Bellil Startet 19.November Link til dette innlegget Startet 19.November NRK skriver om nye bøtesatser på sjøen. Nå har ikke jeg båt for tiden, men tror ikke dette hadde påvirket båtbruken nevneverdig https://www.nrk.no/sorlandet/botene-for-fritids--og-smabatsaker-oker-1.17658919 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
-morten- Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November For meg har dette ingen betydning. siden jeg starta å være på sjøen som 11-12 åring har jeg ikke sett en emeste politibåt i Trøndelag og på Møre!! Flytevest har jeg på meg uansett. Og kjører heller ikke båt i beruset tilstand. Å øke bøtesatsene har veldig lite for seg, fordi de som ikke har respekt for kover og regler og som har dårlige holdninger, ikke bryr seg om det likevel....Så en god del politibåter da jeg var i marinen på sørlandet og østlandet, men nord for Vestlandet er det meget skjelden å støte på noen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
PaulS Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November Er stort sett i fjordområdet rundt Oslo, Bærum og Asker. Nok av politibåter der:) Men har hittil ikke stoppet meg for manglende bruk av vest. Virker som de er mest opptatt av råkjørere og promille Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November Jeg synes det er rart at det ikke er noen gradering av fartsoverskridelser. Men det spørs jo litt hvordan det håndheves. Et barn i en optimistjolle kan f.eks. lett komme over 5 knop hvis det kommer et vindkast. Det er litt uklart hvem bestemmelsene om fartsoverskridelse gjelder for. Innenfor 50m fra badebøye nevnes flere båttyper: Sitat Ferdsel med fritids- og småbåter og seilfartøy (herunder seilbrett) med høyere fart enn 5 knop innenfor 50 meter fra steder hvor bading pågår eller fra merkebøyer som er utlagt ved offentlige badeplasser – kr 5000 Men for annen fartsovertredelse nevnes kun fritidsfartøy: Sitat 07 – Overtredelse av enkeltvedtak om fartsbegrensning fattet med hjemmel i havne- og farvannsloven § 7 bokstav a, av bestemmelse i forskrift om statlige fartsgrenser på sjøen og forskrift om fartsgrenser på sjøen fastsatt med hjemmel i samme paragraf eller av bestemmelse i lokal forskrift om fartsgrense fastsatt med hjemmel i havne- og farvannsloven § 8 første ledd, jf. § 51 første ledd: Ferdsel med fritidsfartøy med høyere fart enn tillatt – kr 5000 Dette er fra høring, ikke endelig vedtatt: https://www.regjeringen.no/contentassets/c1ab193d2c6e40daa5daee332b266614/horingsnotat-endringer-i-forskrift-om-forenklet-forelegg-i-fritids-og-smabatsaker.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November J-Å skrev for 2 timer siden: Et barn i en optimistjolle kan f.eks. lett komme over 5 knop hvis det kommer et vindkast. Forhåpentligvis viser ordensmakta skjønn for slikt. Samtidig; det er ikke god kultur å seile optimistjolle nær badeplass der det er badende, så hvis slikt skulle skje har jeg troa (og håpet) om at litt forebyggende tilsnakk fra politiet leder barnet i fornuftig retning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November Hakkannen skrev for 3 timer siden: Samtidig; det er ikke god kultur å seile optimistjolle nær badeplass der det er badende Enig i det, men det er 5 knops grenser mange andre steder også, blant annet i innseilingen til Bergens Seilforening. Så det jeg lurer på om seiljoller og lignende regnes som fritidsfartøy i den sammenheng. I så fall er det jo rart at småbåter og seilfartøy er nevnt spesielt i det første punktet, men ikke i det andre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.November Link til dette innlegget Svart 19.November -morten- skrev for 9 timer siden: Å øke bøtesatsene har veldig lite for seg, Det er jeg ikke helt sikker på da AP elsker bøter så store som hus for å få budsjettet i havn....en gang innrømet de det også for åpen mikrofon. De trodde ikke økningen hjalp på traffik sikkerheten men det fikk budsjettet i havn så da ble det slik men på en annen side hadde disse bøtene på sjøen blitt lattelig billige. Men kjenner jeg lusa på gange eller AP rett er dette bare begynnelsen og snart har vi hundrevis av UP betjenter på sjøen som ligger på holmer og skjær med laseren sin. Men først må bøtene videre opp Sitér dette innlegget Link to post
thomasp Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November 23 hours ago, J-Å said: Jeg synes det er rart at det ikke er noen gradering av fartsoverskridelser. Men det spørs jo litt hvordan det håndheves. Jeg tror det normale er observasjoner (båt i plan), ikke målinger (15knop) som er grunnlaget for de fleste bøtene. Og da kan du like godt kjøre i 40knop som i 15 knop... Jeg tror ikke 3500,- mer i bot hjelper så mye for å være ærlig, de fleste som kjører fort gjør det fordi de tror (vet) de ikke blir tatt. Og det kommer til å svi mest for alle de som kjører litt for fort, ikke de som kjører alt for fort. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November -morten- skrev On 19.11.2025 at 11.06: men nord for Vestlandet er det meget skjelden å støte på noen Kan faktisk ikke huske å sett noen politibåt nord for bergensregionen noen gang. Sett noen få ganger mellom bergen og sørlandet. -morten- skrev On 19.11.2025 at 11.06: siden jeg starta å være på sjøen som 11-12 åring har jeg ikke sett en emeste politibåt i Trøndelag og på Møre!! Dette sier jo litt. Her hjemme i indre oslofjord "kryr" det av politi. Sjansen for å møte på en og bli stoppet er såpass stor om man er ute å reker på kveld/ natt at det har en effekt på at mange ikke tar sjansen på å kjøre i fylla eller etter noen pils. Litt slik som de fleste føler det med bil i befolkede områder. Reell sjanse for å bli tatt. Hadde jeg bodd på møre eller nordre vestland er sjansen for å møte på en havfrue større enn å møte på sheriffen, så det sier seg selv at man driter i hva som er lov og ikke. Når det er sagt har jeg en viss forståelse av at reglene bøyes litt i ytre skjærgård fra Vestlandet og nordover da det ikke akkurat står en Uber på hvert hjørne (odde) eller man har valget mellom 15 min i båt eller 3 timer med bil. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
pipe Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November thomasp skrev On 20.11.2025 at 12.57: Jeg tror ikke 3500,- mer i bot hjelper så mye for å være ærlig, Nei ,ikke 15000 kroner heller kan man se på land. Men syntes det er tull å bruke godt utdannende mennsker og dyrt utstyr til å skrive ut bøter på 500kr og 1500kr . Er jo på nivået med parkeringsgebyr så greit nok med denne hevingen men nå har AP våknet så regn med att dette bare er begynelsen Ellers så syntes jeg jo 7500 kroner for å kjøre uten høy hastighets bevis var høyt i forhold til hvor lite kompetanse heving ett slikt bevis gir. Er jo i samme gaten som å kjøre uten lappen på land som er langt mer alvolig. For egen del fører jeg ikke båt der farten er fri så samme om man fører en båt med teoretisk toppfart over 50 knop i 30 knop eller en annen båt i 30 knop som gjør 35 knop. Har en bil som gjør 280 km/t uten att det medfører krav om ekstra fjas for å føre denne, Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart Onsdag 13:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:38 Er ikke bare bare å senke farten på en seilbåt i god vind. Så håper de viser litt skjønn. Har flere ganger opplevd å øke fart ved reving kontra og senke fart( jeg burde nok revet før sånn seilmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.