ko-stens Startet 16.November Link til dette innlegget Startet 16.November Skal kjøpe meg ny kartplotter-ekkolodd til neste sesong og ser på litt forskjellige. Har en Lowrance Hook Reveal 9 med Navionics+ kartbrikke. Noen som vet om den vil virke om jeg kjøper en Garmin UHD? Det står mellom en UHD, Lowrance Elite FS eller HDS Pro. Sistnevnte er nok litt vel dyr for min del pr i dag, men regner med at kartet funker i hvert fall. Vet at kartet virker på Elite. Virker det ikke på UHD’en blir ikke den aktuell. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16.November Link til dette innlegget Svart 16.November Kartet som brukes i Hook Reveal kan ikke brukes til Garmin, passer Lowrance, Simrad og Raymarine. Kartene som brukes av Garmin heter Garmin Navionics+ og Garmin Navionics Vison+, standard Navionics kart har ikke Garmin først i navnet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.November Link til dette innlegget Svart 16.November Jepp. Jeg kan ikke overføre mine Navioncis til Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 16.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November Takker for svar. Da blir det Lowrance! Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 18.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November Og der kom en ny sak inn fra sidelinjen… Humminbird Explore 9! Ifølge han jeg snakket med og som selger flere merker, høres denne ut som det beste valget for meg, rett og slett. Med denne trenger jeg bare èn giver, og den skal fungere minst like godt, faktisk litt bedre på dypere vann, enn en HDS Pro med to givere. Jeg vil gjerne ha både i pose og sekk… Ingen av dem er spesielt egnet til mer enn inntil ca 130 - 140 meter i saltvann om man skal se fisk da, men en egnet giver koster jo omtrent en bruktbil… Navionics-kartet funker også på denne, sa han. Prismessig er den på nivå med HDS Pro. Så da får jeg spare litt fremover😊 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Har du sett skjermbilder over hvordan denne Humminbird svingeren fungerer til å vise fisk på 100m+? Har aldri sett Humminbird omtalt på THT forumet som et seriøst alternativ for litt større dyp i saltvann. I følge Team Krokodille som er sponset av Humminbird egner de kombinerte CMSI svingerene seg best ned til 50m. https://www.teamkrokodille.no/post/testet-humminbird-xplore Den beste Humminbird svingeren for litt dypere vann er i følge Team Krokodille XNT 9 DB 74 T XD. Når jeg ser på denne er konvinkelen oppgitt til 20 grader på 200 kHz, Airmar P66 og Lowrance 50/200 kHz HDI har 11-12 graders kon vinkel. Konvinkelen er omvendt propsjonal med diameteren på svingerelementet, P66 og 50/200 kHz HDI har dermed 70-80% større diameter på elementet, noe som vil gi mye større følsomhet gitt at de bruker sammenlignbare piezoelektriske keramikkmatrialer, noe jeg er temmelig sikker på at de gjør. En forskjell i diameter på 75% gir en forskjell i areal på 300% for elementet. Følsomheten er direkte propsjonal med arealet til elementet. Explore serien kan også bruke Airmar svingere, men da er vi i en annen prisklasse. Og ikke får du kombinert skannende og 2D svinger. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Takk for lenken! Den var veldig informativ. Slik jeg forstår det, er CMSI-svingeren til Humminbird best ned mot 50 meter og fungerer greit til omkring 100. Det er ca det selgeren sa. slik jeg forstod det fra han. Tror nok jeg må gi opp å få i stor pose og sekk i hvert fall... Disse "normale" svingerne som følger med virker uansett ikke egnet til noe særlig annet enn å vise bunn, mens fisk blir vanskelig/umulig å se på fra ca 100 meter og dypere. De egner seg nok best til å scanne område etter grunner og heller da legge seg til å håpe det er fisk der. Nå er det veldig sjelden jeg sender en pilk ned på 100+, rett og slett fordi det er slitsomt å sveive opp i lengden(!) Litt lat, men også pga en skulder med slitasjeproblemer. Det mest aktuelle stedet for dypere vann der jeg har vært, er i Måndalen utenfor Åndalsnes. Ellers blir det fiske ved Bud og kanskje lengre opp i Trondheimsleia/Hitra-området etter hvert. Har ikke sjekket dybder der. Men uansett, som oftest surrer jeg rundt (når jeg ikke er i Måndalen) på dybder under 100 meter. En grunn til at jeg også har tenkt litt dypere er at jeg i fjor kjøpte meg en elektrisk