Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

Føler et visst ansvar for denne type arbeid på fritiden. Bør vel komme meg innover å inspisere arbeidet. Føler meg ganske så trygg på at alt går som foreskrevet. Men hva med det sosiale? Ensomt der nede i havna?

 

Hilsen en som nyter livet på lukket avdeling med utsikt over Vestfjorden. :cool:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Føler et visst ansvar for denne type arbeid på fritiden. Bør vel komme meg innover å inspisere arbeidet. Føler meg ganske så trygg på at alt går som foreskrevet. Men hva med det sosiale? Ensomt der nede i havna?

Hilsen en som nyter livet på lukket avdeling med utsikt over Vestfjorden. :cool:

Det kan bli noe ensomt på kveldene ja, så du er velkommen på en inspeksjonsvisitt. Har ikke så mye å by på nå akkurat, men det tar vi igjen til sommern , ikke sant Astor :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Båthavna i dag lå helt isfri. Men utenfor var det is et godt stykke utover. Hadde tenkt å gå til Halvorshavn (selv om debatten om kvaliteten har vært diskutert fram og tilbake her på BP) for å bunkre.

Nikta hadde innfunnet seg på brygga iført vinterdress, boller og drikke.

Tidligere i dag snødde skikkelig. Men det var meldt regn og etter hvert opphold.

 

Rundt 20 sekunders gløding og Perkinsen brummer i godlyne under dørkene. Frostvakta ble innstallert i går og har gjort sitt til at det ikke blir kuldegrader i motorrommet,

 

Bilde

 

Vi tipper at isen der ute ikke er blitt alt for hard. Hadde vært fristende med en fjortur akkurat i dag. Temperaturen i styrehuset kommer etterhvert opp i 15 plussgrader og dcet begynner å bli trivelig. Vi kaster koss og drar ut stikkontakte på landstrømmen. Vi glir sakte inn mot iskanten. Nord Westen er stor og tung og det begynner å skrape langs vannlinja. Joda, vi brekker isen fint i stykker, samtidig som farten blir bremset opp av den gjenstridige isen. Bak oss blir det en fin råk. Dette går fint. Etter å ha lekt isbryter noen hundre meter er vi igjen ute i åpent vann. Vi setter fart å går i sving med godt over halv fart der vi vet at hekkbølgene er på sitt aller værste. Helt uakseptabelt sommerstid da vi enda er inne i fem-knops belte. Men bølgende brekker noe av isen i store flak slik at isflakene kan flyte fritt avgårde.

 

Bilde

 

Ved jettèen ved Hurumlandet ligger Kystverkets skip å jobber. De har jobbet mye ute ved Drøbak i det siste. Det ser for oss ut som de skal markere den smale renna inne på Hurumsida med lykter slik at det skal bli lettere å ferdes der natterstid.

 

Ombord er varmen i styrhuset kommet opp i gode 20. Både defroster og Wallasen jobber på fullt. Halvorshavn tok 6.90 for diselen. Astor fikk ombord drøye 180 liter og har nå fulle tanker igjen. På hjemturen møtte vi en julepyntet Color Fantasy. Et flott skue mot en fjord som begynte å mørkne. Ved siden av den store Kielferja lå et hurtiggående marinefartøy, også på vei ut fjorden. Tilbake ved jetteèn lå kystverkets skip i full orange opplysning. De jobbet fortsatt med å montere merker ved det smale løpet.

 

Bilde

 

Inn mot Sætrehavna gikk det lett denne gangen. Utover-strøm hadde gjort det lett for isen å drive utover. Råka vi lagde på utgående var stor og åpen. Kun noen små smell i baugen når vi traff iskanten. Vi gitt med stor fart inn mot råken før vi slakket helt opp. De store hekkbølgene bark opp store isstykker. I morgen er mye av isen drivd bort.

 

Flott ettermiddagstur for Nikita og Astor. En tur som ga oss fred i kroppen etter noe vi begge lengtet etter.

På brygga ble det båtprat med to som ble akterutseilt og ikke møtte til avgangstid. Bendik og Nor_West. Turen med dem tar vi en annen gang.

 

Ville gjerne dele denne turen med dere andre som har slagskipet liggende på land. For meg er dette første vinteren på fjorden. Var gjør det vel at man ta noen minutter å måke av litt snø når man har en fjordtur å se fram til?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det kjennes godt å kunne bruke båten hele året, det er en altfor stor investering å ha stående ubrukt halve året, dessuten er det som medisin å komme seg på fjorden på denne årstiden. Du er alene og det blir jo aldri så stille på havet som om vinteren.... Her er to bilder fra forrige søndag, hele familien på tur med bål og pølsegrilling og nydelig solnedgang mot Sletto og Bømlo på vei hjem...

 

Bilde

 

Bilde

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei Astor og bjoris!

 

Det er jo en sann glede "å få delta" i deres opplevelser på sjøen også på denne årstiden - og ikke minst dele gleden over det frie og gode båtlivet!

