Seilars Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November toholthe skrev for 8 timer siden: Google «equalization mode» så ser du at dette er en instilling på mange ladere. Enig, de er nok opptatt av at man ikke skal bruke laderens equalization mode, og bruker nok ikke dette ordet om celle balansering, selv om det kunne vært ett godt ord. En produsent / importør med det profesjonelle databladet som disse batteriene har vet at det må balanseres. Men det som er interessant for din del er mer detaljer om når og hvordan det balanseres. Ett argument for å kjøpe med blåtann er at man kan følge med på cellenivå. Vi har både victron BMV på banken, og blåtann på batteriene. Victron batterimeteret er det vi bruker til daglig, mens jeg bruker blåtann for å se at cellene er jevne, og at alle batteriene leverer som forventet ved lade og utladetester. Spesielt når batteriene blir litt eldre, så kan det være interessant å følge med på at alle cellene i batteriene leverer som forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Hjelper ikke med fancy datablad, når det intet sier om balansering, hvis det henvises til laders oppsett. Siden du ikke har noen som helst mulighet å sjekke tilstand på celler, så burde det være opplyst hvordan disse balanseres. Siden de ikke opplyser dette, så er nok bms av billigste sorten uten noen form for balansering. Setter du disse i hop 2 eller 3stk, så har du nada kontroll på om ene batteriet henger etter med celler som er i ubalanse, å følgelig et batteri som kanskje ikke oppnår full lading. Vet alt for godt hvor lang tid det tok før alle celler var i god balanse når jeg bygget mine 2 batterier. Så igjen, nei ikke et batteri jeg hadde brukt en krone på. Når de i tillegg vil sende gratis fra USA til feks Danmark(fant ikke Norge i listen) Så lukter det ennå mer billig kina greier. Bare å se hva frakt normalt koster for ting med litt tyngde fra USA til Europa, ikke noe gratis det. Så da har de faktisk ekstrem god fortjeneste på disse i utgangspunktet. Bare se hva kvalitets celler koster løse. Men kjøp hva du vil. Men å tro du får top of the line her, er nok som å tro på julenissen. Billig Kina batteri er nok mer hva du får. Sjekk også retur frakt til feks USA om du får problemer med et og vil klage på det. Tenker den nok er litt mer enn en Norges pakke det. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Epoch virker ganske seriøse. Tipper de har kontroll på cellebalansering. Har spurt på nytt skriftelig, får se hva de svarer. Nå er det jo sånn at mange Lifepo4 batterier som selges i Norge ikke har bluetooth. Er nok de færreste som følger med på cellebalansering. Jeg sier ikke at det ikke er smart å gjøre det, men kanskje litt mer for de spesielt intresserte. De sender selvsagt ikke fra USA. De har lager i Europa (Tyskland/Polen) sånn som alle de andre store. Derfor sender de gratis i EU. Norge er jo litt spesielle med et veldig beskytta marked siden vi ikke er i EU. Det reflekteres også i prisene. Løsningen her blir å bestille de til Strømstad til "post restante" og betale MVA på tollvesenets app. Da betaler jeg i prinsippet dobbel MVA (EU og Norge), men likevel blir det mye billigere enn å kjøpe batterier her hjemme. Så får man med seg litt bacon når man først er i Sverige :). Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Nå spurte jeg deres chat om de har lager i europa. Her er svaret. No, we don't have local storage in Europe. We have two locations - one in Stockbridge, Georgia, USA and one in San Juan, Puerto Rico, USA. Read more here and here Så hvor finner du deres lokasjon i europa? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Seilars skrev for 18 timer siden: Slike batterier bør man som Will sier sikre individuelt. Men for egen del så ville jeg aldri montert ett slikt batteri i båten. Det finnes mange gode normer som sannsynliggjør ett sikrere båtliv når man først velger å gå over til lithium. Batterier som er bygget og testet i henhold til alle normene nedenfor er hyllevare i Norge, men til en vesentlig høyere pris. For de av oss som av og til stamper mot bølgene langt fra land, så kan batterier som er iht. normene nedenfor bokføres som sikkerhetsutstyr sammenlignet med batterier som kontinuerlig slipper igjennom mer enn 500A uten å koble ut, og som ikke er testet for mekaniske påkjenninger og vibrasjoner. Batteripakke (Pack): UN38.3: Sikrer at litiumbatterier er trygge for transport. CE: Angir at produktet oppfyller EUs sikkerhets-, helse- og miljøkrav. E-mark: Indikerer samsvar med relevante direktiver for bruk i kjøretøy (f.eks. bobiler). IP67: Klassifisering for beskyttelse mot støv og vann (neddykking i begrenset tid) for visse modeller i serien. Battericeller (Cell): UN38.3. UL1973: En anerkjent sikkerhetsstandard fra Underwriters Laboratories for batterier brukt i stasjonære og motoriserte applikasjoner. UL9540A: Testmetode for termisk runaway (brannspredning) på celle- og modulnivå. IEC62133: En internasjonal standard for sikkerhetskrav til bærbare sekundærbatterier og batteripakker. Med den kravlista så blir det ikke lett for vanlige folk å handle lithium batteri. Kikka på ei anerkjent norsk båt-nettside, med lithium batterier, av det vi her kaller anerkjente merker, hvor de hevder de har batterier som er egnet for båtbruk. Der var det ingen batterier som tilfredsstilte alle disse kravene. Nesten rart norske batteri-leverandører tørr å anbefale batterier som ikke er egnet å ha i båt? Eller er det forsvarlig å installere batterier sin ikke tilfredsstiller disse kravene? Tror en må være forsiktig å skille mellom anerkjente batteri-leverandører og nye. Felles for alle, meg bekjent, anerkjente batteri-produsenter, er at de har produserer blybatterier i flere mannsaldere, men Lithium er nytt for de, og kjøper de av andre, ofte Kina, og setter eget navn på de. Prisen på batteriet avhenger jo ofte av hvor anerkjent produsenten, og leverandøren er. Slik som det batteriet du anbefalte, det selges under annet navn, av annen leverandør, til høyere pris. Ville bare si, ikke lett dette… 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Sørlandet2 skrev 53 minutter siden: Med den kravlista så blir det ikke lett for vanlige folk å handle lithium batteri. Jo, det kommer nok for fullt i tiden fremover at seriøse importører stiller krav til at batteriene de importerer tilfredsstiller internasjonale normer. TS klarte å snu seg rundt på noen få timer. Han gikk fra Wattcycle som var skremmende dårlige på beskyttelse av båt og mannskap, til disse: https://www.epochbatteries.com/eu/products/12v-314ah-eco-series-lifepo4-battery Ser du på nettsiden så oppgir epoch følgend compliance. cellene er iht. UL1642 & UL9540A Batteriet som helhet er iht. IEC62619:2022, CE, RoHs. I tillegg så har det shipping klassifisering UN38,3 Class 9 Utover hva som oppgis i linken, så kjenner jeg ikke til disse batteriene, men bare å oppgi slikt forteller meg at de sikter mot mer seriøse markeder enn Wattcycle. Dvs. ikke mot solcelleanlegg i bambus skur. Så er ikke jeg noen tilhenger av alt som er fra Norge, det er kvaliteten på produktet som er viktigst. Det finnes sikkert norske leverandører som ikke følger med i timen, og som kun leverer på lavest mulig pris i en hylle nær kunden. Samtidig så finnes det dem som er fullt klar over alle disse tekniske kravene som ett batteri kan bygges etter for å tilfredsstille standarder. Men topband batteriet i den norske linken jeg limte inn lenger oppe hadde det meste man kan tenke seg av godkjenninger og funksjoner til kupp pris. Sikkert flere funksjoner enn man trenger, men prisen var ekstremt lav. Slike batterier pleier å koste fra 8000 pr. 100Ah og oppover. Her var vel prisen ca. 12000 for 200Ah. Jeg er ganske sikker på at det med tiden kommer krav fra både forsikringsselskaper og myndigheter om at batterier som skal monteres må samsvare med internasjonale standarder. Men først må det vel skje flere ulykker, og det kan man jo være i forkant av ved å gjøre sitt beste. Dvs. kjøpe gode produkter som installeres og sikres riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Seilars skrev 3 minutter siden: Jo, det kommer nok for fullt i tiden fremover at seriøse importører stiller krav til at batteriene de importerer tilfredsstiller internasjonale normer. TS klarte å snu seg rundt på noen få timer. Han gikk fra Wattcycle som var skremmende dårlige på beskyttelse av båt og mannskap, til disse: https://www.epochbatteries.com/eu/products/12v-314ah-eco-series-lifepo4-battery Ser du på nettsiden så oppgir epoch følgend compliance. cellene er iht. UL1642 & UL9540A Batteriet som helhet er iht. IEC62619:2022, CE, RoHs. I tillegg så har det shipping klassifisering UN38,3 Class 9 Utover hva som oppgis i linken, så kjenner jeg ikke til disse batteriene, men bare å oppgi slikt forteller meg at de sikter mot mer seriøse markeder enn Wattcycle. Dvs. ikke mot solcelleanlegg i bambus skur. Så er ikke jeg noen tilhenger av alt som er fra Norge, det er kvaliteten på produktet som er viktigst. Det finnes sikkert norske leverandører som ikke følger med i timen, og som kun leverer på lavest mulig pris i en hylle nær kunden. Samtidig så finnes det dem som er fullt klar over alle disse tekniske kravene som ett batteri kan bygges etter for å tilfredsstille standarder. Men