-morten- Startet 20.November Link til dette innlegget Startet 20.November Hei jeg er nok diagnostisert 3 fotsyken ja. Finn.no gjør dette mye verre. Jeg er kikker stadig på potensielle båter. I det siste har jeg studert Nordkapp 830 cupe. For meg gjelder valg av båt Nyest mulig og med solid byggekvalitet og teknisk kvalitet. Er det noen som har erfaring med 830 cupe. Lite tråder her om den. Det som jeg er litt bekymra for er vask og kokemuligheter, da jeg bruker båten til weekend turer. På Askeladden jeg har nå er det en stor fin byssebenk som også funker som ekstra sittebenk. På Nordkapp er det gammeldags løsning tross topp moderne design og løsninger ellers. her må man vippe opp passsjersetet og det er ingen avsettningsplass. masse sitteplasser ute, men ser ikke ut til at flere enn to kan sitte rundt bordet. Mulig jeg tar feil! i segmentet vinner nok Askeladden og Finnmaster. men design og materialvalg er utrolig lekkert på Nordkapp. Jeg vil annta at skroget er litt mere lekent også, selv om dobbelsteppskroget til Askeladden viser seg å være effeltivt. Det hadde vært praktisk for meg med Mercury da jeg har autorisert verksted 10min unna der jeg har båten. Jeg må jo si at Suzukien jeg har nå er jo fantastisk, og kansje verdens mest pålitelige og mest solgte 300hk. Er vel ikke så mye erfaringer her inne på Mercurys V10 som ofte leveres med Nordkapp. Er det noen her inne som har samenliknet båter i dette segmentet? Askeladden, Nordkapp,Finnmaster og Axopar. Jeg er ferdig med kalesjebåt så det gjelder kun Pilothouse for meg nå. De franske båtene er sikkert gode også, men synes de er for enkle i designen og litt for stusselig materialvalg. Selfølgelig er det ikke så veldig stor prisforskjell på Targa, Sargo, Nordstar, osv. men har så innmari lite lyst på drev. Var litt spent på å ha 300hk, både på vedlikehold og forbruk, men overaskende fint forbruk på 25 knop, fint å ha mulighet til å ligge på 30 knop i rolig sjø og dra på til over 40 om man vil. Suzukien er ihvertfall enkel å vedlikeholde selv! Har i alle år favorisert dieselmotorer, men skal alt gjøres etter boka er det mye styr med konservering drev, belger, styresylyndre, shimming, lagre, grodde kjølere etter få år. "Relativt" kort levetid på drev på mer tungdrevene båter. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gullfisk Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Det viktigste er å få kurert 3fotsyk1 før det blir kronisk. Enig i styrhuskonseptet, men hverken saltvannskjølt blokk(påhengs), eller drev er noe tema i min båtverden. Synes diesel og gir er ukomplisert å serve. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November -morten- skrev 50 minutter siden: Hei jeg er nok diagnostisert 3 fotsyken ja. Ikke hatt den, hadde en 25 fot tresnekke på tilig 60 , 15 fot i 78, 25,5 fot i 82 og fleske til med en på 41 fot i 87 (selvsakt uten kalesje) som bare var 39 fot året etter. har ikke hatt knop syken så det går i 5- 7 knop. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November -morten- skrev 1 time siden: Jeg er ferdig med kalesjebåt så det gjelder kun Pilothouse for meg nå. De franske båtene er sikkert gode også, men synes de er for enkle i designen og litt for stusselig materialvalg. Selfølgelig er det ikke så veldig stor prisforskjell på Targa, Sargo, Nordstar, osv. men har så innmari lite lyst på drev. Jeg følger deg på tankegangen din når det gjelder konsepter, kvalitet osv, selv om vi har andre preferanser og behov her i huset. Men ut fra det du skisserer så hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde det blitt innenbords diesel og drev. Jeg er selv meget skeptisk på drev, men hvis jeg skulle hatt en båt i den klassen du snakker om, så mener jeg at drev og diesel er den beste løsningen. Tenker da både på driftsøkonomi og annenhåndsverdi, samt at du f.eks. får varmt vann til bereder og defroster. Personlig liker jeg at gearkassa befinner seg inni båten og ikke henger i vannet bak. Men nå har jo du skrevet mange ganger her