toholthe Startet 23.November Link til dette innlegget Startet 23.November Hei, jeg vurderer å kjøpe 3stk 314ah WattCycle batterier til å ha i båten. Får jo veldig mye ah for pengene i forhold til de norske leverandørene. Noen som har erfaring? De sender gratis til Sverige, så blir å hente de der. https://eu.wattcycle.com/products/12v-314ah-mini-lifepo4-battery-with-bluetooth Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Var jo utrolig billig ja. Rett før en får lyst å bestille hjem selv. Men prisene er vel på vei ned for disse sådan generelt. Så vil kanskje se flere sånne tilbud fremover. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Ser ut som de har hatt noen utfordringer: Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
J-Å Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Det ser ut til å gjelde for andre merker også, som bruker samme BMS: https://www.youtube.com/watch?v=aXBCPDbB1mE Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Dette er jo omtrent som mine 2 hjemmebygget batterier oppføre seg. Ene forblir på 100% det andre tappes ned en goe del, før det andre kobler seg på. Så er nød å være noe med bms. Hos meg kom dette først eter 2 sesonger. Når jeg nu ser/høre hva han sier, så kan jo dette tyde på et generelt problem med disse smart bms. Får evt bytte ut bms på mine og se om dette problemet blir borte. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Hei, dette problemet er løst med disse batteriene. De har oppdatert software i BMS og app. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November toholthe skrev 8 minutter siden: Hei, dette problemet er løst med disse batteriene. De har oppdatert software i BLS og app. Har du noen link som bekrefter dette? Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Hei, Sitat Har du noen link som bekrefter dette? det står blant annet i kommentarene til videoen det er linket til over. Ellers står det også på siden du bestiller disse batteriene som jeg linket til i den første posten. "Bluetooth Battery Parallel Issue Solved" Det finnes også et par andre videor på nett og i noen forum som beskriver at dette er løst. De skriver det også selv: https://www.wattcycle.com/blogs/news/wattcycle-app-parallel-discharge-repair-and-dual-mode-operation-guide?srsltid=AfmBOop0YUE_TGqHXRF8undJ8NIjQB4zH5bBmk071GCf0UnQVqc9Jrc8 Så vil tro det ikke er noe problem med WattCycle lengere, men LiTime og andre ser ut til å ha samme probem enda. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Slike batterier bør man som Will sier sikre individuelt. Men for egen del så ville jeg aldri montert ett slikt batteri i båten. Det finnes mange gode normer som sannsynliggjør ett sikrere båtliv når man først velger å gå over til lithium. Batterier som er bygget og testet i henhold til alle normene nedenfor er hyllevare i Norge, men til en vesentlig høyere pris. For de av oss som av og til stamper mot bølgene langt fra land, så kan batterier som er iht. normene nedenfor bokføres som sikkerhetsutstyr sammenlignet med batterier som kontinuerlig slipper igjennom mer enn 500A uten å koble ut, og som ikke er testet for mekaniske påkjenninger og vibrasjoner. Batteripakke (Pack): UN38.3: Sikrer at litiumbatterier er trygge for transport. CE: Angir at produktet oppfyller EUs sikkerhets-, helse- og miljøkrav. E-mark: Indikerer samsvar med relevante direktiver for bruk i kjøretøy (f.eks. bobiler). IP67: Klassifisering for beskyttelse mot støv og vann (neddykking i begrenset tid) for visse modeller i serien. Battericeller (Cell): UN38.3. UL1973: En anerkjent sikkerhetsstandard fra Underwriters Laboratories for batterier brukt i stasjonære og motoriserte applikasjoner. UL9540A: Testmetode for termisk runaway (brannspredning) på celle- og modulnivå. IEC62133: En internasjonal standard for sikkerhetskrav til bærbare sekundærbatterier og batteripakker. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Hei, En MRBF sikring pr. batteri er vel uansett en billig forsikring. Hadde tenkt å sette på det samt sikre hele banken med en Class-T sikring. Mitt alteranativ er ikke å går for "top of the line", men heller et batteri fra de store båtbutikkene. Mener du at Scanbatt, Makspower, Prosupply, Improve etc som selges i norske nettbutikker er testet mot alle disse standardene. Eller tenker du på dyrere løsnigner som Victron NG etc. Mitt inntrykk er at batteriene som selges i Norge stort sett er "same shit, different wrapping". LiTime, WattCycle og andre er jo veldig mye større på verdensbasis. Grunnen til at de store ikke selges her i Norge er fordi vi ikke er medlem av EU og de ikke vil sette opp en egen distribusjon i lille Norge. Hvis jeg kjøper 30 batterier fra Alibaba kan jeg også få det med egen logo og innpakning, men det gjør de ikke noe tryggere. Disse kinabatteriene er jo solgt fra tysk nettbutikk med de godkjenninger som kreves der. Det er liten tvil om at man kan kjøpe seg et mer robust system om man legger mye penger i det, men det er det vel de færreste som som bruker båten til helgetur og ferie som gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November toholthe skrev 13 minutter siden: Mitt alteranativ er ikke å går for "top of the line", men heller et batteri fra de store båtbutikkene. Nedenfor ser du ett eksempel på ett kina batteri som har bra kvalitet og mange godkjenninger. Prisen er naturligvis høyere enn hva man finner i nederste klasse, men jeg tror man stiller sterkere om ett slikt batteri fører til en forsikrings skade. Det handler egentlig om byggekvalitet og sikkerhet. Har sett Will P. demontere mange batterier av elendig kvalitet på youtube kanalen sin. Mange kjøpere skal sette dem i ett skur og bruke dem til solceller. Vi skal ha med ungene ut på nattseilas flere timer fra land i 2-3 meter sjø. Da kan slike godkjenninger være forskjellen på en god og en veldig dårlig tur slik jeg ser det. https://www.ihytta.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-200ah-t-premium-200a-bms Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Ja, ser absolutt argumentene dine. De er jo veldig mye større fysisk de du linka til. Ville i så fall blitt betraktelig mindre ah. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Seilars skrev 54 minutter siden: Nedenfor ser du ett eksempel på ett kina batteri som har bra kvalitet og mange godkjenninger. Prisen er naturligvis høyere enn hva man finner i nederste klasse, men jeg tror man stiller sterkere om ett slikt batteri fører til en forsikrings skade. Det handler egentlig om byggekvalitet og sikkerhet. Har sett Will P. demontere mange batterier av elendig kvalitet på youtube kanalen sin. Mange kjøpere skal sette dem i ett skur og bruke dem til solceller. Vi skal ha med ungene ut på nattseilas flere timer fra land i 2-3 meter sjø. Da kan slike godkjenninger være forskjellen på en god og en veldig dårlig tur slik jeg ser det. https://www.ihytta.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-200ah-t-premium-200a-bms Ser dette har feks dette som jeg ikke ser noe nytte av i båten Varme, Av/På bryter og CAN/RS485(dette er ting som gjør det dyre) Å at de andre ikke skal tåle bølger har jeg lite tro på. Nå har mine hjemmebygget kasser vært med i både 2 å 3 meter bølger(å sikkert også 4m) flere ganger uten noen problemer. Er jo ikke noe væske i disse. Batterier skal stå skikkelig fastmontert i båt, ellers hjelper det lite hvor dyre de er, om de flyr rundt i feks motorrommet. Så nei ser ingen problem med feks de fra wattcycle om ellers bare dette problemet med bms er fikset. Så er det også sådan, at Norske butikker skal ha en helt annen pris på det meste i forhold til feks i EU. Mitt nye Ror kostet jo halvparten fra stor EU nettbutikk i forhold til Sleipner, å sleipner kjøper fra Italienske Radice de også. Samme med deler til ZF girkassa. Største faren med batterier i båt, er som jeg ser det, at folk bruker alt for tynne kabler, å en får varmgang i systemet. Å det kan skje med alle batterier, om de koster 1000 eller 100000kr. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Har fått litt kalde føtter etter å ha lest meg litt opp på FCP. Det at mosfet bare kutter lading er jo ikke helt bra. Jeg har en multiplus 3000 og ble skeptisk etter å ha lest dette. Den fixen løser visstnok ikke problemet likevel. https://community.victronenergy.com/t/charging-two-paralleled-314-smart-batteries/48552/22 Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Tror jeg går for disse. Virker som et seriøst amerikansk firma. Ikke samme problem som WharrCycle og Litime. Ringte de, og de tok telefonen med det samme og virket proffe. Representert på Mets i Nederland denne uka tyder på at de satser på båt. Ikke så gal pris heller. Ikke Bluetooth, men det trenger jeg ikke. https://www.epochbatteries.com/eu/products/12v-314ah-eco-series-lifepo4-battery Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Ser