topband batteriet i den norske linken jeg limte inn lenger oppe hadde det meste man kan tenke seg av godkjenninger og funksjoner til kupp pris. Sikkert flere funksjoner enn man trenger, men prisen var ekstremt lav. Slike batterier pleier å koste fra 8000 pr. 100Ah og oppover. Her var vel prisen ca. 12000 for 200Ah. Jeg er ganske sikker på at det med tiden kommer krav fra både forsikringsselskaper og myndigheter om at batterier som skal monteres må samsvare med internasjonale standarder. Men først må det vel skje flere ulykker, og det kan man jo være i forkant av ved å gjøre sitt beste. Dvs. kjøpe gode produkter som installeres og sikres riktig. Så om jeg kjøper å montere 2 av disse wattcycle batterier i båten min. Så mener du at båten å mannskap dauer på neste tur?? Da får du jagu meg komme med dokumentasjon på dette. for her slynger du ut påstander som ikke holder mål. Er ganske mange her inne som har bygget egne lifepo banker. Siden de nok aldri vil kunne godkjennes etter alle dine krav, så vil de vel også være livsfarlige å ha i båten. Rart ikke det er masse døds ulykker med lithium batterier i båt. Er jo solgt ganske mange av disse siste årene. Rart ikke myndighetene stopper salget av batterier til båter om de er så farlige å folk daue i hytt å pine. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Okkaby skrev 10 minutter siden: Så om jeg kjøper å montere 2 av disse wattcycle batterier i båten min. Så mener du at båten å mannskap dauer på neste tur?? Du føler ikke at du satt den helt ute på spissen eller😉 Men hva mener du om batterier som ikke kobler ut på overstrøm etter 2 minutter med over 500A? Si at noen kobler 4 slike i parallell, og de belastes kontinuerlig med 400A, men tre av dem stenger uheldigvis på BMS. Det siste stenger ikke, og fortsetter da å levere 400A. Har du lyst til å ha slike batterier ombord? Okkaby skrev 11 minutter siden: Er ganske mange her inne som har bygget egne lifepo banker. Siden de nok aldri vil kunne godkjennes etter alle dine krav, så vil de vel også være livsfarlige å ha i båten. Nå er det for det første ikke mine krav. NEK IEC62619:2022 er eksempelvis en norsk standard implementert av norsk elektroteknisk komite høsten 2022. Når det gjelder selvbygde banker, så kan de være tryggere enn mye annet, og de kan være livsfarlige. Det er ikke enkelt for hverken deg eller meg å gå god for den jobben andre har lagt ned når de har bygget en batteribank. Den kan jo uten at man er klar over det overgå de standardene som stilles til slike batteribanker. Banker kan også være livsfarlige. Det er derfor det lages standarder, for å sørge for at alle løftes opp til ett minstekrav. Leser man igjennom slike standarder, så kan man jo for egen del tenke igjennom om banken man har laget samsvarer med standardene. Kanskje er den mye bedre. Sitter jo med ett inntrykk av at mange av dere som har bygd egne banker har ganske avanserte BMS’er som passer godt på cellene og gir god info til brukere. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Nå er det vel ikke just normalt å belaste batterier med 400A i fritidsbåt. Disse batterier bukes jo til forbruk å ikke start/truster. Største problem i fritidsbåt, er vel at folk ikke skjønner hvor kraftige kabler de trenger, å bruker for tynne kabler der det er stort trekk. Samt nå folk kjøper gamle Leaf batterier å bruker i båt eller hytta. Skal den vanlige mannen i gate sjekke om batterier er bygget etter alle disse normer, så blir det ikke mye batterier i båt. Så lenge det er CE merket, så skal det jagu godt gjøres at forsikringen nekter, da det er det som alle er lært opp til å se etter. Å ikke er det krav til at montering gjøres av autoriserte elektrofirma heller. Hva som brukes i industrien er en helt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Okkaby skrev 1 time siden: Skal den vanlige mannen i gate sjekke om batterier er bygget etter alle disse normer, så blir det ikke mye batterier i båt. Prøver bare å fortelle at det finnes kvalitetsforskjeller på Lifepo4, og at de som er interessert kan kjøpe batterier der produsenten går god for at batteriene tilfredsstiller anerkjente internasjonale standarder. Det trenger ikke være verdens dyreste batterier lenger for å samsvare med slike standarder. Skjønner at du ikke er så veldig interessert i det, men kanskje det finnes noen andre som setter pris på slik info. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Ærlig talt det skrives endel om det ene og andre her på båtplassen vedrørende LifePo, og noe av dette er feil Se hva denne karen sier. Han har testet svært mange batterier. Det er 3 måter å ødelegge Lifepo - Stoppe ladingen før batteriet før det har nådd 100 prosent. om du gtjør det vil ikke cellene balanseres. Så han anbefaler lad til 100% hver gang med unntak av ved lagring - Batteriene mister ca 3% hver måned. om du lagrer batteriene for lenge så vil BMS stenge batteriet i første omgang men etterhvert vil cellene dø, uten lading -Temperatur er alle batteriers største fiende Utover dette sier han også at mange lader ikke ut batteriene sine heller i redsel for å skade de. Batteriene tar ingen skade av dette bare du lader de opp igjen med en gang Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November For de som ikke skal bygge batteribank selv, men vil erstatte eksisterende blybatterier med billige LifePo Byttet til dette Litime etter å ha sett mange vidoer. Dette koster nå 209 Euro fritt levert Sverige fra Tyskland i dag Samme batteri leveres også med bluetooth for de som måtte ønske det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Det er ikke bare her på baatplassen det informeres feil, enkelte leverandører her i Norge er ikke enig med seg selv heller. Det tok måneder før jeg fikk mine 2x200 Ah til å levere mer enn 280 Ah. Batteriene ble levert nokså ute av cellebalanse. Selv om jeg fulgte installasjonsbeskrivelsen fra Skanbatt til punkt og prikke. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Jeg var i markedet for nytt batteri da ett av mine blybatterier tok kvelden. Hadde ikke så mye peiling, men web-sidene til makspower.no overbeviste meg om at de visste hva de drev med. Kjøpte et 100 Ah BMS 150 A. Veldig fornøyd. Det har vært parallellkoblet med min gamle, friske blybank i 2 somre og fungert utmerket. Det var ikke behov for noen forandringer med hensyn til lading. Plug and play, som det heter på nynorsk. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Da har jeg mailet litt frem og tilbake med Epoch. Epoch eco har passiv balansering av cellene sier de. De bekrefter at det er et sentrallager i Europa som sender til kunder i EU (ikke Norge). Når det gjelder «Full Charge Protecrion» så skriver de følgende: Epoch batteries do not have FCP that de-rates terminal voltage. However, if you charge the battery to 14.7V, you will get a Fully Charged warning and the Charge MOS will disable further charging until the pack voltage is reduced to less than 14.6V. Individual cell overvoltage of 3.7V will also disable further char charging until the cell voltage drops below 3.65V. Han henviste også til denne filmen som beskriver problemet (gjelder da ikke Epoch): videre sendte han anbefalte ladeinstillinger for min Victron Multiplus lader: Configuration Cheat Sheet 1. 12V Parallel Configurations (14.2V Standard) Applies to: Epoch Essentials, ECO, Pro, and Elite Series (12V models) Using 14.2V is the "Goldilocks" zone—high enough to balance the cells, but low enough to prevent nuisance BMS high-voltage disconnects. Bank Configuration Absorption Voltage Recommended Absorption Time Tail Current (End Amps) 1 Battery 14.2V 15 - 30 Minutes 0.05C 2 Batteries 14.2V 30 - 45 Minutes 0.05C 3 Batteries 14.2V 45 - 60 Minutes 0.05C 4 Batteries 14.2V 60 - 90 Minutes 0.05C Note for Elite Series: If using the Epoch Elite with Victron integration (via CAN bus), the BMS will automatically tell the system when to stop. However, you should still program the settings below into your MultiPlus/MPPT as a "safety fallback" in case the communication cable is disconnected. Configuration Cheat Sheet Print this out or keep it with your battery manual. These settings are safe, robust, and optimized for Epoch LiFePO4 longevity at 14.2V. A. Victron MultiPlus / Quattro (Inverter-Charger) Program via MK3-USB or VictronConnect App • Battery Type: User Defined (or Lithium) • Charge Curve: Fixed (Disable "Adaptive" and "BatterySafe") • Absorption Voltage: 14.2V • Float Voltage: 13.5V • Storage Voltage: 13.5V (Same as Float) • Absorption Time: 30 - 60 Minutes (depending on bank size, see chart above) • Repeated Absorption: 7 Days (or 1 Hour interval if days not available) • Re-Bulk Voltage Offset: 0.4V (Starts charging again at ~13.1V/13.2V) • Temperature Compensation: Disabled (0mV/°C) • AES / Search Mode: User preference (usually off for large banks) B. Victron SmartSolar MPPT (Solar Controller) Program via VictronConnect Bluetooth App • Battery Preset: User Defined • Absorption Voltage: 14.2V • Float Voltage: 13.5V • Absorption Time: Fixed (Select "Fixed" instead of Adaptive) • Absorption Duration: 30 - 60 Minutes • Tail Current (Crucial): Enable and set to 0.05C (See calculation below) o Why? Solar is inconsistent. Tail current ensures the charger doesn't hold 14.2V unnecessarily if the battery