Havelle Startet Fredag 16:59 Link til dette innlegget Startet Fredag 16:59 Har en Evinrude G2 200HO, som akkurat har vært på service på verksted for bytte av impeller mm. Var usikker på om de hadde kjørt vinterisering, så tenkte jeg skulle gjøre det hjemme. Koblet opp klokker på motoren og koblet til vann. Motoren startet umiddelbart og gikk klokkerent og uten røyk (noe jeg tenker var et tegn på at de ikke hadde vinterisert?), men fikk ingen pilotstråle. Var ingen advarsel eller tegn til feil på display, og det kom rikelig med vann ut propellen, men ingen pilotstråle. Til tross for ingen alarm turte jeg ikke å la motoren gå mer enn 15 sekunder - vil ikke skade impeller. Jeg har liten erfaring med påhengsmotorer av denne størrelsen. Er dette normalt? til info: Dette var for en uke siden eller to og altså før kuldegradene kom. Siden jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre endte jeg med å pumpe frostvæske inn flushport til det rant ut av propell og sjøvannsinntak og lot motoren stå tiltet helt ned for drenering - går ut i fra at det er tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Fredag 17:44 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:44 Pleier motoren få pilotstråle normalt sett? Altså uavhengig av motortemperatur? Kjenner ikke til din motor, men vet enkelte har termostatstyrt pilotstråle, lurer på om ikke blant annet Mercury har prøvd seg på slikt (husker jeg ble litt svett før motortemperaturen kom skikkelig opp en gang jeg fikk låne en slik motor). Ville ha prøvd i stamp/pose der du fyller til normal vannstand på undervannshuset før du starter opp. Kommer det ikke pilotstråle da kan det være saltavleiringer i slangen/røret til selve pilotstråla (merkelig ikke verkstedet oppdaget dette da de skiftet impeller🤔). Dette kan ofte stakes opp med ei tykk fiskesen eller lignende, mulig også løsne slangen på innsiden for å stake opp denne. Det kan også være impelleren er montert feil, eventuelt at impellerhuset er trukket til så hardt at det kom sprekk som gjør at impelleren ikke klarer bygge nok trykk på lavt turtall til at den får vann opp til motorblokka. Eventuelt at kjølevannsrøret fra undervannshuset ikke har truffet eller tetter skikkelig mot røret fra motorblokka. Verksted kan også gjøre feil, hjalp en kamerat med en Suzuki i sommer der verksted hadde skiftet impeller og ødelagt impellerhuset uten å oppdage hva som hadde skjedd. Når det gjelder vinterkonserveringen, hvis du kun har fått skylt (og i ditt tilfelle fått i frostvæske) undervannshuset er det nettopp det du har fått vinterkonservert. Med mindre du har fått skylt gjennom kjølevannskanalene i hele motorblokka (som vanligvis gjøres med klokker eller stamp/pose, der lunka pilotstråle er en indikator på at motoren har fått ferskvann over alt) er motorblokka fremdeles ikke vinterkonservert. Vannet renner ut om du lar motoren stå tiltet ned, men saltrester som ikke har blitt skylt ut blir værende. Sitér dette innlegget Link to post
dixie 27 Svart Fredag 18:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:16 På min etec75 må jeg fjerne gitteret ved inntak for å få klokker til å fungere. Skulle nok helst brukt tønne eller drevpose. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Lørdag 08:50 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:50 Hvorfor bruke klokker når motoren har flushport? Nå kjenner ikke jeg G2, men på min G1 kobler jeg bare vannslangen rett på flushporten. Min nåværende har original flushadapter som gardena-koblingen går rett på. Min forrige G1 hadde bare gjenger i porten, men da passer en vanlig Gardena-stuss rett inn. Har aldri brukt frostvæske på mine påhengsmotorer, men etter flushing kjører man tilt opp og ned tre-fire ganger for å drenere ut alt vann. Stengt tatt trenger ikke motoren gå mens man skyller motor gjennom flushporten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Roger jo Svart Lørdag 09:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:23 Honduras skrev 31 minutter siden: Hvorfor bruke klokker når motoren har flushport? Da må en vel passe på vanntrykket. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.