på databladet at det stå disabeled bak equalization. Om dette betyr at BMS ikke balanserer cellene ville jeg vært skeptisk. For øvrig synes jeg det er kjekt med blåtann og app på telefonen slik at jeg kan følge med på status på batteriet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Seilars Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November toholthe skrev 23 minutter siden: Tror jeg går for disse. De gir ett veldig godt inntrykk i den linken. Ser også at de oppgir «compliance spesifications». På papiret så ser dette bra ut synest jeg. Imponerende hvor små disse Lifepo4 batteriene har blitt på kort tid. Jeg ville savnet blåtann, ikke for å se hvor mye strøm eller % som er igjen, men for å se at cellene er jevne, og at de deler likt. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Sitat Ser på databladet at det stå disabeled bak equalization. Dette er bare anbefalte innstillinger på lader. Snakket med de og de bekreftet at det er balansering. EVE314ah celler som også er bra. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Sitat Jeg ville savnet blåtann, ikke for å se hvor mye strøm eller % som er igjen, men for å se at cellene er jevne, og at de deler likt. Får ikke alt til den prisen. Får tenke at det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av. De har en dyrere versjon også som snakker med Victron cerbo etc, men det blir for pricy. Det at de faktisk tar telefonen og svarer på spørsmål tenker jeg er et kvalitetstegn. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November toholthe skrev 7 minutter siden: Dette er bare anbefalte innstillinger på lader. Snakket med de og de bekreftet at det er balansering. EVE314ah celler som også er bra. Så lenge du ikke har bluetooth på det, så er ikke det noe anbefalt, da er det settings på bms, som er permanent. Lader har ikke noe med balansering å gjøre. Lader stapper inn strøm via 2 poler å fordeles via bms inne i selve batteriet. Så du får ringe å hør ede hvordan du endre settings på bms uten bluetooth. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Sitat Ser på databladet at det stå disabeled bak equalization. Om dette betyr at BMS ikke balanserer cellene ville jeg vært skeptisk. Det var snakk om «equalization» som ikke refererer til balansering, men equalization cycle som skal være disabled. Får nok ikke gjort noen endringer på BMS, men det trenger jeg ikke heller. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November toholthe skrev 6 minutter siden: Det var snakk om «equalization» som ikke refererer til balansering, men equalization cycle som skal være disabled. Får nok ikke gjort noen endringer på BMS, men det trenger jeg ikke heller. Den må forklares bedre. Hva er det da som skal ballanseres/utjevnes om denne er enabled? Her lukter det feil svar fra de, eller feil spørsmål fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Nei, dette tenker jeg er klart. Står jo under avsnitt for anbefalte ladeinstillinger. De anbefaler å ha «equalization» disabled da dette er en funksjon for agm batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Hva har lade oppsett på selve lithium batteriet sin bms med agm batterier å gjøre. Er jo et batteri å ikke en lader du kjøper. Her tror jeg du må sjekke litt mer. Men greit du får tro hva du vil, men er nok tydelig ut ifra spec, at det er bms uten ballansering som brukes her. Så kan du jo også forklare hvordan en lader skulle kunne ballansere cellene. For det blir interessant å vite. Da kjøper jeg fort en sådan lader. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Sitat Så lenge du ikke har bluetooth på det, så er ikke det noe anbefalt man kan jo stille inn ladeprofil på batterilader selv om man ikke kan endre BMS. Let’s agree to disagree. Google «equalization mode» så ser du at dette er en instilling på mange ladere. Denne ønsker de at man skrur av om man bruker en sådan lader på dette batteriet. Bruker du en dedikert lifepo4 lader har den inne denne innstillingen. dette har ingenting med balansering av celler å gjøre det er poenget. Det er noe Brigg foreslo i sitt innlegg. selvfølgelig har batteriet balansering av cellene. Det bekreftet de pr tlf. balansering av celler heter forøvrig «balancing» på engelsk, så hvorfor dere tror «equalization» gar noe med dette å gjøre skjønner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.