Jump to content

Erfaring med WattCycle Lifepo4 batterier

toholthe

Recommended Posts

JRK skrev 2 minutter siden:

Interessant lesning Seilars, men et par kommentarer av egen erfarng:

At man har personer som følger opp produksjonen er minst like viktig, som å være der under den første produksjonen. De fleste av Kina leverandører oppfatter att pris er viktig og av og til blir det gjort endringer som ikke nødvendigvis gjør produktet bedre.

Båtforumet er veldig bra med tanke på gode råd og det finnes veldig mange flinke folk her. Men det kan være et problem at når folk som ikke forstår at de ikke forstår, gjør dumme ting, som for dårlige termineringer osv.

Akkurat dette kan fort bli alvorlig når man bygger batteri. Man trenger faktisk endel basis kunnskap når man handterer slike enegimengder. Jeg kunne godt bygd mitt eget batteri, men valgte å kjøpe ferdige batterier med innebygd BMS, som tar vare på seg selv. Men også her er det ting man skal være oppmerksom på. Leverandøremn skriver maks 4 batterier i paralell. og det er ikke uten grunn. Tenk ett tilfelle der det ene batteriet kortslutter og bMS en ikke kobler ifra. Da er det 3 andre batterier som leverer tilsammen 1500A i 1 sekund så 900 A i 3 sek til det defekte batteriet. Om man da har lagt opp kabler som bare håndterer  100 A fra hvert batteri til en felles buss, så er brannfaren til stede når det krtsluttede batterier får all denne strømmen.

Selve det å skru hop 4 celler, samt kobler opp BMS er ikke noe en trenger 4 år på universitet for å gjøre. 

Som nevnt tidligere, så er nok største feilen mange gjør, for tynne kabler.

Har en sikring mellom batteri og den felles buss, så vil den gå når det kommer for stor belastning. Husker ikke om det er 100 eller 150amp sikring jeg har bukt. Men pr nå har ikke disse gått. 

Det sitter da om jeg igjen ikke husker feil 70mm kabel mellom batteri og buss, da ferdig kjøpte kabler som er korte standard batterikabler. Største forbruker hos meg er vel septikpumpa og dassen. Så ingen store strøm trekk heller.

Dette har fungert helt topp. bortsett fra at nå kødder ene bms. Men den blir byttet før neste sesong, da det uansett skal rokeres rundt på ting. Samt det er mulig jeg går fra to til et batteri, siden jeg ikke ligger i uthavn, ligger kun i gjestehavner i Danmark med landstrøm, å da holder det lenge med 280ah.

JRK skrev 7 minutter siden:

Den store fordelen med å bygge selv er jo at man kan kjøre sthrustere og vinsj. 

For de som vil ha godkjent litium så finns det også ferdigkjøpte batterier som håndterer dette: NORDMAX LILEAD LITIUMBATTERI 110AH DUAL 

Dette klarer 800A i ett sekund 400 A i 30 sekunder, men hvor mange man kan paralellkoble står det ingen ting om... 

Da hadde jeg heller gått for dette

LILEAD LITIUMBATTERI 200AH DUAL

Ser jo ellers de har 125ah til 3490kr. Det er jo billig det.

Så med dagens priser, så spørs om det egentlig lønner seg å bygge sjøl lengre. Var jo mer kostbart når gjengen her inne kjøpte celler å bygget for noen år siden.

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Selve det å skru hop 4 celler, samt kobler opp BMS er ikke noe en trenger 4 år på universitet for å gjøre. 

Som nevnt tidligere, så er nok største feilen mange gjør, for tynne kabler.

Har en sikring mellom batteri og den felles buss, så vil den gå når det kommer for stor belastning. Husker ikke om det er 100 eller 150amp sikring jeg har bukt. Men pr nå har ikke disse gått. 

Det sitter da om jeg igjen ikke husker feil 70mm kabel mellom batteri og buss, da ferdig kjøpte kabler som er korte standard batterikabler. Største forbruker hos meg er vel septikpumpa og dassen. Så ingen store strøm trekk heller.

Dette har fungert helt topp. bortsett fra at nå kødder ene bms. Men den blir byttet før neste sesong, da det uansett skal rokeres rundt på ting. Samt det er mulig jeg går fra to til et batteri, siden jeg ikke ligger i uthavn, ligger kun i gjestehavner i Danmark med landstrøm, å da holder det lenge med 280ah.

Dette har du helt rett i, men vil bare også nevne at jeg  også også sett for dårlige termineringer.

Men om du bare skal ha dette ene batteriet. Det Litime Trollingbatteriet som jeg referte til i en av videone dette koster i dag 199 Euro og får veldig positiv omtale. Sparer du egentlig noe på å bygge det?

JRK skrev 1 minutt siden:

Dette har du helt rett i, men vil bare også nevne at jeg  også også sett for dårlige termineringer.

Men om du bare skal ha dette ene batteriet. Det Litime Trollingbatteriet som jeg referte til i en av videone dette koster i dag 199 Euro og får veldig positiv omtale. Sparer du egentlig noe på å bygge det?

Med de priser som er idag, så spare du ikke noe nei.

Er jo 2-3 år siden vi bygget, og da var prisen ikke så hyggelig på ferdige batterier. Så nei hadde ikke gidd å bygge idag.

JRK skrev 47 minutter siden:

Jeg kunne godt bygd mitt eget batteri, men valgte å kjøpe ferdige batterier med innebygd BMS, som tar vare på seg selv. Men også her er det ting man skal være oppmerksom på. Leverandøremn skriver maks 4 batterier i paralell. og det er ikke uten grunn. Tenk ett tilfelle der det ene batteriet kortslutter og bMS en ikke kobler ifra. Da er det 3 andre batterier som leverer tilsammen 1500A i 1 sekund så 900 A i 3 sek til det defekte batteriet. Om man da har lagt opp kabler som bare håndterer  100 A fra hvert batteri til en felles buss, så er brannfaren til stede når det krtsluttede batterier får all denne strømmen.

Ja, nettopp det hadde jeg også i tankene da jeg monterte 4x200Ah banken vår av typen Skanbatt HPU.  Var i dialog med skanbatt om maksimale kortslutningsstrømmer på batteriene i forhold til valg av sikringer på hvert enkelt batteri, og fikk dem faktisk til å foreta noen kortslutnings tester av dette.  Vår bank er designet og montert for å kunne levere inntil 500A kontinuerlig last, og skanbatt har vært inne i loopen og godkjent diverse testing som jeg har utført.  Man trenger som du skriver ikke bygge egne batterier for å gjøre farlige feil. Man kan kjøpe og montere feil også. Det er derfor jeg tenker at dem som bygger sitt eget batteri stort sett kan mer enn folk flest om batterier. Men om de kan nok vil jo selvfølgelig variere. Det gjelder vel oss alle med det meste vi driver med. 

Uavhengig av fabrikat, så er det veldig interessant at 300Ah nå tar omtrent den samme plassen som ett 100Ah batteri tok tidligere. Det betyr i praksis at veldig mange kommer til å montere batteribanker fra 600Ah og oppover. Da er ikke veien til en 230V inverter så lang, selv i mindre båter med trangt om plassen.  Det overrasker meg egentlig at båtprodusentene er så lite innovative når teknologien gir dem så mange muligheter til å ta innersvingen på konkurrentene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...