Jump to content

Glassfiber skrog og is? Er det greit.


lurvetass

Recommended Posts

De få gangene jeg tok en tidligere båt (Risør 27 ac) ut om vinteren og ville inn i en bukt som hadde et islag på 1 til 2 cm is, så kjørte jeg full pinne så jeg fikk opp en god hekkbølge og gikk langs kanten av isen.

Hekkbølgen brakk opp isen fint og jeg kunne gli sakte inn mot land. Isflakene flyttet seg lett unna.

Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Har gått mye i is med småbåt. Så lenge båten er tung nok til å knekke isen med temmelig lavt turtall går det veldig lett. Dvs du vil ikke bruke så mye motorkraft at propellen trekker isflak inn.  Det sliter litt bunnstoff i baugen, men har ikke sett slitasje i gelcoat. 
 

med 5-6m båt på 5-600kg går 2-3cm is helt greit. 
 

en anekdote er rekordfart på en flatbunnet tifoter med 4hk som satt hastighetsrekord med 5-6mm is. Da gikk båten oppå isen og farten nærmest doblet seg. Gikk litt lakk på stammen, men var verdt det. 
 

 

Link to post
Ingar skrev On 20.11.2025 at 14.35:

Snø, sa du?

 

Bildet av NW 900´en til @Astor liggende godt oppå isen er legendarisk og burde roe enhver med glassfiberbåt som er bekymret for å gå i litt is.

 

Astor_klatrer.jpg.febd796e88ddc9226ef5e6b68ce16619.jpg

 

 

 

 

Ny-is på høst/ vinter er vesentlig hardere gammel-is på våren

Å gå i ny-is høres jæ*** ut men går veldig bra.

 

 

Har et par erfaringer jeg husker.

1: NW 390. Lå med varme og egen ispropell hvor det ble strømbrudd en romjul med -15 til -20 grader. Kabelbrudd mellom brygger.

En av få vintre jeg kan huske hvor det lå is i hele indre indre oslofjord. Båten måtte flyttes da strømmen ikke ville bli ordnet på en stund og det var tjukk is for å komme ut. 

Ingen skader, kun litt slitasje i bunnstoff rundt baugen og chinen i vannlinjehøyde

 

2: Kom hjem i Desember med en Nord Star 28 eller 30. Skulle inn i Oksenøya/ Holtekilen og båten skulle opp og inn i hus.

Hadde vært kaldt den siste tiden så isen hadde lagt seg ganske tjukt innenfor øyene i Bærum. D6én endte vel på 13-1400 rpm for å få 0,5 - 1 knop. Baugen gikk opp, knakk isen og opp igjen. Tok sin tid men kom nå frem til slutt. 

 

Båten ble løftet med en gang og vi var alle overrasket over at det knapt kunne sees at den hadde vært i is.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev for 22 timer siden:

 

Bildet av NW 900´en til @Astor liggende godt oppå isen er legendarisk og burde roe enhver med glassfiberbåt som er bekymret for å gå i litt is.

 

Astor_klatrer.jpg.febd796e88ddc9226ef5e6b68ce16619.jpg

 

 

 

 

Ny-is på høst/ vinter er vesentlig hardere gammel-is på våren

Å gå i ny-is høres jæ*** ut men går veldig bra.

 

 

Har et par erfaringer jeg husker.

1: NW 390. Lå med varme og egen ispropell hvor det ble strømbrudd en romjul med -15 til -20 grader. Kabelbrudd mellom brygger.

En av få vintre jeg kan huske hvor det lå is i hele indre indre oslofjord. Båten måtte flyttes da strømmen ikke ville bli ordnet på en stund og det var tjukk is for å komme ut. 

Ingen skader, kun litt slitasje i bunnstoff rundt baugen og chinen i vannlinjehøyde

 

2: Kom hjem i Desember med en Nord Star 28 eller 30. Skulle inn i Oksenøya/ Holtekilen og båten skulle opp og inn i hus.

Hadde vært kaldt den siste tiden så isen hadde lagt seg ganske tjukt innenfor øyene i Bærum. D6én endte vel på 13-1400 rpm for å få 0,5 - 1 knop. Baugen gikk opp, knakk isen og opp igjen. Tok sin tid men kom nå frem til slutt. 

 

Båten ble løftet med en gang og vi var alle overrasket over at det knapt kunne sees at den hadde vært i is.

 

 

Veldig kult bilde av NW

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...