inne om bruksmønster og kjøreavstander i barteland, og med det bruksmønsteret ville diesel og drev vært førstevalget for meg. Det er ikke uoverkommelig å vedlikeholde et drev hvis du bare setter deg inn i hva som skal gjøres. Husk forresten at du har et "drev" på påhengeren din også, bare at der kalles det undervannshus -morten- skrev 1 time siden: "Relativt" kort levetid på drev på mer tungdrevene båter. Ja, men du skal vel ikke ha en tungdrevet båt? Du snakker om en båt på 830cm, det er 27 fot. Det er stor forskjell på en relativt lett 27 foter som er godt motorisert, og en 35 fot Bavaria med en motor og drev, som er pakket opp med full ferielast. Tipper @sap_2000 har noen meninger om dette, samt hvilke motorpakker som er et godt valg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Jeg kravlet litt rundt i denne båten på årets Båter i Sjøen og er enig med deg @-morten- når det gjelder bysseløsningen. Den var rimelig stusselig og ødela litt av et ellers godt inntrykk. Ellers liker jeg ikke så godt disse båtene med pilothouse midtskips. Uteområdet blir delt i to soner (foran og akter) som egentlig ikke har plass til fire personer. Det koker jo ned til personlig preferanse og bruk selvsagt, men for meg som stort sett drar på dagstur i pent vær, er en sosial cockpit et must. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
sap_2000 Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Komodo skrev 1 time siden: a, men du skal vel ikke ha en tungdrevet båt? Du snakker om en båt på 830cm, det er 27 fot. Det er stor forskjell på en relativt lett 27 foter som er godt motorisert, og en 35 fot Bavaria med en motor og drev, som er pakket opp med full ferielast. Tipper @sap_2000 har noen meninger om dette, samt hvilke motorpakker som er et godt valg. Med den type bruk du har og jeg tipper du vil få enda mer av om du går opp i størrelse og komfort hadde jeg kun vurdert innenbords diesel. Man kan si hva man vil om totaløkonomi, men i alle år har jeg i praksis sett at de med større båter med bensin, være seg innen eller utenbords kjører mindre og kortere enn de med innabords diesel. Den psykiske faktoren av å se bensinpumpa løper løpsk og fyller dobbelt så mange liter til 50% høyere pris trumfer. Merket dette selv også de gangene jeg har kjørt større bensinbåter. Skal man putre rundt i lokalområdet noen få timer i året og/ eller som hyttebåt blir det anerledes. Det andre er vekt og komfort. det får man mer av med innebords diesel. Jeg har kjørt litt axopar og saxdor. Kule båter men kan ikke sammenlignes med styrehusbåtene med innenbords diesel. Vekt, lyder, rasling. Med innenbords får man også varmtvann når og etter man kjører, samt landstrøm. Man får også defroster som pumper ut 8-10 kw helt "gratis". Ja det er noen utfordringer med drevetter noen år, men ved riktig bruk og vedlikehold holder det bra. Spes nyere DPH og DPI På rundt 28 fot er det ikke en tung installasjon. Setter man på drevkjøler, bruker hodet og vedlikeholder over snittet har man gode forutsetninger. Jeg hadde prioritert så nytt/ lite brukt som mulig, evt med nyere drev eller kalkulert inn et nytt drev i prisen slik mange gjør. Med siste alternativ har du mange år uten bekymringer. 3 fot syken er lei å bli kvitt, og for å sitere en annen velkjent herre her på forumet; Kjøp en båt du vokser inn i. -Ikke en du snart vokser ut av- Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
