Patrick. Startet Torsdag 21:39 Link til dette innlegget Startet Torsdag 21:39 Hei, Jeg har en polar 20 hvor jeg har byttet maskin fra Volvo Penta 2002 serie til Volvo Penta D1-30 med gir MS15A-B, 2,63 utveksling. Problemet er at propellen er nå for stor og får maks 1900rpm, ifølge VP skal jeg ha ca 3200. Jeg klarer ikke helt å lese størrelse og stigning på propellen jeg har i dag, annet enn at det er en Volvo propell med 12 i stigning? se bilder. Noen som klarer å tyde dette? Er det noen som har samme motor og båt som kan komme med tips på hvordan propell jeg bør ha? Dette er vel en ganske vanlig kombinasjon vil jeg tro. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 11:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:42 Diameteren ser ut til å være 16" . Forventet fart på båten er også nyttig å vite. 9-10 knop? Jeg har en vp 2030 som skal ha 3600 RPM og giring 3.0. Så det er i nærheten av det samme. Min propell er 15x9, som passer for 7.5 knop. Redigert. Dette kom Chatgpt opp med. Så hvis tidligere motor hadde 1000 rpm på akslingen, bør du redusere pitch fra 12" til 10" for en fart på 8.8 knop. Hvis du da er sikker på at den gamle propellen har 12" pitch. https://www.youtube.com/watch?v=X88yfqFTbPY Sitat ✅ Step 4: Summary Table (16″ diameter, 30 HP) Fart vs Pitch Pitch (″) Fart @1200 RPM (kn) Fart @1000 RPM (kn) 8.0 7.0 5.8 9.0 7.9 6.6 10.0 8.8 7.3 11.0 9.7 8.1 12.0 10.6 8.8 13.0 11.5 9.6 Formel for å regne ut pitch: r-distanse fra senter til målepunkt på hver side av bladet. b-bladbredde ved målepunkter h-høydeforskjell mellom bladsidene når propellen ligger flatt(eller lengden forover for bladbredden hvis propellen står). Excel: ='h'*2/(2.54*ACOS((2*'r'^2-'b'^2)/(2*'r'^2))/PI()) Sitér dette innlegget Link to post
Patrick. Svart Lørdag 00:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:15 Forventet fart er 12-14 knop kanskje. God illustrasjonsvideo, jeg får ta å måle litt når jeg kommer hjem. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 20:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:06 Bare hyggelig. Jeg lærte mye selv av å snakke litt med chatgpt. Som du ser av tabellen trenger du mer enn 12" pitch hvis du skal opp i den farten. Jeg mistenker at propellen din har mer enn 12". Det blir interessant å se hva du måler. Det kan også være at motoren ikke gir full effekt. Regnestykket for 0-slip, altså hvor mye propellen skrur seg fram gjennom vannet er: 12["]*0.0254*3200[rpm]/2.63/60*3.6/1.852=12.0 [knop] Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Lørdag 20:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:39 Du har byttet fra 18 hk til 28 hk og propellen er for stor? Skyldes det at utvekslingen i gearet på D1 motoren er mye lavere? Sitér dette innlegget Link to post
Patrick. Svart Lørdag 21:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:37 Ja, det stemmer. Uten å koble inn akslingen får jeg lett over 3200 rpm, så jeg renger med det er propellen som er for stor eller for høy pitch. Litt usikker på utvekslingen som var på 18hk, da merket på giret var i dårlig fatning. På 28hk er utvekslingen 2,63. Jeg er vekk på jobb så får desverre ikke måt noe mer før jeg kommer hjem om et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden I tabellen over tok jeg ut i lavest mulig toppturtall på propell med gammel motor. Jeg har ikke sett høyere giringer enn 3.0, så jeg brukte da 1000 rpm. Jeg heller stadig mer til at motoren ikke leverer full effekt. Dette diagrammet viser at den skal klare 18Hk allerede ved 1900 rpm, altså propellturtall 720 RPM. Hvilken båtfart får du ved 1900 RPM? Får du svart eksos når du gir maks gass og går på 1900 RPM? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Ta kontakt med en leverandør av propeller så får du propell med korrekt stigning og diameter som er tilpasset din båt og motor. Jeg har god erfaring med Seven Seas Propellshop Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Patrick. Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden 15 hours ago, J-Å said: I tabellen over tok jeg ut i lavest mulig toppturtall på propell med gammel motor. Jeg har ikke sett høyere giringer enn 3.0, så jeg brukte da 1000 rpm. Jeg heller stadig mer til at motoren ikke leverer full effekt. Dette diagrammet viser at den skal klare 18Hk allerede ved 1900 rpm, altså propellturtall 720 RPM. Hvilken båtfart får du ved 1900 RPM? Får du svart eksos når du gir maks gass og går på 1900 RPM? Det kan gi faktisk gi litt mening. Med 18hk full gass gikk den ca 8 knop (husker ikke helt RPM). Med nye maskina 28hk gjør den kun 8 knop ved ca 1900 rpm med helt vanlig eksos. Har sendt forespørsel til Seven Seas propellshop, så får vi se om de har et forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.