lurvetass Startet 20.November Link til dette innlegget Startet 20.November Ute på dagstur med en kompis med Nimbus Commander. Og her nord for Edholmen ligger vi i isen. Vi slapp å kaste anker eller feste oss i noen bøye. Tåler glassfiberen å gå i litt is? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Om man går forsiktig går det helt greit. Men det forsvinner nok litt bunnstoff. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 20.November Link til dette innlegget Svart 20.November Båtliv vinterstid Snø, sa du? Apropos, ikke hver dag det er en isbryter til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November Vår tidligere seilbåt Sylfiden fikk en skade på størrelse med en 10-øring i baugen en gang. Det var en boble i glassfiberen som bare var dekket av gelcoat. Med 13 hk var ikke båten noen isbryter. Bortsett fra det har jeg aldri sett et glassfiberskrog som er skadet av å gå i is. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November I ungdommen hjemme i DK, da lekte vi isbryter hver vinter med glassfiber joller og sabb for full gass uten noen skader Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Gikk bra med oss også, men det var mye lyd da vi gikk igjennom. Ikke så lange biten, men var mellom 1 og 2 cm tykk. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Trawler 42 Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November De få gangene jeg tok en tidligere båt (Risør 27 ac) ut om vinteren og ville inn i en bukt som hadde et islag på 1 til 2 cm is, så kjørte jeg full pinne så jeg fikk opp en god hekkbølge og gikk langs kanten av isen. Hekkbølgen brakk opp isen fint og jeg kunne gli sakte inn mot land. Isflakene flyttet seg lett unna. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
whisper Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November Har gått mye i is med småbåt. Så lenge båten er tung nok til å knekke isen med temmelig lavt turtall går det veldig lett. Dvs du vil ikke bruke så mye motorkraft at propellen trekker isflak inn. Det sliter litt bunnstoff i baugen, men har ikke sett slitasje i gelcoat. med 5-6m båt på 5-600kg går 2-3cm is helt greit. en anekdote er rekordfart på en flatbunnet tifoter med 4hk som satt hastighetsrekord med 5-6mm is. Da gikk båten oppå isen og farten nærmest doblet seg. Gikk litt lakk på stammen, men var verdt det. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Ingar skrev On 20.11.2025 at 14.35: Snø, sa du? Bildet av NW 900´en til @Astor liggende godt oppå isen er legendarisk og burde roe enhver med glassfiberbåt som er bekymret for å gå i litt is. Ny-is på høst/ vinter er vesentlig hardere gammel-is på våren Å gå i ny-is høres jæ*** ut men går veldig bra. Har et par erfaringer jeg husker. 1: NW 390. Lå med varme og egen ispropell hvor det ble strømbrudd en romjul med -15 til -20 grader. Kabelbrudd mellom brygger. En av få vintre jeg kan huske hvor det lå is i hele indre indre oslofjord. Båten måtte flyttes da strømmen ikke ville bli ordnet på en stund og det var tjukk is for å komme ut. Ingen skader, kun litt slitasje i bunnstoff rundt baugen og chinen i vannlinjehøyde 2: Kom hjem i Desember med en Nord Star 28 eller 30. Skulle inn i Oksenøya/ Holtekilen og båten skulle opp og inn i hus. Hadde vært kaldt den siste tiden så isen hadde lagt seg ganske tjukt innenfor øyene i Bærum. D6én endte vel på 13-1400 rpm for å få 0,5 - 1 knop. Baugen gikk opp, knakk isen og opp igjen. Tok sin tid men kom nå frem til slutt. Båten ble løftet med en gang og vi var alle overrasket over at det knapt kunne sees at den hadde vært i is. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Santa_Claus Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Det er den tynne isen som er verst. Blir som et barberblad. Et glassfiberskrog er så hardt at det går bra. På treskrog så skjærer det sakte, men sikkert innover med påfølgende resultat. Tykk is brekker og presses vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November sap_2000 skrev for 22 timer siden: Bildet av NW 900´en til @Astor liggende godt oppå isen er legendarisk og burde roe enhver med glassfiberbåt som er bekymret for å gå i litt is. Ny-is på høst/ vinter er vesentlig hardere gammel-is på våren Å gå i ny-is høres jæ*** ut men går veldig bra. Har et par erfaringer jeg husker. 1: NW 390. Lå med varme og egen ispropell hvor det ble strømbrudd en romjul med -15 til -20 grader. Kabelbrudd mellom brygger. En av få vintre jeg kan huske hvor det lå is i hele indre indre oslofjord. Båten måtte flyttes da strømmen ikke ville bli ordnet på en stund og det var tjukk is for å komme ut. Ingen skader, kun litt slitasje i bunnstoff rundt baugen og chinen i vannlinjehøyde 2: Kom hjem i Desember med en Nord Star 28 eller 30. Skulle inn i Oksenøya/ Holtekilen og båten skulle opp og inn i hus. Hadde vært kaldt den siste tiden så isen hadde lagt seg ganske tjukt innenfor øyene i Bærum. D6én endte vel på 13-1400 rpm for å få 0,5 - 1 knop. Baugen gikk opp, knakk isen og opp igjen. Tok sin tid men kom nå frem til slutt. Båten ble løftet med en gang og vi var alle overrasket over at det knapt kunne sees at den hadde vært i is. Veldig kult bilde av NW Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.