Martin_ Startet Søndag 22:35 Link til dette innlegget Startet Søndag 22:35 Hei, Jeg kjøpte en Nimbus 365 2018 modell i juni. Båten ble ikke besiktiget under vannlinjen. Ved opptak ser jeg propellen har en rød farge, kan minne om avsinking. Hva mener ekspertene om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 23:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:35 Tror du har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 00:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 00:15 Avsinking er sikkert ikke feil, men jeg tviler på at propellen er av bronse som du skriver i trådtittelen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin_ Svart igår klokken 07:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:07 Komodo skrev for 6 timer siden: Avsinking er sikkert ikke feil, men jeg tviler på at propellen er av bronse som du skriver i trådtittelen. Jeg trodde også det var messing, helt til jeg så på nettsiden til Sleipner. Der er den beskrevet som bronse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:03 Du må skrape litt i propellen og se om det er kaviteter/fargeforskjell. Ut fra fargen på biidet ser det mer ut som et lag med rust ( Fe2O3). Da kan man filosofere hvor jernet (Fe) er som i såfall har gitt opphav til den mulige rusten kommer fra. Propellen har i slikt fall blitt en katode i en prosess med ukjent anode. Misfargingen kan komme fra kilde utenfor båten. Uansett hva belegget/tilstanden på propellen er, årsaken har med overveiende sannsynlighet 'elektrisk bakgrunn'. Enten hos deg eller andre. Så du bør gå gjennom dit elektriske anlegg å sjekke hva som er koblet til batteri minus/motor/gir/ev bondingsystem osv. Forvirret nå? Det er helt naturlig. Én sak er sikker, er propellen av bronse, så er det null sink i legeringen. Noen kaller et metall bronse, men så er det avsinkingherdet messing. Jeg har to propeller, en fra Radice og en fra Michigan. Radice er mye gulere enn Michigan, som på sin side går mot brun i fargen. Begge fungerer helt utmerket med hensyn på tæring. Huldas Radice før og etter pussing: Jeg har mistanke om at denne bronsen egentlig er messing. Propellen har vært i sjøen mer enn 20 år og tilstanden er grei. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Martin_ skrev for 1 time siden: Jeg trodde også det var messing, helt til jeg så på nettsiden til Sleipner. Der er den beskrevet som bronse. Ja, jeg ser Sleipner skriver det på hjemmesiden sin. Men de opplyser ikke hvilken type bronse denne har. Fritt etter hukommelsen har de tidligere oppgitt det tidligere, det gjør de ikke lenger. Jeg tror dette er en kvalitet som kalles "manganeze bronze", altså manganbronse. Men det er pr. definisjon en messingkvalitet, ikke en bronse. Den inneholder ca 40% sink, og ikke noe tinn som de fleste bronsekvaliteter skal ha. Men kvaliteten er god selv om det i prinsippet er messing, så ingen grunn til bekymring for det. Ser også at du får tips over her om at dersom det er bronse så inneholder det ikke sink, det er også feil. Det er mange forskjellige kobberkvaliteter, og noen inneholder sink. F.eks. rødmetall, som gjerne inneholder 4-5% sink. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin_ Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Komodo skrev 5 minutter siden: Ja, jeg ser Sleipner skriver det på hjemmesiden sin. Men de opplyser ikke hvilken type bronse denne har. Fritt etter hukommelsen har de tidligere oppgitt det tidligere, det gjør de ikke lenger. Jeg tror dette er en kvalitet som kalles "manganeze bronze", altså manganbronse. Men det er pr. definisjon en messingkvalitet, ikke en bronse. Den inneholder ca 40% sink, og ikke noe tinn som de fleste bronsekvaliteter skal ha. Men kvaliteten er god selv om det i prinsippet er messing, så ingen grunn til bekymring for det. Ser også at du får tips over her om at dersom det er bronse så inneholder det ikke sink, det er også feil. Det er mange forskjellige kobberkvaliteter, og noen inneholder sink. F.eks. rødmetall, som gjerne inneholder 4-5% sink. Takk for info. Ja, Sleipner propellen er sikkert av fin kvalitet uansett materialet. Kan jeg benytte 120 korning sandpapir for å pusse litt, så jeg ser hva som befinner seg under overflaten? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Jeg har skrapet et felt for å se hva som befinner seg under: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Det så mistenkelig kopperfarget ut. Om fargegjengivelsen er korrekt. Jeg ville ha slipt av et større område for til bedre inntrykk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ser ut som samme 'bronsen' som propellen til Hulda avbildet over. Altså en messinglegering. Og da har du strømfeil og/eller for lite anoder. Strømfeil og strømfeil, den kan være nokså neglisjerbar i og for seg. Som skrevet over, jeg ville tatt en titt på det elektriske anlegget. Og sørget for at det ikke ligger noe aktiv strøm tilkoblet drivverket når båten ikke er i bruk. Er det bondingsystem på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Bortsett fra teorier om hvorfor propellen ser slik ut, ville jeg rengjort/pusset den helt ned til blankt metall. Om man skal bruke "sandpapir" på en kloss, flapdisk på en maskin eller hva, skal jeg ikke si noe om. Men med min hjerne, er det så enkelt som å bruke grove midler først og så finere. Det er ikke alltid nødvendig å gjøre alt så "vitenskapelig" for meg og andre "vanlige" båtbrukere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Martin_ skrev for 4 timer siden: Kan jeg benytte 120 korning sandpapir for å pusse litt, så jeg ser hva som befinner seg under overflaten? Ja, det kan du gjøre 👍 Jeg ville kanskje begynt enda litt grovere, f.eks med 80, og jeg hadde definitivt brukt maskin. Men gjør som @Lars H. skriver, begynn med grovt, og gå over til finere. Til slutt kan du enten polere den til høyglans, eller du kan male den med en god grunning og stoffe den. Jeg har alltid polert propellen, men vurderer primer og bunnstoff til neste år. Men du må uansett finne ut hvorfor dette har skjedd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martin_ Svart 13 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Anoden som er festet ca 50cm fra propellen er ok ut, ikke alt for mye tæret. Jeg kjøpte båten i sommer. Og ser av tidligere dokumentasjon at det ble installert en Mastervolt skilletrafo for et par år siden. Så siden anoden nå er ok, mistenker jeg at en jordfeil i tidligere båthavn eller om bord har medført tæring, og så har tidligere eier installert skilletrafo. Skal undersøke hvordan jordingsystemet er om bord nå i vinter. Også skal jeg få pusset propellen skikkelig, det er jo ikke sikkert det er så veldig mye tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Du har et par muligheter til: 1) Anoden er passivert, om den er av sink (Zn). 2) Anoden har for dårlig kontakt med akslingen En slik anode burde være oppspist etter 12 mnd i sjøen. Jeg tar høyde for at jeg ikke vet hva slags vann båten har ligget i. Har den ligget i Fredrikstad, mulig resultat (1)). Har den ligget i Nevlunghavn, underlig resultat. Hvis trafoen funker, blir båten sitt eget AC elektriske univers. Da kan du stort sett glemme påvirkning utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Hulda skrev 16 minutter siden: Du har et par muligheter til: 1) Anoden er passivert, om den er av sink (Zn). 2) Anoden har for dårlig kontakt med akslingen En slik anode burde være oppspist etter 12 mnd i sjøen. Jeg tar høyde for at jeg ikke vet hva slags vann båten har ligget i. Har den ligget i Fredrikstad, mulig resultat (1)). Har den ligget i Nevlunghavn, underlig resultat. Hvis trafoen funker, blir båten sitt eget AC elektriske univers. Da kan du stort sett glemme påvirkning utenfra. Båten ligger i Lillesand, ingen elver eller brakkvann i området. Skal se litt på dette med anoder. Skal bytte de alle sammen. Er det noe man bør gjøre for å "aktivere" anodene før båten settes ut? Børste de med stålbørste..? Mistenker at evnt. korrodering av propell oppstod før skilletrafo ble montert. Tidligere eier var nok ikke veldig teknisk, så han har nok blitt anbefalt av båtverksted om å installere den, mulig etter de har oppdaget noe galvanisk korrosjon... Men jeg skal undersøke oppkobling av denne. Hjelper jo ikke med skilletrafo om jording fra land er koblet rett inn på jord om bord. Tenker jeg går for en TN-installasjon der utgående N-leder kobles til lokal jord om bord, om ikke trafoen allerede er koblet slik. Båten har ligget i sjøen i ca 6 mnd. Så anoden er kansje ikke helt passivisert? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Du kan jo ta en titt på TT- oppkoblingen til @Lars H. (og Hulda), det betinger dog at trafoen har nullpunkt. Jeg ville byttet anoden på ubegrunnet mistanke. Puss blankt der anoden skal festes. Puss over anodens kontaktflate og skru til. Sjekk med multimeter at motstanden er 'full kontakt' mellom anode og det som skal beskyttes. Noe mer skal du ikke gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.