P-K Startet Tirsdag 17:04 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 17:04 Skal legge kabel fra dynamo 80 A (eller alternator for å unngå korrigering) til Victron Argofet, og blir ikke klok på dimensjon. Om man bruker kalkulator på Maritim.no, så holder det med 19,11 mm2. Men på en annen kalkulator tar man hensyn til spenningstap i kabel, og da er det betydelig tykkere kabel som må til. Og så kommer Båtmagasinet med påstand om at det må være 1 mm2 for hver A fra dynamo, dvs. 80 mm2 kabel. https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/kurs-batterier-og-lading-i-baten---del-2-lader-og-dynamo/674978 Har pløyd alt som finnes her inne, men alt koker ned til synsing og hva man tåler av spenningsfall. Noen skriver 1 V, andre 0,1 eller 0,2 V. Er det noen som faktisk har en anbefaling som er validert. Teoretisk har jeg ikke sensing på batteri😊 Takknemlig for svar😊 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 17:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:26 Mhp. varmgang så tror jeg Maritim.no sin kalkulator er grei nok. Når det kommer til spenningsfall, så er jo det avhengig av kabellengde. Hvor mye som kan tolereres i volt er litt avhengig av type batteri, og om du har sense ledning fram til forbruksbatteriet (eller evt fram til Argofet), slik at dynamoen kan korrigere for spenningsfallet. En DC-DC lader vil også korrigere for spenningsfallet, om den står nær batteriet. For å ta et eksempel uten sense: 19mm2 vil gi ca 1 ohm/km. Så med 10m kabler tur retur til batteriet blir det ca. 0.8V ved 80A. Men etterhvert som batteriet toppes opp vil jo strømmen synke, så med mindre du trekker veldig mye last fra batteriet samtidig som det lades, så blir det ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Tirsdag 18:18 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:18 P-K skrev 1 time siden: Båtmagasinet med påstand om at det må være 1 mm2 for hver A fra dynamo, dvs. 80 mm2 kabel. Den påstanden hadde jeg i alle fall hoppet glatt over. Ser av signaturen din at du har en NB870. Sitter det en Yanmar 4LH i den? I så tilfelle har du kanskje en Hitachi LR180 dynamo, den er på 80A. Jeg har en slik dynamo, og ved utbedring av det elektriske for mange år siden gikk jeg opp til 35mm fra dynamo til batteri etter råd her fra BP. Nå har jo dynamoen minus gjennom blokka, men jeg tror jeg la opp egen ledning rett på minuspolen allikevel. Utfordringen var å få montert en 35mm2 ledning rett på dynamoen, for de skruene der er tynne. Argumentasjonen den gang jeg leste disse råd her på forumet var at selv et lite spenningsfall mellom dynamo og batteri vil ha mye å si for ladingen. Men ved ettertanke tror jeg ikke det er så farlig. For som @J-Å skriver, så vil ladestrømmen fort begynne å avta når batteriet begynner å bli fylt, og da avtar også spenningsfallet. Så til slutt, når man er i absorbsjonsfasen, så er strømmen så lav at spenningsfallet i praksis er neglisjerbart. Tror derfor du klarer deg helt greit med f.eks. 25mm2, men jeg tror ikke jeg ville gått ned til 16. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart Tirsdag 19:40 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:40 Jeg oppgarderte fra 35 mm2 til 50mm2 da jeg byttet fra original Hitachi LR180 80 amp dynamo til Balmar 100amp dynamo. Jeg har en Sterling 130 amp A2B lader. Strekket er ca 150 cm. tror det hadde holdt end 35mm2, men vi kjører ganske stor last via inverter når motoren går, og da oppgraderte jeg for ikke å lage en flaskehals i systemet Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Tirsdag 19:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:52 Bitteliten skrev 12 minutter siden: Jeg oppgarderte fra 35 mm2 til 50mm2 da jeg byttet fra original Hitachi LR180 80 amp dynamo til Balmar 100amp dynamo. Jeg har en Sterling 130 amp A2B lader. Strekket er ca 150 m Hvor mange ganger går den kabelen frem og tilbake og rundt omkring i båten? 150 meter strekk var jo en voldsom lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 21:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:15 På 12V kan en glemme å designe for varmgang, men bruke spenningsfall heller. Baatplassens utmerkede kabelkalkulator er en fin referanse: https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/ Har du 4 m frem og tilbake får du 0.2V spenningsfall med 80A og 32 mm2 (som i praksis blir 35 mm2). Og dynamo vil nok bare unntaksvis eller aldri levere merkestrøm med mindre du har en veldig sprek regulator. Sitér dette innlegget Link to post
P-K Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Takk for all hjelp:). Går for 35 mm2. Har ca. 3 m plusskabel og jording på motor. Da gjenstår bare å finne ut av om hvordan hitachi LR 180-03c får strøm fra utgangen som heter energize på Victron Argofet:) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Det kan være litt forvirrende det der. Saken er at "Energize" er en inngang, og når spenning settes på den kobles det en intern forbindelse for begrenset med strøm fra startbatteri tilbake til dynamoinngangen. Så det skal bare kobles spenning fra tenningsbryter til den (om nødvendig). Sitat Alternator energize input Some alternators need DC voltage on the B+ output to start charging. Obviously, DC will be present when the alternator is directly connected to a battery. Inserting a Diode or FET splitter will however prevent any return voltage/current from the batteries to the B+, and the alternator will not start. The new Argofet isolators have a special current limited energize input that will power the B+ when the engine run/stop switch is closed. Sitér dette innlegget Link to post
P-K Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Aha, det forklarer. I dag har jeg et rele som får strøm fra tenningen, hvor strøm er hentet fra ledning som går til dynamo. Denne har ikke strøm når tenning er av, men får det når tenning er på. Det må vel være denne som kan brukes da:) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Ja, mulig, men det er altså ikke ladelampe ledning (D+) som skal brukes, men en som gir 12V i det tenningen slås på. Mange dynamoer klarer seg uten. Sitér dette innlegget Link to post
P-K Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Takk, prøver uten først. Tror ut fra koblingsskjema at ledning kommer fra ladelampe, da den er blå/svart, og at denne går til kontakten på dynamo. Ut fra skjema burde jeg kanskje brukt rød/svart. 4LHA_E_H1 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Ja rød/svart skal ha 12V når tenningen er på, men siden den allerede går til dynamoens regulator så er det muligens unødvendig å koble til Energize. https://www.cruisersforum.com/forums/attachment.php Sitér dette innlegget Link to post
P-K Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Hjertelig takk. Gull verdt med forum og hjelpsomme brukere😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.