lurvetass Startet Fredag 11:28 Link til dette innlegget Startet Fredag 11:28 Jeg kan spleise vanlig treslått tau, både løkke, krone og spleis for å skjøte tau. Men hvordan lage en løkke midt på? Har funnet en som kalles "kuntøye". Det er egentlig to tau som skjøtes med å spleise de slik at det blir en slags løkke i midten. Ser greit nok ut å lage, men tåler den drag godt begge veier. Tanken er den skal legges på puller midt på båten slik at det blir spring begge veier. En annen løsning er å lage en "førerløkke" og det er kanskje like sterkt og enklere? Noen som har tips? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Framtia Svart Fredag 11:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:34 kan vel bare lage et pålestikk på midten av et langt tau som så festes i begge ender? Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SveinHa Svart Fredag 11:41 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:41 Tror det kan bli litt triksent men om du har to tau med pålestikk/øyespleis der øyene henger i hverandre så får du den funksjonen du vil ved å legge begge øyene på pullerten og i praksis ett tau når det ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
navid Svart Fredag 12:27 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:27 Denne nitallsknuten vil vel også duge vil jeg tro... https://knots3d.com/no/nitallsknute Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart Fredag 13:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:10 Kan ikke hjelpe deg direkte på spørsmålet, men jeg pleier å slå en dobbel 8-tallsknute som skaper en løkke som tres over pullert. Lett å løse opp selv etter hard belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 14:13 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:13 lurvetass skrev for 2 timer siden: Har funnet en som kalles "kuntøye". Det er egentlig to tau som skjøtes med å spleise de slik at det blir en slags løkke i midten. Ser greit nok ut å lage, men tåler den drag godt begge veier. Tanken er den skal legges på puller midt på båten slik at det blir spring begge veier. Kan ikke skjønne annet enn at den spleisen vil tåle drag begge veier. Den blir jo symmetrisk. Men det går vel an å lage en variant av denne hvor du ikke skjøter to tau, men spleiser inn en kort tamp begge veier (hvis du skjønte hva jeg mente...) https://snl.no/kuntøye Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lnjk Svart Fredag 14:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:42 Har ikke brukt slikt knutøye, men skulle jeg det ville jeg nok hatt endel flere innstikk enn det som vises på bildet. Når du får påstand i et slikt øye så vil vel kordelendene bli dratt uten at kordelene i selve tauet kniper de fast? Når jeg lager noe slikt så kapper jeg en passe lang ende, spleiser enden inn i tauet med så mye slakk at jeg kan lage en løkke på denne enden. Setter bendsel på den innspleiste enden som da blir ei løkke. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart Fredag 14:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:55 Hadde heller spleist inn en kort ende tau, slått et halvstikk og spleist øye i enden. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Fredag 15:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:11 Gjør som @Senjahopenfåreslår. En liten taustump på ca en halv meter som du spleiser ett øye i og spleiser den andre enden i tauet. Så slår du ett halvstikk av taustumpen rundt hovedtauet. Veldig mye brukt av yrkesfiskere der dem skal for eksempel feste anker/dregg til ende-iletauet. Tåler full belastning begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart Fredag 15:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:40 Ville spleiset to separate tau, lagt løkkene over hverandre og bendslet eller sydd de sammen. Spleis med belastning "feil vei" høres ikke bra ut. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ivar Svart Fredag 15:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:51 Framtia skrev for 4 timer siden: kan vel bare lage et pålestikk på midten av et langt tau som så festes i begge ender? pålestikk kan oppføre seg litt uforutsigbart med belastning på "feil" tamp. Er derfor feks klatrere sverger til løkker som feks den navid linker til Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lurvetass Svart Fredag 16:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 16:01 navid skrev for 3 timer siden: Denne nitallsknuten vil vel også duge vil jeg tro... https://knots3d.com/no/nitallsknute Ja, den eller åttetallsløkke og førerløkke tror jeg er de beste knutene. Komodo skrev for 1 time siden: Kan ikke skjønne annet enn at den spleisen vil tåle drag begge veier. Den blir jo symmetrisk. Men det går vel an å lage en variant av denne hvor du ikke skjøter to tau, men spleiser inn en kort tamp begge veier (hvis du skjønte hva jeg mente...) https://snl.no/kuntøye Akkurat denne jeg tenkte på. Det å spleise inn en tamp så det blir en løkke vil jo bli noe tilsvarende, men hovedtauet er helt. lnjk skrev 1 time siden: Har ikke brukt slikt knutøye, men skulle jeg det ville jeg nok hatt endel flere innstikk enn det som vises på bildet. Når du får påstand i et slikt øye så vil vel kordelendene bli dratt uten at kordelene i selve tauet kniper de fast? Når jeg lager noe slikt så kapper jeg en passe lang ende, spleiser enden inn i tauet med så mye slakk at jeg kan lage en løkke på denne enden. Setter bendsel på den innspleiste enden som da blir ei løkke. Enig i betenkeligheten, hadde draget vært vinkelrett på hovedtauet tror jeg det hadde fungert. Senjahopen skrev 49 minutter siden: Hadde heller spleist inn en kort ende tau, slått et halvstikk og spleist øye i enden. Måtte tenke litt på denne, men tror jeg skjønner hvordan du mener. Og den høres solid ut. SveinHa skrev for 4 timer siden: Tror det kan bli litt triksent men om du har to tau med pålestikk/øyespleis der øyene henger i hverandre så får du den funksjonen du vil ved å legge begge øyene på pullerten og i praksis ett tau når det ikke er i bruk. Denne og mons sin under er jo ganske like og vil fungere greit tror jeg. mons skrev 5 minutter siden: Ville spleiset to separate tau, lagt løkkene over hverandre og bendslet eller sydd de sammen. Spleis med belastning "feil vei" høres ikke bra ut. Enig med @ivar om pålestikk, men aldri testet drag på den andre tampen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Senjahopen Svart Fredag 16:02 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:02 Ja det funker som bellen sier. Belastning begge veier. Hvis det blir for slakt (at båten jager for mye) kan du jo bare spleise inn to tauender, en for hver vei. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 16:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 16:25 Senjahopen skrev 12 minutter siden: Ja det funker som bellen sier. Belastning begge veier. Hvis det blir for slakt (at båten jager for mye) kan du jo bare spleise inn to tauender, en for hver vei. Men da kan jeg vel like gjerne legge to endeløkker over hverandre som @SveinHa og @mons er inne på? Vil jo at det skal se pent og smidig ut også i tillegg til at det skal tåle drag begge veier. Har solide tau med gummidemper i hvert hjørne foran og bak så springene er mest for stabilitet og hjelpe til i ekstremvær. Foreløpig synes jeg patenten til Injk og @Senjahopen virker best hvis det skal spleises. Men synes førerløkke ser enkel og smidig ut hvis den tåler belastning godt nok. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
J-Å Svart Fredag 16:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:32 Jeg bruker mest flettet tau. Der det er stor belastning, f.eks lensetakler med forgreining til sjekkstag, spleiser jeg tre øyne i hverandre med en såkalt "brummel splice", som er låsende. For å få øynene inni i hverandre med brummel spleiser må en tre hele lengden av to av tauene gjennom. Hvis det bare er belastning i en retning, kan en slippe unna med å lage øynene separat, og så tre tauene sammen etterpå, med såkalt "girth hitch" Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 17:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 17:09 Hørtes avansert ut @J-Å Men jeg har treslått vanlig silkepolyester så fletta tauer kan jeg lite om. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
J-Å Svart Fredag 17:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:16 lurvetass skrev 11 minutter siden: Hørtes avansert ut @J-Å Men jeg har treslått vanlig silkepolyester så fletta tauer kan jeg lite om. Nei, det er egentlig ganske enkelt, brukte bare litt fancy navn så folk kan søke opp selv. Med fletta tau kan en jo også lage tre øyespleiser som går i hverandre. Evt inn i en ring eller en kort rundstropp. Da vil en alltid få belastningen i toppen av løkkene og ikke inn mot spleisen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Fredag 17:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:58 Dette er ikke en spleis, men en godt egnet knute. Når man går i taulag knyter man disse løkkene for å koble seg på tauet. Symmetrisk / tåler belastning begge retninger. https://www.artofmanliness.com/skills/how-to/my-new-favorite-knot-the-alpine-butterfly-knot/ Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart Fredag 18:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:20 Hvis du har en løkke som står tildels vinkelrett ut av tauet vil løkka måtte vri seg rundt pulleren hver gang båten går fram eller bak. Det betyr slitasje. Slik sett er det best med to separate tau, evt med løkkene inni hverandre for å holde orden når båten er borte. Sitér dette innlegget Mons Link to post
lurvetass Svart Fredag 18:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 18:20 På norsk heter den førerløkke @Code0 og tror kanskje det er den jeg ender på. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SveinHa Svart Fredag 18:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:33 mons skrev 8 minutter siden: Hvis du har en løkke som står tildels vinkelrett ut av tauet vil løkka måtte vri seg rundt pulleren hver gang båten går fram eller bak. Det betyr slitasje. Det var min tanke også. De 2 tauene i mitt eksempel får belastningen som om de er 2 separate tau men henger likevel sammen som ett... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
bellen Svart Fredag 18:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:38 mons skrev for 2 timer siden: Ville spleiset to separate tau, lagt løkkene over hverandre og bendslet eller sydd de sammen. Spleis med belastning "feil vei" høres ikke bra ut. Min og Senjahopen sitt forslag gir ikke belastning feil vei på spleisen. Er det korrekt spleiset, så slitner tauet lenge før spleisen tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 18:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 18:53 Enig i at to spleisede løkker som legges sammen er bankers @SveinHa. Og det samme tror jeg om @bellen og @Senjahopen sitt. Men synes førerløkken ser ut som en enkel og elegant løsning. Hvor mener du slitasjen vil oppstå @mons? I selve løkka? Knuten i seg selv er jo utviklet for å tale drag begge veier. Kopierte fra Store Norske leksikon: Førerløkken er svært sikker, den er elegant og symmetrisk, og knuten svekker i tillegg tauet relativt lite. Den har lite reell konkurranse når man skal lage en god løkke inne på faste part av et tau. Åttetallsløkke kan også slås for tilsvarende formål, men den svekker tauets styrke betydelig mer, og er vanskeligere å åpne. En del folk sliter med å huske hvordan førerløkken skal slås. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart Fredag 19:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:58 Det går an å spleise løkke midt på. Tvinner opp passe med tau og spleiser det inn i samme tauet 'litt bort'. Vanlig før i tiden, blant annet for å sette opp et fast spring, feste for bommen når båten hadde bomkrykke osv. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Fredag 21:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:45 Hulda skrev for 1 time siden: Det går an å spleise løkke midt på. Tvinner opp passe med tau og spleiser det inn i samme tauet 'litt bort'. Vanlig før i tiden, blant annet for å sette opp et fast spring, feste for bommen når båten hadde bomkrykke osv. Skjønte ikke hvordan du mente her @Hulda. Fins det noen skisse eller tegning? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.