Jump to content

Landstrøm, jordfeilbryter på opplagsplassen løser ut hvis jeg setter schuko kontakten "feil" vei?

wilma

Recommended Posts

Får jeg gjøre en liten korreksjon: Jeg skrev i et tidligere innlegg at du trenger bl.a. tangamperemeter med milliohm-skala. Det skulle selvfølgelig vært milliamp-skala. Beklager. Rart ingen av dere har reagert på feilen. Ellers holder jeg fremdeles på teorien (men bomsikker er jeg ikke) om at det er jordfeil i en komponent ombord dersom snuing av schukokontakten forårsaker utløsing av jordfeilbryter i flere lokalnett.

Eivind 

eivindch skrev 2 minutter siden:

Ellers holder jeg fremdeles på teorien (men bomsikker er jeg ikke) om at det er jordfeil i en komponent ombord dersom snuing av schukokontakten forårsaker utløsing av jordfeilbryter i flere lokalnett.

Det tror jeg du har helt rett i. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I utgangspunktet er ingen strømforbrukere tilkoblet eller påslått ved tilkobling av landstrømkabelen. Alle stikkontakter og forbrukere (varmtvann, batterilader) er delt opp i soner som har sine egne brytere som ikke er påslått ved tilkobling. Vet ikke om dette hjalp.

Er det forresten noen som har reflektert over innlegget jeg hadde som omhandlet deaktivering av jordledning på nødlader på Audi? Virker jo å være i samme gate...?

eivindch skrev 26 minutter siden:

Ellers holder jeg fremdeles på teorien (men bomsikker er jeg ikke) om at det er jordfeil i en komponent ombord dersom snuing av schukokontakten forårsaker utløsing av jordfeilbryter i flere lokalnett.

Ja, siden en feilmotstand mellom  N og PE, da blir mellom Ln og PE, og dermed får en høyere spenning, vil det gå en større strøm til jord, og jordfeilbrytere måler en ubalanse. Hvis en tung forbruker kobles til, så vil spenningen mellom N og PE øke, og da kan feilen slå ut når kontakten er snudd "riktig" også.

Selve varsellyset er jo en liten "jordfeil", så jeg vil ikke utelukke helt at det er årsaken. 

JRK skrev 39 minutter siden:

De vanligste jordfeilbrytere måler jo bare summen av strøm fra P og N leder (Begge fasene) ...

Det virker som du her benevner lederene som "faser". Det er litt unøyaktig, fase er spenningen mellom to ledere. Det er bare en fase vanligvis til hver båt, altså mellom en av de tre P(eller L) lederene og N. For at det skal kunne måles jordfeil på N leder, må trafoen på land levere strøm til en eller annen krets. Først da blir det en spenningsforskjell mellom jord(PE) og N. Disse to er jo vanligvis koblet sammen i trafoen (med noen unntak beskrevet før).

J-Å skrev for 1 time siden:

Det virker som du her benevner lederene som "faser". Det er litt unøyaktig, fase er spenningen mellom to ledere. Det er bare en fase vanligvis til hver båt, altså mellom en av de tre P(eller L) lederene og N. For at det skal kunne måles jordfeil på N leder, må trafoen på land levere strøm til en eller annen krets. Først da blir det en spenningsforskjell mellom jord(PE) og N. Disse to er jo vanligvis koblet sammen i trafoen (med noen unntak beskrevet før).

Helt rett det du skriver om unøyaktig om begrepet faselederne. Det er jo bare en fasespenning. Men i ett IT nett bruker man ikke L og N ledere og da er det lettere å forstå om man definerer det som en jordleder og 2 faseledere. Mulig jeg missforstår innlegget ditt men det er ingen problem for en summasjonstrafo og detektere jordfeil på N leder. Som skrevet i forrige innlegg det er denne og L som går igjennom målespolen. Om alt er i orden skal det ikke gå strøm i jordledningen som ikke går gjennom målespolen. Om det skulle lekke strøm, (f.eks i VV tanken) i denne så går det mindre strøm i N lederen, og målespolen detekterer an summen av strømmen gjennom denn ikke er null.

Men for å få fram det litt enkle i situasjonen. 

NEK400 inneholder detaljerte instruksjoner for hvordan man måler for jordfeil i en bygning og for det elektriske anlegget i en båthavn. NEK-EN-606204-1 inneholder tilsvarende framgangsmåte for å kontrollere for jordfeil på alle typer "maskiner" og flyttbart utstyr.

I begge tilfeller så er framgangsmåten den samme. Man måler resistans med en "megger" mellom de to elektriske elektriske lederne og beskyttelsesjord. En "megger" er i virkeligheten et Ohm meter med en testspenning på 500 eller 1000 Volt. For en enkel feilsøking så kan det også fungere greit med et vanlig Ohm meter.

Ingen andre problemstillinger som type fordelingssystem, strøm i nøtralleder, osv, har betydning. Fremhangsmåten er alltid den samme ut i fra begge normene og ut i fra alle typer fordelingssystem, når det dreier seg om 230V spenning.

Om man bytter om polene på en schuko kontakt så skal ikke det ha betydning.

Det er nevnt at det finnes en kontaktor. En feil man jo kunne tenke seg det er at trekkspolen er koblet mellom faseleder og jord. Det ville i så fall være feil, og kanskje medføre at det blir en forskjell når man snur om på schuko kontakten. 

