Jump to content

Lading for dummies.


Cumulus

Recommended Posts

Hei, jeg har 2 x 75amp batterier parallellkoblet i seilbåten.

Dertil en manuell vendebryter.

 

Har nå anskaffet en 5 amp portabel lader.

 

Kan jeg koble laderen på ett av batteriene, sette vendebryteren på 1+2 og dermed lade begge batteriene i en operasjon uten å skade noe ?

 

Eller må samtlige kabler kobles fra batteriene for deretter å lades opp, ett om gangen ?

 

Hilsen

Gunnar J

Link to post

Ja, det kan du.

Regner med at dette er svaret på hans spørsmål nr. 1?

 

Ville bare legge til at jeg også gjorde det tidligere, men som den glemske typen jeg er så sto det ofte på flere glemte strømforbrukere i båten, når jeg skalket lukene og gikk hjem.

Det resulterte i at ladingen ble heller dårlig. (Event. også andre årsaksforhold!?)

 

Derfor - om det er riktig eller galt, Lotus - så liker jeg å ha hovedbryteren AV når jeg forlater båten, og da må vel vedlikeholdsladingen kobles rett på batteriets poler.

 

Dette har fungert meget bra siden jeg bestemte meg for rutinen med å bestandig koble batteriene fra/til ved bruk av hovedbryteren, og mine batterier er alltid toppladet når jeg kommer ned i båten.

 

Hvis jeg forstår deg riktig, Cumulus - så er de koblet som separate batterier over en batteribryter/vender for valg av batteri 1 eller 2, begge batterier, eller AV.

 

Min erfaring tilsier at du bør gjennomføre bruk av AV funksjonen når du forlater båten, og følgelig kobler den elektroniske vedlikeholdsladeren direkte til det batteri du vil lade, og det er under vanlige normale forhold heller ikke nødvendig å ta av verken proppene eller kabling.

 

Ship'O'Hoi :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Er det stilt flere spørsmål enn ett?

 

Lotus

Hei Lotus

Det er jo de berømte øynene som ser,- dette da vet du! :wink:

 

MEN - jeg hadde jo lyst til å høre din nærmere argumentasjon/forklaring på om det er "lurt" og/eller riktig å "anbefale" å ha hovedbryter på når man forlater båten, i tillegg til at laderen også er koblet direkte på batteriets poler?

 

Så jeg ser frem til et svar på det , - mye mere interessant enn - "ett eller to spørsmål- problematikken du fremsetter"

 

Skjønner? :wink::yesnod::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Forskriftene sier at det eneste av fastmontert utstyr som lovlig kan kobles direkte på batteripolene er automatisk lensepumpe og VHF. En lader glimrer altså med sitt fravær i forskriftene.

 

Man kan velge å bryte forskriftene eller man kan forholde seg til dem. Bryter man forskriftene gjør man noe ulovlig. Det er kanskje ikke spesielt lurt? På den annen side får man jo ikke særlig mye lading til batteriene hvis man da ikke har lyst til å sitte i båten og se på at batteriene fylles. Forskriftene sier nemlig også at hovedbryteren skal være avslått når båten forlates.

 

Så da er det opp til hver enkelt av oss. Vil du ha strøm i batteriene eller vil du være lovlydig? For noen er dette valget særdeles vanskelig. For andre så lett som bare det.

 

Lotus

Link to post

For andre så lett som bare det.

 

Lotus

Takker for svar!

 

Etter erfaring hittil, for mest mulig sikker og minst mulig trøblasam lading av mine batteribanker, så må jeg nok si valget er såre enkelt for meg. :yesnod::wink: (Se bl.a. argument/forklaring i tidl. innlegg)

 

Revurderes/evalueres til stadighet selvfølgelig, - men inntil det dukker opp en løsning som skal være litt mere "lovlydig" etter forskriftene, så bruker jeg det slik enn så lenge, - p.g.a. at jeg setter slik pris på at det er nok strøm på batteriene når jeg skal ut på båttur! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Forskriftene sier at det eneste av fastmontert utstyr som lovlig kan kobles direkte på batteripolene er automatisk lensepumpe og VHF. En lader glimrer altså med sitt fravær i forskriftene.

 

Lotus

Kjenner til VHF tilkoblingen, men lensepumpe kan belaste batteriene uforholdsvis. Det er mange typer såkalte automatske lensepunmper. Ønsker derfor henvisning til lovverket. Greit i forhold til ikke-planlagt kontakt med forsikringsselskapet.

Link to post

Kun lensepumpe og VHF sies det her.

Eller her:

Det interessante står i avsnittet ang. montering.

Forskriftene krever at alle strømforbrukere i lystbåter under 24 meter skal kunne gjøres spenningsløse via hovedbryter. Unntaket er kun automatisk lensepumpe og VHF. Nummeret til forskriftene det refereres til vet jeg ikke. De spesielt interesserte kan ta en telefon til John Aicher i Sjøfartsdirektoratet og nøste videre.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...