Jump to content

Valg av lader for lithiumbatterier

nomen

Recommended Posts

I høst ble forbruksbanken oppgradert til lithium, 3 stk 100Ah batterier erstattet 3 stk bly/syre på 115Ah.

I båten står det en Victron lader som er programmert for å lade disse batteriene.

Jeg har tatt med meg lithiumbatteriene hjem, da de ikke skal lades i minussgrader. De står nå i kjelleren og venter på våren, vil da lade de opp 100% før det settes i båten, og ønsker tips til hvilken lader jeg bør kjøpe.

Har idag en Ctec mxs7, men den har ikke noe eget lithiumprogram.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå forteller du ikke hva slags batterier, eks. om du kan lese ut cellespenning. Ut fra egen erfaring ville jeg i første omgang kjøpt en liten Victron der du kan sette spenningen slik at batteriet blir holdt i balanseringsmodus. Selv om mine Skanbatt var påstått super kvalitet og dyre, har det vist seg at de manglet mer enn 30 % kapasitet grunnen spenningsforskjell mellom cellene. 

Den er grei, men før du tar dem i bruk, les bruksanvisningen. Sørg for at cellene er balansert. Jeg har lært at det er nødvendig uansett hva bruksanvisningen sier. Det er veldig få produsenter, virker det, som sluttbalanserer cellene. For det tar tid. 

Slik jeg ser det trenger man enten to ladere, eller en lader med dedikert balanseringsprogram. Det vil si at laderen må ha evnen til å holde batteriet på rundt 13,6 V i dagesvis. Poenget er at BMS jobber passivt veldig langsomt for å jevne ut spenningsdiff. mellom cellene. Eller om batteriet har en mer avansert BMS som aktivt utligner spenningsdiff'ene. Jobben tar uansett lang tid.

Om bord i Hulda har jeg en 50 A Stirling lader og en 60 A som begge kan kjøre Li. I tillegg planlegger jeg en liten Victron for balansering. Hulda har 2x200 Ah Skanbatt Li.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Den er grei, men før du tar dem i bruk, les bruksanvisningen. Sørg for at cellene er balansert. Jeg har lært at det er nødvendig uansett hva bruksanvisningen sier. Det er veldig få produsenter, virker det, som sluttbalanserer cellene. For det tar tid. 

Slik jeg ser det trenger man enten to ladere, eller en lader med dedikert balanseringsprogram. Det vil si at laderen må ha evnen til å holde batteriet på rundt 13,6 V i dagesvis. Poenget er at BMS jobber passivt veldig langsomt for å jevne ut spenningsdiff. mellom cellene. Eller om batteriet har en mer avansert BMS som aktivt utligner spenningsdiff'ene. Jobben tar uansett lang tid.

Om bord i Hulda har jeg en 50 A Stirling lader og en 60 A som begge kan kjøre Li. I tillegg planlegger jeg en liten Victron for balansering. Hulda har 2x200 Ah Skanbatt Li.

Utfører Skanbatt Lifepo batteriene balansering på ladespenning over 13,6V  så alt fra 13,6 til 14,6 er greit?

abbor skrev for 3 timer siden:

Kjøp en 15 eller 25A Victron IP65 lader. Jeg har god erfaring med 15A utgaven til 100Ah LiFePo4 både privat og på jobb. 

Takk for tips, bestiller en slik.

Edit: Når jeg tenker meg om, har jeg jo en Victron lader i båten med lithium program.

Er jo bare noen få skruer å løsne og ta med hjem. Grei timesbetaling det for å slippe å kjøpe enda en lader.

Hulda skrev for 5 timer siden:

To av batteriene kjøpte jeg lokalt,og han i buktikken insisterte på at de måtte lades en hel dag før jeg kunne få de. Så jeg antar at det var denne balanseringen han mente.

Det siste batteriet kjøpte jeg på "black week" tilbud fra Seatronic, men det har ikke blitt tatt i bruk.

