Gabi Startet Lørdag 21:55 Link til dette innlegget Startet Lørdag 21:55 Da er det på tide å planlegge neste års langtur. Etter å blitt inspirert av blant annet Erik Aanderaa sine turer i farvannet har vi veldig lyst til å prøve selv. Gøy å tenke på langtur og mange spennende opplevelser! Så har vi motorbåt, Bavaria 35 sport, så vi må planlegge litt anderledes enn en seilbåt ville ha gjort. Vi er selvsagt også veldig avhengig av vær og værvindu. Realistisk sett kan det hende vi får til turen, men om vær og bølger ikke er på den snille siden så må vi finne på noe annet eller bare gjennomføre deler. Her blir alle muligheter holdt åpne avhengig av vær. Vi ser for oss å dra i juli 2026, kona og jeg, og med 5, helst 6 uker å bruke på turen. Litt planlegging må til! Ekstra dieseltank holder jeg på med, planlegging av god metode for overføring til hovedtank er igang. Mange detaljer som skal på plass, endel er tenkt på, andre står igjen. En god stund til vi skal reise så får bruke tiden godt så vi er klare når været blir greit. Her er hovedtrekkene for turen. Vi starter fra Tønsberg. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 23:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:01 Det blir sikkert en knalltur. Er dieselsystemet helt separat på begge motorene? Ta med maaange dieselfilter. Har du flåte, drivanker og nødpeilesender? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Tom Rør Svart Lørdag 23:12 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:12 Det var en real tur Jeg har selv drømt om en nesten tilsvarende tur, men jeg tror ikke det blir noe av dessverre. Jeg følger spent med, og ønsker dere all lykke, og håper dere får gjennomført Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 23:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:25 Det blir litt av en tur! Særdeles spennende! Håper virkelig at dere får gjennomført!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunga Din Svart Søndag 00:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 00:04 Spennende….. hur mye tank-kapasitet har du idag, og hur mye ekstra regner du med ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ask Svart Søndag 08:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:50 Kva er forbruket per nm? Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart Søndag 08:58 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:58 Høres ut som en drømme tur lykketil Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 09:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:00 Med en ekstra dieseltank er det kanskje som @enslagsgjest nevner smart å arrange det slik at motorene i utgangspunktet blir forsynt fra hver sin tank (antar at du har to motorer). Og så helst bunkre på forskjellig sted, slik at drivlinjene holdes helt adskilt. En batteridrevet portabel dieselpumpe gjør det enklere å fylle diesel fra kanner . Husk å søke om ETA Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Søndag 09:47 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:47 det var en sommertur lit utenom det vanlige. Spennende og interesant. Interesant å høre litt mer om hva du tenker om fuelkapasitet vs forbruk og hvilken taktikk du velger. Starte i depl fart i endel timer og så gufse på, eller planingsfart hele veien? I et Engelsk forum jeg følger med på var det noen som skrev om en motorbåt de hadde fulgt på AIS som hadde kommet inn i havna på Stornoway i Skottland direkte fra Vágs kommune på Færøyene. litt over 200 nm og helt klart ikke daglig kost. Lengste strekket blir Inverness - Egersund eller Skudeneshavn med drøye 300 nm. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Code0 Svart Søndag 10:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:08 sap_2000 skrev 16 minutter siden: Lengste strekket blir Inverness - Egersund eller Skudeneshavn med drøye 300 nm. Man kan gå fra Inverness østover til Wick (opprinnelig Vik), og ligge og vente på vær. Wick-Stavanger er 260 nm. Vi måtte sjaue kanner fra dieselpumpa på land til seilbåten, man kan vel bestille tankbil om man skal ha større kvanta, mulig det er noe i fiskerhavna. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Søndag 10:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:22 Bare å si WOW!!! Dette må jeg følge med på selv om jeg neppe kommer til å få til noe tilsvarende Kom jo ikke til Skagen en gang og det fordi rederinnen ikke ville. Sannsynligheten for at det blir båt igjen regner jeg som liten 😢 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart Søndag 10:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:26 Det ville være flott med litt mer info om båten. Den finnes vel i flere utgaver og motoriseringer avhengig av årsmodell og om det er HT. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart Søndag 10:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:44 @Gabi, nå øker prestasjonspresset :-) Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart Søndag 10:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:45 Denne skal jeg følge med på Traff 2 karer i en 38 foter på Feje nå i sommer som hadde gått opp kysten av England og så via Shetland til Feje. De nevte at det var langt mellom plasser de fikk kjøpt diesel i UK + at den var dyr. I tillegg hadde strømen vært mye i mot som igjen hadde gitt en mye større innvikning en det de var vant med. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Søndag 11:21 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:21 Dette blir en artig tur! Dersom dere har tid til å vente på værvindu (=høytrykk), er det ikke noe problem å krysse de strekkene med motorbåt. Har gått for motor på flatt hav til Shetland flere ganger. Ta en tankrens før dere begir dere utpå, for når det blir rock & roll ute på havet, blir alt som ligger i bunnen av tanken virvlet opp og går gjennom filtrene (snakker her av nylige erfaringer!!). Jeg vil absolutt anbefale å ta en stopp på Fair Isle (mellom Shetland og Orknøyene) dersom det blir tid og vær til det. En fascinerende liten øy med i underkant av 60 innbyggere midt ute i havet. Det er ikke lenger fra Shetland enn at man ser dit på en klar dag. Dersom dere trenger litt inspirasjon i vinterkulden er her noen bilder og litt tekst fra mange av stedene dere skal innom: Shetland, Færøyene og Den kaledonske kanal (m.m.) Ellers hadde NRK en interessant dokumentarserie for noen år siden: Vesterhavsøyene Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 15:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:32 S/Y Emma skrev for 4 timer siden: Dette blir en artig tur! Dersom dere har tid til å vente på værvindu (=høytrykk), er det ikke noe problem å krysse de strekkene med motorbåt. Har gått for motor på flatt hav til Shetland flere ganger. Ta en tankrens før dere begir dere utpå, for når det blir rock & roll ute på havet, blir alt som ligger i bunnen av tanken virvlet opp og går gjennom filtrene (snakker her av nylige erfaringer!!). Jeg vil absolutt anbefale å ta en stopp på Fair Isle (mellom Shetland og Orknøyene) dersom det blir tid og vær til det. En fascinerende liten øy med i underkant av 60 innbyggere midt ute i havet. Det er ikke lenger fra Shetland enn at man ser dit på en klar dag. Dersom dere trenger litt inspirasjon i vinterkulden er her noen bilder og litt tekst fra mange av stedene dere skal innom: Shetland, Færøyene og Den kaledonske kanal (m.m.) Ellers hadde NRK en interessant dokumentarserie for noen år siden: Vesterhavsøyene Helt fantastisk å se reisene deres! Kom dere verden rundt? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
S/Y Emma Svart Søndag 15:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:33 Chilli Solbris skrev Just now: Helt fantastisk å se reisene deres! Kom dere verden rundt? Nei, da vi kom til Karibia, fant vi ut at vi ikke var helt klare for resten av turen. Så det ble et ekstra år der i stedet. Håpet er å dra på en ny tur en gang, men litt frem i tid... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
sap_2000 Svart Søndag 16:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:06 Code0 skrev for 6 timer siden: Man kan gå fra Inverness østover til Wick (opprinnelig Vik), og ligge og vente på vær. Wick-Stavanger er 260 nm. Vi måtte sjaue kanner fra dieselpumpa på land til seilbåten, Man har også Peterhead som er så langt øst man kommer i Skottland. Større by, flere fasciliteter og man slipper å bære kanner. Viser ca 243 nm over til skudeneshavn kontra 262 fra Wick. Spent på dette rundt tanker, rekkevidde og strategi (høy/ lav fart). Ser B35 har 780 liter, så vi sier 700 brukandes liter. Gjetter på et forbruk på 2,3 l/nm på ferielastet båt i 25 kn som gir ca 300 reelle nautiske mil rekkevidde i marsjfart som er godt over normalen. I depl, fart opp til ca 6 kn, gjetter jeg på drøye 1iter/nm Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ask Svart Søndag 17:19 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:19 Eg synest 5-6 veker er litt i minste laget til ein slik tur. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Søndag 17:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:29 Tusen takk for mange hyggelige innspill! Mange ting å tenke på som dere er inne på. Aller først en noe mer detaljert reiserute. Ser at Skippo ikke er særlig lett å få noe brukbart oversikt på, men det er der jeg har lagt opp foreløpig rute. Vi starter fra Tønsberg og planlegger å bruke 2-4 dager til ca Skudenenshavn, ca 250nm. Der, eller om det er andre bedre utgangspunkt i nærheten vil vi fylle diesel. Så går det ca 13-24 timer fra Skudeneshavn til Lerwick på Shetland, ca 210nm. Ganske rett frem, greit med autopilot sikkert! Her er det diesel og da er det bare å fylle. Vi tenker å være her noen dager, 5-6 pluss/minus avhengig av vær til neste sted. Så er det etpar valg på Shetland. Men per nå virker det fornuftig å dra til Scalloway etter et par-tre dager på Shetland, og fylle diesel igjen 40nm. Deretter drar fra Scalloway rett over til Thorshavn på Færøyene, ca 200nm. Bruker sikkert 13-24 timer over avhengig av vær. Fylle diesel igjen i Thorshamn. Feriere der, leie bil kanskje noen dager 4-6 avhengig av værvindu videre. Så er det et stykke igjen til Skottland. Vi tar turen fra Thorshamn til Vagur, sør for Færøyene, ca 35nm. Fyller diesel igjen og utforsker en dag elns der. Neste passasje er fra Vagur til Stornoway, ca 210nm. Bruker sikkert også der 13-24 timer. Fyller diesel i Stornoway. Fra Stornoway utforsker vi de ytre Hebridene, og tøffer nedover mot Castle bay. Ingen poeng for å gjette at vi fyller diesel igjen!😉 Ca 100nm dit og vi bruker 4-6 dager dit. Fra Castle bay drar vi østover til innløpet av Den Kaledonske kanal, til Linnhe eller omkring der. Ca 80nm, sikkert 1-2 dager. Fra Linnhe er det den Kaledonske kanal. Utforske kanalen, gå på topper og bruke 5-7 dager opp til Inverness, ca 67nm. Fylle diesel igjen. Fra Inverness vurderer jeg å dra til Peterhead, 118nm, bruke 1-2 dager og besøke Fraserburgh på veien. Fylle diesel. Deretter Peterhead til Skudeneshamn eller noe lenger sør avhengig av vær og bølger, ca 265nm Kommer med mer betraktninger rundt dieselforbruk mm. Alle de stedene vi skal innom har diesel på brygge. Ifølge reklamen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Søndag 17:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:54 Spennende område med voksen tidevannsforskjell og til tider kraftig strøm. Hvis været er kompis, vil dette kunne bli en knalltur Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 18:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:04 S/Y Emma skrev for 2 timer siden: Nei, da vi kom til Karibia, fant vi ut at vi ikke var helt klare for resten av turen. Så det ble et ekstra år der i stedet. Håpet er å dra på en ny tur en gang, men litt frem i tid... Holder på å lese meg gjennom hele reisebloggen deres nå! Fantastisk!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gabi Svart Søndag 18:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:15 Litt om båten: 2007 modell Bavaria 35 sport, ikke HT. Motorer er 2*D6-310, ca 1500 timer. Nye dph-drev i fjor. Nytt hub på propeller i fjor, andre for 3-4 år siden, skal vurdere å sjekke de. Nytt lager i transom fra motor-drev i fjor. Nye turboer siste årene. Toppfart ca 37 knop, muligens litt mer om jeg hadde fintunet og ikke full dieseltank osv. Uanstrengt fart iallefall 30 knop. Vi pleier å kjøre i 25-28 knop. Etter 7 års bruk sjekket jeg dieseltanken i fjor og null dieseldyr eller annet. Vet godt om farene med dieseldyr og er veldig kresen på hvor jeg fyller tanken. Men etter 2000nm på langturen i 2022 og 1600nm i 2024 så har det ikke vært noe problem heldigvis. Dieselforbruk? Vi har stort sett alltid ferielastet, dvs fulle tanker og vanntanker og alt mulig greier, jolle osv. Hvis jeg skal følge instrumentpanelet bruker den 2,5 l/nm i 25 knop. Men den ljuger med 10%, så det reelle er 2,7 l/nm. Men det er sånn innaskjærs på flatt-aktig vann. Så kommer reallife data inn om man skal være realistisk og fornuftig. På typiske langturer med litt motbølger er farten inntil 23 knop, og ned til 18 om vi må. Da øker forbruket. Sjeldent perfekt kjørevær utpå utaskjærs. Så vanligvis regner jeg med 3 l/nm i vanlige, litt skvalpete kjørefohold med litt bølger osv. Båten er ikke lagd for høy fart i deplasement, til det er den for bred ift lengden. Så flatt vann innaskjærs i 6knop omtrent 1,3 l/nm elns. Reelt utaskjærs i bølger når båten går opp og ned motbakke og unnabakke ligger forbruket høyere. Fikk testet godt på siste tur for året ut fra Tønsberg tønne. Sånn ordentlig bølgebølger. Da var optimismen på plass først og 20knop. Så ned til 14-16 knop og forbruket steg til 4-4,5 l/nm. Ned til 7 knop og inntil 2 l/nm. På turen på planlegger tenker jeg at jeg legger 4 l/nm til grunn i planfart og 2 l/nm i 7 knops fart. Har vi