is already full. C. Wakespeed WS500 (Alternator Regulator) Program via Terminal/Putty or Wakespeed App • Vabs (Absorption): 14.2V • Vfloat (Float): 13.5V • Bcap (Capacity): [Total Amp Hours of Bank] • Habs (Hours Absorb): 1.0 Hr (This acts as a safety timer cap) • Exit Amps: 0.05C (Amps) o This is the primary trigger. When amps drop to this level, it switches to Float immediately. How to Calculate 0.05C (Tail Current) The "Tail Current" is the current flow (Amps) at which the battery is considered full. • Formula: Total Ah Capacity × 0.05 = Tail Current Amps Examples: • 1x 105Ah Essential: 105 × 0.05 = 5.25A (Round to 5A) • 2x 300Ah Pro (600Ah Total): 600 × 0.05 = 30A • 1x 460Ah Elite: 460 × 0.05 = 23A Jeg tenker disse batteriene er forsøket verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November toholthe skrev for 2 timer siden: Jeg tenker disse batteriene er forsøket verdt. Ja, det kan de absolutt være, og selgeren ser ut til å kunne sakene sine. Det eneste jeg ikke helt forstår med forklaringene hans er dette med at laderen skal gi seg på 0.05C tail current. Mulig jeg har misforstått dette, men jeg tenker at den da ikke kjører fixed 45-60 minutter, men kun til strømmen er nede i 0,05C. Det vil i såfall ikke gi særlig mye tid til balansering på ett batteri med passiv balansering. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November toholthe skrev for 3 timer siden: Using 14.2V is the "Goldilocks" zone—high enough to balance the cells, but low enough to prevent nuisance BMS high-voltage disconnects. Kunne ikke vært mer enig i denne uttalelsen fra epoch. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Seilars skrev 35 minutter siden: Kunne ikke vært mer enig i denne uttalelsen fra epoch. Og det er jo nettopp denne type utalelser som jeg mener er feil. Den stemmer nok bra for lithium Ion, men ikke LifePo som vi har i båtene. Ser også at i videoen så operer denne fyren som mange andre her på båtplassen med for lav ladespenning. I både min video og Litimes instruksjoner står det opp mot 14,6, og det er nettopp for balanseringens skyld. Jeg har 3 batterier i paralell og spenningen faller ned til ca 13,45 V, når jeg fjerner lader og last. skulle dette endre seg så vet jeg også at noe er feil, og kan lade hvert batteri for seg. Blir de ikke like er det et feil på det batteriet. Jeg har 5 års garanti og da blir det å reklamere. Jeg kan også nevnme at i min Kinaproduserte Tesla er det LifePO. Her sier manualen, lad batteriene til 100 % hver gang. Det her jeg gjort og etter 4,5 år har batteriet tapt 3%. For andre Tesla M# produsert i USA gjelder 80% og 100% når du skal på langtur. produsert Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Onsdag 07:39 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:39 JRK skrev for 9 timer siden: I både min video og Litimes instruksjoner står det opp mot 14,6, og det er nettopp for balanseringens skyld. Nå skal ikke jeg mene for mye om Litime som er i videoene ovenfor, men Epoch som TS har lyst til å skaffe seg har passiv balansering som starter ved noe lavere spenning enn 14,2V. Det er derfor denne spenningen er en ideell spenning. Balanseringen går ikke noe fortere om man øker til 14,6V, men sannsynligheten for å stenge ett ubalansert batteri pga. at en av cellene passerer 3,7V er større. Tesla som også har Lifepo4 i bilen din din skal topplades nettopp for å balansere cellene. Jeg er også en av dem som lader Lifepo4 i båten til 100% så ofte jeg kan, og til 0% en gang eller to i året. Lifepo4 tåler veldig mye, og det er ingenting i veien for å lade med 14,4-14,6V. Men båtbruk med 6-7 måneder lagring, float lading, dynamo lading, noen uker uten å være i bruk, kan gi mer ujevne celler enn ved daglig bruk av en bil. Det har også ofte vist seg at batterier er litt ubalanserte når de er helt nye. Begynner man da med 14,6V lading, så risikerer man at ett av batteriene stenger ned ved lading, og ikke får nok balansering. Det er derfor jeg mener 14,2V er ideelt, og det er Epoch enige med meg i. Tesla har sannsynligvis en veldig mye mer avansert BMS enn rimelige Lifepo4 batterier i båtbutikker. Dersom du mener at 14,2V ikke gir 100% lading, så er det riktig, men det gir mer enn 99% SOC. Jeg lader 14,4-14,6V kun i forbindelse med årlig kapasitetstest. Nå er mine batterier ca. 3 år gamle, og de har veldig jevne og fine celler med 14,2V lading, og 13.2V float i hjemmehavn. (65-68% SOC). Man kan helt sikkert bare la dem stå på 100% SOC uten å oppleve store kapasitetstap, og lade med 14,4-14,6. Men det er flere jeg kjenner til som har hatt problemer med høye ladespenninger på nye Lifepo4 i båt pga. ubalanser fra