Jump to content

Strømtrekk Sleipner 100 VS QL BP800, noen synspunkter på oppgitte data?

Førstefender

Recommended Posts

Har skrevet tidligere at jeg trenger ny baugpropell, og har vel falt ned på at jeg skal kjøpe en ny SE80 eller SE100 24volt.

QL BP800 har mistet en propell og en aksling,  deler er umulig å få tak i.

Synes QL 800 har hatt bra skyv på tross av at båten er 50fot med stort volum (betydlig større enn feks Fairline 48 Targa).

QL 800 er oppgitt til skyvekraft på 80kg og burde da tilvare en SE80.

Fristende å gå opp til SE100, for enda bedre skyv og krefter, men den trenger også endel mer strømm.

Batterier er 2x185ah og lange kabler..

QL 800 har oppgitt:  Recommended fuse for BP800  24V = 355 Amp. og 150ah x 2 batteri.

Sleipner SE100: Recommended Fuse:  24V: 325 Amp, Minimum Battery Capacity:  24V: 400 CCA (DIN)

Burde disse, litt tynne data,  tilsi at en SE100 kan settes inn uten videre oppgraderinger?

QL 800 har som skrevet fungert upåklagelig.

Har ikke målt kabler og kommer meg ikke i båten på en stund, men mener de er 70kvm og batterier er langt unna thruster..

Førstefender skrev for 3 timer siden:

Har ikke målt kabler og kommer meg ikke i båten på en stund, men mener de er 70kvm og batterier er langt unna thruster..

Generelt:

1. 70mm2 kabler på 24V er bra. Tilsvarer 140mm2 for oss som bare har 12V. 

2. Sleipner er konservative når det gjelder å oppgi effekt/skyvekraft i forhold til enkelte andre, så her må det nesten bare erfares. Din gamle truster kjenner jeg ikke til.

Om dine batterier er gode nok til å levere strøm vet jeg ikke. Det må nesten også testes og måles. Lange kabler er selvsagt uheldig, men har du nok krutt i andre enden går det bra 👍

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Jeg kjøpte nye propeller til min ql bpl800 i fjor. 
aksling vet jeg ikke om kan skaffes ny. Hva med å høre med Kambo Marina om de har en brukt?  Jeg kjøpte drivreim fra Ragnar Ringstad. Den hadde de hatt på lageret sitt en stund. Kanskje de har aksling?

Gode tips @Bitteliten Skal sjekkes ut, har stort sett søkt på det store internett etter deler uten suksess. Ser for meg jeg må ha komplett gear til denne. Nye propeller har jeg funnet i England, men til en heller heftig pris..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...