arnbr0 Startet 22.November Link til dette innlegget Startet 22.November Driver fortsatt å rydder i i gammelt elektrisk utstyr og kabling i min "nye" Viknes 900 Combi. Kartplottere, radar, ekkolodd og vhf er nå koblet sammen og fungerer. Turen har nå kommet til autopiloten som er en C-TRONIX AP9000. Det är ut til at denne ikke er original fra Viknes, da det med båten også var bøker på en ctrek 747 som antagelig var den som satt der da båten var ny. C-TRONIX en har et betjeningspanel , hydraulisk pumpe, rorindikator og styringsenhet. Ved om/standby kommer båtens kurs rett i displayet, men når autopilot aktiveres, begynner pumpen å aktivere roret, men styret helt vilt. Tror selv at det er styringsenheten som er gåen. Hvet noen om noen som kan reparere slikt.. Kan styringsenheten erstattes av en annen fra annet fabrikat. Har sett på noen andre styringsenheten og det ser ut som de har lik tilkobling til pumpe,fluxgate, strøm, rorindikator. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Anbefaler en litt bredere feilsøking før du gir elektronikken skylden,er du sikker på at rorindikatoren er i orden? Sjekk tilkoblinger og kabler. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November En analog rorindikator (giver) er vanligvis et potmeter. Hvis det er 3-ledere så står det gjerne en spenning på fra autopiloten. Det er trolig der det er merker RUD. En leder (svart?) er da jord, en kan være 5V forsyning (rød?), og den tredje kan variere spenning med rorvinkelen (hvit?). Da kan en måle spenningen på den med et multimeter mens roret dreies (mellom svart og hvit) , og se at det er en jevn endring. Alternativt kan en koble fra giveren og ohme. Hva er merkingen der den tykke grå kabelen er koblet til? Og hvor går den? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 23.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November Takker for svar. Det vel slik med elektronikk at en liten feil( dårlig kontakt) kan få hele greia til å feile. Jeg kan prøve å feilsøke slik det foreslås og kanskje også litt elektronikkrens på alle koblingspunktene. Kjenner noen til om Fluxgatekompass går om hverandre. Et slikt kan jeg antagelig få tak i, men tror det er Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Dersom du har OK kurs på display når autopilot ikke er aktivert er det gjerne ikke så sannsynlig at fluxgate er gåent? Hva skjer i displayet når AP aktiveres og ‘styrer vilt’? Er kurs fortsatt tilsynelatende OK? Rorindikator er jo nevnt allerede. Om denne ikke fønker så kan sikkert det være en grunn til oppførselen. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 23.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November Displayet viser kursen båten går. Den holder ikke innstillet kurs. Jeg hører hyd.pumpa går, men helt i vilrede. Jeg har søkt etter denne autopiloten på internettet , men firma som laget dette holdt til i Engeland og er nedlagt. Det virker som jeg er den eneste i verden som har denne piloten. Finner ikke noe på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart Lørdag 18:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:00 Ok, da gjør jeg et forsøk på å feilsøke. Jeg har lest meg opp litt på mulige feilkilder i et slikt system og det fremstår for meg som at det kan være rett, det som har blitt sagt om mulig feil i rorsensoren. Bildene fra styringstavla viser at det skal være 3 ledninger fra rorindikatoren. Dette er i tråd med det som tidligere er sagt i tråden. Alle rorindikatorer, som jeg har googlet fram, har også 3 ledninger og blir beskrevet som potensiometer med variabel motstand. Da jeg demonterte "min" rorindikator så var den selvfølgelig annerledes . Det viser seg at det er rorindikatoren fra det gamle opplegget som var Cetrek 747, og rorindikatoren heter 930-801. Der var det slik bildet viser, en masse ledninger. Mikrobrytere som tydeligvis begrenser Styrbord og babord , men også flere ledninger som jeg ikke kan finne ut av. Ledningen fra rorindikatoren er tydeligvis skjøtet inn på annen ledning frem til styringstavla, for som det fremgår av foto så stemmer ikke farve/tverrsnitt med det som går inn der. Jeg tror vel at de som monterte dette mente at de hadde funnet de tre ledningene som bare regulerte den variable motstanden og koblet disse inn på Styringstavla. Er det noen som har en formening om hvem ledning som skal inn på de tre punktene på styringstavla, og eventuelt hvordan man kan måle om potensiometeret er i orden, jfr. foto Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Lørdag 18:18 