I de fleste tilfellene så vil det fungere å måle for jordfeil med et vanlig mulitmeter, men det finnes et unntak. Hvis jordfeilen består i en feilkoblet trekkspole, så er det noen kontaktorer som har innebygd noe elektroninikk, som medfører at man ikke klarer å måle denne typen jordfeil ved hjelp av et vanlig mulitmeter. Mutimetret viser uendelig resistans, selv om trekkspolen er koblet slik at den gir jordfeil. (Sannsynligvis pga at testspenningen er for lav.) (For å eleminere denne feilkiden, så kan man jo midlertidig koble i fra trekkspolen, og dytte inn kontaktoren vha en skrutrekker i stedet.)

En megger er en isolasjonstester. De fleste forbrukere hjemme eller ombord beregnet for 230 V vi gå i stykker hvis du påfører dem 500 eller 1000 V. De må derfor frakobles. Jordfeil i en komponent kan derfor ikke finnes på den måten. En megger er ment for å finne isolasjonssvikt i et elektrisk anlegg, ikke jordfeil i forbrukere.

Eivind

JRK skrev for 16 timer siden:

Mulig jeg missforstår innlegget ditt men det er ingen problem for en summasjonstrafo og detektere jordfeil på N leder. Som skrevet i forrige innlegg det er denne og L som går igjennom målespolen.

Det er korrekt hvis jordfeilen er stor (lavohmig), men hvis det er en høyohmig jordfeil, så må det litt spenning til for at det skal gå noe særlig strøm i den (I=U/R).  Og spenningen mellom N og jord er lav. I verste fall null. Spør chatgpt hvis du ikke tror på meg :smiler:.

Om ikkje ting har endret seg mye, siden jeg pensjonerte meg, så er det litt missvisende det endel skriver her

Megger brukes ikke som jordfeilsvarsel/rele, der man har flere brukere som i en båthavn, da de vil påvirke hverandre. Derfor brukte man disse först og fremst til å verifisere hvor isolasjonsfeilen er når man allerede tror eller har påvist jordfeil. Den vanlige måleteknikken for å monitorere/dektere jordfeil er "summasjonstrafo/spole" og den er helt uavhengig av spenningen. Om det ikke er jordfeil vil det gå like stor ström inn som ut av målespolen og summen er null. Dess större jordfeil, desto störe avik i registreres spolen. For de som ikke kjenner teknologien , så virker den som et tangamperemeter. Måler du på en leder i en krets så får du strömmen. Måler du på begge lederne, + og - kabel eller vekselströmsledninger så måler du null ström

Hulda skrev 5 minutter siden:

Og jordfeilen, om man drasser den med fra uttak til uttak, kan naturligvis like gjerne ligge i ens egen skjøteledning.

:tommel_opp: Derfor skal en sette inn kontakten  i stolpen  før en setter inn kontakten ombord  så en får sjekket ut skjøteledningen.  Får en nå jordfeil er den ombord.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

JRK skrev 29 minutter siden:

Den vanlige måleteknikken for å monitorere/dektere jordfeil er "summasjonstrafo/spole" og den er helt uavhengig av spenningen. 

Det er forsåvidt korrekt at den bare påvirkes av strøm og ikke spenning. Men selve jordfeilen kan påvirkes av spenning. 

Chatgpt:

Sitat

“Jordfeil på N kan være vanskelig å oppdage fordi spenningen mellom N og PE normalt er lav, og feilstrømmen avhenger av denne spenningen. RCD-en reagerer kun på differansestrømmen mellom L og N"

J-Å skrev for 1 time siden:

Det er forsåvidt korrekt at den bare påvirkes av strøm og ikke spenning. Men selve jordfeilen kan påvirkes av spenning. 

Chatgpt:

Nå sklir det litt ut her, men tror du må väre litt mer kritisk til Chat GPT. Her kan du se svaret om du utfordrer den med min påstand. Det er forsåvidt rett at alle strömmer reguleres av strömmer, men det er en annen sak

Ser at du hevder dette: Chatgpt: Sitat “Jordfeil på N kan være vanskelig å oppdage fordi spenningen mellom N og PE normalt er lav, og feilstrømmen avhenger av denne spenningen. RCD-en reagerer kun på differansestrømmen mellom L og N"

Mitt svar til ChatGPT: Resonnementet er feil. Ett jordfeilsrele senser bare på strömmen igjennom målespolen og derfor betyr spenningene ingen ting for jordfeilreleet

ChatGPT said:

Du har helt rett i hovedpoenget: Et jordfeilvern (RCD) måler kun differansestrømmen gjennom måletransformatoren, ikke spenning. Spenningen mellom N og PE har ingen direkte betydning for om vernet løser ut.

JRK skrev 1 time siden:

Du har helt rett i hovedpoenget: Et jordfeilvern (RCD) måler kun differansestrømmen gjennom måletransformatoren, ikke spenning. Spenningen mellom N og PE har ingen direkte betydning for om vernet løser ut.

Nei, men det har en indirekte betydning. For hvis det er en feilmotstand R mellom N og PE, så vil strømmen gjennom denne være avhengig av spenningen mellom de to lederene, I=U/R.  Hvis lekkasjemotstanden er 1000 ohm, og spenningen er 10V, så vil det gå 10mA til jord. Men hvis kontakten blir snudd, slik at det er 220V, da mellom L og PE, så vil det gå 220mA, og det blir detektert jordfeil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...