Jump to content

Trailer, ska vinschbandet vara så här?

axelK1994

Recommended Posts

Hej,
Det här är första båten jag köper så jag är lite osäker på vad som är normalt. Köpte nyligen båt med trailer (Tiki BE750-R) och företaget sa att allt var rätt inställt, men när jag kollar på vinschen känns det inte riktigt bra.

För att båten ska ligga mot klykan måste jag veva så långt att vinschbandets ögla och krok hamnar väldigt nära, och till och med runt, vinschtrumman. Det ser ut som att bandet jobbar i sitt ytterläge och jag är rädd att det sliter mer än det borde.

Är allt som det ska vara, eller behöver något justeras?

thumbnail_1000014657.jpg

thumbnail_1000014661.jpg

Skärmbild 2025-11-25 230017.png

Løsne winchbraketten og dra den helt til toppen av tårnet. Se om ikke det hjelper. Hvis båten ligger korrekt på henger med tanke på kuletrykk (45-75kg) så må du kanskje løsne tårnet og dra det lenger fram på ramma. Jeg har kjørt forskjellige båter på min henger, og jeg må som regel flytte tårnet fram og tilbake og winschen opp eller ned for å få den til å dra rett og ligge korrekt. 
Slik winchen står nå må det være veldig tungt å dra den siste meteren

-morten- skrev for 16 timer siden:

De få gangene jeg har kjørt båt på henger har jeg avlastet vinsjen, og festet et solid tau ned i hengeren, så den ikke har mulighet til å gå hverken opp eller bakover, samt lastestropper forran og bak

Det som Morten skriver her er viktig @axelK1994, hvis du skal kjøre på offentlig vei. 

Hvis du f.eks. har en el-bil med 1000 hk, og drar på maks, vil båten ligge igjen midt i gata. Bøylen du har festet kroken i, holder lite. 

Uansett, best å feste båten med to span-set  (strammestropper) på hver side festet fra ramma på hengeren og til kryssholt på båten.

Ett forover og ett bakover på hver side vil låse båten godt. Da kan du slakke winsjen litt. 

Hilsen en som har hatt lastsikring som yrke! 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...