fabrikk. To av mine batterier håndterte ikke 14,4V da de var nye, og jeg måtte derfor ned på 14,2V for å finne balansen. Hadde jeg ikke hatt blåtann og fulgt med, så hadde de vel vært slik ennå. Har derfor fortsatt med denne medisinen som tross alt har fungert. Vel vitende om at dette problemet ikke er unikt, og at flere velger å kjøpe batterier uten blåtann, så anbefaler jeg 14.2V. Skanbatt anbefaler 14,2-14,4V, og Epoch som TS ser på anbefaler 14,2V. Dette til tross for at batterier gjerne er påstemplet 14,6V. Balanseringen på mine skanbatt starter ved ca. 14.0V, så 14,2V er valgt fordi det er litt margin slik at man med sikkerhet vet at balanseringen er aktivert. Men det betyr ikke at man skal rive ut dynamoen om den lader med 14,5V, eller bytte laderen som gir ut 14,6V. Det jeg mener er bare at det er mer ideelt med 14,2V pga. måten disse batteriene balanserer cellene på. Det er tydeligvis også enkelte produsenter/leverandører enige med meg i. Men man trenger ikke være enige i alt, det kan finnes flere metoder. Vi har uansett perfekt balanse i alle våre 4 parallell koblede 200Ah batterier når vi lader med 14,2V. Spenningen er anbefalt av flere leverandører av batterier og produsenter av ladere for Lifepo4. Men det er ikke slik at alle er enige, jeg har wakespeed appen på mobilen, og der kan jeg legge inn mange ulike lithium batterier i software til balmar dynamoen vår, og de er absolutt ikke enige om hvordan Lifepo4 skal lades. Så da trenger vel ikke vi heller å være enige 😉. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Onsdag 10:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:48 Er helt enig i alt du skriver her, og spesielt at du fikk med behovet for å lade hvert batteri for seg før man kobler de sammen til en batteribank. Selv tar jeg alltid en kapasitetstest på nye batterier uansett type. Det vil jeg anbefale alle, og for lithium så får man jo også balansert de. Ellers så har jo jeg heller ikke erfaring med Epoch, og gjorde feilen at jeg overførte kunnskapen fra litime over på Epoch. Ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 04:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 04:17 On 11/25/2025 at 12:00 PM, Okkaby said: Er ganske mange her inne som har bygget egne lifepo banker. Siden de nok aldri vil kunne godkjennes etter alle dine krav, så vil de vel også være livsfarlige å ha i båten. Rart ikke det er masse døds ulykker med lithium batterier i båt. Er jo solgt ganske mange av disse siste årene. Rart ikke myndighetene stopper salget av batterier til båter om de er så farlige å folk daue i hytt å pine. En gang i tiden så deltok jeg på et fagseminar for installatører og elektropersonell, og der drev de jo å messet litt over temaet hvilket fantastisk ansvar det førte med seg å være elektriker, osv. For moro skyld så satte jeg da ned med Lovdata Pro og søkte gjennom for å finne ut hvor mange installatører og hvor mange elektrikere som egentlig hadde blitt dømt til straff etter at elektriske installasjoner hadde medført brann og tap av menneskeliv. Det antallet dømte som jeg kunne finne, for denne typen lovbrudd, det var 0. På den annen side så fant jeg en del dommer, der installatører og elektrikere faktisk var blitt dømt. De dommene handlet om at man hadde tjuvkoblet strømmålere, slik at strømleverandøren ikke hadde fått riktig oppgjør. Det som myndighetene for en stor del har valgt å gjøre, det er å utarbeide et regelverk for elektriske produkter og elektriske installasjoner som stiller krav til hva som er en lovlig elektrisk installasjon. I forhold til bygninger, så skjer det jo en viss form for kontroll i regi av "DLE - Det Lokale Elektrisitetstilsyn" av at bygningene har lovlige elektriske installasjoner. For fritidsbåter er det ingen slik kontroll. Når det gjelder batterier som folk bygger selv, så følger jo dette av regelverket at dette er ulovlig. Har på den annen side aldri hatt noen kontrollør fra myndighetene hjemme hos meg som kontrollerer om jeg bygger ulovlige batterier. Når det gjelder batterier som importerer batterier, så stilles det jo en hel del krav til dem, men det er ingen myndighetsinstans som kontrollerer at importøren oppfyller disse kravene. Når importøren så går i gang med å importere batterier, så har importøren ansvaret for at disse batteriene oppfyller samtlige EU krav og normer relatert til sikkerhet for at det skal være lov å selge disse batteriene i Norge. Men importøren behøver ikke å spørre noen om lov, og det er ingen som følger opp om hvorvidt importøren faktisk følger regelverket. En ulovlig elektrisk installasjon kan selvfølgelig medføre en brann, og antallet båtbranner om bord