Jump to content

Landstrøm, jordfeilbryter på opplagsplassen løser ut hvis jeg setter schuko kontakten "feil" vei?

wilma

Recommended Posts

Båten står på land, tenkte å koble på landstrømanlegget for å kunne bruke kontaktene ombord til frostvakt i motorrommet og avfukter i byssa. Kjøpte derfor en overgang fra schuko til cee, kobler til og jordfeilbryter på opplagsplassen løser ut. Snur schuko kontakten, og strømmen fungerer? Trodde ikke det skulle ha noe å si, men det har det tydeligvis.

Antar det er noe i båten som gjør dette. Landstrøm og generator er koblet via en kontaktor. Generator er fra 2015, antar kontaktoren er montert samtidig. Har jeg feil i kontaktor, eller kan det være koblet feil i kontaktor i sin tid? 

Det hører med til historien at vi fikk båten i sommer. Da var det schuko kontakt på landstrømledningen. Byttet ut til cee, og jordfeilbryter på brygga løste ut. Byttet så om på lederne i cee kontakten, og siden da har det fungert! Både hjemme og i forskjellige gjestehavner. Men da jeg satte inn schuko støpselet i veggkontakten "feil" vei i går, løste altså jordfeilbryter ut.

Den enkle forklaringen er at i norge og albania har vi litt anderledes jordsystem. I europa er det slik at man har en jordleder, som teknisk sett er koblet sammen med faselederen som kalles "Nöytral" og den andre faselederen heter "Live". Det er mest sannsynlig at du har denne koblingen i båten din. om det er slik vil du ikke oppleve dette problemet i sverige

I Norge er ikke "neutral" lederen koblet til jord. Begge faselederne flyter eller er mittkoblen mot jord. ideelt sett skal det väre 115 V meelom jord og begge faselederne. 

Ikke helt korrekt, tror jeg. På hytta er jord og N koblet sammen (TNCS). I Son Havn mener jeg det er TN. Noen meter oppe i veien er det IT. Nå er ikke Hulda i nærheten av hytta 950 moh. Men Hulda har TT'ish anlegg og skilletrafo om bord, jeg har aldri opplevd snurrigheter i havner i Norge, Danmark, Sverige eller Tyskland. Uansett støpsel i bruk. 

Hvis problemet er borte når man bytter om polene i schuko-kontakten, ville min første innskytelse være at det er en jordfeil utenfor egen båt, men når det fungerer på samme måten andre steder, vil jeg tro du har en jordfeil i en eller annen forbruker ombord. Det er detektivarbeid. Bare begynne å jobbe. Du trenger bl.a. tangamperemeter med milliohm-skala. Fremgangsmåten er beskrevet i en annen tråd her. Ellers har vi jo Google og ChatGPT.

Eivind

Nei, det er ikke 'feil'. Forholdet oppstår når L1 og N bytter plass. I et IT-anlegg er det L1 og L2, N eksisterer ikke. Det tredje, kjappe varianten er når N og jordleder er koblet sammen. Når man har CCE er støpselet låst i én posisjon. Shuko kan plugges inn begge veier, altså kan N i den ene posisjonen bli strømførende, snus støpselet 180 grader blir det korrekt. Og dette vil jordfeilbryteren på land oppfatte som jordfeil. Det samme vil vel skje om man kobler inn flere jordplan, og det begynner å løpe mer enn 30 mA strøm i jordleder til land.

I et IT-anlegg er det L1, L2 og L3. N eksisterer ikke, men det er lokal jord - kobbervannledning, jordspyd eller uisolert jordkabel rundt hus (evt. en kombinasjon av disse). Forbrukere (bortsett fra 3-fas utstyr) kobles opp mellom L1 og L2, L2 og L3 eller mellom L1 og L3. Du måler ca. 230 V mellom disse. Dersom det ikke eksisterer jordfeil, måler du ca. 130 V mellom hver av de 3 fasene og jord. Dersom jordfeil ekisterer, vil du måle ca. 230 V mellom 2 av fasene og jord og du vil måle ca. 0 V mellom 1 fase og jord (kanskje er det omvendt - husker ikke helt). Men slike målinger forteller ikke om det er jokal jordfeil eller jordfeil annet sted i lokalt nett.

Eivind

Det er vel defacto det jeg skriver. Bare at båten er koblet opp som L1, N og trolig jord (UK). Der trolig jord og N er forbundet. Og, pling, så kan det oppstå en, kall det, imaginær jordfeil. Der det flyter 30 mA når støpselet blir snudd 'feil' vei. Muligens har båten også sjøjord, som ikke er der når båten er på land. Så i TS sitt tilfelle, ville jeg tatt rede på hvordan båten egentlig er koblet opp. For det kan hende at alt metall holder ca. 110 V. 

En båtmekk jeg kjenner hadde på land en UK båt. På vannet alt ok. Han plugget inn, satte opp en aluminiumstige for å klatre om bord. Tok tak i en rekkestøtte, og fikk seg en karamell. 

Det nokså mange variabler å forholde seg til. Når Hulda er på land bruker jeg konsekvent skjøteledning. Ikke båtens AC.

Hulda skrev 58 minutter siden:

Lampen reagerer på strømgjennomgang. I den perfekte verden skal det gå minimalt- til ikke noe ampere (elektroner) i nullederen.

Her tillater jeg meg å være litt uenig. I et enfase TN anlegg må strømmen i L1 og N være like stor og i motfase (den har ingen andre steder å gå).  Men spenningen mellom N og PE skal være bare noen få volt. (Forenklet strømstyrken multiplisert med motstanden i N leder frem til punktet hvor N og PE er koblet sammen).  Lampen, som er for 230V, vil da ikke lyse om det er koblet riktig. 