snelle, som nevnt kanskje vil spare skulderen, men som også da gir meg mulighet tli å drive på litt større dybder. Dum som jeg var, kjøpte jeg en liten en, og den får jeg ikke på mer enn drøye 200 meter 0,20 multifilament på... Så jeg kan egentlig ikke dra meg så mye dypere enn 100 meter uansett. Uansett vil ikke dette være aktuelt annet enn langs kysten et par, tre ganger i året. Båten har fast plass i Mjøsa, og den brukes mest til trolling etter ørret der. Men i sommer fikk jeg dilla på å prøve gjedda igjen, og da blir det fort Steinsfjorden og grunnere områder i Tyrifjorden, og selvsagt i Mjøsa, og med det er det kjekt å ha et lodd med god sidescan. Ifølge selgeren er svingeren til Humminbird hakket hvassere omkring 100 meter og at jeg ikke absolutt trenger to svingere. Fikk inntrykk av at Lowrance sin HD 3-i-1 ikke er helt på nivå med CMSI da, og med det burde jeg da ha en 50/200 kHz i tillegg. Vil nok tro at den da ville blitt helt glimrende, men kanskje jeg egentlig ikke har bruk for det uansett. Ellers leser jeg at sidescan også tradisjonelt har vært bedre på Humminbird, og når jeg ser på YouTube-videoer ser det ut som om den fremdeles er hakket bedre. Nå vil jeg vel tro at Lowrance sin HD 3-i-1 er knall også, så sannsynligvis vil jeg i praksis ikke merke forskjell mellom HDS Pro og Explore. Men i og med at det ser ut som om jeg kan slippe å kjøpe ekstra svinger til HDS Pro, er nok Explore den jeg kommer til å gå for, slik det ser ut nå. Tenker jeg glaner litt på sammenligninger på YouTube. Det litt frustrerende der er at det virker som om amerikanerne aldri fisker dypere enn 20 meter... Og testene blir jo deretter også. Får lete og se om jeg finner flere tester! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November En CMSI svinger er en High Wide svinger som er ideell til trolling men ikke egnet til bunnfiske pga for stor konvinkel. Oppgitte konvinkler er fra 26 til 42 grader, hvis vi sammenligner med Airmar så er den nok mest lik TM165HW som har 30-34 graders konvinkel og oppgitt maks dybde på 106m. Siden CMSI har større maksimal konvinkel enn TM165HW så har den mindre svingerelement og vi kan anta lavere følsomhet. Jeg har ikke noe tro på at noen av disse svingerene vil vise fisk på mer enn 50m i saltvann. Den budsjettvennlige svingeren jeg anbefaler til Lowrance for bunnfiske i sjøen er 50/200 KHz HDI. Denne er basert på erfaringer litt bedre enn Airmar P66 på 200 kHz. P66 viser med Simrad og Lowrance sei på 140-150m i norske fjorder på høy CHIRP. P66 og 50/200 kHz HDI har ca 11-12 graders konvinkel. Det er bare for Airmar svingere detaljerte tekniske data er tilgjengelig så for å sammenligne Humminbird CMSI og 50/200 kHz HDI så bruker jeg data for TM165HW og P66. Figure of Merit (FOM) er summen av akustisk sendenivå (TVR) og mottaksnivå (RVR). P66 har ca 18dB høyere maksimalt akustisk signalnivå (FOM) enn TM165HW, dette er 8 ganger mer. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 29.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November Da var det gjort… Har fått en Humminbird Xplore 9 i posten! Så får jeg satse på at den gjør jobben i ferskvann og fungerer sånn tålelig greit i saltvann. Å få i pose og sekk uten å flå kontoen fullstendig, har jeg innsett blir umulig. I og med at jeg bare bruker båten to, tre ganger i året i saltvann, blir ikke dypvannsegenskaper prioritert nå. Ifølge Youtubevideoer har CMSI-giveren litt større rekkevidde enn AI HD 3-i-1, og da går jeg for den! Nå er det, når jeg tenker meg om, faktisk bare i Måndalen og omegn jeg har hatt vesentlig bruk for heftigere giver, og dit vet jeg ikke om jeg orker å dra mer. Artigere å fiske i mer åpent farvann med skjærgård! Vel å merke om det ikke blåser for mye. Da er fjordene som regel litt hyggeligere. Utaskjærs mot åpent hav i 14,5 fots skjærgårdsjeep tar jeg ikke sjansen på uansett. Hadde sikkert blitt like fornøyd med HDS, men lavere pris på Xplore enn på HDS hos lokal forandler avgjorde i grunn saken. Kunne fått HDS fire lapper billigere hos Sportfishtackle (fra Sverige), men lett tilgjengelighet og veldig godt rykte når det gjelder service teller også for meg. Ikke minst støtter jeg heller lokalt næringsliv. Og det er for øvrig fem års reklamasjonsrett her vs Sverige, noe som også bør tas i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.