nok diesel til å klare oss med disse tallene til grunn så er det bra nok. Vi kommer ikke til å dra utpå hvis det første som skjer er at vi må holde oss fast og ligge i 14 knop for å si det sånn. Dieseltanken er på 780 liter. Men med bølger og unngå å dra inn luft når den rmer seg tom, tenker jeg at jeg legger 700 liter disponibelt til grunn. I sommer testet jeg ned til 13% disponibelt igjen og det gikk fint. Strategien vår på overfartene er å kjøre i planfart om det går. Og så ned til 7knop om det ikke går. Vi har ikke halvplaner eller slikt så båten er best i plan. Og det er det vi er vant til. 3 av overfartene er på ca 210nm. Da blir det ca 840 liter maks drivstoff i endel sjø i planfart. Jeg har derfor tenkt på, og allerede bestilt en 210 liters ekstra dieseltank som jeg monterer ved gjestesengene på overfartene. Siden vi nok bare blir 2 på turen stort sett kan vi bruke denne plassen. Med 700 liter på hovedtanken og ca 200 liter på ekstratanken har vi da 900 liter tilgjengelig. Da skal det mye til for at vi går tom for diesel på disse overfartene, selv om vi ligger i plan i bølger hele veien. Skulle det knipe på får vi legge oss i 7 knop. Vi tar også med 2-4 ekstra 20 liter dieselkanner i reserve-reserve. For siste overfart Peterhead-Norge blir det iallefall 250nm. Da må vi legge strategi deretter avhengig av vær og vind. Da må vi nok legge oss i 7 knop på en del av strekningen om det ikke er strøkent utpå og må planlegge det litt godt. Men tenker det også bør gå bra. Teoretisk 7 knop rekkevidde med 2 l/nm lagt til grunn er 450 nm, så vi bør ha nok sikkerhet å gå på her. Det å nok diesel og kunne fylle fra reservetanken til hovedtanken på en god måte er svært viktig på turen så jeg har lagt og legger mye energi i å få dette til på en så god måte som praktisk mulig. Mer om detaljer rundt dette litt senere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 18:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:48 Det er ein kul tur du planlegg! Eg synest 5-6 veker er litt i minste laget til ein slik tur. For nokre år sidan segla eg Bergen- Færøyane t/r, og brukte tre veker på turen. Det hadde vore kjekt å hatt lengre tid. Dersom du "berre" har 5-6 veker er det kanskje greitt å droppa Færøyane? Eg er einig i at Fair Isle er verdt ein stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Søndag 19:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:01 Litt mer om diesel! Som dere som har seilbåt ikke trenger å tenke så mye på! Jeg har lest igjennom mange tråder omkring hvordan de løser dette med å etterfylle midtveis. Tror hovedkonklusjonen jevnt over er at det var mye søl og vanskeligere enn man tenkte. Speseielt det å fylle fra kanner underveis. Og greit nok om man er veldig heldig med været så går det meste. Men jeg har sett for meg et mye mer enkelt system i bruk. Jeg har i bestilling en 210 liter tank fra Plastinvent. Den er 125cm lang, 68cm bred og 25cm høy. Den monterer jeg som nevnt i gjestesenga på tilhørig god vis. Så har jeg 2 uttak til generator i dag til dagens hovedtank for diesel og jeg kopler generatoren fra eller setter på en T med stengeventiler. Jeg har i bestilling en Marco dieselpumpe på 15 l/min. Jeg kopler denne med slanger og ventiler slik som på tegningen nedenfor. Når jeg skal fylle tanken så fyller jeg først hovedtanken med diesel. Så slår jeg om ventiler slik at pumpa pumper fra hovedtanken til ekstratanken. Med 15 l/min tar det vel snaue 20 min. Så slår jeg om ventilene igjen og fyller hovedtanken full på nytt. Så er det klart for å begynne å kjøre. Underveis, når jeg trenger reservediesel så er det bare å trykke på knappen til Marco dieselpumpa og se at tanknivået i hovedtanken stiger. Når den ikke stiger lenger, eller etter ca 20 min så er alt overført fra ekstratanken til hovedtanken. Da er det ingen manuelle operasjoner underveis, kun trykke på knappen til pumpa, som jeg har tenkt å monterer ved styreposisjonen. Jeg har også satt av en Ø38 stuss på ekstratanken. Jeg vurderer å sette på en ventil og med en kopling til eksterne 20 liter tanker som vi kan fylle over på tanken, enten via en stor og god trakt eller via en elektrisk pumpe fra kanna og over i tanken. Tror dette er unødvendig egentlig men muligens greit å ha muligheten. Jeg får se hva jeg ender opp med her! Tank og pumpe koster selvsagt litt men da burde jeg være sikker på at selve håndteringen av reservediesel er uavhengig av vær. Er det mye bølger så spiller det heller ingen rolle, så jeg føler at dette blir det beste opplegget for meg på denne turen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.