Arne2 Svart Tirsdag 11:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:01 Jeg for min del ville nok ha valgt å bruke en dc-dc lader hvis jeg skulle koble sammen batterier av forskjellig type, som del av en installasjon, både for å begrense strømmen og for å tilpasse ladespenningen. Både av hensyn til forventet levetid og brannsikkerhet. Direkte kobling via startkabler blir jo da en nødløsning for begrenset bruk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 11:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:07 Pel1964 skrev for 2 timer siden: Ser ikke helt problemet. De aller fleste har vel flere enn ett Lithium batteri koblet i parallell . Hvert batteri kan gi 100A så ingen fare for at BMS stenger ned batteriene ved lading av startbatteriet Problemstillingen som omtales i denne tråden er om et 70Ah AGM batteri kan lades fra et LiFePO4 batteri med 100Ah BMS. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 11:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:08 JRK skrev 13 minutter siden: Neste prosjekt er et tilsvarende 500A rele mellom Lithium og start/forbruk. Noen ide om det bør legges in begrensning her også? Arne2 skrev 2 minutter siden: Jeg for min del ville nok ha valgt å bruke en dc-dc lader hvis jeg skulle koble sammen batterier av forskjellig type, som del av en installasjon, både for å begrense strømmen og for å tilpasse ladespenningen. Enig i det med dc-dc, men det er litt avhengig av hva hensikten er med sammenkoblingen, og hvordan BMS reagerer. Hvis BMS kobler inn igjen etter en overbelastning, så kan en gjerne utnytte det i en nødsituasjon, ved å kjøre thrustere i burst. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 11:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:28 Arne2 skrev for 2 timer siden: Tror også at det vil gå greit i de fleste tilfeller. I det tilfellet at spenningen ligger alt for lavt, så bør jo også det helt enkle alternativet, nevnt over av @J-Å med å koble en gammeldags (50W) lyspære i serie fungere, slik at man kan begrense strømmen fram til at batteriet når fram til et passe spenningsnivå, for videre lading vha startkabel. (Slik at man får bygd opp "mot-spenning" som vil begrense ladestrømmen videre i ladeforløpet.) Synes også at DC-DC laderen nevn t a @abbor ser ut som et interessant alternativ. Den er vel sannsynligvis så liten, rent fysisk, at man kan få stablet den vekk og ha den i reserve for "diverse interessante formål". Ellers litt interessat omkring den at det ikke står noe i bruksanvisningen om at den oppfyller EU krav til sikkerhet og at den er CE merket. For midlertidig bruk, og bruk under tilsyn, så blir jo risikoen mindre. Ville nok ikke ha laget en fast installasjon uten at jeg eventuelt var helt sikker på utstyret. Laderen har CE og FCC merking på boksen. Kan se på fonten at det er CE og ikke China Export merke. Som elektronikkingeniør som jobber med produktutvikling så gir jeg ikke råd om noe som muligens kan virke, jeg foreslår løsninger som jeg vet vil virke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Tirsdag 11:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:37 Hensikten er jo å redde meg ut av en kritisk thrustersituasjon. F.eks det er mye vind og jeg må bruke thrustere for å unngå andre båter eller drive inn i berget, ved alder/svikt på Optimabatteriene. Jeg vil jo merke om thrusterne begynner å dra mindre, og i dette øyeblikk kobler jeg sammen bankene. Først startbatteriet, så Lithium om nødvendig. Da er det jo fremdeles endel strøm igjen på Optimabatteriene og vil tro at sammenkoblingen kan gjøres uten å skade noe. Relet tåler kortvarig 2000A. Med kapasiteten på Lithiumbatteriene så skulle jeg jo kunne kjøre begge thrusterne i 3 sekunder og dene ene i kansje 10 sekunder, uten hjelp fra Optimabanken I ett slikt tilfelle så betyr det ikke så mye om batterier eller annet tar skade med mindre ikke ting tar fyr eller værre ting. En mulighet er jo å lade ut halvparten av energien i optimabanken og måle strømmen ved innkoblig av lithium, med ett tangamperemeter. Om noen mener dette er uforsvarlig så kom gjerne med advarsler Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Tirsdag 11:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:37 StorStas skrev for 2 timer siden: Jeg tømte en gang et AGM batteri, som jo er blant de mest "sultne" av bly-batteriene. Ved opplading etterpå så tok det til seg ca. 1.6C ved 14.4V over batteripolene. Dvs. 1.6 ganger så mange A som batteriets kapasitet i Ah. Det var et relativt lite batteri, men konseptet er overførbart. Målte rett etter start av lading, og så sank ladestrømmen jevnt og trutt. Teoretisk overført til et 70Ah AGM batteri vil det bety 112A ladestrøm ved 14.4V over batteripolene. Og her har vi i tillegg spenningsfall over startkablene og det at selv et full-ladet LFP batteri vil droppe en del på spenningen når det belastes. Lavere spenningsforskjell mellom batteriene vil gjøre at startbatteriet tar til seg mindre strøm. I tillegg som nevnt, så tåler mange BMS'er mer enn påstemplet effekt for en kort stund. Så selv med marginer alle veier, så tror jeg at et 110Ah LFP batteri med 100A BMS mot et 70Ah AGM batteri vil fungere greit som en nødløsning, selv i "worst-case" scenario. Her er du inne på et par vesentlige ting. Du observerte altså en strøm på 1,6C ved 14,4V (som altså vil tilsvare 112A for TS sitt startbatteri), men hva hadde strømmen vært hvis spenningskilden hadde vært 13,2-13,3V? Og hva hadde den påtrykte spenningen på AGM batteriet blitt når man gjør en reell måling mht. spenningsfall i startkabler og klemmer? Jeg har veldig vondt for å tro at strømmen kan bli farlig høy for BMS-en i lithiumbatteriet. Kunne vært artig om noen hadde gjort en slik test i praksis. Men forutsetningen må jo være at man har et friskt AGM batteri som er utladet, ikke et gammelt sulfatert, og at lithiumbatteriet er på 100A, ikke det mangedobbelte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart Tirsdag 11:56 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:56 Takk for viktig innspill Komodo. Dette har jeg jo sett, men glemt i denne sammenheng. Med det regnestykket så skulle jo 3 tomme 50 Ah AGM som jeg har ta 150 x 1,6 = 240 A. Da burde jo dette gå bra. Jeg har jo ett år gamle optima og Lithium. Kanskje jeg gjør en test til våren :) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart Tirsdag 13:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:09 Komodo skrev 1 time siden: men hva hadde strømmen vært hvis spenningskilden hadde vært 13,2-13,3V? Bra poeng. Ladestrømmen ville som du er inne på, utvilsomt blitt lavere ved 13.2V enn ved 14.4V. Nærmeste konkrete observasjon for min del er snaut 0.3C ved 12.5V, så høyere enn det i hvert fall. Gjetter veldig løst på et stykke under 1C ved 13.2'ish volt. En konkret test på dette hadde vært interessant ja. Komodo skrev 1 time siden: Og hva hadde den påtrykte spenningen på AGM batteriet blitt når man gjør en reell måling mht. spenningsfall i startkabler og klemmer? Godt spørsmål. Selv med smekk fullt LFP batteri vil det ta kun sekunder før spenningen over LFP batteriet er ned mot 13V, når man som i dette tilfellet snakker om en belastning på rundt 1C for LFP-batteriet. Så kommer evt. spenningsfall i startkablene i tillegg. De to tingene du har satt søkelyset på her, er komboen som jeg også tenker gjør at dette vil gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.