shipahoy Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Selv om prognosen for å bli kurert for 3-fotsyken er dårlig, så får du trøste deg med at det er en sykdom de fleste dør med, og ikke av. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Vi er jo ennå heldige med billig båt diesel i Norge. Så der trumfer nok diesel bensin ja. Men ser her nede i Danmark, at der kunne jeg nok vurdert nyere båt med påhengsmotor. Her er båt diesel jo svin dyrt. Samt meste seilas går i indre farvann uten 3m bølger. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November 22 minutes ago, Okkaby said: Vi er jo ennå heldige med billig båt diesel i Norge. Så der trumfer nok diesel bensin ja. Men ser her nede i Danmark, at der kunne jeg nok vurdert nyere båt med påhengsmotor. Her er båt diesel jo svin dyrt. Samt meste seilas går i indre farvann uten 3m bølger. Nei enkelt vedlikehold og solide driftsikkre motorer trumfer drivstoffprisen for min del. Isolert sett er Dieselmotoren veldig driftsikker, men nå er det så enormt med elektronikk og styringssystemer ogsensorer i hytt og pine, at det er så mye som kan gi feilkilder samt at man ved liten hurtiggående båt ikke kommer unna drev. Viktig å skjønne hvilket segment jeg er interessert i. Det er ikke mange interessante produsenter som har diesel, fast aksling med bra fartsressursjer og gode sjøegenskaper. Kun Westline 27, ut fra mine preferanser. prisdifferansen på diesel via bensin velter ikke min økonomi.. Hdde jeg hatt båt der jeg bor og brukt den veldig mye oftere kunne jeg vurdert om diesel hadde vært mer lønnsomt ja. det er selvfølgelig fordeler og ulemper med begge typer men ser mest fordeler med utenbords bensin med V6-V8 med en solid grunnkonstruksjon uten turbo og dilldall Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sun Flyer Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Det finnes en vaksine. Den heter "båtpuss i vannrett sludd og regn". Prøv den! Eller er du vaksinemotstander? :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
hanto1 Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Hvordan dagens påhengser holder i fremtiden vet jeg ikke. Særlig ikke nye V10 ( V12 Er ikke bra) Alle utenbords er dyre og urovekkende mange 4 taktere som er 10-15 år gamle har hatt omfattende tæringskader. Rent mekanisk funker påhensene fint i tusenvis av timer, men saltvann og alulegeringer går ikke alltid så greit. Angående elektronikk, sensorer og styringsystemer er ikke påhengs mye bedre enn diesel, plenty som kan klusse seg til her også. Massevis av små ledninger og kontakter. Svogers Merc. 450 har ligget uvirksom i månedsvis nå grunnet en eller annen el. snag som klusser til systemet. ECU koster jo en formue uansett om det er påhengs eller innebords. Innenbords diesel vil med vanlig vedlikehold sannsynligvis holde minst 20-30+ år, Drev ca like lenge som undervannshus( +-10 år) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November 23 minutes ago, hanto1 said: Hvordan dagens påhengser holder i fremtiden vet jeg ikke. Særlig ikke nye V10 ( V12 Er ikke bra) Alle utenbords er dyre og urovekkende mange 4 taktere som er 10-15 år gamle har hatt omfattende tæringskader. Rent mekanisk funker påhensene fint i tusenvis av timer, men saltvann og alulegeringer går ikke alltid så greit. Angående elektronikk, sensorer og styringsystemer er ikke påhengs mye bedre enn diesel, plenty som kan klusse seg til her også. Massevis av små ledninger og kontakter. Svogers Merc. 450 har ligget uvirksom i månedsvis nå grunnet en eller annen el. snag som klusser til systemet. ECU koster jo en formue uansett om det er påhengs eller innebords. Innenbords diesel vil med vanlig vedlikehold sannsynligvis holde minst 20-30+ år, Drev ca like lenge som undervannshus( +-10 år) Ikke hørt om tæringsskader på Suzuki DF300 som har hengt med i mange mange år nå. her er det rikelig med anoder på blokka og ellers. Jeg tror mange har synda på dette vedlikeholdet og kansje heller ikke er klar over det. mange har sansynligvis ikke åpnet instruksjonsboka heller, følger jo veldig skjelden med mindre motorer når man kjøper bruktbåt. De racingmotorene til Mercury er ikke veldig interessante. 400hk har kun 2,7l, min S 300 har 4,2 det er vel også Yamahaene. Merc 450 har turbo, noe jeg ikke ønsker å ha på påhenger. har hatt flere moderne 4t påhengere og aldri hørt om at undervannshus skal vare bare 10år.Har du noe statestikk fakta på dette så link gjerne. Ingen jeg kjenner som har byttet undervannshus på påhenger uten at det har vært noe yttre påvirkning. Undervannshus/gear på Suzuki 300 er en utrolig bra konstruksjon som er symetrisk, og likt både forrover og bakover. akselretning endres med en dipswitch. Forøverig er min drømmemotor Honda 350 V8. Tror ikke det er mange solgt i Norge ennå Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 20.