hp at 1900 rpm, and you fit a 12" pitch prop, expect real boat speed around 7–8 kn (≈7.6 kn at 15% slip). With 30 hp available at 3200 rpm and 9" pitch you should expect somewhere between 8.5–10.2 knots depending on actual slip; a common real-world result would be ~9.6 kn at ~15% slip. Sitér dette innlegget Link to post
Patrick. Svart 27.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober 10 hours ago, J-Å said: Er du sikker på girutvekslingen? Den girkassen leveres også med 2.14. Det passer bedre med teorien. Altså at propellen går med 900 rpm ved 8 knop, og at den gamle motoren da gikk med 2700 rpm. Har du mulighet for å tørne den gamle motoren for sjekke utvekslingen? Er det en MS2 girkasse på den? Dette sier chatgpt når den beregner med 2.14 giring, Hvis dette er tilfelle, og den gamle propellen er 12", ville jeg prøvd med 10": Ja, 2,63 står nå på giret i allefall. Jeg er reist vekk på jobb, men skal prøve å tørne den gamle motoren når jeg kommer hjem om et par uker. Jeg har søkt en del og det kan se ut som det er 16" med 13 pitch (fant en Polar med samme motor og modell som hadde propell hvor det stod E12). Jeg skal måle og regne på dette når jeg kommer hjem også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.