 

Gleder meg til neste tur igjen jeg også - og det skal ikke bli så lenge til, nei! :yesnod::wink:

 

Jeg synes betegnelsen Astor har begynt å bruke, - "lukket avdeling" - er meget treffende og siden jeg har hatt gleden av å ha en båt med "lukket avdeling" en god stund - ja, så forstår jeg antageligvis gleden du uttrykker veldig godt! :sailing::flag:

 

God tur videre - ShipO'Hoi! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder da rem ? Almuen forlanger bilder. :cool:

Kommer etterhvert Thor

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva er alt det hvite på vannet, Astor. Er det IS :eek:

Her syd i Vestfold er det nesten badetempratur. iallefall hvis du deler med 3...

7 grader i fjorden her nå, og så er det ISFRITT.

:cool:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hva er alt det hvite på vannet, Astor. Er det IS :eek:

Her syd i Vestfold er det nesten badetempratur. iallefall hvis du deler med 3...

7 grader i fjorden her nå, og så er det ISFRITT.

:cool:

Bilde

 

 

HUSK: Vi befinner oss MYE lenger mot nord enn du der nede i Vestfold. Det er hovedårsaken til mye iss på våre kanter.

 

Tror nok isen er i ferd med å forlate oss for denne gangen. Grunnen til mye is her og innerst ved Sandvika er at det blir mye ferskvann på slike steder. Men Astor har bevist at han (hun?) er en dyktig isbryter.

 

Når forholden er spesielle så er det artig å lage små reportasjer fra båtlivet. Er det interesse så kan vi forsøke oss på flere utover vinteren.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Da gikk det greit? , å gå gjennom isen. Jeg har drevet litt som isbryter i hjemmehavna mi, med en minor 7100. Sluttet med det etter at bunnsmurningen ble slitt bort i baugen. :wink:

 

Ut i fra bildene ser det ut som isen ikke var så hard, siden det hadde lagt seg snø oppå. Men når den er blank kan den være litt vel tøff i kantene syns jeg.

Link to post
Share on other sites

Husk å ta deg en tur i fjæresteinene den 22 februar W-945. Er det isfritt på denne dagen blir det tidlig vår.

Er det is så kan du sjekke tykkelsen og gjøre din egen bedømmelse av hvor sent vår kommer. Dette er et værtegn som alltid stemmer på Tjøme.

 

I følge Wesenlund så blir det sen vår hvis telen ikke har forlatt bakken ST.Hans-aften. :lol::lol::lol:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har du kikket på baugen etter du var i isen,Astor. Så en gang en tresnekke som kjørte inn i blank fjordis som bare var ca 1cm tykk. Det gikk fryktelig galt, isen skar hull i bordgangen i vannlinjen foran i baugen. Og det var bare en tur på ca200 meter. Heldigvis sto kranbilen klar på kaia og fikk løftet han opp.

Sist store isvinter her i Søndre Vestfold var vel i 1995 tror jeg. Det var det med manns minne da :rolleyes:

Men det som Thor skriver om is passer godt med det jeg kan erfare herifra også,

og fjordisen legger seg skjelden før i Februar.

 

ASTOR : Herved utnevner jeg deg som 1. Æresformann på Lukket Avdeling for

sesongen 2006.

Må hell og lykke følge deg, din båt og ditt mannskap i alle farvann

Nb! Husk å holde døren lukket

 

 

 

Hilsen President F L A. W-945

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Nå er det stor forskjell på trebåt i isen som er nesten døfødt kontra en plastbåt . Har kjørt i isen i mange år og aldrig hatt noen merker etter det .Kan passe på litt vis isen blir for tykk og den knekker slik at den treffer propellen , den er ikke morro og kan fort bli dyrt .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nederste bilde. bjoris, - er det frå Føyno? Med Stordabrua i bakgrunnen

Litt treig her, men ja, det er helt korrekt. Dette var jo et fantastisk sted før broa kom. Nå er det et fantastisk sted med bilstøy (ikke så mye, men det skal liksom ikke være billyd når du er på sjøen). Nå er vi her ofte likevel fordi det er fin strand og kort fra havna. Uten en strand i nærheten blir 3 åringen fort lei. En av planene nå i vinter er å finne frem til flest mulig alternative steder med sandstrender nedover mot Sørlandet. Det er helt avgjørende for om turen blir en suksess, men det var en annen skål...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvordan får jeg laget en fin, rustfri ishud i baugen? Noen tips?

M/Y Ellen Marie

Ishud skal vistnok produseres i kopper da dette hoder lenger en annet materiale. Ikke spør meg hvorfor. Kopper er jo et bløtere materiale enn rustfritt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin tur både på og i sjøen i dag. :crazy:

 

Vi var tre karer som dro ut til Alvern brygge på Nesoddlandet i dag for og dykke litt. Kjempefin sikt på denne tiden av året - ca 15-20 meter. Lite liv der i dag dessverre.

 

Ikke noe is å se i dag, men hadde litt is på vei inn til Sandvika for to uker siden. La etterpå merke til at bunnstoffet (sort) var mer eller mindre slitt bort i et 4-5 cm høyt felt langs vannlinjen i baugen og på sidene så den grå primeren var synlig. Dette var nyfrosset is ca. 1 cm tykk.

 

Fra i dag:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Og et par bilder av en tur for et par uker siden:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...