Jump to content

Vann renner under sprayhood og inn i cockpit

__jallis__

Recommended Posts

På min Bavaria Cruiser 38 2008 seilbåt opplever jeg at når det regner så finner noe vann veien inn under sprayhood og ender opp på gulvet i cockpit.

Vannet kommer inn gjennom den lille kanalen som er på hver side av takluke over nedgangen til salongen.

Se  ved øvre venstre hjørne på døra i vedlagt bilde.

Er det vanlig at det kommer regnvann denne veien, eller er dette noe jeg bør kikke nærmere på?

Jeg ville trodd at vannet i utgangspunktet skulle ledes ut på siden og ikke traff gulvet i cockpit?

20250401_201909.jpg

Vet ikke hvordan det er på 2008-modell, men min 2011-modell har flush/nedsenkede dekksluker. De store over midten er dypere enn dreneringen ut på siden, og det kommer derfor vann inn som du beskriver. Jeg mener det er dypere «renne» med større fall på min, men at de ellers er likt konstruerte med drenering ned langs siden av luka. 

Er sånn på min Bavaria 38AC fra 2004 også.  Jeg lever med det, men har hørt om to mulige løsninger på problemet.
1:  Fuge rundt "lukegarasjen".  Dette løser ikke problemet 100%, men reduserer mengden vann.
2: Lag en liten forhøyning i enden av kanalen på hver side av luka slik at vannet stopper mot denne forhøyningen.  Bor et hull og monter en liten skroggjennomføring med slangenippel.  Led vannet i slange ned i en liten kanne i motorrommet.  Forhøyningen må ikke være så høy at den ikke slipper vannet forbi om slangen skulle gå tett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...