tobixen Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Nyttårsaften har jeg ofte vært på Aker Brygge. Her fra 2019-01-01 En stund etter Midnatt har vi vanligvis forflyttet oss til "noe annet sted", og har tidvis hatt noen fantastiske turer første nyttårsdag. Hva vi gjorde 2019-01 husker jeg ikke, jeg hadde ikke dagbok da, og det ble bare ett foto: Her er fra Oksval båthavn, 7. januar 2019. Fantastisk vær! I allefall for spesielt interesserte. Ut fra en risikovurdering burde nok min datter hatt på seg redningsvest før hun begynte å leke med sneballer ... men jeg hadde ikke lyst til å ødelegge gleden! 29. januar 2019 ... også Oksval, dis over vannet Med bil miser man fort "lappen" om man ikke gidder å skrape tilstrekkelig med is fra alt av vinduer - litt mer frihet til sjøs! Men nei, jeg la nok ikke ut på tur med disse vinduene. Jeg tror de maritime bildene jeg fant var fra Nesoddferga. Dette var nok bare en tilsynstur. Vinteren er en fantastisk tid å være på sjøen. Jeg skjønner meg generelt sett ikke på folk som har båten på land. Sier jeg, som har båten på land denne vinteren. Og når jeg ser gjennom bildene fra januar/februar/mars 2019, så brukte vi visst mesteparten av fritiden på skøyter og ski, og ikke så mye i båten. 1. desember hadde jeg en fantastisk tur med min datter til Gressholmen. Nei, nå lyver jeg ... 1. desember hadde vi tur på og fra Gressholmen, turen dit foregikk dagen i forveien. Så er det ikke til å legge skjul på at det kan være litt kaldt vinterstid. Her er fra 31. desember 2019 kl 19, trolig stjal vi strøm fra Aker Brygge: Det er uten tvil min datter som setter mest pris på båtlivet. Hele familien var med på nyttårsaften, men ellers var alt jeg kunne finne med vintersbilder med resten av familien sentrert rundt ski og skøyter, ikke båtliv. Nyttårsdagen 2020-01-01 var jeg på Ytre Vassholmen. Resten av familien ville ikke forlate båten. Synd, synd - det var utrolig vakkert den dagen! Så var det en av sønnene mine som hadde to bursdagsselskap i 2020. 2020-02-16 var det meldt dårlig vær, hele klassen var invitert på båttur, men ingen turte komme! Jeg var temmelig sikker på at det ville bli en fin tur om vi dro fra Sandvika til Middagsbukta - og jeg hadde rett! Vi fikk heldigvis med noen venner av familien. Det va rogså en fantastisk tur! ... så fikk vi heller invitere klassen hans til trampolinepark helga etter. Jeg har masse bilder fra skattejakt på øya, kake- og tekalas i cockpit og det ene med det andre ... men det føler jeg blir litt for privat. Første bilde fra turen er allerede kl 7 på morgenen ... mon tro om vi dro ut til Langära dagen i forveien, deretter tok oss inn til Sandvika for å plukke opp gjester? Samme kan det være. Merk vannstanden. På skikkelig lavvann, så er det for grunt der - båten berører bakken. Nå er det jo nesten aldri bølger der, på den tiden av året heller ikke hekkbølger, så det kan jo tenkes vi lå fast der uten å merke det engang. 17. februar var dagen hvor det var skikkelig stormflo. Disse bildene trror jeg at jeg har postet før noen ganger ... ... så har jeg også noen bilder fra Sandvika og Fornebu hvor det er veldig tydelig at vannet nylig har vært mye høyere enn normalt, men det lar jeg ligge. Mars og april er også en fantastisk tid på sjøen, selv om vinteren er i ferd med å gi seg i Sør-Norge. Åh, jeg har et minne ... finner ikke bilder i farta, husker ikke hvilket år det var, men det var flott, sommerlig vær, jeg tok båten fra Oksval på Nesodden, og skulle til mine favorittsteder i Bærum. Jeg tror jeg svingte inn i Store Ostsund ... men der var det full stopp! Hva i alle dager var det jeg så som bevegde seg så raskt, litt lengre frem? Jo, det var noen som gikk på skøyter! 