Jump to content

Valg av lader for lithiumbatterier


nomen

Recommended Posts

Hulda skrev for 1 time siden:

Hulda er også av den oppfatningen at alle eggene ikke plasseres i samme kurven. 

 

Det er direkte kontakt med Skanbatt teknisk som fortalte hvordan jeg skulle gjøre det. Og hvilke verdier som skulle settes på Victron Smartshunt. 

Hei!

Har du et oppsett på balansering av Skanbatt batterier, og verdier til SmartShunt? På forhånd takk!

Link to post
Martin_ skrev for 13 timer siden:

Hei!

Har du et oppsett på balansering av Skanbatt batterier, og verdier til SmartShunt? På forhånd takk!

 

 Balanseringen starter når battericellene når ett gitt spenningsnivå ved lading. Da vil det belastes en veldig liten effekt fra den eller de sterkeste cellene. Usikker på om det er kun den sterkeste, eller om flere sterke celler kan belastes. Se for deg at det er fire seriekoblede celler i ett 12V batteri, og at total ladespenning måles samlet over alle 4. Målet er at alle 4 skal ha lik spenning, så ved å «lade ut» fra den sterkeste, så etterfyller laderen de andre. Dette går veldig sent, så det er viktig å ikke få batteriene så veldig langt ut av balanse ved normal bruk. Dersom en celle mangler energi, så vil de andre få mer av den totale ladespenningen fra laderen.  Dersom dette går for langt, så stenger den sterkeste cellen ned hele batteriet for å beskytte seg fordi den når cellens maksimale spenning. Det skjer lettere ved høye ladespenninger, fordi total spenning over alle de 4 seriekoblede cellene da er høyere. Ett lite triks dersom man mistenker ubalanse er å lade regelmessig med ei spenning som er stor nok til å aktivere balanseringen, men samtidig lav nok til å ikke trigge høy spenning på den sterkeste cella. 14,1-14,2V gjerne med en liten lader kan være ett triks om man har mistanke om ubalanse.  Start en ny ladesekvens mange ganger. Det kan kreve flere titalls timer å rette opp ubalanser.  Når man får god balanse, så anbefaler jeg å regelmessig bruke og topplade batteriene. Sett «absorpsjonstiden» som det ofte feilaktig kalles på laderen til 1-2 timer dersom båten brukes som fritidsbåt. Mener Victron har 2 timer som standard.  

 

Vet at det handler om penger, men batterier med blåtann app er mye enklere å håndtere ettersom man kan se spenningen i hver enkelt celle.  Regelmessig bruk der man bruker tilnærmet hele kapasiteten i batteriet vil gi en god indikasjon på at alle cellene leverer som forventet.  Det har blitt litt for mye fokus på at man ikke skal lade til 100%.  Lifepo4 som brukes i båter tåler 100% veldig mye bedre enn typiske elbil batterier. Når man da i tillegg legger inn den faktoren at BMS’en som batteriet er utrustet med krever 100% topplading for å balansere, så må man bare lade helt opp av og til. Vi har valgt å bruke en lavere float spenning på 13.2V for å ikke stresse batteriene når vi ikke trenger dem, og heller toppe opp til 100% så ofte som mulig når vi bruker båten. Da både balanserer vi og får all den energien som vi trenger når vi skal bruke båten. 

Link to post

Et liite tillegg, for batterier uten blue tooth. Det som kjennetegner ubalanse mellom cellene har jeg erfart er to forhold:

BMS kutter lading før batterispenningen når 14,6 V. Mine lå vel nede på 14,3 til 14,4 V.

Om man har Smart Shunt: BMS stenger for mer utlading før shunten angir at batteriet er tomt. Mine manglet 20- til 30 % av kapasiteten.

Link to post

Ut fra alle disse diskusjonene i lithiumtrådene virker det som om det er et par fordeler for oss som har bygget batteri selv. Det ene er at man kan sette inn en større BMS slik at den f.eks kan forsyne truster, det andre er at man får full kontroll på cellespenning og balansering. 

 

Her er et skjermbilde som jeg tok på fredag da jeg tok opp båten. Tenker dette er grei nok ladestatus før vinteren. Startbatteriet som er åpent bly/syre er toppladet. Balanseringen er det vel ikke noe å si på.

Screenshot_20251114_130223_SMARTBMS.jpg.9dc7c59ffd42f1f1b571ac139be7e98a.jpg

Link to post

Det ser ikke dumt ut med den oversikten mange har på selvbygde batterier. For oss andre med ferdig kjøpte batterier med blåtann, så får man også en grei oversikt. Her har du oversikten fra ett Skanbatt batteri ombord hos oss. Det er vist i en Topband app da den gir oversikt på celle nivå uten å slå inn noe passord. IMG_9725.png.4fd3e5afa3cd89532e3ff0abce7a1607.png

Link to post

Ønsker du fulladet batteri, så ville jeg valgt float 13,5V.  Repeated absorption ville jeg valgt 45 dager.  Spenningen 14,6 +/- 0,2V er for å oppnå 100% kapasitet.  Kan du leve med en prosent eller to mindre, så gir 14,2V en lavere sannsynlighet for at du stenger ned batteriet pga. ujevne celler.  Det er også en mer skånsom spenning for cellene. Men om du har blåtann app, så må du kanskje lade såpass for å resette visningen til 100% i BMS.

