S/Y Emma Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Testet dette spørsmålet fordi de i en episode av Papaya jeg hørte på i går, har de noe som heter chatroulette, der de skal tippe ChatGPTs svar på diverse spørsmål. Etter å ha fått svar på dette spørsmålet, bemerket Bjarte at da han stilte samme spørsmålet for å teste kvelden før, var svaret omvendt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Arne2 Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Inneholder regelverket for bygninger, TEK17 krav til utforming av ytterdører? Quote Ja – TEK17 har flere krav som i praksis styrer utforming av ytterdører, særlig gjennom krav til inngangsparti, dørmål/tilgjengelighet, og brann/rømning (selv om teksten ofte snakker om “inngangsdør” og “dør i …” mer enn ordet “ytterdør”). Her er de mest relevante bestemmelsene: § 12-13 Dør, port og lignende (mål og brukbarhet) Inngangsdør (og dører i kommunikasjonsveier) skal ha fri bredde minst 0,86 m (og 1,16 m i byggverk beregnet for mange personer). Direktoratet for byggkvalitet Fri høyde i dører minst 2,0 m. Direktoratet for byggkvalitet I bygninger med krav om tilgjengelig boenhet: bl.a. krav om at dører som åpnes manuelt i atkomst- og rømningsveier skal kunne åpnes med maks 30 N, og krav til plassering av automatisk døråpner (høyde/plassering). Direktoratet for byggkvalitet § 12-4 Inngangsparti (praktisk utforming rundt ytterdør) Inngangspartiet skal være sikkert og enkelt å bruke. Direktoratet for byggkvalitet For bygg med krav om tilgjengelig boenhet / universell utforming: bl.a. belysning, oppmerksomhetsfelt, trinnfrihet, og et horisontalt felt 1,5 m x 1,5 m utenfor hovedinngangsdør (plassert utenfor slagradius for sidehengslet dør). Direktoratet for byggkvalitet Kap. 11 Brann – § 11-14 Rømningsvei (slagretning/åpning) Dør i rømningsvei skal være lett å åpne uten nøkkel, og skal som hovedregel slå ut i rømningsretningen (med et unntak dersom det ikke er fare for oppstuving). Direktoratet for byggkvalitet Veiledningen peker også på at utadslående dør i yttervegg brukt som utgang/rømning ikke må kunne blokkeres av snø/is (typisk løst med overbygg/snøtiltak). Direktoratet for byggkvalitet Hvis du sier om du spør for enebolig (tilgjengelig boenhet / ikke), eller publikumsbygg, kan jeg peke mer presist på hvilke krav som slår inn i ditt tilfelle. Gir AI alltid samme svar på et spørsmål? Nei, det kan variere ganske mye ut i fra hvordan man spør. Det kommer både an på hvilken av ChatGPT sin LLM man bruker og hvordan man spør. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Arne2 skrev 41 minutter siden: Gir AI alltid samme svar på et spørsmål? Nei, det kan variere ganske mye ut i fra hvordan man spør. Det kommer både an på hvilken av ChatGPT sin LLM man bruker og hvordan man spør. Dette er noe av problemet. En "ufaglært" klarer kanskje ikke formulere spørsmålet og forutsetningene godt nok, og da kan svaret gå i alle retninger, fordi AIen må gjette seg til hva man spør om, og hvem det egentlig er som spør (ikke hvem rent personlig, men hvem som rolle/figur). Så man må kunne noe om det man spør om for å kunne stille gode spørsmål. Og man bør også kunne litt om faget prompting (hvordan man spør) for sikre gode, konsise svar. Eksempel: En slektning av kona brukte ChatGPT for å få en tabell over frekvenser relatert til en tonart og noe MIDI-greier han fiklet med. Svaret han fikk var 60-70% korrekt, men flere av frekvensene som ble oppgitt var feil. Ikke mye feil, men nok avvik fra korrekte verdier til at ting hørtes falskt ut ved avspilling. Når han oppdaget det spurte han igjen "Jeg tror dette var feil, kan du gi meg en ny tabell" (eller tilsvarende ordlyd). Ny tabell med frekvenser kom, med nye feil. Han frustet åpent på Facebook, så jeg spurte hva ordlyden i spørsmålet hans var. Jeg tok den ordlyden, men la til først "Svar som en musikkprodusent med 25 år i bransjen, og svar kun med frekvenser som kan verifiseres". Da kom det korrekte frekvenser på første forsøk. Poenget er at man avhengig av hvordan man spør og hvilke forutsetninger man tar med, så vil ChatGPT og andre AI-leverandører både velge forskjellige nivå på svarene, men kan også variere på hvilke kilder som brukes basert på kvalitet og gradering. Spør man "amatørmessig" og åpent vil man få et enkelt svar. Spør man spisset og kommer med relevante forutsetninger, så vil man få et svar med høyere kvalitet. Uansett så må man sjekke svaret og verifisere at det er korrekt. Hypotetisk eksempel: Spør man åpent og vagt om et motorproblem så får man svar fra alt av kilder, inkludert "Båtfolk på Facebook" og andre "kranglegrupper" hvor kvaliteten på svar gjerne er mer relatert til hvor mye bannskap og kverulering man klarer å lire av seg enn hvor faglig gode svarene er, men klarer man å spisse problemet og igjen komme med noen forutsetninger og styrende kommandoer så får man svar fra Båtplassen og publiserte manualer. (litt BP-smisk der, ja) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bonus Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Jeg har lenge småirritert meg over den lave kvaliteten på eksport til jpg eller png format fra Powerpoint. Greit i disse tider for å sende julekort med litt bilder elektronisk. Gidder ikke alltid å gjøre dette i Photoshop. Laget et godt definert spørsmål i ChatGPT og fikk svar at det var mulig ved å legge til en setning i Windows registeret (via regedit). Er rimelig datakyndig, men hadde ikke tenkt ut denne muligheten selv. Svaret (den detaljerte fremgangsmåten) var ikke 100% korrekt, men mer enn godt nok til at jeg fikk det til. Kan nå bestemme hvilken kvalitet jeg vil ha på de eksporterte filene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.