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November 1 hour ago, shipahoy said: Selv om prognosen for å bli kurert for 3-fotsyken er dårlig, så får du trøste deg med at det er en sykdom de fleste dør med, og ikke av. Håper ihvertfal jeg får skaffa finalebåt før jeg dør. For sykdommen forsvinner nok ikke nei! Rekner med man kan bli smitta via nett, ihvertfall på Båtplassen! og om man frekventerer Finn ofte! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 20.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November 1 hour ago, sap_2000 said: Med den type bruk du har og jeg tipper du vil få enda mer av om du går opp i størrelse og komfort hadde jeg kun vurdert innenbords diesel. Man kan si hva man vil om totaløkonomi, men i alle år har jeg i praksis sett at de med større båter med bensin, være seg innen eller utenbords kjører mindre og kortere enn de med innabords diesel. Den psykiske faktoren av å se bensinpumpa løper løpsk og fyller dobbelt så mange liter til 50% høyere pris trumfer. Merket dette selv også de gangene jeg har kjørt større bensinbåter. Skal man putre rundt i lokalområdet noen få timer i året og/ eller som hyttebåt blir det anerledes. Det andre er vekt og komfort. det får man mer av med innebords diesel. Jeg har kjørt litt axopar og saxdor. Kule båter men kan ikke sammenlignes med styrehusbåtene med innenbords diesel. Vekt, lyder, rasling. Med innenbords får man også varmtvann når og etter man kjører, samt landstrøm. Man får også defroster som pumper ut 8-10 kw helt "gratis". Ja det er noen utfordringer med drevetter noen år, men ved riktig bruk og vedlikehold holder det bra. Spes nyere DPH og DPI På rundt 28 fot er det ikke en tung installasjon. Setter man på drevkjøler, bruker hodet og vedlikeholder over snittet har man gode forutsetninger. Jeg hadde prioritert så nytt/ lite brukt som mulig, evt med nyere drev eller kalkulert inn et nytt drev i prisen slik mange gjør. Med siste alternativ har du mange år uten bekymringer. 3 fot syken er lei å bli kvitt, og for å sitere en annen velkjent herre her på forumet; Kjøp en båt du vokser inn i. -Ikke en du snart vokser ut av- optimalt er jo såklart en tung stor båt med to diesler i kjelleren, men jeg er interessert i en liten lettdrevet båt som jeg har på hytta, ikke noe bobåt eller sommerferiebåt. man må skille på bruk og segment. For prisen av ekstra drev eller et komplett drevbytte kan jeg fylle veldig mange liter bensin, og bruken min er hyttebåt, så det blir ikke så mange timer i året. med en liten lett båt er det for meg mange fordeler. mye mindre å pusse og vaske, går lett i sjøen/bra drivstofføkonomi, enkel å grei å dra ut med alene og lett å fortøye. ofte enklere og færre system.Enklere ved optak/lagring. Jeg går i en del trange og grunde sund og under en del lave spenn og broer også. maks størrelse på min båtplass på hytta er jo 26-27, men skulle klart å skvisa inn en Targa27.2 eller Sargo28. Synes de nye oppgraderte Targa 27.2 er tidløse og flotte og med et veldig mye freshere inredning og eksteriør enn de gamle. Min sambo synes nok den ser ut som en arbeidsbåt. Sargo er jo enda mere detaljrik inredningsmessig, men dobbel førerposisjon har vel de aller fleste. Sikkert en bagatell men for meg virker det helt ulogisk og litt forstyrrende. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Torsen67 Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Har vært i en del nyere båter av merkene du nevner. Spesielt Nordkapp og Finnmaster. Ting og tang løsner jo bare! En kamerat har en 2019 Finnmaster T8. Der har alle tre førersetene løsnet. Det i midten datt av sokkelen mens jeg var i båten. Elendig innfestning i sokkelen med 4 tynne treskruer. Elektrisk hev senk av bord går i oppløsning. Det triller stadig vekk noen skruer rundt han ikke vet hvor hører hjemme. I fjor sommer fikk han stopp og det luktet bensin. RS fant ut at bensinslangen hadde røket da den ikke tålte tilt opp og ned over tid. 3-4 liter hadde samlet seg i kjølen i tillegg. En kamerat hadde en Nordkapp 6XX med 175 hk E-tec. Der løsnet også ting og tang.. I tillegg har Finnmaster T8 elendig bysse om man ønsker seg en matbit. Er nye båter i det hele tatt kvalitet spør jeg meg? Selv vurderer jeg å finne en eldre båt, som feks Viksund 31 St. Crus HT med strak aksel, men gjerne med sliten motor som drar prisen godt ned, så sette inn overhalt kurant dieselmotor for akkurat den båtmodellen. I tillegg slipper man en stor klump akter som ødelegger en ellers fin badeplattform. Tanken var å gjøre dette med en Windy 9000 men både samboer og jeg ønsker mer og mer båt med HT. Har en Windy 8000 i dag. Rå kjøreegenskaper og klarer akkurat 40 knop med diesel, men den blir for trang for to stive kropper som er nærmere 60 enn 50. Men snakk om kvalitet! W8000 er i hverfall bygget som en tanks sammenlignet med de båtene jeg nevner over. Og vektfordelingen sammen med et godt Linge-skrog er bare fantastisk. Blir plutselig 16 år igjen når jeg drar på inn i solgangsbrisen. Skulle bare ønske jeg hadde enda 100 hk til rådighet så jeg kunne luktet på 50 knop.. Nå sporet dette helt av fra min side, men som @sap_2000 sier, så er feil bruk av drev årsaken til mange feil. Jeg har Volvo Penta D4-260 på 26 fot. Denne motorpakka blir brukt i båter som veier adskillig mye mer. Med over 600 Nm så ber man om trøbbel nå gassen klines i bånn i ett kjør og det samme gjelder når man drar av gassen også. Min båt stopper nærmest som om det skulle vært en bil på tørr asfalt. Utrolig hvor mye power det er i et DP-drev. Har man litt teknisk innsikt og bryr seg litt om motor, så er det mye man kan gjøre og inspisere selv. Selv tar jeg service og feks rensing av kjølere etc. Litt tungt til å begynne med, men nå som alt av tilhørende verktøy er på plass, så går vinterkonservering og service på en formiddag. Klappet og klart til våren. Og i tillegg har jeg fri tilgang til badeplattformen Tror jeg heller vill sett på ønsket båttype før motoriseringen. Flere båtmodeller har jo motor fra forskjellige produsenter og modeller. Ganske lett å lese seg opp på hva som er kurant og hva man bør styre unna. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November 16 hours ago, Torsen67 said: Har vært i en del nyere båter av merkene du nevner. Spesielt Nordkapp og Finnmaster. Ting og tang løsner jo bare! En kamerat har en 2019 Finnmaster T8. Der har alle tre førersetene løsnet. Det i midten datt av sokkelen mens jeg var i båten. Elendig innfestning i sokkelen med 4 tynne treskruer. Elektrisk hev senk av bord går i oppløsning. Det triller stadig vekk noen skruer rundt han ikke vet hvor hører hjemme. I fjor sommer fikk han stopp og det luktet bensin. RS fant ut at bensinslangen hadde røket da den ikke tålte tilt opp og ned over tid. 3-4 liter hadde samlet seg i kjølen i tillegg. En kamerat hadde en Nordkapp 6XX med 175 hk E-tec. Der løsnet også ting og tang.. I tillegg har Finnmaster T8 elendig bysse om man ønsker seg en matbit. Er nye båter i det hele tatt kvalitet spør jeg meg? Selv vurderer jeg å finne en eldre båt, som feks Viksund 31 St. Crus HT med strak aksel, men gjerne med sliten motor som drar prisen godt ned, så sette inn overhalt kurant dieselmotor for akkurat den båtmodellen. I tillegg slipper man en stor klump akter som ødelegger en ellers fin badeplattform. Tanken var å gjøre dette med en Windy 9000 men både samboer og jeg ønsker mer og mer båt med HT. Har en Windy 8000 i dag. Rå kjøreegenskaper og klarer akkurat 40 knop med diesel, men den blir for trang for to stive kropper som er nærmere 60 enn 50. Men snakk om kvalitet! W8000 er i hverfall bygget som en tanks sammenlignet med de båtene jeg nevner over. Og vektfordelingen sammen med et godt Linge-skrog er bare fantastisk. Blir