Tanken er å gi alle 3 batteriene siikkelig lading før de blir lempet ut i båten før påske.

Etter hva jeg har lært på nettet, kan slik balansering ta mange dager. De som har kjøpt løse celler har også funnet ut det samme. Og, som fortalt over, selv etter flere oppladinger manglet mine nye Skanbatt fremdeles 30 % kapasitet. Tror jeg hadde fire fulle ut/oppladinger før de begynte å oppføre seg. Helt ned til BMS kuttet og så opp igjen. Og når spenningen når mellom 14,4 og 14,6 så kutter BMS ladingen. Balanseringen skjer fra 13,2 V og opp til ca. 13,6 V. Det er først når batteriet har en BMS som oppgir cellespenningen at man kan se status. Slike batterier har ikke jeg, mine har dum BMS. Så derfor er jeg ute etter en liten lader, si 10 A, som kan stoppe ladeprogresjonen på ca. 13,2 V og holde den der en ukes tid. Ikke gå opp til BMS kutter. For da blir batteriene liggende der oppe? Eller hva mener @abbor?

Jeg ser for meg en ganske bratt stigende kvalitetskurve på disse batteriene ganske snart. Med smarte BMS'er og skikkelige oppsett for cellebalansering. De greiene jeg har er for dårlig.

Hulda skrev for 7 timer siden:

Så derfor er jeg ute etter en liten lader, si 10 A, som kan stoppe ladeprogresjonen på ca. 13,2 V og holde den der en ukes tid. Ikke gå opp til BMS kutter. For da blir batteriene liggende der oppe?

Jeg har en mistanke om at du har misforstått.  Det jeg har hørt er at man må opp i 3,5V for å starte balanseringen av en celle i slike batterier, men samtidig så stenger batteriet ned om en celle passerer 3,7V.   3,5V tilsvarer 14V på hele batteriet. Lades det med mer enn 14V, så starter balanseringen garantert. Ett velbalansert batteri stenger ikke før ved mer enn 14,8V, mens ett ubalansert stenger veldig tidlig med andre ord. Problemet slik jeg tenker er om man ikke klarer å oppnå 14V før det stenger, så må det åpnes og lades på cellenivå før det havarerer.  Det er også da ett problem med høye ladespenninger ettersom batteriet stenger før det får balansert. Har man en dynamo som er laget for å koke blybatterier på 14,6V, så kan det bli ett problem på ubalanserte Lifepo4 batterier ettersom de stenger uten å balansere så mye som de burde.  Løsningen da er å holde dem balanserte så de håndterer høyere ladespenninger uten å stenge pga. en høy celle. 

Min erfaring er at 14,2V ladespenning ut fra lader er en «sweet spot» fordi batteriene balanserer, men samtidig håndterer større ubalanse før de stenger. Maksimal kapasitet oppgitt på databladet er sannsynligvis oppgitt ved 14,6V, men det er bare noen få Ah forskjell, og for dem som har bind for øynene i form av manglende blåtann app, så kan det være krevende å holde kontroll på om alt er bra. 

Løsningen for deg kan være å åpne batteriet for å lade hver enkelt celle for seg. De 4 cellene ligger jo i serie, og kapasiteten på balanseringen i slike batterier er minimal. Det er derfor det tar så lang tid. Men viktig slik jeg har forstått det at du regelmessig gir ett par timer med mer enn 14V ladespenning for å gradvis rette opp ubalansen. 13,2V retter ingen ubalanse.  Jeg har mine batterier stående på 13,2V i hjemmehavn.  Det er mer skånsomt for batteriet enn å lagres fullt på 13,5V. Men hver gang vi skal på tur, så går jeg inn på mobilen og aktiverer lading i victron appen. Da starter 100% topplading med en time balansering. 

Enkleste metoden er en liten 10A victron smart lader med blåtann app. Sett feks. 4 timers absorpsjonstid på 14,1V.  Gjenta dette endel ganger, og se om kapasiteten etterhvert bedrer seg.  Prat med dem på Skanbatt om det er noe de kan gjøre, du har vel garanti på batteriene. Kanskje kan du sende dem til en forhandler, eller til Skanbatt. 

