Krimart Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden SveinHa skrev On 27.11.2025 at 17.19: Når en tar inn over seg at Kunstig Sladder (aka AI/KI) i hovedsak er en språkmodell og har veldig lite med intelligens å gjøre blir det langt lettere å tolke svarene. En skal ikke lengre enn til dette forumet for å finne et utall med svar fra KS presentert med stor bravur og som er direkte feil... AI/KI har eksistert siden 50-tallet og er mye mer enn pretrenede språkmodeller og bildegeneratorer. Men ukritisk bruk er bare dumt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden AI video/bildegenerering av seilbåter er et godt eksempel på hva som er utfordringen. De har en en base fra en mengde bilder og videoer men ingen kunnskap om hvordan en seilbåt faktisk ser ut, så da blir det gjerne rare feil. Det samme gjelder språkmodellene. Det skumle er at modellene «snakker deg etter munnen», så har du en antagelse blir den gjerne bekreftet, selv om det er feil Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Krimart skrev for 4 timer siden: AI/KI har eksistert siden 50-tallet Uttrykket dukket vel opp på den tiden men det er fremdeles et stykke igjen til at det virkelig er intelligens. Dataprogrammer som kan ta hensyn til mange variabler og gi et eller annet resultat handler ikke om intelligens... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Vittig Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Viktig å huske på at AI sin koding ikke jobber for å gi deg det mest riktige svaret men det mest populære svaret. AI er ikke fasit. AI er et kjempefint verktøy til å starte på noe og kan raskt gi deg 50-90% av det du trenger på kort tid. Å bruke det som et kontrollverktøy er helt bak mål. Det er viktig å være kritisk til svarene og dobbeltsjekke. Bruk AI som et verktøy. Ikke stol på AI. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Krimart skrev for 6 timer siden: AI/KI har eksistert siden 50-tallet og er mye mer enn pretrenede språkmodeller og bildegeneratorer. Men ukritisk bruk er bare dumt uansett. Tidlige versjoner var vel mer regelstyrte enn intelligente, men med gode regler og algoritmer kunne det nok fremstå som intelligent for de som bare ser resultatene. - Hvis A så B - Hvis A men ikke B så C - Hvis A>5 og B=Off, så B=On osv, osv. Jo mer man legger på av logikk, jo mer intelligent kan det fremstå. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grønnskollingen Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Men du har fått med deg at du og @Krimart bruker tid på tips og triks og nyttige betraktninger til et troll som bare poster KI-generert "slop" i Albin78-tråden, @Popeye70? Det har han gjort siden første side i tråden og det virker som at flere av forumbrukerne rett og slett ikke får det med seg. Om forumet ikke kvesser knivene på reprodusert KI-innhold spår jeg at det vil skli helt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden shipahoy skrev On 28.11.2025 at 5.45: Synes det ødelegger kvaliteten på dette forumet når folk limer inn svar fra AI. Hadde det ikke vært en idé å oppdatere forumreglene til å forby AI-generert innhold? Smart forslag. I en verden hvor alle blir krenket av nesten-hva-som-helst kan man ihvertfall skrive at AI generert svar er uønsket. Som du skriver: vil jeg ha et svar om båt jeg må sjekke om er riktig spør jeg en LLM, vil jeg et svar med tyngde og mye erfaring bak, så spør jeg her :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.