Jump to content

Volvo Penta AQAD31B eller AQAD40


Ø.L

Recommended Posts

Vår hyttebåt Seastar 700XR ersatt opp med AQAD31b (136hk oppgitt fra tidl.eier), med total vekt angitt til ca 1,3 tonn.

(Foto:boat.no)

image.png.3023c41236843efc9c0f61d58167e927.png

 

Jeg synes den er for treg opp i plan da turbo ikke slår inn før ved ca 2.400rpm.

Kan jeg eksempelvis bytte turbo til såkalt "Vario-Turbo", justere dyser, luft- og diesel-flow osv. for å kunne øke tidligere pådrag?

Alternativt har jeg tilgang på en AQAD40 som har "lavt" timeantall, og angis til å inneha 165hk.

Motorrom er trangt, men jeg er en gang fortalt at disse to motorer skal være tilnærmet like i str og motorfester, og derav kunne byttes "likt-mot-likt" da begge tilpasset for samme drev.

For uansett valg av motor, tenker jeg å ta en full gjennomgang og "nullstille" før remontasje.

 

Er det noen kyndige som kan bistå med erfaringer/ anbefalinger på følgende spørsmål:

1. Kan jeg øke effekt og tidligere innslag på turbo på min eksisterende AQAD31B, og hvordan anbefales?

2. Kan jeg bytte motorer "likt-mot-likt" og er det tilstrekkelig effektheving for å hurtigere oppnå plan ?

3. Kan jeg på denne også heve effekt m/ "mindre" endringer?

4. Hvilken motor ansees som best egnet i mitt tilfelle (gitt likt timeantall og tidl.vedlikehold)?

 

På forhånd takk

Ø.L

 

Link to post

AQ31b er 4-cyl direktinsprutad diesel. AQAD40 är en 6-cyl förkammardiesel.

Den 6 cyl är så mycket tyngre så jag tror inte den kommer gå bättre med den.

Men genom att skifte turbo till en opgradert variant med Billet:

Bytesturbo så kommer du öka vridmomentet tidligere och få lit med effekt på topp.

Sen renoverer du insprutarna så att motorn får den diesel den trenger.

Deretter på med en turbotrycksmåler och juster dieselpumpa opp sånn att du har ca 1,5-1,55 bar i turbotryck.

Da skall du ha omtrent samme effekt som i en AQAD40....

 

Alternativ er KAD32 med 170 hk och kompressor, gir höy torque fra start og god topp.

 

AQ31p er på 150 hk.....

Link to post

Tipper du må legge på vekta litt. Oppgitt til 1600 kg her i Båtmagasinet, med den relativt lette Mercruiser 1,7L 116 hk diesel.

 

https://www.batmagasinet.no/bl200304-bater-battester/den-ideelle-flerbruksbat/820684

 

D3 hadde jo vært en stor oppgradering i en slik båt. 160-220 hk alt etter utgave/årgang. 5-sylindre og lav vekt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For å få båten raskere i plan er der enkleste å slakke fjæren på dieselpumpens røykbegrenser noe. Dette medfører at turbotrykket kommer tidligere. Blir fjæren slakket for mye vil det komme svartrøyk på veg opp i plan. 

 

I tillegg kan dieselpumpens mengdeskrue skrues inn en kvart omdreining. Det vil gi en effektøkning på ca 10%. 

Disse to endringen vil gi merkbart bedre akselerasjon, forutsatt at ingen har rørt dieselpumpen fra før

Før du evt gjør dette må du vite at motoren er i god stand i utgangspunktet. Jeg anbefaler også å ha turbotrykksmåler og eksostemperaturmåler for rask tidlig indikasjon på eventuell feil. 

 

Verksteder som reparerer kan hjelpe med dette. Det kan gjøres i båt, men best resultat er det å få dieselpumpen i testbenk. Det er antagelig litt dyrt.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...