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:18 Ut fra bildet og skjemaet må jo rød (R) og sort (Bk) være endepunktene på potmeteret og Hvit(W) ‘wiper’. De ses jo også på toppen av potmeter/rorføler og føres videre i egen svart hylse. Så disse tre burde tilsvare de som føres til autopilotcomputer. Men det kan jo være at selve potmeteret har en annen resistans enn det som er vanlig? Mener jeg har sett flere steder at 5 kOhm er typisk. Ville målt motstand mellom rød og sort ledning, og så mellom sort/rød og hvit mens potmeter/rorføler dreies til endeslag begge veier. Men uten dokumentasjon blir det jo gjettverk mhp hvilken motstand autopilotcomputer ‘forventer å se’ da. Har autopilotdisplay noen form for utlesning av rorvinkel?.. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart Lørdag 19:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:20 Jeg kan ikke huske at displayet har noen form for angivelse av rorvinkel. Jeg er heller ikke sikker på om autopiloten noen gang har virket. Forrige eier sa at han ikke brukte autopiloten, fordi den styrte litt i hytt og pine . Jeg har også flere stedet sett at 5 kohm er nevnt i forbindelse med testprosedyre av slikt utstyr. I manualen står flg. text om testprosedyre, jfr, foto Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 20:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:15 Jeg fant litt info om en lignende giver. Den har 2kohm motstand og forsynes med 5V over rød og svart. Du bør sjekke om autopiloten setter en spenning over rød og svart. Uten spenning der blir det ikke gode målinger uansett. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart Lørdag 21:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:21 Jeg kan ikke si hvordan dette virker, men noe strøm må vel gå i et system med 3 elektriske ledninger. Ser av tavla og autopilotens koblingsskjema at det er tre ledninger som gjelder. Flere moderne givere operer med tre ledning og angivelse av korrekt ohm ved måling. Gjetter vel på at er verd å prøve en slik giver på denne piloten. Kan alle de andre ledningene på min giver være NMEA 0183 hvis den også er tenkt å kunne kobles mot en rorindikator? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 11:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:10 J-Å skrev for 14 timer siden: Jeg fant litt info om en lignende giver. Den har 2kohm motstand og forsynes med 5V over rød og svart. Det står 2kohm på min giver også. Skal få hjelp til å teste litt slik du sier Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 11:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:21 Siden det er en spenning som avleses er ikke motstanden helt kritisk. I motsetning til en 2-wire giver, hvor en leser av motstanden. En 5K giver kan muligens fungere. Men det viktigste er altså at det står spenning på. Jeg forsto ikke helt det du skrev om NMEA0183. Jeg tviler på at piloten kan motta rordata på den inngangen. Det må i så fall gå via plotteren, siden NMEA0183 kun kan ha en kilde. Det ser ikke ut til at autopiloten har støtte for endestoppkontakter, så de tilkoblingene tror jeg du kan se bort fra. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 11:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:40 J-Å skrev 15 minutter siden: Jeg forsto ikke helt det du skrev om NMEA0183. Jeg tviler på at piloten kan motta rordata på den inngangen. Det må i så fall gå via plotteren, siden NMEA0183 kun kan ha en kilde. Nei. Det var bare en ukvalifisert antagelse at alle de ekstra ledningene i kabelen kanskje var en NMEA kobling til en egen rorindikator utenom autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 15:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:15 Cetrek hadde også en rorgiver uten stoppangivelse, 930-809. Den er helt lik den som står hos deg, bortsett fra at den ikke har noen stopangivelse for fullt rorutslag i den ene eller andre retningen. Den har 2 kilo ohm over svart og rød leder. Hvit leder er signal, rød leder er +5 volt og svart er jord (GND). Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 16:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:43 baatglede skrev 1 time siden: Den har 2 kilo ohm over svart og rød leder. Hvit leder er signal, rød leder er +5 volt og svart er jord (GND) Ok. da har jeg gjort et forsøk. Multimeteret på 20kohm. Da står det 2.58 i displayet når jeg måler mellom svart og rød leder, uavhengig av stillingen på sensearmen. Kan jeg også måle variabel motstand hvis jeg måler rød mot hvit? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 17:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:07 Hvis du måler måler hvit mot rød også vil jeg tro at du får variabel motstand. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 17:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:13 baatglede skrev 4 minutter siden: hvit mot svart skal det gi variabel motstand så vidt jeg kan forstå Da målet jeg 1.0 i nærheten av ytterkant til noe over 2.0 på andre siden. (skulle hatt tre armer). Tyder dette da på at giveren er i orden ? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 17:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:16 Prøv å måle hvit mot rød. Skal gi samme bildet Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 17:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:31 baatglede skrev 15 minutter siden: måle hvit mot rød. Skal gi samme bildet Ja, det gav samme bilde, men var det muligens motsatte verdier i forhold til styrbord/babord ? Ja ny måling bekrefter det Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 17:35 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:35 arnbr0 skrev 1 minutt siden: Ja, det gav samme bilde, men var det muligens motsatte verdier i forhold til styrbord/babord ? Ja, det høres riktig ut. Min Cetrek autopilot hadde problemer med at den kjørte roret fullt ut i en retning straks den ble aktivert. Det var rorgiveren som var ødelagt og bytte av den løste problemet. En annen ting som kan lage problemer er selvfølgelig fluxgate kompasset. På min autopilot er det eget valg for å kalibrere ("snurre") det... Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 17:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:52 baatglede skrev 21 minutter siden: Min Cetrek autopilot hadde problemer med at den kjørte roret fullt ut i en retning straks den ble aktivert Ja. Det virker slik hos meg også. Prøver med styreknappene på kontrollpanelet, men det blir bare helt vilt. Nå er det jo slik, som jeg har beskrevet tidligere, at autopiloten min ikke er en Cetrek, men en c-tronix AP9000, Denne har prosedyre for å stille inn ytterpunktene i forhold til styrbord og babord. Da skal piloten "huske" det selv. På styringsenheten er det , etter koblingsskjema, ledningene grønn, blå, rød fra giveren skal kobles til, men det er ledningen fra en c-tronix giver. I båten kan jeg finne ut av hvordan min giver har vært koblet mot styringsenheten. Tror fluxgaten virker da rett kurs vises i displayet på kontrollenheten på dashbord Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 17:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:57 arnbr0 skrev 1 minutt siden: Ja. Det virker slik hos meg også. Prøver med styreknappene på kontrollpanelet, men det blir bare helt vilt. Nå er det jo slik, som jeg har beskrevet tidligere, at autopiloten min ikke er en Cetrek, men en c-tronix AP9000, Denne har prosedyre for å stille inn ytterpunktene i forhold til styrbord og babord. Da skal piloten "huske" det selv. På styringsenheten er det , etter koblingsskjema, ledningene grønn, blå, rød fra giveren skal kobles til, men det er ledningen fra en c-tronix giver. I båten kan jeg finne ut av hvordan min giver har vært koblet mot styringsenheten. På noen autopiloter kan en få fram indikasjon for rorvinkel på kontrollpanelet til piloten. Hvis din autopilot har det så kan du enkelt sjekke om den får riktig angivelse av rorvinkel ved å dreie roret manuelt med autopiloten i "stand by" og se at rorvinkel angitt på panelet til autopiloten endrer seg tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 18:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:07 baatglede skrev 6 minutter siden: På noen autopiloter kan en få fram indikasjon for rorvinkel på kontrollpanelet til piloten. Hvis din autopilot har det så kan du enkelt sjekke om den får riktig angivelse av rorvinkel ved å dreie roret manuelt med autopiloten i "stand by" og se at rorvinkel angitt på panelet til autopiloten endrer seg tilsvarende. Ja. Jeg skal finne ut hvordan min giver var koblet til styringsenheten og så gå over hele oppsettet slik manualen foreskriver. Kan vel også måle om rød ledning for 5v ? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart igår klokken 18:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:36 arnbr0 skrev 29 minutter siden: Ja. Jeg skal finne ut hvordan min giver var koblet til styringsenheten og så gå over hele oppsettet slik manualen foreskriver. Kan vel også måle om rød ledning for 5v ? Ja, absolutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.