 

Standard Victron innstillinger pleier å se bra ut. 

Link to post
nomen skrev On 17.11.2025 at 20.21:

Screenshot_20251117_202017.jpg.7685e3ba6b97058a176be820e0fdf1f9.jpgNå har jeg hentet Victron blue smart IP67 12/25 laderen fra båten og koblet den til ett av mine Improve 12,8V 100Ah LiFePo4 batteri.

 

Hva tenker dere om de innstillingene?

 

 

 

Hei! 

 

float skal være deativert på litium lading der dem ikke trenger kontenuelig ladespenning når dem er fulle. storage din derimot er fin, kan evt gå ned til 13,2 v :) absorbation durantation maximum time er noe lav hvis du har 20a lader og den får kun lade i 2 timer på bulk så fur du kun 40a inn før den slutter . ville satt den en del høyere for sikre fulladet batteri før den går til storage :) 

 

til orientering kan det vøre bugs i victron når du skriver inn feks 13,3 istedenfor 13.3 så kan victron appen sette volten til 12.8v std . merka dette senest igår når jeg skulle lade mitt nye litium batteri så greit og vite!

 

Gjør ting skikkelig 1 gang

Link to post
abbor skrev for 1 time siden:

Når det gjelder Victron Orion XS 12/12-50 må en passe på og få ORI121217050 og ikke ORI121217040. ORI121217050 er versjonen som har filtrering for å hindre støy på VHF. Jeg klarte heldigvis å få tak i ORI121217050 for 3865kr, ser ikke ut til å være mulig å få den for så lav pris lenger. 

Her var det vel hovedsakelig snakk om landstrømlading. Men det er nok greit å holde seg unna DC-DC laderen  ORI121217040 ja. Selv om de med den nyeste softwaren  endret frekvensen, så den ikke støyer akkurat på VHF ch.16.  ORI242417040 (dekker 12V, 24V, 12V-24V, 24V-12V) skal i følge Victron ha støyfilter som ORI121217050. Alle tre trenger nyere sw. for ikke å støye på ch.16.

Link to post
Øyeren24 skrev 1 time siden:

float skal være deativert på litium lading der dem ikke trenger kontenuelig ladespenning når dem er fulle. storage din derimot er fin, kan evt gå ned til 13,2 v :) absorbation durantation maximum time er noe lav hvis du har 20a lader og den får kun lade i 2 timer på bulk så fur du kun 40a inn før den slutter . ville satt den en del høyere for sikre fulladet batteri før den går til storage :) 

 

Float brukes ikke for å lade lithium, det er riktig, men dersom du etter lading ønsker å beholde SOC på 99-100%, så bør du sette float spenningen til ca. 13,5V har jeg erfart. Jeg har to ladere, en som gir ut 13,2V, og en som gir ut 13,5V. Den som gir ut 13,2V bruker jeg dersom jeg ikke skal bruke båten på noen dager. SOC ved 13,2V havner i området 65-68% fordi batteriene da forsyner forbruket ombord ned til 13,2V der laderen overtar.

 

Absorption duration trår inn etter at ladespenningen som er innstilt er oppnådd. Først bulk lades det med 20A og stigende spenning, deretter når bulk voltage er oppnådd, så synker strømmen mens spenningen holdes og absorption timeren teller ned tiden. Med 20A ladestrøm på en 300Ah bank så bør batteriene være omtrent helt fulle når spenningen når bulk voltage. Jeg kan lade mine batterier med en strøm som tilsvarer 70A på denne 300A banken, og da er de omtrent helt fulle.  Lifepo4 trenger ikke absorption lading i det hele tatt, men dette ladetrinnet brukes for å holde spenningen høy nok til å drive balansering av cellene. Improve batteriene til TS er ikke så avanserte, så de trenger å holdes i absorpsjons trinnet for å balansere cellene. Fra 15 minutter til 2 timer er normale absorpsjons tider.  Mer enn det er ikke positivt. 

Link to post
J-Å skrev 18 minutter siden:

Her var det vel hovedsakelig snakk om landstrømlading. Men det er nok greit å holde seg unna DC-DC laderen  ORI121217040 ja. Selv om de med den nyeste softwaren  endret frekvensen, så den ikke støyer akkurat på VHF ch.16.  ORI242417040 (dekker 12V, 24V, 12V-24V, 24V-12V) skal i følge Victron ha støyfilter som ORI121217050. Alle tre trenger nyere sw. for ikke å støye på ch.16.

Ja, det ble visst i feil tråd. Det har vært to lengre tråder om lading hvor Victron er omtalt i løpet av siste uke. Skal sørge for at det også kommer i den andre tråden. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...