plutselig 16 år igjen når jeg drar på inn i solgangsbrisen. Skulle bare ønske jeg hadde enda 100 hk til rådighet så jeg kunne luktet på 50 knop.. Nå sporet dette helt av fra min side, men som @sap_2000 sier, så er feil bruk av drev årsaken til mange feil. Jeg har Volvo Penta D4-260 på 26 fot. Denne motorpakka blir brukt i båter som veier adskillig mye mer. Med over 600 Nm så ber man om trøbbel nå gassen klines i bånn i ett kjør og det samme gjelder når man drar av gassen også. Min båt stopper nærmest som om det skulle vært en bil på tørr asfalt. Utrolig hvor mye power det er i et DP-drev. Har man litt teknisk innsikt og bryr seg litt om motor, så er det mye man kan gjøre og inspisere selv. Selv tar jeg service og feks rensing av kjølere etc. Litt tungt til å begynne med, men nå som alt av tilhørende verktøy er på plass, så går vinterkonservering og service på en formiddag. Klappet og klart til våren. Og i tillegg har jeg fri tilgang til badeplattformen Tror jeg heller vill sett på ønsket båttype før motoriseringen. Flere båtmodeller har jo motor fra forskjellige produsenter og modeller. Ganske lett å lese seg opp på hva som er kurant og hva man bør styre unna. Lykke til! har også en mistanke om at nyere båter ikke har den samme kvaliteten som båtene hadde før. Jeg har hatt tre Askeladden båter. De er trauste og ikke noe spennende desegnmessig. men praktiske og meget solide. Jeg tror ingen ting har gått i stykker på de båtene jeg har hatt. Bysseløsningen jeg har np i min 75CC er mye bedre enn i mange større nyere båter. Jeg hadde også krav til eget toalettrom. Løsning med toalett under køya er ikke en god løsning, men det er det mange nye dyre båter som har. Jeg skjønner at det er vanskelig å få alt inn i en styrhusbåt fra 25-28 fot, men om man samenlikner f. eks Nordkapp 905Cupe og Askeladden P79 så er det mye mere brukervennlig og mer oppkevd plass i Askeladden, fin flott bysse og stor luftig lugar. fokus er litt forskjellig. Som sakt er det mange fine båter i segmentet Viksund ,NB, Viknes osv. men er ikke ute etter stor tung båt. som i bil og MC verdenen liker jeg små, lette raske kjøretøy minst mulig dilldall og ting som må styres på med og vedlikeholdes. Har ikke lyst til å holde på å plukke ned drev, lage ralemikk for vinterkonservatering, rense kjølere osv. Jeg har skrudd nok tidligere på ting og setter bort sånnt arbeid. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har angra meg etter å demontert ting og sett hvor vanskelig det egentlig var. For meg er det motsatt filosofi med nyest mulig og færrest mulig timer på motor. Ting som har vart lengst er jo utstyr som jeg selv har kjørt tilsyn og vedlikehold på og fått riktig oppfølging. På alt teknisk utstyr jeg eier må ALT være i orden og fungere til en hver tid. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November -morten- skrev for 20 timer siden: Det er ikke mange interessante produsenter som har diesel, fast aksling med bra fartsressursjer og gode sjøegenskaper. Kun Westline 27, ut fra mine preferanser. Den er unik og sjelden vare. I "fjordasjø" er den mykeste båten jeg noen gang har kjørt. Bedre enn drevbåt og mange hakk bedre enn enhver outboard. Går på 1,3- 1,4 l/nm mener jeg. Det vil bli produsert nye i regi av skaper og konstruktøren som blir hetende Norhval. Av Westline var det 2 båter i norge. Den ene ble solgt brukt tidligere i år til en nordmann med hytte i sverige. Den andre og mest utstyrte, og med største motor D4 320 er kommet til salgs hos de jeg jobber mest for som du sikkert har sett. Det er da den eneste i landet frem til evt nye blir solgt. De gutta tar gjerne innbytte av kurante båter så bare ta kontakt og hils fra meg. https://www.finn.no/mobility/item/434629521 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November 33 minutes ago, sap_2000 said: Den er unik og sjelden vare. I "fjordasjø" er den mykeste båten jeg noen gang har kjørt. Bedre enn drevbåt og mange hakk bedre enn enhver outboard. Går på 1,3- 1,4 l/nm mener jeg. Det