Code0 Svart Søndag 08:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:25 Krimart skrev for 12 timer siden: Takk for svar, hvordan rever du da genoaen? Dette kan du lese om når boka di kommer i posten. I mellomtiden har du info her: https://www.uksailmakers.com/doublehanded-racing/ Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart Søndag 18:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:19 Øy! To sider på et såpass sært tema! takk til seilskute- stagkroktypedebatten.. he. Spøk til side. @Code0 Takk for link, men her var det stagkroker for alle «penga» …. Etter de siste @Sun Flyer og @Xtian innleggene var jeg jo nå overbevist om at jeg heller beholder profil (selv om selve profilen må byttes)… . Som sagt er bruksområdet korte regattaer og koseturer, ikke offshore single/double handed, men takk for boktips. Drømmen var en gang Figaro/ class 40/ pogo 30/ mini 360 men det ble med drømmer. På min forrige båt (Dominant race, kavlarseil og stagkroker) hadde jeg ambisjoner om at den kunne være en slags offshore båt inspirert av Webb Chiles og fikk jeg bl.a. sydd inn mulighet for å reve genoa 2. Men brukte revet aldri. Og som de sier i videoen: Det er bedre å bytte til et mindre seil, og den genoaen jeg har nå er ikke sydd for hardere vind. Men jeg er kjent med at mini 360 -båtene gjerne har og bruker slab-reef på genoa/fokk men da er vel seilet sydd for dette i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Søndag 20:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:05 @Krimart da har du jo mer erfaring enn hva du røpet i første innlegg, og bør kunne avgjøre dette sel, og det har du jo gjort. Short handed seiling er kjempegøy, og det brukes jo begge alternativer på forseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart igår klokken 07:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:52 Krimart skrev On 15.11.2025 at 20.53: [...]Kan man heise en meter eller så før man går ut av havna? Det pleier jeg å gjøre, ja. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Krimart Svart igår klokken 08:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:04 Code0 skrev for 14 timer siden: @Krimart da har du jo mer erfaring enn hva du røpet i første innlegg, og bør kunne avgjøre dette sel, og det har du jo gjort. Short handed seiling er kjempegøy, og det brukes jo begge alternativer på forseilet. Nja, jeg har som sagt aldri seilt med profil (dvs bare med rulle), så svarene her er veldig nyttig i min egen tankeprosess. Forstår at det er kjempegøy, jeg har seilt en god del både solo og to personer, men aldri noe offshore regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:23 Hmmmm. På forrige seilbåten, svensk skjærgårdskrysser, hadde vi begge deler. Vi byttet fra stagkroker til PP-profil med to spor. Fordelen med profilen var at når genoaen ble for mye seil, heiste vi fokka opp på lo side av genoaen. Helt smertefritt og udramatisk. Og så gled genoaen ned i skyggen av fokka og rett ned i forluken. Jeg seilte mye alene. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart igår klokken 09:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:05 Krimart skrev On 15.11.2025 at 21.12: Takk for svar, hvordan rever du da genoaen? Jeg forstår man må vel dra ned halsehjørnet i baugen, men hva med skjøtehjørnet? Har du to sett med skjøter eller løsne og knyte på nytt? Jeg har en stor genoa og en forholdsvis liten fokk og bare et rev i storseilet. Det kan være jeg anskaffer stormfokk en gang… Jeg hadde to sett med skjøter og to vogner på genoaskinnen. Hadde vanligvis ikke montert det ekstra skjøtet på forhånd, ingen heksekunst å tre og montere mens man seiler. Er du singlehanded bør det kanskje gjøres klart på forhånd.. Hadde også to rev i storseilet der det andre gjorde at toppen av seilet gikk såvidt under lensetaklene. Da kunne jeg bare ha begge de stramme. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart igår klokken 09:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:19 Sylfiden hadde selvslående kryssfokk og 110 % genoa. Derfor skjøter til begge seilene montert hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.