Skrulokk Startet 9.November Link til dette innlegget Startet 9.November Har noen erfaringer med IP-graden og vanninntrengning på Ratio Shore-Power landstrømssystem? Vi måtte nylig skaffe ny landstrømskabel som følge av oppdaterte krav til kabel (større kvadrat) i foreningen vi holder til i. I den sammenheng valgte vi å kjøpe en slik kabel: https://www.ratio-electric.com/en/artnr/2822/shore-power-cable-mp16-cee-h07bq-f-3g2-50mm2-25m med en tilhørende slik kontakt: https://www.ratio-electric.com/en/artnr/mp1610/shore-power-stainless-steel-inlet-mp16 Denne kombinasjonen har da en bajonettlås som sikrer en "vanntett" kobling ved at den presser kontaktstikket ned mot en tetningsring i kontakthuset. I esken til kontakten lå det en monteringsanvisning om forklarte hvor mye flaten kontakten skulle monteres på kunne kurve og en mal for hulltagning, men ikke hvilken vinkel kontakten måtte ha (horisontal, vertikal osv). Vi hadde fra tidligere i dollbordet en plugget utlufting fra en gammel ovn, og for å unngå flere hull i skutesiden så tenkte vi å flå to fluer i en smekk ved å demontere den gamle utluftingen og da montere den nye kontakten i dette hullet. Kontakten ble da montert vannrett, og stikket på landstrømskabelen står da loddrett ned i denne. Alt fungerte helt strålende inntil første reale regnskyld. Da kom det vann inn i kontakten, og sikringen på landstrømsuttaket på bryggen gikk. For å være helt sikker på at det ikke var en feil ved innlåsning av kabel, tørket jeg både kontakthus og stikk helt rent for vann, kontrollerte tilstand på tetningsring, og monterte stikket garantert korrekt i kontakthuset. Da jeg ringte leverandøren av kabel og kontakthus fikk jeg beskjed om at det de antok at var problemet muligens er at kontakthuset sitter montert på en horisontal flate, kontra på en vertikal flate som normalt gjøres. I mine øyne burde ikke monteringsvinkelen ha noen spesiell betydning, da kabel og kontakt i følge produsent er "...made of PUR and has two moulded connectors. These moulded plugs guarantee watertightness and a long service life. The boat plug has a bayonet ring for watertight connection to the inlet...". I dag er det ca 1 mnd siden vi sist var på båten, og i dag hadde også sikringen gått og det var igjen vann i kontakthuset. Så jeg mistenker det er en lekkasje mellom ledning og kontaktstikk på kabelen. Er det noe jeg har oversett her? Eventuelt dokumentasjon som beskriver monteringsvinkel? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Aner ikke hva monteringsbeskrivelser sier på sånnt, men ville montert strømkontakt vertikalt. Ikke ønskelig med fukt og kondens i en strømkontakt. På min båt er Defa kontakten montert bak på styrhuset der det ikke kommer noe sjøsprøyt og det er takkskjegg over Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Hvis du lar den tunge kabelen komme rett ut av stikken for så å dreie 180 grader ned på dekket uten avlasting, så tenker jeg du har forklaringen der. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Men det går nok ei stund før du stolar på den kontakten. På båten vår går kabelen inn i eit stuerom i cockpiten, og landstraumskabelen er kopla permanent til landstraumsanlegget om bord. Dvs. at det ikkje er nokon utvendig kontakt på båten. Når eg skal på tur kveilar eg berre kabelen, og legg kabelen i stuerommet. Det har funka fint i over 20 år. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Dette merket "Ratio" er vel først og fremst svært dyrt. Jeg måtte bytte ut en slik selv i et tørt området, dvs inne under kalesjen. Kontakten ble varm. Jeg kuttet denne opp for å se om jeg fant noe feil og fant svarte områder inne i den "støpte" delen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Jeg ville hverken montert den horisontalt eller utenfor båten, det er å be om trøbbel. Få den på vertikalt plan innenfor kalesjen, gjerne under tak. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Bare å få den under tak ja. Din kontakt ser ut til å mangle innvendig drenering, slik CCS kontaktene for lading av elbiler har. Den bør derfor vinkles nedover. Tilkobling for dreneringsslange. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.