vil bli produsert nye i regi av skaper og konstruktøren som blir hetende Norhval. Av Westline var det 2 båter i norge. Den ene ble solgt brukt tidligere i år til en nordmann med hytte i sverige. Den andre og mest utstyrte, og med største motor D4 320 er kommet til salgs hos de jeg jobber mest for som du sikkert har sett. Det er da den eneste i landet frem til evt nye blir solgt. De gutta tar gjerne innbytte av kurante båter så bare ta kontakt og hils fra meg. https://www.finn.no/mobility/item/434629521 Har kikket på Norhval! ser ut som innredninga har fått et bra løft i materialvalg. Ligger en stykk Westline27 på Finn. Folk vet sikkert ikke hva det er. Har ligget en stund Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November Fin den Westlinen, men er jo ingen feriebåt. Hadde de tenkt mindre fisk og mere cabin, så kunne den jo slått godt an i markedet i dag. Konseptet er supert ! Selv fikk jeg 12-fotsyken, Morten. Ny verden som åpner seg da Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November 36 minutes ago, Worry II said: Fin den Westlinen, men er jo ingen feriebåt. Hadde de tenkt mindre fisk og mere cabin, så kunne den jo slått godt an i markedet i dag. Konseptet er supert ! Selv fikk jeg 12-fotsyken, Morten. Ny verden som åpner seg da Hvis du leser de første innlegg ser du at jeg ikke er ute etter noen feriebåt, da måtte det blitt et helt annet konsept. maks plass på båtplassen min på hytta er 27-28 fot. Vil ikke ha båten på Orkanger der jeg bor. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November -morten- skrev for 3 timer siden: Har kikket på Norhval! ser ut som innredninga har fått et bra løft i materialvalg. Ligger en stykk Westline27 på Finn. Folk vet sikkert ikke hva det er. Har ligget en stund Som jeg sa. Den er 1 av 2 W27 som ble solgt i Norge. Den andre ble nylig solgt som brukt til en nordmann som tok den med seg til sverige. Dermed et den på finn den eneste båten i norge og har d4 320. Den andre hadde 270. Den har vært annonsert en stund men etter det jeg vet kom nylig inn i innbytte på en nye Sargo som eier gikk å ventet på. Norhval 27 tipper jeg blir aktualitet som ny fra neste år. W27 var for dyr som ny og solgte dermed lite (2 stk). Jeg tror den nye modellen skal gjøres noe rimeligere. Bofasiliteter tipper jeg bortproriteres. Sargo 28 til sammenligning er en noe større båt med 4 sengeplasser i 2 kabiner, smart bysseløsning + wc og dusj inne som mange bruker som turbåt. I fjor dro en kunde og hentet sin S28 i bottenviken og tok den til bergen. I år dro de tur retur nordkapp. Men drev. Det har dog vært lite kluss med DPI og de nye syrefaste propellene, samt senere års generasjon av D4 og D6. De har jo vært på markedet i 20 år nå og vært gjennom 4-5 modelloppgraderinger. Er blitt veldig bra og sømløst. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November Worry II skrev for 2 timer siden: Fin den Westlinen, men er jo ingen feriebåt. Hadde de tenkt mindre fisk og mere cabin, så kunne den jo slått godt an i markedet i dag. Konseptet er supert ! Den er for liten. Pluss motor i midten tar plassen der andre som S28 har en stor senterkabin med plass til 2-3. Blir et annet konsept med W27. Typisk fiske og hyttebruk og takler røffe forhold bedre og mer behagelig enn det meste annet jeg kan tenke meg i den størrelsen (samt gjør 30 knop med aksling). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
