Jump to content

Kalesjestenger, levetid ?

jankospeed5

Recommended Posts

Aldri hørt om noen som har bytta ut kalesjestenger. Har selv hatt tre kalesjebåter og ikke skifta på dem ihvertfall. Mulig det er annerledes på Amerikanske båter enn nordiske!? Ved vanlig bruk tviler jeg på at du klarer å slite ut kalesjestenger!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Da ville jeg bedt om dokumentasjon på den påstanden. Kalesjestenger varer omtrent evig; de er som regel laget av aluminimum. Riktignok kan hengsler og innfestinger ryke, men slike ting selges i løsvekt og kan byttes ut. Når kalesjeduken har gjort sitt, er det tross alt firmaer som leverer flunke ny kalesjeduk som i mange tilfeller kan kneppes rett på båten ved bruk av de gamle stengene og festene.

Så levetid på kalesjestenger på 8-10 år høres søkt ut. Det må i såfall være en regel selskapet har laget for seg selv. Jeg ville bedt om begrunnelse for det. Muligens noe forsikringsklagenemnda burde ta en titt på, for det gir ingen mening!

En klausul om at de ikke dekker "slitedeler" ville være helt innafor - når hengselen er gåen, skifter du den ut for egen kostnad. Men selve bøylen kan brukes om igjen.

Du kan jo alltids dra miljøaspektet og "gjenbruk" som argument! :)

Skulle du ikke nå fram, finnes det rør i metervis og skjøter å få kjøpt. Fyll rørene med fugesand, så kan du bøye de sjøl om det trengs.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

-morten- skrev for 5 timer siden:

Aldri hørt om noen som har bytta ut kalesjestenger. Har selv hatt tre kalesjebåter og ikke skifta på dem ihvertfall. Mulig det er annerledes på Amerikanske båter enn nordiske!? Ved vanlig bruk tviler jeg på at du klarer å slite ut kalesjestenger!

Mine båter er fra 1980 og på den ene ble det byttet kalesjestenger kort tid før jeg kjøpte den i 2020. Daværende eier var bortreist mens båten stod ute og det snødde, så da ble aluminiumsbøylene byttet fordi de var bøyd. Usikker på om det er første byttet. Jeg har siden byttet ut kalesja da den etterhvert revnet, sannsynligvis pga en pøbelfugl.

Den andre båten min har bøyler av stål med plastovertrekk. Der er det endel rust i endene, men de holder fortsatt. De er hvertfall ikke byttet de snart 18 årene jeg har hatt båten. Men den har et noe mer beskyttet liv med innendørs lagring i mitt eie så kalesja brukes lite, mens førstnevnte står ute hele sommerhalvåret og kalesja tas vel ned og opp minst 50 ganger pr sesong.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...