Jump to content

Genoa/fokk med profil vs. kroker

Krimart

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en seilbåt med tanke på regatta der det er profil på forstaget, altså uten rulle. Det gir noe bedre effekt, og muliggjør å skifte forseil kjapt uten å miste fart, men jeg ser for meg at å seile med slik profil alene blir litt mer mekk. Jeg er mer fortrolig med stagkroker der seilet er kroket inn mens det ligger på dekk og lett lar seg heise og slippes ned fra cockpit. Er det noen som har erfaring med soloseilas med profil? Jeg kan selvsagt ta av profilen og få seilmakeren til å sette på kroker på seilene, men det koster jo noe og jeg er usikker på hvor mye fart man taper. Er det noen gode strategier for å kunne forberede forseilet med profil i havna før soloseilas? Beslå seilet med ulltråd e.l. ? 

Gratulerer som shorthanded-seiler, det er den klassen som vokser nå, det blir morro! Kroker eller profil er ett stort tema i short handed miljøet. Der har de større båtene / størst budsjett har flere forseil på rull stående bak hverandre. Bytte seil blir da rull inn det store seilet, rull ut det mindre seilet.

Jeg hørte ett foredrag i går fra to som hadde seilt regatta over Atlanteren, De endte opp med å slå maljer i forseilene og hektet seilene fast med soft sjakler, da kunne de bytte seil alene. Det er et aktivt short hand miljø i Norge, https://www.shorthandedsailingnorway.no/om-ssn  eller facebookgruppa https://www.facebook.com/groups/141213193838/ og kjøp denne boka: https://www.amazon.com/dp/0071836535?ref_=cm_sw_r_ffobk_cp_ud_dp_PVRTECEQN9JT55DNRNHD&bestFormat=true Disse seilerene gjør mye med båten / optimalisere, og legger mye av sine læringspunkter ut på sosiale medier: https://fjordsailing.no/news-marquee/2022/12/19/dehler-30-od-med-spennede-satsing-i-norge 

Disse folka vet også hva som virjker alene ute på havet: https://minigloberace.com/

Hvordan båt er det snakk om, og er det kortere regattaer / onsdagsregattaer på et par timer hvor det ikke er så aktuelt med å bytte forseil pga vindstyrke, men mange opp / ned pga spinnaker så er det jo kroker som gjelder. Da slipper du fokkefallet og forseilet faller ned. Du får seil med stagkroker og rev, der du bretter bort de nederste kvadratmetrene med forlik.

Det er fordeler og ulemper med alt. Profil gir raskere seilskift, men kroker gjør alt sikrere i dårlig vær. Å ligge på fordekk i kuling med to løse seil kan være utfordrende for å si det mildt. Med kroker har du alltid minst ett av seilene fast i forstaget. 

Seiler selv med kroker, og savner profil i godvær, men IKKE i dårlig!

Har både svenskekroker og Wichard-kroker, igjen fordeler og ulemper… Softhanks synes jeg er plundrete.

Code0 skrev for 4 timer siden:

Hvordan båt er det snakk om, og er det kortere regattaer / onsdagsregattaer på et par timer hvor det ikke er så aktuelt med å bytte forseil pga vindstyrke, men mange opp / ned pga spinnaker så er det jo kroker som gjelder. Da slipper du fokkefallet og forseilet faller ned. Du får seil med stagkroker og rev, der du bretter bort de nederste kvadratmetrene med forlik.

Takk for kjappe svar! Båten er en 22 fot minitonner. Karbon mast og seil. Onsdagsregattaer og små koseturer. Absolutt null komfort. Ikke havseilas, men kort baneseilas, for det meste i lett vind. Rulle er uaktuelt. Skal seile med mannskap, men vil ha muligheten til å håndtere den alene :smiler:  

Krimart skrev for 19 timer siden:

Rulle er uaktuelt. Skal seile med mannskap, men vil ha muligheten til å håndtere den alene :smiler:  

Jeg har seilt en del doublehand med profil. Vi satte "sikk-sakk" med flaggline på rekkewirene for å hindre at seilet gikk overbord. I tillegg godt med strikksurringer festet på nedre rekkewire. Og en nøye tilpasset pre-feeder ved heising. 

14098_10530-600x309.jpg

Jeg kan jo svare kort her siden jeg har båt med forstagsprofil, og som regel seiler med for lite mannskap, også alene ved noen anledninger.  Med en "pre-feeder" går det greit å heise fokk fra cockpit alene og jeg trenger ingen til å mate.  Ulempen er, som mange påpeker, at hele seilet ligger løst til det er heist.  Jeg har montert strikk eller elastisk line med en plastkrok i midten mellom pulpit og første rekkestøtte på hver side.  Med den er det raskt å strikke fast fokken etter berging ved å bare hekte kroken i nedre mann-tau på motsatt side.  Å bytte forseil underveis på en kort baneregatta pleier ikke å være så aktuelt, da velger jeg heller forseil på forhånd på bakgrunn av værmelding.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

I min ungdom seilte jeg i flere år en minitonner med forstagsprofil. Det fungerte helt fint med profil på en såpass liten båt. Et tips er å ha en genoa 3 med revemulighet. Det gjør at du slipper å bytte forseil fra frisk bris til stiv kuling, du bare rever det på samme måte som storseilet. Da blir det mindre kødd med innmating av nytt seil og lagring av det du skifter fra når det blåser opp. Blir det mer enn stiv kuling går man uansett over i overlevelsesmodus med stormfokk som må mates, men den er så liten at det går greit.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Xtian skrev On 15.11.2025 at 0.38:

Jeg kan jo svare kort her siden jeg har båt med forstagsprofil, og som regel seiler med for lite mannskap, også alene ved noen anledninger.  Med en "pre-feeder" går det greit å heise fokk fra cockpit alene og jeg trenger ingen til å mate.  Ulempen er, som mange påpeker, at hele seilet ligger løst til det er heist.  Jeg har montert strikk eller elastisk line med en plastkrok i midten mellom pulpit og første rekkestøtte på hver side.  Med den er det raskt å strikke fast fokken etter berging ved å bare hekte kroken i nedre mann-tau på motsatt side.  Å bytte forseil underveis på en kort baneregatta pleier ikke å være så aktuelt, da velger jeg heller forseil på forhånd på bakgrunn av værmelding.

Christian 8-)

Det var nyttig svar! Tusen takk. Jeg så for meg at jeg måtte ha en fordekksgast på dekk for å mate eller heise hele seilet i havn, så hvis det ikke er nødvendig kan det gå. Kan man heise en meter eller så før man går ut av havna?

Sun Flyer skrev for 22 timer siden:

I min ungdom seilte jeg i flere år en minitonner med forstagsprofil. Det fungerte helt fint med profil på en såpass liten båt. Et tips er å ha en genoa 3 med revemulighet. Det gjør at du slipper å bytte forseil fra frisk bris til stiv kuling, du bare rever det på samme måte som storseilet. Da blir det mindre kødd med innmating av nytt seil og lagring av det du skifter fra når det blåser opp. Blir det mer enn stiv kuling går man uansett over i overlevelsesmodus med stormfokk som må mates, men den er så liten at det går greit.

Takk for svar, hvordan rever du da genoaen? Jeg forstår man må vel dra ned halsehjørnet i baugen, men hva med skjøtehjørnet? Har du to sett med skjøter eller løsne og knyte på nytt? Jeg har en stor genoa og en forholdsvis liten fokk og bare et rev i storseilet. Det kan være jeg anskaffer stormfokk en gang… 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...