-morten- Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November 17 minutes ago, sap_2000 said: Som jeg sa. Den er 1 av 2 W27 som ble solgt i Norge. Den andre ble nylig solgt som brukt til en nordmann som tok den med seg til sverige. Dermed et den på finn den eneste båten i norge og har d4 320. Den andre hadde 270. Den har vært annonsert en stund men etter det jeg vet kom nylig inn i innbytte på en nye Sargo som eier gikk å ventet på. Norhval 27 tipper jeg blir aktualitet som ny fra neste år. W27 var for dyr som ny og solgte dermed lite (2 stk). Jeg tror den nye modellen skal gjøres noe rimeligere. Bofasiliteter tipper jeg bortproriteres. Sargo 28 til sammenligning er en noe større båt med 4 sengeplasser i 2 kabiner, smart bysseløsning + wc og dusj inne som mange bruker som turbåt. I fjor dro en kunde og hentet sin S28 i bottenviken og tok den til bergen. I år dro de tur retur nordkapp. Men drev. Det har dog vært lite kluss med DPI og de nye syrefaste propellene, samt senere års generasjon av D4 og D6. De har jo vært på markedet i 20 år nå og vært gjennom 4-5 modelloppgraderinger. Er blitt veldig bra og sømløst. Ingen tvil om at Sargo28 er et bra alternativ i Pilothouseklassen. Litt usikker på om samnoeren min liker den akterlugaren med lav takhøyde og lite utsyn. Har strengt tatt ikke behov for mer enn 2 sengeplasser. noen ganger 3 om sønnen er med. Noe annet enn siste gen. Volvo er egentlig ikke aktuelt uansett om jeg går for diesel. DPI virker som en step up hos Volvo. Har du foresten hatt noen henteturer med Targa 27.2 SAP? Litt kassete innredning så klart, men har sin sjarm de båtene. Selv i Juni-Juli er det veldig krappe bølger i Trondheimsleia når de går på tvers av strømmen og utløpet av fjordene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November -morten- skrev for 8 timer siden: Ingen tvil om at Sargo28 er et bra alternativ i Pilothouseklassen. Litt usikker på om samnoeren min liker den akterlugaren med lav takhøyde og lite utsyn. Har strengt tatt ikke behov for mer enn 2 sengeplasser. noen ganger 3 om sønnen er med. Med S28 har man valget om man vil sove fremme eller akter. Eller begge deler om man blir hiv ut pga snork eller diskusjon hehe Jeg velger alltid akterlugar da jeg liker store binger fremfor V eller øyseng, samt det er stillere og lunere akter. Klar fordel med S28 er at den 3. og 4 sengeplassen er i den andre enden av båten enten man har med sønn eller en kompis/ gjest. Da er det greit å ikke være i samme rom. Mange er 2 stk i en slik båt. Den andre kabinen blir da et fint lagerrom. -morten- skrev for 8 timer siden: Noe annet enn siste gen. Volvo er egentlig ikke aktuelt uansett om jeg går for diesel. DPI virker som en step up hos Volvo. Er av samme oppfatning. Volvo dominerer totalt segmentet med diesel og drev på godt og vondt (monopol er aldri bra). DPI er en klar forbedring fra DPH. Nedre del er den samme. Øvre del er nydesignet med hydraulisk innkobling/ sluring som virker solid. En av grunnene til at jeg tror DPIkommer til å få en høyere snitt levealder er at den har sensor for oljenivået, oljetrykk/ temp samt vann i olja. Sensor for vann/ fukt i belgen også. Da slipper man hvertfall å kjører rundt med vann i drevet halve sesongen og finne ut når det er for sent. -morten- skrev for 8 timer siden: Har du foresten hatt noen henteturer med Targa 27.2 SAP? Litt kassete innredning så klart, men har sin sjarm de båtene. Ikke lange henteturer men jeg har kjørt de. Kjører bra og oppleves veldig likt som S28. Forskjellen er som du sier innvendig hvor det kun er et WC under dekk fremme på T27 og 3. seng er i samme lugar som dobbeltsenga. Interiør er smak og behag. Targa er mer tradisjonell med olja teak innvendig. Sargo har enten lyst eller mørkt lakkert treverk og mindre "stubbefølelse" Halvflyen er fin, men spiser mye plass innvendig og bruken av salong blir en annen. -morten- skrev for 8 timer siden: Selv i Juni-Juli er det veldig krappe bølger i Trondheimsleia når de går på tvers av strømmen og utløpet av fjordene I know. Krapp møkksjø som jeg kaller det. W / N 27 vil være klart mest behagelig. med sitt halvplanerskrog og spesielle baugdesign under vannlinja. S28 og T27 på en god andreplass. De går også godt i 16-20 kn, men trenger mye flaps og ned-trim. Outboard båter blir papp og resonanskasse i forhold til Diesel innboard (min mening). Hvertfall de "vanlige" inkl Ax og Sax som jeg har prøvd. De har sine områder der de er mer egnet en S og T, men det er ikke i typisk Trondheimsleia (eller haulover ) forhold. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.