i fritidsbåter er da selvfølgelig nå økende, som følge av de mange mulighetene for ulovlige elektriske installasjoner og ulovlig elektrisk utstyr, som finnes nå for tiden. Jeg har også forsøkt å kikke inn på rettspraksis hvordan domstolene forholder seg til disse elektriske installasjonene. Det som går igjen det er at det er to typer saker som oppstår: Den ene typen saker det er at en båt har blitt solgt og så oppdager ny båteier at han har en ulovlig elektrisk installasjon om bord, og så blir det en reklamasjonssak, der ny båteier krever deler av kjøpesummen tilbakebetalt. Den andre typen saker, det er jo forsikringssaker, der forsikringsselskapet ikke ønsker å gjennomføre noen utbetaling. På den annen side: Neste båteier har da ingen plikt til å gjennomføre en reklamasjonssak, og det er vel heller ikke sikkert at forsikringsselskapet gjør noen nærmere undersøkelser om hvorfor båten brant, og da vil det jo aldri komme fram at det var en ulovlig elektrisk installasjon som var grunn til brannen. Det er vel slik at det dør ca 1.000 mennesker som følge av selvmord pr år her i landet. Utenfor Stavanger så har vi da denne "Prekestolen" der det skjer rett som det er at folk hopper utenfor, slik at de må plukkes opp i biter ved hjelp av redningsmannskap og helikopter. Tror ikke at det er straffbart å gjennomføre selvmord i Norge, slik at man for eksempel kan bli straffet hvis man mislykkes, ved at man henger seg opp i en gren, eller noe slikt. Men det er heller ikke slik at myndigheten setter opp et gjerde eller gelender eller utplasserer en vaktmann, slik at ingen skal hoppe i fra Preikestolen. Man konstaterer at man har ca 1.000 selvmord i Norge pr år, og så gjør man vel ikke så veldig mye mer med det. Man aksepterer at de 1.000 livene går tapt, på årlig basis. Etter å ha jobbet innenfor elektrofagene gjennom hele mitt yrkesaktive liv, så er jeg vel ikke så veldig opptatt av regelverket for regelverkets egen skyld, det er nok heller slik at jeg forsøker å gjøre tingene mest mulig på den lovlige måten, på grunn av at "ulovlig" vanligvis medfører en unødvendig grad av risiko. Når jeg tenker meg om, så har vel myndighetene aldri informert meg om at det er farlig å hoppe ut i fra Preikestolen, men de har da informert meg, titt og ofte, om at bruk av ulovlig elektrisk utstyr og installasjoner kan medføre fare for liv og helse, og da er det vel kanskje også forutsetningen at man kan ta litt av ansvaret selv. Som fritidsbåteier, så er det jo en selv som reder og kaptein, som stort sett sitter med det hele og fulle ansvaret, og man er også den som må vurdere hvilken gard av risiko man ønsker å utsette seg selv for, familie venner og nabobåter. Når egen båt brenner, så kan den også ta med seg nabobåtene. Det finnes mange eksempler på det. Som gammel og nå pensjonert elektrofagmann, så må jeg nok tilstå at "lovlig utstyr og lovlig installasjon" det gjør tingene kanskje litt kjedeligere, men det er i praksis ingen stor begrensning. Jeg kunne nok veldig godt tenke meg å bygge opp et litiumbatteri selv, for å få den erfaringen, men jeg kunne ikke tenke meg å ta det om bord i min seilbåt som er bygd av plast og glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Torsdag 08:32 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:32 Arne2 skrev for 3 timer siden: Jeg kunne nok veldig godt tenke meg å bygge opp et litiumbatteri selv, for å få den erfaringen, men jeg kunne ikke tenke meg å ta det om bord i min seilbåt som er bygd av plast og glassfiber. Jo, det kunne jeg gjerne gjort. Bygger man ett batteri, så vet man sannsynligvis mer om sikkerheten i det batteriet enn han i kortbukse og sandaler som lodder og limer sammen de rimelige «temu» batteriene som mange monterer i båtene sine. Vi ser jo det i denne tråden, batterier som slipper igjennom mer enn 500A i 2 minutter uten å koble ut. Jeg er mer skeptisk til billige batterier enn selvbygde batterier. Går man opp ett lite hakk fra disse «temu» kontainerne som kommer til Europa, så finner vi profesjonelle oppkjøpere som selv reiser til Kina og følger med på produksjon og testing av produktene de skal selge. Slike oppkjøpere er gjerne firmaer som Skanbatt, Battleborn, Epoch, etc. Felles er at de ikke kjøper usett, men bruker sin kompetanse for å sile ut useriøse produkter. Jeg ville holdt meg på dette nivået og betalt litt ekstra for den servicen med mindre jeg kunne veldig mye om batterier slik at jeg kunne vurdert dem selv. Så kort oppsummert. Det er kvaliteten på produktet som betyr mest, ikke hvordan eller til hvilken pris man klarer å skaffe det. Skanbatt er en seriøs leverandør, men de har sikkert godt av litt pris