Jump to content

Kabeldimensjon fra 80 A dynamo

P-K

Recommended Posts

Skal legge kabel fra dynamo 80 A (eller alternator for å unngå korrigering) til Victron Argofet, og blir ikke klok på dimensjon. Om man bruker kalkulator på Maritim.no, så holder det med 19,11 mm2. Men på en annen kalkulator tar man hensyn til spenningstap i kabel, og da er det betydelig tykkere kabel som må til. Og så kommer Båtmagasinet med påstand om at det må være 1 mm2 for hver A fra dynamo, dvs. 80 mm2 kabel. https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-batterier/kurs-batterier-og-lading-i-baten---del-2-lader-og-dynamo/674978

Har pløyd alt som finnes her inne, men alt koker ned til synsing og hva man tåler av spenningsfall. Noen skriver 1 V, andre 0,1 eller 0,2 V. 
Er det noen som faktisk har en anbefaling som er validert. Teoretisk har jeg ikke sensing på batteri😊

Takknemlig for svar😊

Mhp. varmgang så tror jeg Maritim.no sin kalkulator er grei nok.  Når det kommer til spenningsfall, så  er jo det avhengig av kabellengde. Hvor mye som kan tolereres i volt er litt avhengig av type batteri, og om du har sense ledning fram til forbruksbatteriet (eller evt fram til Argofet), slik at dynamoen kan korrigere for spenningsfallet.  En DC-DC lader vil også korrigere for spenningsfallet, om den står nær batteriet. 

For å ta et eksempel uten sense: 19mm2 vil gi ca 1 ohm/km. Så med 10m kabler tur retur til batteriet blir det ca. 0.8V ved 80A. Men etterhvert som batteriet toppes opp vil jo strømmen synke, så med mindre du trekker veldig mye last fra batteriet samtidig som det lades, så blir det ganske bra.

P-K skrev 1 time siden:

Båtmagasinet med påstand om at det må være 1 mm2 for hver A fra dynamo, dvs. 80 mm2 kabel.

Den påstanden hadde jeg i alle fall hoppet glatt over. 

Ser av signaturen din at du har en NB870. Sitter det en Yanmar 4LH i den? I så tilfelle har du kanskje en Hitachi LR180 dynamo, den er på 80A. 

Jeg har en slik dynamo, og ved utbedring av det elektriske for mange år siden gikk jeg opp til 35mm fra dynamo til batteri etter råd her fra BP. Nå har jo dynamoen minus gjennom blokka, men jeg tror jeg la opp egen ledning rett på minuspolen allikevel. Utfordringen var å få montert en 35mm2 ledning rett på dynamoen, for de skruene der er tynne. 

Argumentasjonen den gang jeg leste disse råd her på forumet var at selv et lite spenningsfall mellom dynamo og batteri vil ha mye å si for ladingen. Men ved ettertanke tror jeg ikke det er så farlig. For som @J-Å skriver, så vil ladestrømmen fort begynne å avta når batteriet begynner å bli fylt, og da avtar også spenningsfallet. Så til slutt, når man er i absorbsjonsfasen, så er strømmen så lav at spenningsfallet i praksis er neglisjerbart. Tror derfor du klarer deg helt greit med f.eks. 25mm2, men jeg tror ikke jeg ville gått ned til 16.

Jeg oppgarderte fra 35 mm2 til 50mm2 da jeg byttet fra original Hitachi LR180 80 amp dynamo til Balmar  100amp dynamo. Jeg har en Sterling 130 amp A2B lader. Strekket er ca  150 cm. 

tror det hadde holdt end 35mm2, men vi kjører ganske stor last via inverter når motoren går, og da oppgraderte jeg for ikke å lage en flaskehals i systemet   

Bitteliten skrev 12 minutter siden:

Jeg oppgarderte fra 35 mm2 til 50mm2 da jeg byttet fra original Hitachi LR180 80 amp dynamo til Balmar  100amp dynamo. Jeg har en Sterling 130 amp A2B lader. Strekket er ca  150 m

Hvor mange ganger går den kabelen frem og tilbake og rundt omkring i båten? 150 meter strekk var jo en voldsom lengde.

På 12V kan en glemme å designe for varmgang, men bruke spenningsfall heller. Baatplassens utmerkede kabelkalkulator er en fin referanse: https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/

Har du 4 m frem og tilbake får du 0.2V spenningsfall med 80A og 32 mm2 (som i praksis blir 35 mm2). Og dynamo vil nok bare unntaksvis eller aldri levere merkestrøm med mindre du har en veldig sprek regulator. 

Det kan være litt forvirrende det der. Saken er at "Energize" er en inngang, og når spenning settes på den kobles det en intern forbindelse for begrenset med strøm fra startbatteri tilbake til dynamoinngangen. Så det skal bare kobles spenning fra tenningsbryter til den (om nødvendig).

Sitat

Alternator energize input

Some alternators need DC voltage on the B+ output to start charging. Obviously, DC will be present when the alternator is directly connected to a battery. Inserting a Diode or FET splitter will however prevent any return voltage/current from the batteries to the B+, and the alternator will not start. The new Argofet isolators have a special current limited energize input that will power the B+ when the engine run/stop switch is closed.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...