Nei, jeg misforstår ikke, men mulig jeg husker tallene feil. Jeg har balansert mine Skanbatt til å gi vesentlig mer strøm enn da de var nye. Jeg plukker ikke opp lokket og fikler med batterier som har garanti. Jeg har vært i kontakt med Skanbatt og fulgt deres prosedyre for cellebalansering, som beskrevet over, med lader fra Skanbatt. 

Det jeg har observert, er at batteriene blir liggende lenge, kanskje et par timer på ca. 14,x V og balanserer før spenningen øker til eks 14,6 V og BMS stenger. Så er det å tapppe ned til, la oss si 90 %, og starte prosessen på nytt. Dette holdt jeg på med i flere dager før karakteristikken endret seg ved at 'balanseringssekvensen' ble automatisk kortet ned. Uten bluetooth blir det å kjøre i blinde.

IP65 serien til Victron kan også settes i strømforsynings modus. Da settes bare maksimal spenning. Hvis en mistenker at det er stor ubalanse mellom cellene slik at BMS stenger av før cellene blir balansert ferdig kan en sette spenningen litt lavt og så gradvis øke spenningen for å få med alle cellene. 

Strømforsynings modus er også greit å bruke når batteriene skal langtidslagres, hvis en ønsker å lade til 50-60% så kan spenningen settes til 13,1-13,2V. 

En enklere og billigere løsning kan være å sette på en enkel strømforsyning med potmeter. Jeg har noen slike ladere liggende som egentlig er kjøpt inn til å lade blybatterier med konstant spenning, de er på 500mA. Du kan få kjøpt en slik av meg for 200kr @Hulda hvis du vil. Da kan du bare sette den på, justere potmeteret der du vil, og la den stå på. Setter du f.eks. potmeteret på 13,6V så blir den bare stående å fore på med en halv ampere mens cellene sakte men sikkert balanseres. Så sant BMSen gjør jobben sin da. 

nomen skrev for 21 timer siden:

Har idag en Ctec mxs7, men den har ikke noe eget lithiumprogram.

Jeg har også 300ah lithiumbatterier og Cetek mxs7 og tenkte nå å sette den på suply, som skal være 13,5 volt, noen døgn eller uker. Bør  være under 13,5 volt når de settes på?  Og gjerne tappe de litt ned igjen for lagring. Ser ikke du har blitt direkte advart mot å bruke den heller. Kanskje den stopper etter f eks 10 døgn og må startes igjen? 

abbor skrev for 3 timer siden:

Strømforsynings modus er også greit å bruke når batteriene skal langtidslagres, hvis en ønsker å lade til 50-60% så kan spenningen settes til 13,1-13,2V. 

Det er slik jeg gjør det hos oss. En Mastervolt 70A lader står på konstant float spenning 13,2V. Denne er på når landstrøm er tilkoblet.  Det gir gjerne 66-67% SOC. Når vi kommer hjem fra tur, plugges landstrømmen, og så synker SOC dit i løpet av noen dager. Når vi skal på tur igjen, så aktiveres en 120A victron lader fra mobiltelefonen i Victron VRM widget. Da fylles alltid banken til 100%, og cellene balanseres en times tid. Float på denne laderen er 13,5V slik at batteriene holdes fulle.  På vinteren og ellers når båten ikke er i bruk, så har vi 13,2V float. Cellene holder seg jevne og fine hos oss ved denne bruken.

Det er dit jeg også ønsker å komme med en liten Victron. Laderen som Skanbatt/Seatronic anbefalte til batteriene er for enkel i hue for å få til fornuftig opplegg. Planen er å parallelkoble  60 A dum lader med en 50 A dum lader for å kunne pøse på med litt strøm. Vi har ikke behov for fjernkontroll. Uansett hvor vi bor, er vi under 20 minutter gange fra Hulda. 