konkurranse fra tilsvarende internasjonale leverandører. Kunsten er å skille slike fra useriøse oppkjøpere som sitter i en kjellerleilighet i Tyskland og bestiller konteinere med farlige batterier usett. (500A uten utkobling er farlig) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 10:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:02 1 hour ago, Seilars said: Jo, det kunne jeg gjerne gjort. Bygger man ett batteri, så vet man sannsynligvis mer om sikkerheten i det batteriet enn han i kortbukse og sandaler som lodder og limer sammen de rimelige «temu» batteriene som mange monterer i båtene sine. Har aldri prøvd å bygge et slikt batteri, men tviler på at jeg vil være tilstrekkelig nok kvalifisert. For å ha de formelle kvalifikasjonene på plass, så skal man jo både ha riktig fagbrev, riktig tekniker eller ingeniørutdanning, riktig og tilstrekkelig praksisbakgrunn og man skal være tilstrekkelig godt nok satt inn i de normer og det regelverket som gjelder spesielt for batterier. Dette er jo da kompetansekravene for å bygge batteriene, på en lovlig måte, og det neste som følger da det er jo også kravene til installatørkompetanse for å kunne sette dem inn i båten. Det ligger jo i sakens natur at dersom man skal kunne oppfylle de lovgitte kravene til sikkerhet for å bygge og installere slike litiumbatterier, så må "man" være en bedrift med flere fulltidsansatte. Jeg har hatt fagansvar i bedrift tidligere, men aldri nødvendig formell kompetanse til å kunne bygge batterier, eller å installere dem i båt. 1 hour ago, Seilars said: Kunsten er å skille slike fra useriøse oppkjøpere som sitter i en kjellerleilighet i Tyskland og bestiller konteinere med farlige batterier usett. (500A uten utkobling er farlig) Ja, slik som regelverket, er så er det jo ingen ting som forhindrer useriøse aktører å gå i gang med å importere og selge produkter som ikke overholder lovgitte krav til sikkerhet. Man kan stifte et aksjeselskap også her i Norge, og når reklamasjonskravene strømmer på, så kan man bare slå selskapet konkurs. Det å kjøpe inn i fra en seriøs og godt etablert leverandør det har alt å si. Ellers så er jo opplegget i regelverket det at man ikke behøver noen forhåndsgodkjenning for å kunne markedsføre og selge batterier eller andre elektriske artikler, men man har plikt til rapportere farlige produkter, hvis det dukker opp slike, slik at de kan trekkes i fra markedet. Det kan sånn sett også være "lurt" å kjøpe produkter det er solgt mange av. https://www.dsb.no/produkter-og-forbrukertjenester/veiledning/meld-ifra-om-farlige-produkter-og-forbrukertjenester/ Hvis man er kunde no 1000, for batteritypen, så er det allerede 1000 tilsvarende batterier i bruk og under utprøving. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Torsdag 10:21 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:21 Interessant lesning Seilars, men et par kommentarer av egen erfarng: At man har personer som følger opp produksjonen er minst like viktig, som å være der under den første produksjonen. De fleste av Kina leverandører oppfatter att pris er viktig og av og til blir det gjort endringer som ikke nødvendigvis gjør produktet bedre. Båtforumet er veldig bra med tanke på gode råd og det finnes veldig mange flinke folk her. Men det kan være et problem at når folk som ikke forstår at de ikke forstår, gjør dumme ting, som for dårlige termineringer osv. Akkurat dette kan fort bli alvorlig når man bygger batteri. Man trenger faktisk endel basis kunnskap når man handterer slike enegimengder. Jeg kunne godt bygd mitt eget batteri, men valgte å kjøpe ferdige batterier med innebygd BMS, som tar vare på seg selv. Men også her er det ting man skal være oppmerksom på. Leverandøremn skriver maks 4 batterier i paralell. og det er ikke uten grunn. Tenk ett tilfelle der det ene batteriet kortslutter og bMS en ikke kobler ifra. Da er det 3 andre batterier som leverer tilsammen 1500A i 1 sekund så 900 A i 3 sek til det defekte batteriet. Om man da har lagt opp kabler som bare håndterer 100 A fra hvert batteri til en felles buss, så er brannfaren til stede når det krtsluttede batterier får all denne strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Torsdag 10:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:29 Den store fordelen med å bygge selv er jo at man kan kjøre sthrustere og vinsj. For de som vil ha godkjent litium så finns det også ferdigkjøpte batterier som håndterer dette: NORDMAX LILEAD LITIUMBATTERI 110AH DUAL Dette klarer 800A i ett sekund 400 A i 30 sekunder, men hvor mange man kan paralellkoble står det ingen ting om... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.