Jump to content

Stopper dere innenbords motor når dere ligger "utpå" (fisking, etc.)?

Vidar F.H.

Recommended Posts

Jeg har kun erfaring fra utenbords motor, og er vant til å stoppe motoren når jeg ligger og fisker, eller bare "ligg på ræk" (driver) med kaffikoppen i handa og nyter livet.

Min onkel hadde ei Rana 22' snekke, og motoren gikk alltid konstant fra han kom i båten til de hadde fortøyd. Dette har jeg alltid lurt på - hvorfor? Det var jo ikke akkurat støyfritt ombord, selv om det ikke var voldsomt lydtrykk.

Selv da vi fikk en 4-takter som var så stille at den omtrent ikke kunne høres, valgte jeg alltid å stoppe motoren når jeg ikke skulle kjøre.

Så på en båt med fast aksel: stopper man motoren om man skal ligge i ro og fiske eller bare drive litt?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Har utenbordsmotor nå om dagen (i en del år nå), og stopper alltid motoren når jeg ligger og fisker. Er jo som regel alltid en liten bris/strøm, så det passer bra å ligge med harpe/rigle/sluk/pilk etc., å drive sånn langsomt med  vinden.  Må imidlertid erkjenne at i alle de årene jeg hadde snekke, m innenbords diesel, så sveiv alltid motoren kontinuerlig i fra jeg gikk ut til jeg var inne igjen. Vet i grunnen ikke for hvorfor det er slik, men har inntrykk av at de fleste som er ute å fisker, har det "samme opplegget" som nevnt.

Gamle steinknuserdiesler bruker knapt diesel på tomgang, gir strøm til teine- og eller garnhalere, dekkslys og annet. Men enig, det er fint å slippe motorlyden.

Som index er inne på kan enkelte eksosrør ligge ugunstig til i forhold til bølger, så med mindre man har effektiv eksosklaff, eller eksosen plassert såpass høyt at det er ingen fare, er det jo gunstig å redusere risikoen for vann inn feil sted.

Selv har jeg eksosen såpass høyt, og skikkelig svanehals i tillegg (seilbåt), så derfor stopper jeg motoren når jeg ligger i ro over tid. I min jobb er det såpass med lyd på dagtid (et konstant gnål) at det er fint å kunne ha det helt stille av og til. På tidligere båter jeg har hatt har eksosen stort sett vært enten over ripa eller opp langs styrehuset, så der også har det vært greit å stoppe motorene. Da primært for å roe ned lydnivået (gamle Sabber, Marnaer og andre en- og tosylindrede motorer er ikke direkte ørevennlige over tid😄).

Chiefengineer skrev 36 minutter siden:

kvinnedominert arbeidsplass?

Heldigvis ganske likt fordelt, men ja, det blir litt mye gnål til tider, så da er det veldig fint å kunne ha det helt stille på sjøen når mulighetene byr seg. De mest fotballinteresserte mannfolka er ikke så veldig mye bedre enn de som bryr seg om Barbie, bind og sminke, det er en konstant strøm av lyd uansett synes jeg😄

Kommer helt ann på oppsettet. Har man mye strømtrekk så er det ikke ideelt å stoppe motor over tid. Så det blir opp til hver enkelt. Selv kobler jeg inn før jeg slipper tampene og kobler ut når jeg er fortøyd igjen. Men så er det en del som trekker strøm her så å stoppe er uaktuelt. Har man solcellepanel som lader forbruk (ekkolodd og plotter og evt noen led lanterner) eller eget batteri er det jo bare fint å stoppe mens man fisker med stang/snøre. Selv lar jeg alt gå sålenge jeg er på havet, uavhengig av båt..

Takk for gode svar! :) @index - ser poenget ditt; for min del blir det trolig en NB750 eller 800 om finansministeriet er enig, og der ligger jo eksosen omtrent i vannlinja. Samtidig - det gjør den jo når båten ligger i båsen også, så det er vel tatt høyde for at det er OK.

@Hakkannen - bra poeng ang. drift av lys, elektronikk mv. Men det er vel sånt man har forbruksbank og startbatteri til.

Da er vel konklusjonen at motoren får svive når man er utpå til vanlig, men det er intet i veien for å stoppe den om man vil ha litt "ørfred".

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...