Intelligente ladere som har program for AGM/GEL kan vel i hovedsak også brukes på Li. Hos meg har jeg en 20 år gammel Stirling med dip switcher tilpasset forskjellige batterityper, med og uten temp.kompensasjon.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Jeg plukker ikke opp lokket og fikler med batterier som har garanti.

Du burde gå i en dialog med skanbatt og be om hjelp. Du skal kun levere til butikken der du kjøpte dem, og så skal butikken sende dem til importør ved behov. Det skal ikke være nødvendig å jobbe i lange tider med slike ting med mindre man synest det er interessant. 

Enig i det. Og jeg kan love at jeg har hatt delvis hjerneløs respons fra de ovennevnte. Greia er nok at Li har hatt en nokså strek progresjon i utvikling og i kompetansenivå hos de som hevder de kan alt. Nå starter mine Skanbatt på tredje året. Jeg følger et par YouTubere som driver med Li og systemer. Mine batterier er allerede utdaterte, helt på T-Ford-stadiet. Og de vil overhode ikke møte fremtidige EU-krav. Der vil det bli krav til individuell celleovervåking/avlesing og alarmfunksjon, sier man. I USA er det allerede en standard som sier at BMS skal kutte om rippel fra AC overstiger en viss spenning/frekvens. Vilket eksempelvis slår inn om en høyfrekvent spenningsomformer/inverter har for kort DC-leder inn til batteriet. Slik jeg har oppfattet det. Tar høyde for at jeg ikke skjønner en dritt.

Her var det myyye greier, jeg har blitt fortalt at alt var så enkelt med lithium.

Mener det står at batteriene lagres best ved ca 50% kapasitet, planen er å lade de max, og tappe de litt ned.  Deretter lar jeg de, stå til slutten av mars. Da topplades de og lempes ombord. Da vil de få pleie av Victron solceller og regulator når båten ligger og Victron XS 12/12 50A motoren går.

Det får holde!

nomen skrev for 2 timer siden:

Her var det myyye greier, jeg har blitt fortalt at alt var så enkelt med lithium.

Mener det står at batteriene lagres best ved ca 50% kapasitet, planen er å lade de max, og tappe de litt ned.

Spør du en ernærings fysiolog, så skal vi sikkert bare spise sunn mat. Men det gjør vi jo ikke, vel vitende om at vi mister både kapasitet og levetid.  Så da velger vi å gjøre det samme med batteriene. Vi gjør ikke alt som ekspertene sier, og får likevel ett langt og fint batteri liv. 

Man kan rett og slett ikke følge alle gode råd, velg ut de viktigste. Topp dem opp, og lad dem litt ut,  det høres bra ut. 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Mine batterier er allerede utdaterte, helt på T-Ford-stadiet. Og de vil overhode ikke møte fremtidige EU-krav.

Sånn er det med alt om dagen. Men om du får ut 400Ah av dem, og finner en metode å holde dem balanserte på, så er det viktigere enn fremtidige krav.  Mitt råd er å lade til 100% hver gang du skal på tur, og gi dem regelmessig en time eller to på mer enn 14V.  Ser at nye utgaver av Skanbatt har mer moderne balansering, og snakker med Victron systemer. Men helt ærlig, så er jeg ikke så sikker på at jeg ønsker det. Når alle systemene snakker sammen, så risikerer man å miste alle systemene om noe skjer. Jeg ønsker at alle batteriene skal passe på seg selv, slik at en feil ikke gir domino effekter.  

Vårt el. anlegg er designet med redundans i tankene, for å få minst mulig domino effekter.  

Du har en garanti på batteriene, kontakt Skanbatt teknisk direkte, der vet jeg at de har god kompetanse. Man er ofte for snill,

og ønsker å fikse ting selv, men når det blir for krevende, så må man bruke garantien. Jeg har erfart at de er ganske samarbeidsvillige. Men det er mange forhandlere under dem som ikke har all verdens kunnskap, men det kan man  jo ikke forlange av alle heller. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...