ko-stens Startet Tirsdag 13:24 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 13:24 Ja, du leste riktig! Det er faktisk en veltebøyle til en gammel pick up! Har savnet noe å henge ting på, som stangholdere for å rydde opp i stangkaos, og led-lys/arbeidslys, men det finnes ikke noe å få tak i til denne båten, en HR 440SC. Å kjøpe ny er mer eller mindre uaktuelt, da en som kan se ut til å passe neppe gjør det og derfor må modifiseres, samtidig som prisen er høy. Så kom jeg over en billig veltebøyle på Finn… Den så fin ut og var ikke så voldsom. Altfor bred, men resten kunne passe, med litt kapping og sveising! Jeg vil ikke ha den veldig høy, ikke så bred pga badestigen og ikke for dyp. Denne kan jeg huke av alle punktene med. Eneste ulempe er at det er veldig kraftige saker. Rørene er 40 mm og ca tre, fire mm tykke i godset. Nokså tung, men ikke for tung heller, synes jeg. Vel vel, jeg tok sjansen og hentet den, siden den ikke var langt unna. Tok av en kjapp og uryddig halvmeter, som må justeres før sveising, for å se hordan det kan bli. Jeg skal kappe vekk stålet mellom rørene nede, så får jeg se ellers om hvordan lage til boltfester. Det er ett grovt hull ved hver fot. Det kan holde med solid base under dekket, vil jeg tro. Skjult hadde vært kjekt, men tenker å trekke kabler inni rørene til lamper. Da kommer fort boltene i veien, men får gruble litt på det. Jeg er veldig langt unna ekspert på sveising, så kanskje greit å gjøre det enkelt! Selvsagt burde bøyla vært i krom, men siden det også er svarte detaljer ellers, blir det kamskje ikke så voldsom kræsj heller. Men ser dette for gæli ut, eller er det innafor!? Ville dere gått videre med dette!?😬 Måtte stable opp litt treverk for ikke å få knekk på midten. Bare tapet sammen rørene! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart Tirsdag 13:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:53 Ser jo bra ut dette da! Men, er det pulverlakkert stål? I så fall så skal det ikke store riftet til før det begynner å ruste på innsiden av lakken. Just keep that in mind.. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Tirsdag 13:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:54 Synes dette ser veldig bra ut! Hvorfor ta vekk stålet mellom rørene? Det gir jo god bæring og enkel innfesting. Dette var faktisk en aldeles strålende ide! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Bellil Svart Tirsdag 14:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:03 Absolutt ikke noe å være flau over hvordan det ser ut synes jeg Kjør på Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
ko-stens Svart Tirsdag 14:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:06 Torsen67 skrev 9 minutter siden: Ser jo bra ut dette da! Men, er det pulverlakkert stål? I så fall så skal det ikke store riftet til før det begynner å ruste på innsiden av lakken. Just keep that in mind.. Ja, det er pulverlakkert. Den er ikke gærn i lakken. Svært lite rust, men den bør vel pusses ned uansett. Blir vel vanskelig å få det pent der jeg må pusse vekk og sveise, så lakkere på nytt, med feks Hammerite bør vel kunne gå greit. Båten brukes så å si bare i ferskvann, så rusten bruker lengre tid på å gjøre ting stygt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart Tirsdag 14:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:10 Vidar F.H. skrev 12 minutter siden: Synes dette ser veldig bra ut! Hvorfor ta vekk stålet mellom rørene? Det gir jo god bæring og enkel innfesting. Dette var faktisk en aldeles strålende ide! Takk for det😊 Tenkte kanskje å ta vekk stålet mellom der da det ikke ser veldig pent ut, men samtidig, det stiver jo opp bra og. Kan evt lakkere der i samme farge som båten for å få det mindre synlig! Får ta opp igjen den tanken til slutt! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Tirsdag 15:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:03 ko-stens skrev 54 minutter siden: feks Hammerite Flott veltebøyle, men Hammerite er ikke brukelig i marin sammenheng. Ikke i andre heller egentlig. 1-komponent maling vil aldri kunne hindre rust over tid da den blir full av porer etter at løsemiddelet har fordampet. Man må bruke 2-komponent epoksy, som herder, ikke tørker. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart Tirsdag 16:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:18 Ok. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Tirsdag 17:13 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:13 Mener å ha hørt at kystverket bruker denne på sjømerker, etc. https://jomashop.no/produkt/power-coat-3-i-1-liten/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.