Jump to content

Valg av lader for lithiumbatterier

nomen

Recommended Posts

Hulda skrev for 1 time siden:

Hulda er også av den oppfatningen at alle eggene ikke plasseres i samme kurven. 

Det er direkte kontakt med Skanbatt teknisk som fortalte hvordan jeg skulle gjøre det. Og hvilke verdier som skulle settes på Victron Smartshunt. 

Hei!

Har du et oppsett på balansering av Skanbatt batterier, og verdier til SmartShunt? På forhånd takk!

Martin_ skrev for 13 timer siden:

Hei!

Har du et oppsett på balansering av Skanbatt batterier, og verdier til SmartShunt? På forhånd takk!

Balanseringen starter når battericellene når ett gitt spenningsnivå ved lading. Da vil det belastes en veldig liten effekt fra den eller de sterkeste cellene. Usikker på om det er kun den sterkeste, eller om flere sterke celler kan belastes. Se for deg at det er fire seriekoblede celler i ett 12V batteri, og at total ladespenning måles samlet over alle 4. Målet er at alle 4 skal ha lik spenning, så ved å «lade ut» fra den sterkeste, så etterfyller laderen de andre. Dette går veldig sent, så det er viktig å ikke få batteriene så veldig langt ut av balanse ved normal bruk. Dersom en celle mangler energi, så vil de andre få mer av den totale ladespenningen fra laderen.  Dersom dette går for langt, så stenger den sterkeste cellen ned hele batteriet for å beskytte seg fordi den når cellens maksimale spenning. Det skjer lettere ved høye ladespenninger, fordi total spenning over alle de 4 seriekoblede cellene da er høyere. Ett lite triks dersom man mistenker ubalanse er å lade regelmessig med ei spenning som er stor nok til å aktivere balanseringen, men samtidig lav nok til å ikke trigge høy spenning på den sterkeste cella. 14,1-14,2V gjerne med en liten lader kan være ett triks om man har mistanke om ubalanse.  Start en ny ladesekvens mange ganger. Det kan kreve flere titalls timer å rette opp ubalanser.  Når man får god balanse, så anbefaler jeg å regelmessig bruke og topplade batteriene. Sett «absorpsjonstiden» som det ofte feilaktig kalles på laderen til 1-2 timer dersom båten brukes som fritidsbåt. Mener Victron har 2 timer som standard.  

Vet at det handler om penger, men batterier med blåtann app er mye enklere å håndtere ettersom man kan se spenningen i hver enkelt celle.  Regelmessig bruk der man bruker tilnærmet hele kapasiteten i batteriet vil gi en god indikasjon på at alle cellene leverer som forventet.  Det har blitt litt for mye fokus på at man ikke skal lade til 100%.  Lifepo4 som brukes i båter tåler 100% veldig mye bedre enn typiske elbil batterier. Når man da i tillegg legger inn den faktoren at BMS’en som batteriet er utrustet med krever 100% topplading for å balansere, så må man bare lade helt opp av og til. Vi har valgt å bruke en lavere float spenning på 13.2V for å ikke stresse batteriene når vi ikke trenger dem, og heller toppe opp til 100% så ofte som mulig når vi bruker båten. Da både balanserer vi og får all den energien som vi trenger når vi skal bruke båten. 

Et liite tillegg, for batterier uten blue tooth. Det som kjennetegner ubalanse mellom cellene har jeg erfart er to forhold:

BMS kutter lading før batterispenningen når 14,6 V. Mine lå vel nede på 14,3 til 14,4 V.

Om man har Smart Shunt: BMS stenger for mer utlading før shunten angir at batteriet er tomt. Mine manglet 20- til 30 % av kapasiteten.

Ut fra alle disse diskusjonene i lithiumtrådene virker det som om det er et par fordeler for oss som har bygget batteri selv. Det ene er at man kan sette inn en større BMS slik at den f.eks kan forsyne truster, det andre er at man får full kontroll på cellespenning og balansering. 

Her er et skjermbilde som jeg tok på fredag da jeg tok opp båten. Tenker dette er grei nok ladestatus før vinteren. Startbatteriet som er åpent bly/syre er toppladet. Balanseringen er det vel ikke noe å si på.

Screenshot_20251114_130223_SMARTBMS.jpg.9dc7c59ffd42f1f1b571ac139be7e98a.jpg

Ønsker du fulladet batteri, så ville jeg valgt float 13,5V.  Repeated absorption ville jeg valgt 45 dager.  Spenningen 14,6 +/- 0,2V er for å oppnå 100% kapasitet.  Kan du leve med en prosent eller to mindre, så gir 14,2V en lavere sannsynlighet for at du stenger ned batteriet pga. ujevne celler.  Det er også en mer skånsom spenning for cellene. Men om du har blåtann app, så må du kanskje lade såpass for å resette visningen til 100% i BMS.

Standard Victron innstillinger pleier å se bra ut. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...