8. mars var vi på familietur til Gressholmen. Ut i fra bekledningen på yngstemann var det visst ganske kaldt den dagen. Resten av familien tok ferga tilbake til byen. Så kom covid-nedstengningen. Det var en fantastisk tid! Ombord i båten, fortøyd langs mer eller mindre øde øyer kunne vi leve helt bekymringsløst, ikke noe behov for å hele tiden måtte tenke på vasking og spriting av hender, etc. Med anti-hytte-lovgivningen var vi jo også skikkelig priviligerte som hadde båt! Ungene blomstret på sett og vis opp - det var noe jeg inntil da ikke hadde skjønt før da - ungene mistrivdes på skolen!? Vi flyttet de til en annen skole for skoleåret 2020/2021. 20. mars var jeg med min datter, denne gangen på "Hjelp" litt lengre ut i Oslofjorden ... 21. mars var siste skikkelige vinterdag dét året - jeg ble overrasket over å våkne til 0C i båten og is på sjøen! VI åt ofte gåsegg i den perioden, det er lett å finne gåsegg innenfor sesongen når man har båt, og helt lovlig å plukke frem til ... var det 15. april? Dette er fra 27. mars: Her lages det pannekakerøre med både store og små egg ... Her er ett av redene Min frue hadde en angorakanin - og den har vært med på båttur noen ganger. Jeg synes det er en skikkelig uting å ha den i bur, stakkars dyr ... men på enkelte av øyene i Oslofjorden kunne vi problemløst slippe den fri. (men det var kanskje dyremishandling å sparke den ut på en øde øy også ... den var jo vettskremt og ville tilbake til buret sitt!) Men her er det allerede slutten av mars. I et av bildene mine finner jeg at jeg hadde min første baris-dag 26. mars. Slutten av mars og begynnelsen av april i ytre Oslofjord er vår og ikke vinter, så jeg gir meg her. Det er sannelig på tide også, nå har jeg brukt mye tid på å se gjennom gamle fotos og mimre, og det er neppe noen som har giddet å scrolle seg helt ned hit? :-) Vinteren 2020/2021 var båten på land for vedliehold i Szsecin .. stavde jeg det riktig denne gangen? Stettin! De gjorde imidlertid ganske dårlig arbeide. Vinteren 2021/2022 var båten på land i Gdansk. Heller ikke der var jeg helt fornøyd med alt arbeidet som ble gjort. Senhøsten 2021 hadde jeg et uhell (som er beksrevet i en egen tråd), så vinteren 2022/2023 hadde jeg båten på land for vedlikehold i Lisboa. Og det var på sett og vis godt, for jeg fant jo ut at mye av det som ble gjort i 2021 og som ikke ble rørt i 2022 var veldig under pari! Desember 2023 seilte jeg fra Tiber (Roma) først til Kroatia og Bosnia, feiret nyttårsaften i gamlehavna i Dubrovnik, seilte januar/februar vidre til Hellas og etterhvert Tyrkia. Det var fantastisk! Fra Tiber til Paros i Hellas hadde vi følelsen av å være eneste seilbåt i hele middelhavet! Bortsett fra én annen båt, samt to lokale regattaer. I Tyrkia var det en del flere båter, men fortsatt ganske stille go rolig. Vinteren 2024/2025 var jeg for det meste i Hellas. Nyttårsaften 2024/2025 ble feiret i Porto Rafti vestafor Athen, det var ikke på langt nær like bra som Dubrovnik. I slutten av februar sjekket jeg inn i Tyrkia i Foca. Det snedde en av de dagene! 15. mars 2025 gikk ferden videre opp til Svartehavet, hvor båten ble levnet for seg selv i noen uker mens jeg dro til Oslo. 2025-04-09 var det fantastisk vær i Oslo - fruen og den yngste dro ned til Svartehavet (med resten av familien diltende etter litt senere), og det var snevær i Varna! Sensommeren 2025 hadde jeg nok et uhell på båten i Tyrkia, og har nå tatt bwten opp på land i Bulgaria. Så får vi se hvor lenge jeg blir her før jeg kommer meg ut på sjøen igjen ... Det er mulig jeg blir å poste noen flere blider fra høydepunktene fra 2023/2024 og 2024/2025 etterhvert ... selv om det ikke er "vinter" i norsk forstand! De to mest "vinterlige" høydepunktene jeg kan enke meg er nyttårsferingen i Dubrovnik, samt da vi kom til en øy med totalt ødelagt varmkildebasseng i Hellas - og da uten fungerende jolle - vi måtte svømme i 11C vann inn til land, for så å grave i sanden i et par timer med ungenes leketøy før vi kunne ta oss et varmtvannsbad! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November On 11/18/2025 at 8:30 AM, Sofia 1030 said: I Nord Norge bruker mange båten hele året. Med varme ombord er også overnattingsturer ok, men blir for meg mest fisketurer om vinteren. Kysten i Nord-Norge er jo stort sett ikke kaldere enn i Sør-Norge vinterstid, det er bare det at vinteren varer mye lengre - samt at det er mørkt! Men allikevel, jeg minnes å ha hatt noen fantastiske turer med slåing etter fyrlyktsektorer og noen få timer med "blodsprengt" himmel i mørketiden :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November On 11/17/2025 at 10:25 AM, k1mbo said: Bildet er fra 4. januar i år. Men her brukes båten året rundt Jeg har aldri hatt ski ombord - men etter å ha vært i Middelhavet og Svartehavet en stund, vurderer jeg sterkt å ta med ski fra Norge! I Bulgaria er det massevis av skimuligheter, og jeg ble mektig imponert da jeg fant ut hvorfor "de hvite fjellene" på Kreta heter "de hvite fjellene" ... så siden i fjor vinter har jeg bært på en drøm om å gå på ski på Kreta! :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
løve Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Julaften Sundet Sydkoster 2017 Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart Onsdag 09:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:28 Var så heldig å få være med ei gammel losskøyte fra Risør til Kristiansand i går. Vi dro 07:30 fra Risør og fikk en nydelig soloppgang bak Lyngør fyr. Litt rulling over Homborside (Homborsund fyr her), men flott tur i nydelig vær! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Torsdag 00:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 00:07 Dagslys, solskinn og soloppgang/solnedgang er finfint, men det er en egen sjarm med mørke også! Jeg minnes særlig en seiltur mot vinden i Kvalsundet mellom Ringvassøya og Kvaløya i Tromsø - dengangda hadde jeg ikke noe GPS eller digitale kart jeg kunne stole på, og det var noen skjær og grunner jeg ville unngå, så det ble med å slå etter smale fyrlyktsektorer. Heldigvis med en langt mindre båt enn hva jeg har nå, så slåingen var gankse så problemfri - men allikevel såpass intens at jeg etterhvert måtte kle av meg til bare T-skjorta midt på vinteren i Nord-Norge! Det er synd det sjeldent blir gode fotos natterstid. Her er bilde fra 2023-12-31 - på vei fra Cavtat til gamlehavna i Dubrovnik. Er det i det hele tatt mulig å se noe annet enn at det er svart og noen lyspunkter fra byen? Dersom man ser nøye etter, så ser man en genoa og litt rødskjær fra babord lanterne. Slik så det ut på brygga i Dubrovnik. Rett bak bygningen der var det nyttårskonsert og minst ti tusen mennsker - veldig trangt! Jeg fikk det for meg at jeg skulle komme meg gjennom folkemengden (fant etterpå ut at det var mulig å gå rundt). Fikk plukket opp noe virus på veien. Ihht dagboka mi var jeg slått ut av virus 2024-01-04, men hadde heldigvis pålitelig mannskap som kunne seile mens jeg lå under dyna. Det er også en av de store fordelene med å seile vinterstid - jeg tviler på at vi under noen omstendighet ville fått lov å legge til her midt i beste sesong, og i allefall ikke gratis! For best mulig utsikt over fyrverkeriet så hadde det uten tvil vært best å bli i båten. Nå hadde jeg mannskap som ville være i folkemengden, samtidig som de helst ikke ville være på et sted hvor folkemengden ikke var så intenst tett - så vi gikk en gigantisk omvei rundt folkemengden og oppholdt oss så langt unna konsertscenen som muig omtrent. Vi fikk da sett litt av fyrverkeriet fra sidegaten ... Ser ut til at det beste bildet ble tatt av noen andre. Det var bilde av meg og mannskapet - og det var lett å se hvem som var nordmann, jeg husker ikke om jeg gikk i T-skjorte den dagen, men alle andre hadde vinterklær. Det var ikke kaldt. I år blir jeg å feire nyttår på Kadiköy. Dessverre uten båt denne gangen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.