Merkelig nok bruker vi, og mange andre land schuco type F som kan plugges begge veier, også i TN anlegg. Men bl.a Frankrike bruker type E, med en asymmetrisk plassert jordpinne. Mange apparatkontakter passer i både type E og type F, men går bare en vei i type E.

Hvis dette er koblet opp på riktig måte, så skal det ikke ha noe å si om havna forsynes i fra et IT, TN, eller TT forsyningssystem. Hvis det dreier seg om et IT eller et TT system så skal det ikke være noen sammenkobling av faseleder og jord noe sted. For TN-S, så er det en sammenkoblig mellom N-leder og jord i transformatoren. For TN-CS så er det en sammekobling mellom N-Leder og jord ved båthavnas inntakspunkt.

I alle tilfeller så skal det fungere likt ombord i båten. Der skal både en eventuell N-Leder og faseleder(e) være isolert i fra jord. Man kan for eksempel ikke risikere at jordfeilvernet slår ut på grunn av at man har byttet om mellom faseleder og N-leder. (Hvis det dreier seg om et TN system i båthavna.)

Ombord i båten så skal alle de elektriske lederne, enten det er faseledere eller N-ledere være isolert i fra jord. Hvis en av dem er koblet opp mot jord, inne i båten, da vil jordfeilvernet normalt slå ut. (Selv om spenningen mellom en N-leder og beskyttelsesjord normalt vil være ganske liten.)

Uansett fordelingssystem i båthavna så kan man feilsøke på denne måten:

1. Måle mellom den ene lederen og beskyttelsesjord med et vanlig universalinstrument. Det skal være en resistans på 1 Megaohm eller mer, mellom leder og jord, for begge de to lederne. (Det formelle kravet for sluttkontroll er at det skal brukes en megger, men for denne typen feilsøking, så fungerer det i praksis også med et valig multimeter, hvis målet er å finne og få vekk feilen.)

2. Måler man at det er noen målbar resistans lavere enn 1 Mega Ohm, mellom leder og jord, så kan man begynne å koble i fra utstyr, til feilen forsvinner.

3. Selve landstrømkabelen selv er jo også en feilkilde. Den kan for eksempel ha vært en tur nede i sjøen. For å eleminere landstrømkabelen som feilkilde så kan man koble til bare den, og så se om jordfeilvernet på land, da slår ut.

4. Hvis installasjonen har en kontaktor, så kan denne dyttes inn med en skrutrekker, slik at man sjekker at det ikke oppstår jordfeil når kontaktoren slår inn.

Forutsetning: Båten er uten skilletransformator.  

47 minutes ago, J-Å said:

Men spenningen mellom N og PE skal være bare noen få volt. (Forenklet strømstyrken multiplisert med motstanden i N leder frem til punktet hvor N og PE er koblet sammen).

Ja, det stemmer jo. Strømmen i N-ledere, som følge at at et TN anlegg trekker "skevt" i forhold til de 3 fasene, slik at N-leder får en spenning litt over 0 Volt i forhold til jord.

15 minutes ago, J-Å said:

For å pirke litt. Det er altså en vekselspenning så den vil svinge over og under jordnivå.

Nei, det tror jeg ikke stemmer helt. Tror det forholder seg slik at når man får et forskjøvet nullpunkt i et 3-fasesystem, så får man en likespenningskomponent overlagret med vekselsoenning. Men det kan være jeg husker feil. Bør vel være enkelt å måle, for de fleste TN systemer har vel en liten spenningskomponent mellom N leder og jord. Tror man vil finne en DC komponent med overlagting av AC.

Men ingen ting av dette har egentlig noen relevans for feilsøkingen av jordingsfeil ombord i denne båten. Ombord så skal alle lederne enten det er faseledere eller N-ledere være isolert i fra jord.

(Så løenge det ikke er noen skilletransformator der. Da må man se på hvordan denne er koblet opp.)

Arne2 skrev 2 minutter siden:

Tror man vil finne en DC komponent med overlagting av AC.

Det primære er en AC strømkomponent, og det er den som sammenlignes av en vanlig type A jordfeilbryter.  En trafo kan jo ikke opprettholde en DC komponent.  Men ja, det kan være en liten DC komponent ute på anlegget, spesielt hvis det er snakk om lading av batterier. Derfor kreves det type B jordfeilbryter eller tilsvarende for elbil lading. Jeg vil tro det kommer for el-båter også. Men man går gjerne klar med anlegg under 48V.

Jeg holder meg langt unna det som har med strøm å gjøre både når det gjelder hus bil og båt- Synes det er så komplisert at jeg lar profesjonelt folk gjøre det for meg!  Men kan ikke forstå hvordan jeg kan sette min landstrømskabel feil. Jeg gjør det også helt etter boka i rett rekkefølge og sikringer av når jeg setter i støpslet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 18 minutter siden:

Jeg holder meg langt unna det som har med strøm å gjøre både når det gjelder hus bil og båt- Synes det er så komplisert at jeg lar profesjonelt folk gjøre det for meg!  Men kan ikke forstå hvordan jeg kan sette min landstrømskabel feil. Jeg gjør det også helt etter boka i rett rekkefølge og sikringer av når jeg setter i støpslet

Jeg går ut fra at du har CEE kontakt, dvs den med tre pinner. Da kan du ikke sette den feil. Det man snakker om her er Schuko kontakt, såkalt "husmorstøpsel". Den kan settes begge veier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...